Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

Jag tror inte det var sämre förr, faktiskt. Mitt förra sto började vi rida för 23 år sedan. Hon hade problem med sin lååånga rygg i bröjan varför jag fick ägna mycket tid åt massage, jag lärde mig arbeta henne för hand osv. Jag fortsatte vara väldigt noga med att känna igenom henne resten av hennes liv och hon hade aldrig mer några problem. Trots min då sämre ridning kombinerat med hennes svårighet pga exteriöra brister att lätt hamna i rätt form så lyckades vi ändå arbeta upp en mycket fin och välmusklad rygg. Hon var fortfarande lika fin och välmusklad när hon gick bort som pensionerad 24-åring. Jag tror inte att jag var ensam eller ens i minoritet på den tiden om att sköta hästen på det sättet.

Vad gäller idag så är jag förvånad att det verkar finnas så väldigt många "rygghästar". Stämmer det verkligen? I de kollektivstall jag stått på senare år har folk täckat sina hästar bara för att "det ska vara så", eller enligt devisen "fryser matte så fryser hästen". Ingen har överhuvudtaget lagt tid på massage eller att verkligen känna igenom sin häst. Det är också tyvärr alltför vanligt här omkring att hästarna går med dubbla täcken även nu när solen skiner och temperaturen kryper uppåt rejält. Jag tycker inte alls att det tyder på en hög kunskapsnivå.

Om det nu skulle vara så att Sverige är överhopat av "rygghästar" så kan man undra hur i hela friden alla dessa hästar klarar av livet som ridhäst överhuvudtaget, många tävlar dessutom.

Om det nu skulle vara så att Sverige är överhopat av "rygghästar" så kan man undra hur i hela friden alla dessa hästar klarar av livet som ridhäst överhuvudtaget, många tävlar dessutom.

En "rygghäst" kan fungera mycket bra om den tas om hand på rätt sätt och som ägare det gäller naturligtvis att veta vad man håller på med. Nu kommer just min häst (med ks och artros i si-leden) aldrig mer tävla eller tränas hårt men han fungerar för lättare ridning/tömkörning om jag ser till att musklerna håller sig mjuka och fina. Han går otäckad vid +10 och sol men har alltid täcke vid regn även om det är mitt i sommaren.

Jag helklipper min ryggponny pga att hon tränas stenhårt under hela vintern, detta är en travponny. Hon brukar sätta ordentligt med päls och jag ser hellre att hon är kortklippt och torkar fort istället för att stå länge med blöt päls och aldrig torka. Henne använder jag alltid ländtäcke på vid ordentlig kyla och regn/blåst.

Tyvärr så har inte mina hästar den möjligheten att få täcken av/på/bytta på morgonen innan utsläpp, så jag har inte haft någon möjlighet över att lämna henne med svettäcke på tills hon torkat helt med lång päls. Det är inte heller så att jag alltid har haft möjlighet att komma tillbaka till stallet för att byta täcke när hon är torr osv.

Fast det är ju lite skillnad på trav/galoppsporten och ryttare på elitnivå.

Fast jag vill ändå fråga, har du testat att lämna päls över ryggen?

Håller med, de flesta rygghästar märks inte att de är rygghästar så länge man sköter om dem rätt.

Min V var ju en sån där extremt frusen - och rygghäst. Han är tack och lov den ENDA av alla hästar jag haft som varit frusen (eller rygghäst). De andra har varit synnerligen ofrusna.

Men han hade ju kissing spines. Blev han kall så han frös (stod och skakade) så kunde man stryka ridning helt i 4-5 dagar för ryggen tog såpass med stryk.

Men hölls ryggen varm, han skrittades fram vid hand, hade korrekt passande sadel (DÄR tror jag du har en anledning till många 'rygghästar'..) och fick det lilla 'pyssel och trixande' som krävdes så kunde ingen utan röntgenapparat ana att det var minsta lilla fel på den ryggen och den påverkade honom inte. De flesta rygghästar mår dessutom bra av att jobba regelbundet.

Men om man missade i täckningen, sadeln inte var bra, han stått länge eller liknande - då krävdes det varken röntgen eller veterinärkompetens för att se att han hade ont i ryggen.

Han var dock ett extremt undantag, vi talar hästen som frös så han skakade i sommarregn.. :crazy: Han är den enda jag utan minsta dubier täckat enligt devisen 'hellre för varmt än för kallt!'.

Dock tycker jag också det är väldigt konstigt att sååå många hästar är sjukligt frusna och/eller har ryggproblem. De FINNS - men är knappast ens en bråkdel av alla de som går (över)täckade i hagar runt om i landet.

Här vill jag bara flika in att jag också tycker att det övertäckas en hel del och att det förekommer en hel del slentrian. Jag har t ex lite svårt att förlika mig med att man låter hästen gå med halstäcke "för att den inte ska bli smutsig om halsen", och när man packar in hästarna så att de känns heta när man sticker in handen under täcket.

Men regntäcke på klippta eller tunnpälsade hästar så här års om man inte är hemma med hästarna hela dagarna och kan "precisionstäcka", det tycker jag inte är anmärkningsvärt.

Jag håller generellt med. Men det har ju varit ett antal dagar där det redan på morgonen varit strålande sol och väderleksprognosen inte sagt annat. Då kan det vara bara någon plusgrad på morgonen, men 10 - 12 grader plus i skuggan på dagen - och 20 eller mer i solen. Då anser jag 99.9% av hästarna kan gå utan täcke de där timmarna på fm innan solen hunnit värma.

Ändå står det hästar i både ofodrade och fodrade täcken.

Så, en mulen dag eller en vädermässigt tveksam, ser inga problem med att ha ett ofodrat andastäcke då. Är ju ett pest eller koleraval - sitta på jobbet och ha ågren för hästen står i snöblandat ösregn otäckad eller i solgasset täckad.

Men det finns många dagar där det inte föreligger någon tveksamhet om vädret, enda 'problemet' är de där timmarna på fm när det är kyligt innan solen värmt.

Å andra sidan så 9 av 10 stall jag sett, alltså inackstall, så är täckesanvändandet HELT kopplat till temperatur? T ex 'Brunte. Utan täcke om varmare än +10. Under +10 grader - blå regntäcket. Om minusgrader - gröna vintertäcket. Under minus 10 grader - dubbla täcken'.

Sällan jag sett texten 'om risk för regn - blå regntäcket, annars utan'.

Imorgon så ska det här enligt meterologerna vara ett par minusgrader imorgon bitti. Strålande sol (är ju därför det blir kall natt/morgon), och på dagen 12 - 15 grader. I skuggan. De hästar som temperaturtäckas och får vintertäcke för det är minusgrader - de kommer bli kokta framåt tidig eftermiddag..

Varför jag/vi använder temperaturen som vägledning för täckesval är av den enkla anledningen att vi inte får skriva "vid risk för regn" för då får pållen på sig täcke oavsett hur vädret är. Tanken är att den som har morgonpasset inte ska behöva studera väderprognosen innan. Lite jobbigt, men vad ska man göra..

Håller med, de flesta rygghästar märks inte att de är rygghästar så länge man sköter om dem rätt.

Min V var ju en sån där extremt frusen - och rygghäst. Han är tack och lov den ENDA av alla hästar jag haft som varit frusen (eller rygghäst). De andra har varit synnerligen ofrusna.

Men han hade ju kissing spines. Blev han kall så han frös (stod och skakade) så kunde man stryka ridning helt i 4-5 dagar för ryggen tog såpass med stryk.

Men hölls ryggen varm, han skrittades fram vid hand, hade korrekt passande sadel (DÄR tror jag du har en anledning till många 'rygghästar'..) och fick det lilla 'pyssel och trixande' som krävdes så kunde ingen utan röntgenapparat ana att det var minsta lilla fel på den ryggen och den påverkade honom inte. De flesta rygghästar mår dessutom bra av att jobba regelbundet.

Men om man missade i täckningen, sadeln inte var bra, han stått länge eller liknande - då krävdes det varken röntgen eller veterinärkompetens för att se att han hade ont i ryggen.

WORD. :)

Håller för övrigt med Svea när det gäller halstäcke. Finns det nån häst som behöver halstäcke om man bortser från eksem- och flugtäcken (som har en helt annan funktion)? Jag har aldrig träffat på en häst som frusit om halsen även om den varit klippt.

Egentligen skulle jag vilja ha ett regntäcke till min häst som bara täcker ryggraden och en bit ner på sidorna. Skulle kunna se ut ungefär som ett skrittmaskinstäcke framtill och lämna bogen fri + resårgjord och svansrem för att det ska sitta ordentligt. Jag får nog uppfinna ett sånt. :D

Tja, ett alt är ju att hästägaren kollar väderprognosen och skriver en lapp för 'Onsdag: Om klart på morgonen inget täcke'. Om man t ex sett att prognosen ser ut som här för imorgon t ex, dvs kylig morgon men strålande sol.

Sen kan ju prognoser snabbt ändras - och för den delen vara fel. Men man kan ju undvika de klart onödiga täckningarna så i alla fall, och om man ändå är i stallet t ex tisdag em.

Jag gör ju så när jag jobbar så mamma tar ut t ex. På vintern då är det 'temp si täcke så'. Men nu på vårkanten så kollar jag prognosen dagen innan, och väljer utefter det och säger/skriver just t ex ' om klart inget täcke, om mulet röda regntäcket'.

Ang halstäcken, så jag använder halstäcke rätt ofta vintertid. Helt enkelt för att en ofodrad hals gör skillnaden mellan att kunna ha kvar sitt 100-gramstäcke eller behöva gå upp till 200 gram. Dvs hästen kan fortsätta ha sitt smidiga, lättare täcke, men får en ofodrad hals de där dagarna när det snöar blötsnö och/eller blåser satan. Istället för att byltas på med.

Sen kan jag ha det vissa vårdagar med, kalla/regniga vårdagar, samma anledning som ovan.

Jag HAR halstäckat pga lera med. Ofodrad hals för att slippa att hästen kommer in lerinpackad och med ler-dreadlocks i manen. Det är omöjligt få bort utan vatten (vilket jag inte har vintertid) när det är blött, och tar en timme (och dammar satan, inkl att man inte får bort alls) när det torkat. Den här jävla blåleran är hemsk. Då kan jag halstäcka värsta rullomanerna, speciellt inför träning eller när jag vet att jag har ont om tid vid ridningen.

Sant, men det är inte många som gör det. Jag försöker i den mån det går, men annars får jag gå efter det som "borde" fungera.

Han var dock ett extremt undantag, vi talar hästen som frös så han skakade i sommarregn.. :crazy: Han är den enda jag utan minsta dubier täckat enligt devisen 'hellre för varmt än för kallt!'.

Dock tycker jag också det är väldigt konstigt att sååå många hästar är sjukligt frusna och/eller har ryggproblem. De FINNS - men är knappast ens en bråkdel av alla de som går (över)täckade i hagar runt om i landet.

Men om du gjorde likadant med din häst som verkar vara lika dan som min, förutom KS, hur kan du då tjaffsa med mig att jag måste ha ett täcke på min häst om det regnar?? Får inte ihop det...

Istället för att täcka vid kalla mornar och varma dagar har ni inte tänkt på att lägga ut MYCKET mat för att hålla värmen? Så slipper de stå i täcken när temparaturen stiger fram på dagen.

MYCKET mat kan ge oönskade bieffekter, särskilt om man har lättfödda hästar.

Ja gör det! :D
Om du uppfinner ett täcke som bara värmer ryggen så köper jag det direkt! :bow:

MYCKET mat kan ge oönskade bieffekter, särskilt om man har lättfödda hästar.

Ja precis. Och har man en häst som lätt går upp i vikt så vill man inte direkt att de ska bli smällfeta för att de ska slippa täcke. Hur går det tänket ihop?? :crazy::confused: Hellre ett täcke på än en tjock häst. En tjock häst ger garanterat mer skador på en häst än vad ett ofodrat täcke någonsin kommer göra. Hältor, ryggont, fång osv osv.. Jättebra!!

I den här typen av trådar tenderar allt att bli väldigt svartvitt. Tråden handlar ju om varför väldigt många hästar går med både 1 och 2 täcken på sig dagar som det är nu, soligt och vårvarmt. Jag har ibland fått frågan från icke "hästiga" bekanta som undrat vad detta kan tänkas vara för hyperkänsliga djur som måste kläs in trots vårvärme och sol. En helt berättigad fråga tycker jag!

När det gäller foder så förutsatte jag att folk i gemen brukar ge sina hästar hö eller hösilage ute i hagen på morgonen. Inte behövs det några enorma mängder för att hästen ska ha att göra ett par morgongtimmar tills solen börjat värma. Eller hur fort äter era hästar egentligen? 15 kg i timmen?

Ingen ifrågasätter väl täckesanvändning vid kyla, blåst och allmänt ruskväder osv. Eller till det fåtalet hästar som faktiskt pga fysiska problem behöver det. (Personligen tror jag dock den andelen hästar är lika liten som den andel hästar som inte tål havre...)

Nu tog jag medvetet i när jag skrev mycket med stora bokstäver. Men i hagarna runt där jag bor har hästarna ätir upp maten på en halvtimme... då lär inte maten hjälpa till att hålla värmen. Vill man att hästarna ska få möjlighet att gå utan täcke får man helt enkelt ge dem mer mat och då kanske ha ett mindre näringsrikt hö så att de kan hålla värmen på det sätt hästar är gjorda för att hålla värmen. Våra pållar har ett alldeles utomordentligt sätt att hålla värmen och även svalka sig när det behövs... Om de nu får lov att vara det de är... Hästar...

Tycker jag i min värld

Ja precis. Och har man en häst som lätt går upp i vikt så vill man inte direkt att de ska bli smällfeta för att de ska slippa täcke. Hur går det tänket ihop?? :crazy::confused: Hellre ett täcke på än en tjock häst. En tjock häst ger garanterat mer skador på en häst än vad ett ofodrat täcke någonsin kommer göra. Hältor, ryggont, fång osv osv.. Jättebra!!

om en fet häst får gå otäckad lite oftare förbränner den fettet lite mer effektivt då detta går åt till att hålla värmen : )

kulltorp: halm är utmärkt att fodra med i hagen om man har lättfödda hästar. bäst av allt är lite silage/hö noga blandat med halm, då plockar de flesta hästar ut hö/silaget först och tar sen halmen. förlänger ät tiden flera timmar ofta. I övrigt har det ju gått inflation i det här att hästar måste äta kopiösa mängder i fri tillgång för att må bra osv. Vet man hur hästen fungerar vet man att den är gjord för att äta väldigt lite, men ofta under dygnet, varför det inte finns några som helst skäl till att vräka på med hur mycket foder som helst. snarare är det ju så att hästen är skapad för att ha "svältperiod" under vinterhalvåret, och hålla värmen ypperligt oavsett.

Senast ändrad:

Håller med totalt.

KL
Om hästen fryser så den skakar, varför klipper man den?

En annan reflektion.
Min hypohidrosis-häst går nu med eksemtäcke på. Jag har varit helnojig, tänk om han blir för varm! Men igår när det var sol och fint märkte jag en sak. Han var mycket svalare över rygg och rumpa där han har vinterpäls kvar, än vad han var där han var rakad sen ultraljudet för en månad sen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter