Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

Jag tycker att alla ska kunna göra som de vill utan att andra ska lägga sig i så länge hästarna verkar må bra så är det väll inga problem. Om man inte känner hästen så vet man ju inte huruvida den behöver täcke eller ej och bara för att man har en häst med tunnare päls så behöver det inte betyda att den är mer frusen än en häst med mer päls…

Några av de hästarna som jag har haft har gått med täcke när det varit vårväder och några utan. De två sista har fått ha/haft täcke ganska länge, då speciellt min förra frös väldigt enkelt. Försökte t.ex. stå på en prisutdelning i 5-10min utan täcke och han kunde knappt stå still för att han skakade så mycket och då ska även tillägas att det var super vårväder i Stockholm. Men jag håller med om att det ibland nästan blir lite VM i täcken;)

*KL*

Bor ni i Sibirien ni som säger att ni har kallt på morgonen så här års?

Nä det räcker så med Västernorrland :cool: ... fortfarande kalla nätter med lite frost, ner mot -5 vissa nätter.Dagtid upp mot +15 där det är lä. Fast jag har ju inga täckade hästar ändå ;)

*KL*

Nu handlade ju tråden om fint vårväder, soligt o över 10+ grader o många hästar går täckade. Mina lösdriftshästar (travare + arab) har gått utan täcke i snart 2 månader NÄR det varit uppehåll, fått på sig regntäcken om det regnat.
Ser ingen anledning till o ha vintertäcken alt dubbla täcken vid uppehåll o massa +grader. Att ha täcke på för sin egen bekvämlighets skull är i mina ögon inte acceptabelt.

Ang dessa leriga hagar så finns det en paragraf om att hagarna ska ha tillfredställande dränering och att minst 2/3 av ytan lerfri.

Vissa hästar älskar faktiskt sina vår-spa och letar upp den lilla lera som finns.
Jag förstår inte de som har dubbla eller tjocka täcken när det egentligen inte behövs, men däremot kan jag faktiskt förstå de som har ett tunt andastäcke på nu på våren inna det torkat upp helt.
Det är inte alla som har tid eller ork att varje dag ta bort det här innan ridning :devil: :

SANY0422.jpg

SANY0426.jpg

Jag visste att du skulle komma med de bilderna :D

*kl*

Ang frusna hästar så funderar jag många åner över varöfr folk envisas med att HELklippa hästar som är så jäkla känsliga i ryggen/frusna. Mitt djur fungerade ypperligt hela vintern/vårvintern med spår resp täckesklippning och nu när det blev varmt förra helgen åkte det sista över ryggen av - han kunde gå otäckad ändå normala dagar eftersom vinterkylan släppt. Och han är av kaminsorten som trivs bäst i typ -5 grader och har max 100 g täcke på vintern (utan hals), svettades som en tok i helgen bla när han reds. Så jag förstår faktiskt inte varför man klipper "normala" hästar ännu mer och sedan klagar på att de fruser och täckar dem?

Heja d-vitamninerna kör vi här hemma på :banana:

*KL*

Mina hästar går också utan täcke, håriga islänningar. De håller på och dö av värmeslag bara av att stå stilla ute i hagen. Det är flera gånger som jag tagit in unghästen och han har varit sjöblöt av svett.

Även de andra hästarna i vårt stall går nakna, travhäst, halvblod, arab och en korsning arab/russ. Visst att de kommer in leriga typ varje dag, men som dom njuter! Det är livskvalité för hästarna att få gå nakna och rulla sig och springa runt och busa med varann :)

Men det är min åsikt.

Jag tycker att alla ska kunna göra som de vill utan att andra ska lägga sig i så länge hästarna verkar må bra så är det väll inga problem. Om man inte känner hästen så vet man ju inte huruvida den behöver täcke eller ej och bara för att man har en häst med tunnare päls så behöver det inte betyda att den är mer frusen än en häst med mer päls…

Några av de hästarna som jag har haft har gått med täcke när det varit vårväder och några utan. De två sista har fått ha/haft täcke ganska länge, då speciellt min förra frös väldigt enkelt. Försökte t.ex. stå på en prisutdelning i 5-10min utan täcke och han kunde knappt stå still för att han skakade så mycket och då ska även tillägas att det var super vårväder i Stockholm. Men jag håller med om att det ibland nästan blir lite VM i täcken;)

Fast tråden heter "Täcken dessa underbara soliga dagar". Och handen på hjärtat, hur många hästar tror du det finns som verkligen behöver och mår bra av dubbla täcken sådana här dagar?

Sedan kan man fundera på om alla dessa extremt frusna hästar som det berättas om kanske skulle vara lite mindre frusna om de fick mer grovfoder?

Sedan kan man fundera på om alla dessa extremt frusna hästar som det berättas om kanske skulle vara lite mindre frusna om de fick mer grovfoder?

Och/eller fått behålla pälsen över ryggen och bara blivit spår eller halvklippta?

Så jag förstår faktiskt inte varför man klipper "normala" hästar ännu mer och sedan klagar på att de fruser och täckar dem?

Detta syndrom förtjänar ju nästan en egen tråd : P Tycker det är vansinne att raka av hästen ALL päls för att ha täcke på den 24/7! är det inte dubbla täcken i hagen så är det yllefilten när man tränar... om man rakar hästen är det ju för att den blir FÖR varm under träningen. (då pratar vi typ häst med lång, tjock vinterpäls som blir väldigt svettig under träning - raka för att den ska orka jobba). Raka av värmen för att lägga på en annan värme? Bara krångligt och dumt.

Vi försöker täcka hästarna så lite som möjligt. Så länge det är okej väder, dvs det regnar inte, det snöar inte allt för våldsamt och de är torra i pälsen, får de gå utan täcke. Tycker det är en lite vek ursäkt att ha hästarna täckade bara för att man inte orkar/vill borsta. Är man själv eller hästen dammkänslig kan man stå ute och rykta, gärna på ett ställe där det blåser lite och vända hästen i en rikning så det blåser bort från huvudet.

Under sommartiden är den enda ursäkten för oss att ha täcke om hästen är knottkänslig, och ha på flugtäcke när knotten är som värst, och sedan låta dem gå utan under natten. Är hästen nybadad och det blåser lite kyligt kan den också få ett tunnt täcke på sig ett tag tills den är torr.

Detta syndrom förtjänar ju nästan en egen tråd : P Tycker det är vansinne att raka av hästen ALL päls för att ha täcke på den 24/7! är det inte dubbla täcken i hagen så är det yllefilten när man tränar... om man rakar hästen är det ju för att den blir FÖR varm under träningen. (då pratar vi typ häst med lång, tjock vinterpäls som blir väldigt svettig under träning - raka för att den ska orka jobba). Raka av värmen för att lägga på en annan värme? Bara krångligt och dumt.

Det funderar jag oxå över. Läser typ varje år om att det är så kallt att man behöver rida med dubbla ländtäcken hela passen. OK, om man har lämnat päls över ryggen och ändå kanske behöver det, men är hästapållen dessutom helklippt :confused:

Jag är överlycklig att jag hittat ett sätt som gör att min häst kan vara naken i boxen hela vintern och endast gå med ett lättfodrat utetäcke (han hade nog kunnat gå naken oxå men man är ju lite nojig, åtm perioderna man rider mycket :crazy:) när det är kallt/skitväder. Samtidigt som han går att träna utan problem ända tills som nu i helgen sommarvädret kommer och ingen klippning i världen håller svettningen nere.

Edit på mig själv. Jag klipper faktiskt delvis av lathet :o Jag hatar blöta ben och blöt mage under höst/vinter/vår så därför åker all päls på "undersidan" av, vilket räcker för ridning på vintern. Min häst har inte mycket hovskägg men tillräckligt för att det inte ska torka bara så där och jag gillar inte att sätta benskydd/transportskydd på blöta/leriga ben.

Då har vi ändå BRA hagar så det är inte mer lera än lite runt kronranden och i hoskägget. Om pålle inte kört race in så klart när det regnat och skvätt ner hela magen/bakbenen :D Och så ser det ju ut efter varje ridtur oxå.

Men att hålla efter undersidan räcker typ för att få en "lättskött" häst tycker jag. Översidan är ju bara att borsta, värre med svett/lera runt benen, i sadelstaden eller för att inte tala om svett mellan ganascherna på mitt djur :D Sedan klipper man bara olika högt på sidorna anpassat efter väder/träning.

Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av hästarna jag såg på min lilla tur täckade. Där jag bor är det många som har häst så det var inte bara ett fåtal. Jag fattar inte varför folk inte tar av täckena och låter sina hästar stå och njuta i solen.
Människan är en märklig varelse...

/Annika

Jag vill gärna att min häst är ute naken de dagar det är soligt och varmt. Han har knottexem så det är exemtäcke/flugtäcke som gäller hela sommaren, så jag är glad om han kan få gå naken ibland iaf! Men- det är inte alltid jag, eller någon av min stallkompisar, kan ta av hästarna täckena på förmiddagen. Än så länge är det kallt på mornarna här så då vill jag faktiskt ha täcket på. Dessutom är det ett väldigt tunt täcke han har så jag tror inte han får värmeslag...
Så jag tycker inte du ska döma ägarna till de hästar du ser så fort. Det kan finnas flera anledningar till att de står med täcke på sig.

Hur kallt är det på morgonen? Hur snabbt kommer solen åt hästarna? Hur länge är det "kallt"?

Och följdfrågorna: Hur varmt är det på dagen? Hur länge är det varmt? Kan hästarna få skydd från solen?

Många verkar täcka efter de få timmarna på morgonen (säg 6-9) och sedan står hästen där till em i sitt täcke som då är för varmt (säg 9-15 för att vara snål, här är de iaf sol/varmt till 18 typ). Inte menat att du gör det men i mina ögon så känns det lite fel?

Hur kallt är det på morgonen? Hur snabbt kommer solen åt hästarna? Hur länge är det "kallt"?

Och följdfrågorna: Hur varmt är det på dagen? Hur länge är det varmt? Kan hästarna få skydd från solen?

Många verkar täcka efter de få timmarna på morgonen (säg 6-9) och sedan står hästen där till em i sitt täcke som då är för varmt (säg 9-15 för att vara snål, här är de iaf sol/varmt till 18 typ). Inte menat att du gör det men i mina ögon så känns det lite fel?

Jag förstår hur menar ;)

Jag tänker att hellre att han är lite för varm några timmar än lite för kall några timmar. Han har hittills varit lagom varm under täcket när jag kommit dit på eftermiddagen så det är nog ingen fara att han har det tunna täcket på sig. Sedan är jag väldigt nojjjig med att knotten/myggen börjar komma nu så fort det är vår...
Men så fort det är lite varmare på morgonen så åker han ut utan täcke. Eller med exem/flugtäcke.

Men vi pratar väl inte om hästar som är ute på nätterna?

Hästar har en komfortzon på 20 grader så jag förstår inte problemet.

Men vi pratar väl inte om hästar som är ute på nätterna?

Hästar har en komfortzon på 20 grader så jag förstår inte problemet.
När det är kallt på nätterna är morgnarna kalla och jag svarade på det du skrev och jag lägger in det nedanför som påminnelse. Värmen stiger inte förrän framåt 7-9 beroende på om det är soligt.
Bor ni i Sibirien ni som säger att ni har kallt på morgonen så här års?
...och nej för mig är det inte ett problem då mina hästar gått otäckade hela vintern trots långvarig kyla ner till -37.

*KL*

Min skrutta ( islandshäst ) fick faktist på sig ett täcke idag trots att solen skiner från klarblå himmel.... dessa satans stickande otyg har hittat ut nu och då får skruttan gå med sitt vackra eksemtäcke på sig så att hon inte får för sig att man måste klia sig mot alla träd hon hittar :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar