Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

kl

håller med om att det är sorgligt att se hästar som går med täcken när det är så fint väder som det har varit i helgen dvs ca 15 plus och nästan vindstilla.
En häst som står i ena stallet där jag har häst tycker jag väldigt synd om, dubbla täcken på dagen varav det översta är ett halstäcke. Bägge täckena är tjockt fodrade. På natten slipper han iaf det översta täcket med halsen. Ägaren verkar vara en väldigt frusen person så jag gissar på att h*n övertäckar hästen för att h*n fryser själv.

Hästarna jag hjälper till med går nakna nu sen en tid tillbaka och det är bara fullblodsstoet som har täcke på när det är 4 plusgrader ca och molnigt eller väldigt blåsigt. Då får hon ett ofodrat regntäcke. Redan sommarpäls på henne samt att hon är lite tunn just nu. Andra stoet och unghästarna får bara täcken på om det ösregnar en hel dag.

Min häst klär av sig själv! :banana: (;))
När jag kom till stallet idag så var det fem olika personer som klätt på henne igen, så hon hade varit flitig med att klä av sig.

Nej men, hon får från och med imorgon gå ut utan något täcke. Nu är det så pass varmt att hon inte ska frysa. (Hon är helklippt.)

Såhär glad blir man när man är naken!

play_by_eldfuxen-d3dlt2v.jpg

Senast ändrad:

KL*

nu när täckeshysterin kom på tal så har jag en trevlig historia om vad lite sunt förnuft kan sprida glädje:

I vårat stall, i norrland, med torr luft, torr snö, och skog, där hagarna till och med ligger i en sänka med skog runt om (dvs. så gott som alltid vindstilla) DÄR tycker folk om att täcka sina hästar av någon anledning..:crazy:

Jag och en kompis flyttade våra hästar dit i mars, träffade stallägaren, pratade ihop oss om allt runt omkring,
stallägaren (som har de flesta morgonjourerna) började se obekväm ut och frågade lite försiktigt vilka täcken hästarna skulle ha.. Täcken?!
nja.. svarade vi, om det är blöt snöstorm, eller -10 och väldigt fuktigt så visst, ett tunt övergångstäcke.. Annars går de nakna båda två.

Stallägaren sken verkligen upp! och gud så han irriterade sig på denna täckeshysteri, men vad gör man inte för att hålla hyresgästerna nöjda ;)

KL, Här är det verkligen meckat för övertäckade stackars hästar som ligger som utslagna valar i sina små sandfållor. Ägare utan vare sig kunskap eller samvete. Stackars pållar. Men alltid är det nått, Fido har ont i ryggen/är frusen/tål inte blåsten/ bla bla bla.. Det känns verkligen som att det är no way att ca 75% utav alla hästar lider utav åkommor som kräver detta övertäckande..

Min lilla pålle har ett tunnare täcke på sig eftersom han har haft problem med felliggande kotor i ryggen! (Kiropraktor har sagt åt mig att hålla honom varm.)
Jag håller dessutom koll så han inte blir för varm under täcket flera gånger om dagen! Just nu går han själv i en sjukhage där det nästan alltid är skugga och blåser. Eftersom han inte kan röra sig så mycket så kan han ju inte direkt få upp någon värme själv heller... Fodrar honom även i hagen för att hjälpa honom med värmen.
Annars tycker jag att täcken ska av!
Jag har en skimmel och vet att det inte är speciellt kul när hästen är helt brun, men det är liksom något man får leva med när man köper häst...
Har en häst som jag ska rida in just nu och hon går utan täcke! :) (hon är även varmblod och lite tunn just nu!)
Men åter till min lilla olycksfågel.. Han måste ha ett tunt sommar/nättäcke på sommaren (vilket jag hatar) eftersom de andra hästarna biter sönder honom!
Han kommer allt som oftast in med stora sår och kala fläckar och det känns bättre med trasiga täcken än en trasig häst... :crazy:

Jag är förvånad över att man väljer att täcka hästarna istället för att ge mer mat i hagen om de fryser...
Jag har haft min häst på lösdrift där det fanns både araber, svenska varmblod, travare och islänningar i en salig blandning. Fri tillgång på mat, inga täcken och ligghall och matplatserna mockades två gånger om dagen så det var inte av bekvämlighet direkt. Två av hästarna tränades och tävlades i distansritt. De hade inget behov av varken box eller täcke... Hästarna har en alldeles väl fungerande päls som sköter om torkningen eller avkylningen om de får behålla sin päls vill säga... Täcket gör att de inte kan använda sin hårstrån som de är menade att användas.
Att jämföra hästarna med oss människor är inte särskilt vänligt mot hästarna som jag ser det.
Jag tror att de allra flesta vill det bästa för sina hästar. Frågan är bara vad det eegentligen är...

Det kanske är något Skånskt... Jag bor också där :-)

Jag vet inte var i världen du bor, men sommar här innebär definitivt inte att det alltid är 25+ när det regnar. Snarare väldigt sällan det händer. :p
Visst är det skillnad på sommar och vinter, men om hästen är så känslig som du påstår så bör den reagera lika negativt på sommar vs vinterregn.

Täcke på nattetid på sommaren? :confused:
Inte konstigt om hästen mår dåligt av lite regn.
Kroppen vänjer sig vid att vara varm = den klarar inte av lite kyla.
Testa själv att klä dig överdrivet varmt i flera månader. Du kommer garanterat vara kall om du börjar klä dig "normalt" igen. Det är så kroppar fungerar.

Ja han har täcke nattetid på sommaren om det är dåligt väder. Ett helt ofodrat regntäcke. Vad är det som är så hemskt med det?? Tycker du att det är humanare mot honom att stå och få ont i ryggen? Är inte det mer djurplågeri?
Är det högsommar och finväder på kvällen går han utan täcke om väderprognosen säger att det ska vara uppehåll. Ska det regna ja då vill jag inte att han ska stå och bli kall. För jag vet hur helvettes ont han får i sin rygg. Det spelar ingen roll vad du säger bakom din skärm, du äger väl inte ens en häst? Men jag tar hand om min häst så han INTE ska behöva gå runt och ha ont. Är det inte det vi är ute efter genom att ta hand om våra hästar? Var för tjura på och låta de gå nakna bara för att nån på nätet säger det och sen låta hästen gå runt och vara spänd, ha ont och få låsningar.
Tyvärr, det är inte ett liv jag vill att min häst ska leva. Thats it.

Kan tillägga att vi inte har endaste vindskydd eller skydd för regn i hagarna sommartid. Så han har ingenstans att ta skydd om det regnar sommarnätter. Därför behöver han sitt ofodrade regntäcke.

Som det ser ut hos oss nu har vi runt 0 grader till 4-5 grader på dagen med snöblandad regn som oftast. Förstår inte varför det är så hysteri att hästen har täcke för då?? Våran vår nu, är som eran vinter i söder. Så jämför oss isåfall hellre med eran vinter innan ni börjar gapa om att vi är hemska som har täcke på hästarna idag. Fast vi är ett litet land har vi väldigt olika väder!

Kan tillägga att vi inte har endaste vindskydd eller skydd för regn i hagarna sommartid. Så han har ingenstans att ta skydd om det regnar sommarnätter. Därför behöver han sitt ofodrade regntäcke.

Som det ser ut hos oss nu har vi runt 0 grader till 4-5 grader på dagen med snöblandad regn som oftast. Förstår inte varför det är så hysteri att hästen har täcke för då?? Våran vår nu, är som eran vinter i söder. Så jämför oss isåfall hellre med eran vinter innan ni börjar gapa om att vi är hemska som har täcke på hästarna idag. Fast vi är ett litet land har vi väldigt olika väder!

VA :eek: Har inte hela sverige SAMMA VÄDER ??? Nääää ...
Men de såg du väl på nyheterna... De va ju hela 20 + i Kristianstad så de måste ju du (och jag (Sthlm förvisso)) haft !!!

Men så e de ju ... ALLA SKA göra likadant i landet LAGOM ... INGEN ska tänka själv utan gå efter dem som låter HÖGST ! Våga för tusan inte sticka ut hakan...

Och nej min häst överlevde +10 (lite blåsigt) MED täcke utan att svettas ihjäl.. Vilken tur jag hade idag med :cool:
Och JA han kommer gå utan täcke så snart de torkat upp i hagen OCH är varmt å soligt ute men tills dess ligger de täcke på MIN häst...

VA :eek: Har inte hela sverige SAMMA VÄDER ??? Nääää ...
Men de såg du väl på nyheterna... De va ju hela 20 + i Kristianstad så de måste ju du (och jag (Sthlm förvisso)) haft !!!

Men så e de ju ... ALLA SKA göra likadant i landet LAGOM ... INGEN ska tänka själv utan gå efter dem som låter HÖGST ! Våga för tusan inte sticka ut hakan...

Och nej min häst överlevde +10 (lite blåsigt) MED täcke utan att svettas ihjäl.. Vilken tur jag hade idag med :cool:
Och JA han kommer gå utan täcke så snart de torkat upp i hagen OCH är varmt å soligt ute men tills dess ligger de täcke på MIN häst...

Trevlig du är..

*KL*

Nu handlade ju tråden om fint vårväder, soligt o över 10+ grader o många hästar går täckade. Mina lösdriftshästar (travare + arab) har gått utan täcke i snart 2 månader NÄR det varit uppehåll, fått på sig regntäcken om det regnat.
Ser ingen anledning till o ha vintertäcken alt dubbla täcken vid uppehåll o massa +grader. Att ha täcke på för sin egen bekvämlighets skull är i mina ögon inte acceptabelt.

Ang dessa leriga hagar så finns det en paragraf om att hagarna ska ha tillfredställande dränering och att minst 2/3 av ytan lerfri.

Min häst går med skaltäcke MED hals. Anledningen till detta är bronkit och det dammar något enormt när jag ska borsta av leran och hon börjar hosta direkt!
Lät henne gå utan täcke någon dag och hela hästen hade lerbadat, finns ingen chans att jag hade kunnat borsta ur det med hennes bronkit så det blev en heldusch, och det är inget jag vill pyssla med varje dag när det inte ens är speciellt varmt ute.
Låter henne gärna gå utan täcke så fort det är torrt i marken, innan lerperioden började gick hon också utan.

(hittade åtminstone ett rött regntäcke. Tänkte att ju mörkare, desto varmare i solen...)

//Midnight

Jo men jag har häst för MIN skull därav rider jag för MIN skull och vill kunna rida när jag kommer ut å tar hand om min häst inte efter 1-2 timmar efter att jag är i stallet... Jag har ett liv förutom min häst och min häst överlever nog med täcke med....

Som du säger förstår inte täckeshysterin (åt andra hållet) och tycker att många måste ha ett alldeles för tråkigt liv som kan hänga upp sej så mkt på en sån "bagatell" ...

Tack och lov att man inte är DIN häst.

*kl*

Mitt djur svettades som en gris i helgen vid normal ridning, han är nyklippt sedan 1 vecka tillbaka över hela kroppen. Han går lätt naken helklippt neråt 0-5 grader vid ut/insläpp när det är så jäkla varmt och soligt på dagarna.

*KL*

Bor ni i Sibirien ni som säger att ni har kallt på morgonen så här års?

Nämen det förstår du väll, det är ju lerigt ute nu, dom kan ju bli skitiga! Så kan vi ju inte ha det :grin:

Själv står man och borstar bort tjocka lager med lera från hästkrakarna varje dag denna årstid, men vad gör man inte för att dom ska få stå i solen och ha det skönt :p Enda gången jag kommer täcka mina oavsett väderlek är innan jag ska åka och träna, men då är det bara för att jag är rädd att dom ska ha blöt lera på sig som blir svår att få bort, och jag vill inte ha en massa blöt lera under sadeln och riskera skav :crazy: Men detta är ju typ en gång var femte/sjätte vecka :D så det kommer väll hända en gång nu på våren och en gång på hösten... Så fort all blöt lera torkar upp så behövsa det ju inte längre ...

Däremot så har vi 3 hästar i stallet som går täckade jämt, året runt i princip (och dygnet runt:crazy:)... och jag gissar att på vår/höst är det för att det är jobbigt att borsta bort lera...

*KL*

Ang dessa leriga hagar så finns det en paragraf om att hagarna ska ha tillfredställande dränering och att minst 2/3 av ytan lerfri.

Synd bara att hästarna gillar att rulla sig i den tredjedelen som ÄR lerig :p Så gör mina iaf :grin:

?

Vi hade -2 när jag gick upp 04.30 i söndags, i övrigt har det varit runt 5 grader, uppåt 10 max ända tills nu i slutet på förra veckan och denna helgen. Och tidigare förra veckan innan det blev asvarmt var det blådigt, nederbörd och just de där runt 5 graderna. Då hade våra hästar 100 g täckena på, dagarna efter hade de svettats som f*n i de täckena. Hallands inland och de har gått nakna när det inte varit nederbörd i flera månader nu.

En tjej i vår connemaratråd (Sthlm) berättar att ridbanan precis blivit ridbar, och visade förra/max förr förra helgen film från en isbelagd ridbana och snö i omgivningen. Våra ridvägar hade inte tinat 100 % förra helgen i skogen medan den ensamna i solen varit ribar länge, inkl sista snöfallet då det var mjuk grusväg med några cm snö på 1 dygn.

Det är väl just de här "problemen" Sveriges vår innebär och som TS syftar på?

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar