Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

Hur man kan diskutera som du förstår jag inte alls. Du har valt att ha häst, ja. Men hästen har inte valt dig. Av den anledningen är du , i min värld, tvungen att så att säga att betala tillbaka genom att låta hästen få vara häst och ha rätt till ett liv. Precis som du är så angelägen om att du ska ha. I annat fall finns det ju keramik man kan syssla med...

:bow::bow::bow:

Jag kan ju bara svar för mej.
Mina har täcken kanske 10 dagar per år. Om det regnar på höst och vår. Snöar det klarar de sig utan. Har en massa päls :)

Sambons häst rullar sig gärna. Då borstar han det värsta där sadeln ska ligga om det är bråttom, annars borstas han inne på kvällen.
Min rullar aldrig sig ute, som tur är :)

Mina gillar sommarregn, då njuter de. Blir det för mkt ställer de sig under ett träd.

31943063.jpg

Senast ändrad:

Min häst går utan täcke nu så länge det är sol och inte verkar som att det kommer att börja regna/snöa. Hästen är inte rakad men har inte mycket till vinterpäls att tala om. Han är i bra kondition och har fri tillgång på hösilage i hagen. Han har inget stalltäcke inne heller. Och går utan täcke även om det är minusgrader så länge det är soligt ute.

photo-0198_142215709.jpg

Detta har skapat lite av ramaskri i stallet där jag står, som förövrigt är en ridskola. :grin: För hur kan Ferro, som är den enda tävlingshästen i stallet gå utan täcke, när det fortfarande finns snö ute?? Alla de andra hästarna i stallet, ponnyer, gamla travare, halvblod på hobby nivå osv, ingen är rakad men alla har fortfarande både innetäcke och tunnare utetäcken över ute.
Det råder mycket stor okunskap bland hästägarna i mitt stall om när och vad det är som gör att hästarna fryser. De är mer inne på att om de själva fryser, då fryser hästarna också. Och de är väldigt påverkade av åsikterna om att tävlingshästar fryser mer än hästar i lägre kondition.

Min häst går med täcke, borde kunnat vara utan en dag som denna men hade inte möjlighet att ta av det då jag jobbar. Men våra hästar kommer ut rätt tidigt och då är det rätt kallt.

Sen tycker jag att dessa övergångstider är jättejobbiga om täckes frågan. Har ett tunt fodrat regntäcke men han är även klippt och så länge som han inte är överhettad så klarar han sig.
Det är sällan vindstilla i hagen så det fläktar alltid :)
tycker oxå att hästar ska få vara hästar men så länge man har ett täcke som sitter bra och inte är för varmt så tror jag hästen inte bry sig.

Men känner några som hade två täcken på sina hästar idag. ett tunt sommartäcke och ett vanligt 200-300 grams bomullstäcke!! ena hästen är inte ens rakad :crazy:

Min häst har ett "ofodrat" regntäcke ute än så länge. Han är klippt rätt nyligen och jag tycker det är väl vågat att stå naken ute i blåsten från tidig morgon flera timmar innan solen börjar värma. Och tyvärr har jag inte möjlighet att se om honom flera gånger per dag. När jag kom för att ta in honom på eftermiddagen var han inte ett dugg varm under täcket. Jag tror absolut inte att det är någon fara för honom med täcke på. De moderna täckena andas ju så bra. Däremot hade jag nog önskat att jag haft möjligheten att låta honom stå någon timme i solen och sola naken, bara för att det är så skönt. Men tyvärr får man anpassa sig efter vad som är rimligt möjligt.

*kl*

Min häst som för övrigt har väldigt tunn vinterpäls har fått gå utan täcke soliga, fina vinterdagar även när det har varit -20 grader... Nu när värmen har kommit så får hon njuta av att rulla sig i leran och klia av sig vinterpälsen!

Fast.. Om man har en sån häst måste man ju hur eller hur ha möjlighet att åka och ta av/på täcket eftersom vädret året runt kan vara oförutsägbart. För du låter väl knappast den stackars hästen stå med täcke hela sommaren?

Jag hade själv en sån häst förrut. De gånger hon fick stå i regnet ett par timmar (pga jobb) så fick jag helt enkelt åka dit så fort jag kunde, ta in henne och slänga på henne ett par fleece/ylletäcken för att värma upp ryggen igen. Funkade alldeles utmärkt.
Övertäckar man (dvs täckar i onödan) blir det bara värre för ryggen.

Det är en jäkla skillnad om det regnar i +10 grader och om det regnar under högsommar. Det må du ju känna själv? Jag tror knappast du går ut utan jacka om det regnar när det fortfarande är snö på backen. Men en högsommardag kan det vara ganska skönt att gå ut i linne och shorts. En riktigt STOR skillnad enligt mig. Idag kan man bli sjuk om man står ute i hällregn. Det blir man inte i juli i +25 grader.

På sommaren gör det inget om det regnar en snabbis. Men om det börjar regna nu när det är +5-+10 grader så är det inte speciellt varmt regn. Då blir hästen väldigt kall på en gång.
Dessutom har vi ena dagen +10 grader och strålande sol och sedan efter 4h kan det bli snöstorm och komma en halv dm snö. Så nej jag riskerar inte min häst hälsa pga det.

På sommarn går han utan om det är uppehåll. Täcke på under nattetid och regniga dagar. Vad är så fel med det?

KL: Jag tycker fler borde följa följande:

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter.

Att lägga på täcke enkom för att slippa borsta är idioti anser jag, och det står jag för. Det är inte exempel på god hästhållning.

Senast ändrad:

KL

Här har det visserligen varit soligt de senaste dagarna men en ihållande blåst från nord-väst, vilket gjort att de flesta hästar fått behålla täckena på. Man får också se till vilka möjligheter hästarna har att söka skydd - å när de blåser från detta hållet har våra inte mycket av den varan tyvärr. Annars håller jag helt med om att över nollan och sol = täckeslöst!

Hästarna kanske är:
- klippta
- sjuka på nått vis
- känsliga för blåst (spänner sig och får ont)
- dammkänsliga vilket gör att om dom rullar sig i massor med lera så lider hästen senare vid borstning då den får i sig damm
- ägaren är damkänslig
- ägaren vill bara att hästen ska ha täcke på.
- och en mängd andra orsaker.

Min häst är helklippt och jag har INTE möjlighet att åka och ta av/på täcket efter vädret utan han får ha sitt fleccefodrade regntäcke på sig (8-15). Idag var jag i stallet 14.30 och han fick gå utan i 30 min men det är inte varje dag jag har möjlighet att vara i stallet tidigt.
Han har för övrigt känslig rygg och ömmar väldigt fort när han blir kall (tex vid blåst eller annat)

Idag hade vi 18-20 grader i solen och runt 13 i skuggan. Och ändå har hästarna i grannstallen täcken (vissa tom dubbla täcken) jag blir så ledsen när jag ser det. Det är inte heller lerigt i hagarna eftersom blåsten har torkat upp det. Så det finns ingen anledning alls till täcken.

kl

Jag har en ligghall och en stor byggnad som ger lä i hagen så min gamla häst får oftast gå utan nu på dagarna. De unga har inga täcken alls

I ett stall jag tidigare var inackorderad i så turades vi om att lunchfodra och var det då fint väder och väderleksprognosen inte nämnde något regn så togs täckena av i samband med lunchen ca kl 12.00. De flesta var halvklippta och de kom ut väldigt tidigt på morgonen och då var det ibland kallt och lite osäkert huruvida det skulle regna eller inte

Håller med, hur svårt är det att borsta?

Själv är jag ledsen för att jag måste ha täcke, eksemhäst. Hade gett mycket för att slippa det!

Detta har skapat lite av ramaskri i stallet där jag står, som förövrigt är en ridskola. :grin: För hur kan Ferro, som är den enda tävlingshästen i stallet gå utan täcke, när det fortfarande finns snö ute?? Alla de andra hästarna i stallet, ponnyer, gamla travare, halvblod på hobby nivå osv, ingen är rakad men alla har fortfarande både innetäcke och tunnare utetäcken över ute.
Det råder mycket stor okunskap bland hästägarna i mitt stall om när och vad det är som gör att hästarna fryser. De är mer inne på att om de själva fryser, då fryser hästarna också. Och de är väldigt påverkade av åsikterna om att tävlingshästar fryser mer än hästar i lägre kondition.

Haha, det är ju allmänt etablerat att täckes hysterin är högre ju lägre ner i kunskaps klasserna man kommer, dvs värst övertäckade är precis de hästar du beskriver.
Vi har det inte fullt så illa i vårt stall, men min och kompisens fullblod är fortfarande och alltid (vi har stått i flera stall genom åren) oavsett stall, de som är lättast täckade vintrarna igenom, och de som blir av med sina täcken snabbast på våren. Inklusive de första att stå utan täcke inomhus på natten, även om täcke åker på utomhus tidiga våren. De är filtklippta.

en dag som denna, då vi haft +18 i lä ute i solen, vindstilla till största del, går våra hästar självklart nakna ute och njuter av solen.

Jag vet inte var i världen du bor, men sommar här innebär definitivt inte att det alltid är 25+ när det regnar. Snarare väldigt sällan det händer. :p
Visst är det skillnad på sommar och vinter, men om hästen är så känslig som du påstår så bör den reagera lika negativt på sommar vs vinterregn.

Täcke på nattetid på sommaren? :confused:
Inte konstigt om hästen mår dåligt av lite regn.
Kroppen vänjer sig vid att vara varm = den klarar inte av lite kyla.
Testa själv att klä dig överdrivet varmt i flera månader. Du kommer garanterat vara kall om du börjar klä dig "normalt" igen. Det är så kroppar fungerar.

delvis kl

Fast har ni aldrig varit med om en riktigt blöt vår?
Borstning hjälper liksom inte eftersom leran letar sig in i minsta lilla vrå av pälsen. :p

En häst jag hade var extrem på det, leran GICK inte att borsta bort helt utan jag fick spola/svampa hals, huvud och ben varje dag innan ridning. :crazy:

Jo, och jag har dessutom en fjordkorsning (med andra ord ett lurvmonster ;))
Men har aldrig haft några som helst problem att få bort lera med en ryktborste. Visst tar det en liten stund, men det går! Piggborste först, sen en rejäl rykt med borstar i olika hårdhet så blir det bra!

förhoppningsvis har man hagar som inte innebär att hästarna badar i lera.

Min ponny som helklipptes 4 november ifjol har jag inte klippt sedan dess, hon har nu börjar växla till sommarpäls, är fortfarande korthårig i pälsen. På sommaren måste jag tyvärr ha ett tunt regntäcke på henne om jag vet att det blir regn, har testat utan men hon får verkligen jätteont i ryggen, blir fruktansvärt stel. Henne har jag nu ett regntäcke med fleecefoder och tjockare yttertyg på. Blodingen som har längre päls än ponnyn, har jag ett tunt ofodrat regntäcke på nu för att jag inte vill att han ska bli blöt vid ev. regn.

Här blåser det var och varannan dag, mina hästar har fri tillgång på hö. TYVÄRR har jag inte någon tillgång till att åka till stallet varje morgon och ta av hästarna täckena.

*kl*

Min oklippta men täckade häst hade sönder sitt täcke för någon månad sedan, då fick han inget nytt. Han går på lösdrift och jag höll koll på honom för jag var rädd att han skulle frysa... Han tyckte det var underbart. Förut var han rätt fin i kanten, nu lägger han sig i de goaste lerpölarna och rullar järnet. Till och med huvudet brukar vara alldeles nersmetat. Jag tar det som ett tecken att han tycker det är gôrgôtt att slippa täcket.

Sedan att han är skimmel och ser för jävlig ut nu under en period kan jag faktiskt leva med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar