Täcken dessa underbara soliga dagar

Sv: Täcken dessa underbara soliga dagar

*KL*

Jag har haft täcke på den ena, ofodrat regntäcke. För både hans och min skull, det går inte får bort dammet från den ökända, uppländska blåleran annars.

Han har fått gå naken när det varit torrt.

Idag kom insekterna, så från och med imorgon blir det eksemtäcke dock - tråkigt nog då både han och jag uppskattar tiden som naken annars.

Temperaturmässigt har han klarat sig fint utan täcke länge, bara vid regn det behövts för att hjälpa med värmehållningen. Han gick otäckad varje dag där efter plusgrader och mellan leran.

Hade han blivit för varm eller obekväm med täcke hade han givetvis sluppit det.

knapplån

Här är det naket så långt ögat når i hagen... nästan, en skröplig gamling (helrakad) har fortfarande regntäcke. Soliga dagar som dessa är det bara ren bekvämlighet som får folk att täcka - personligen ryktar jag dock hellre än får täcken sönderrullade. Dra fram en piggis och kom loss på vinterpälsen bara! Jag använder metallskrapan på hals/mage/rumpa - hästis mullrar o njuter.

Så mycket klokt har redan sagts i tråden. Känns inte om det är någon idé att upprepa självklarheter. Det bästa är att vara ett gott exempel själv och visa att, Ja - hästar kan gå nakna i sol, vindstilla och 10 plus utan att må dåligt. *sigh*

Senast ändrad:

Detta syndrom förtjänar ju nästan en egen tråd : P Tycker det är vansinne att raka av hästen ALL päls för att ha täcke på den 24/7! är det inte dubbla täcken i hagen så är det yllefilten när man tränar... om man rakar hästen är det ju för att den blir FÖR varm under träningen. (då pratar vi typ häst med lång, tjock vinterpäls som blir väldigt svettig under träning - raka för att den ska orka jobba). Raka av värmen för att lägga på en annan värme? Bara krångligt och dumt.

Det här ämnet har diskuterats i många trådar och möts av precis lika mycket motstånd som ämnet i denna tråd, från de som hittar på alla upptänkliga anledningar till varför just deras häst MÅSTE helklippas. trots precis som du påpekar, paradoxen i det hela.

KL
Håller med connemaran ang. det där med lite svalare ute 2-3 timmar på morgonen. Hästen har som sagt en komfortzon på 20 grader i fråga om kritisk nedre temperatur, och ska man välja borde man helt klart välja att hästen inte blir för varm större delen av dagen än vice versa. Jag tycker det är så himla märkligt hur det här fenomenet förankrat sig i hästsverige där man är så paniskt rädd för att hästen ska vara för sval, men hur man ö.h.t inte bryr sig ett skvatt om ifall den blir för varm, vilket är minst lika skadligt och plågsamt för hästen.

Men jag kan inte se hur de skulle bli för varma i ett ofodrat täcke i 5-10 grader? Att de blir det i högsommarvärme med gassande sol råder inga tvivel om. Men att de skulle bli överhettade i 5-10 grader har jags vårt att se. Min häst är då helt sval under täcket om det är 10 grader ute och sol. Nu har han inte täcke om det är bra väder och så varmt, men om det ska regna så går han ut med täcke och det kan hända att det slår om och blir sol. Men han har ändå aldrig blivit överhettad. är mycket noga med att sticka in handen under täcket för att känna att det inte är varmt under. Det skall vara svalt under täcket. Men jag skulle aldrig ha täcke på ute om det är 15 grader och över och sol. Då lär det nog kunna bli varmt. Men 5-10 grader är inte speciellt varmt tycker jag. Inte fara för deras liv iafl.

Det är rätt lätt när solen ligger på faktiskt. Det blir mkt mer än 10 grader i lä i solen sådana dagar. Jag har genom åren fått klä av mer än en halvkokt häst i just sådana lägen. Vissa har varit blöta av svett.

Andra håller sig mer lagom tempererade. Beror mycket på täcke och häst (individ)

Kl
Jag har ju då mina hästar på lösdrift och idag fick täcket åka av på den som är täckad. Den andra har minsann gått ute hela vintern utan täcke, det är ändå ett halvblod;)
Nu får täckeshästen njuta av nakenheten vid fint väder tills eksemtäcket åker på vid midsommar.

För övrigt klipper jag 1, max 2 ggr om året på den som rids, ALDRIG helklippning, har aldrig varit med om maken till frusen häst när jag gjorde det, och Skånevintern är ändå rysligt kall...

Idag kom insekterna, så från och med imorgon blir det eksemtäcke dock - tråkigt nog då både han och jag uppskattar tiden som naken annars.

Ja nu börjar den värsta täckesperioden.... jag har hellre vintertäcken på hästen än eksemtäcke...

Håller med om hellre svalt ett par morgontimmar än för varm resten av dagen.
Under de där 2-3 morgontimmarna äter de desutom frukost och borde hålla värmen genom att äta.

Håller med om hellre svalt ett par morgontimmar än för varm resten av dagen.
Under de där 2-3 morgontimmarna äter de desutom frukost och borde hålla värmen genom att äta.

Och äter de inte frukost i hagen så kommer de iaf ut mätta :)

Har inte läst alla inlägg, så det jag skriver kanske bara är upprepningar... men huruvida hästen behöver täcke eller inte beror helt på individen! Min fjording är klippt men får gå utan täcke nu, hästar i sommarpäls klarar lugnt dagar med bra väderförhållanden ner till +5°C. Men när det regnat om mornarna har hon fått gå med tills det har spruckit upp, hon är 23 år och har blivit känsligare med åren. Men nu i fällningstider måste hon få gå utan så att hon får klia av sig vinterpälsen. Araben dock tål inte ens åskregn i 25-30 graders värme, då står han och skakar som ett asplöv. Men som idag när det är sol och 10-15 grader får han självklart gå utan!

Det är rätt lätt när solen ligger på faktiskt. Det blir mkt mer än 10 grader i lä i solen sådana dagar. Jag har genom åren fått klä av mer än en halvkokt häst i just sådana lägen. Vissa har varit blöta av svett.

Andra håller sig mer lagom tempererade. Beror mycket på täcke och häst (individ)

Det har jag aldrig varit med om faktiskt. Ingen häst jag har har vart sjöblöt i svett av att ha ett helt ofodrat regntäcke i 10 graders värme. Men jag kanske har bättre täcken än de hästar du sett? Men då är det ju inte temperaturen vi ska diskutera, utan att folk använder täcken som inte är bra.

*KL*

Visst är det så att de allra flesta hästar kan stå utan täcke i solen de dagar det är över 10 plusgrader och vindstilla.

Men sen ska man få det där att funka i praktiken också. Det är ju inte alla som har lyxen att vara hemma hela dagarna och kan gå ut och ta av täcket när solen tittar fram.

Har man ett jobb att åka till så ska hästen ut sju på morgonen, när det kanske till och med är minusgrader. Och om man nu ska släppa ut hästen otäckad vill det till att man har en väderleksprognos som är såpass säker att man inte kommer hem till en häst som står och huttrar i regn eller blåst när man kommer hem på kvällen.

Har man hästen inackorderad där personal sköter utsläppen kanske man inte kan hålla på och ändra hur som helst med täckena, utan får täcka efter någon sorts genomsnitt av hur dagarna är.

Själv har jag just nu förmånen att inte vara schemalagd på dagarna, så jag kan åka till stallet tidigt om det är varmt och plocka av täcket. Men när jag jobbar så är det principen "hellre lite för mycket täckad än för lite" som gäller för min (filt)klippta rygghäst. För det värsta som händer om han har täcke när det är sol är att han blir lite varm. Om han står och huttrar och spänner mot kylan och regnet en halv dag däremot så får han ont i ryggen. Och jag tror nog faktiskt att det är det sistnämnda som han lider mest av.

Det har jag aldrig varit med om faktiskt. Ingen häst jag har har vart sjöblöt i svett av att ha ett helt ofodrat regntäcke i 10 graders värme. Men jag kanske har bättre täcken än de hästar du sett? Men då är det ju inte temperaturen vi ska diskutera, utan att folk använder täcken som inte är bra.

Inget fel på täckena.

Vissa hästar är väldigt 'varma i sig själv'. Lätta att övertäcka helt enkelt. Samma kategori hästar kan du råka övertäcka i minus 10 grader med. Inte så de svettas, men när du stoppar handen under 300-gramstäcket så är de 'varma och gosiga'. Och då är en häst för varm.

Men att du aldrig varit med om en häst som svettats i 10 grader och SOL (du kan inte ta bort parametrar!) kan ju endera bero på att du inte träffat någon sådan individ, eller på att hästen mest stått still i hagen etc. Men att du inte träffat på det beror inte på att de inte finns.

Det finns förvisso häststackare som såhär på vårkanten innan de hunnit släppa pälsen och när det blir varmt svettas bara av att röra sig - helt enkelt för pälsen blir på tok för varm.

För 10 grader på termometern är en helt annan temp i solen i lä.

*KL*

Vad gäller hellre lite för kall eller hellre lite för varm har jag gjort olika med olika hästar. Rygghästar och fryslortar har täckats för att inte frysa, dvs de måste täckas efter utsläppstemp. De som varit väldigt varma i sig själv och lätt att det blir för varmt, de har täckats (eller inte täckats) för förväntad dagtemperatur och då hellre fått ha det 'lite för kallt' där på morgonen.

Så, jag tycker inte det finns något rätt eller fel rent så, man måste titta på individen. DÄREMOT så tror jag påtok för många inte tänker/tittar så mkt utan slentriantäckar efter morgontempen. För alla hästar som går täckade nu är knappast frusna rygghästar. Dock är det nog bara ett fåtal av dem som regelrätt kommer lida/få problem av sin täckning. De flesta kommer nog bara ha det obekvämt.

Jag brukar försöka tänka att 'de får ju komma ut i hage i alla fall' när jag ser hästar jag tycker är övertäckade. Dvs det kunde vara värre.

då har du haft tur. Här är hästarna svettiga under sina ofodrade Horseware täcken en dag i lä i vårsolen, där det som ser ut som 10 på vanliga termometern, uppstiger + 20 i lä i solen när det "vill sig illa".

KL, Här är det verkligen meckat för övertäckade stackars hästar som ligger som utslagna valar i sina små sandfållor. Ägare utan vare sig kunskap eller samvete. Stackars pållar. Men alltid är det nått, Fido har ont i ryggen/är frusen/tål inte blåsten/ bla bla bla.. Det känns verkligen som att det är no way att ca 75% utav alla hästar lider utav åkommor som kräver detta övertäckande..

Håller med, kanske är dags att se över aveln om så många hästar får ont i ryggen. Hur kan alla dessa klena individer klara av att tränas och tävlas?
Jag förstår att man vill ha regntäcke när det regnar eller är kallt men inte när det är 17+ och sol.

*KL*

Visst är det så att de allra flesta hästar kan stå utan täcke i solen de dagar det är över 10 plusgrader och vindstilla.

Men sen ska man få det där att funka i praktiken också. Det är ju inte alla som har lyxen att vara hemma hela dagarna och kan gå ut och ta av täcket när solen tittar fram.

Har man ett jobb att åka till så ska hästen ut sju på morgonen, när det kanske till och med är minusgrader. Och om man nu ska släppa ut hästen otäckad vill det till att man har en väderleksprognos som är såpass säker att man inte kommer hem till en häst som står och huttrar i regn eller blåst när man kommer hem på kvällen.

Har man hästen inackorderad där personal sköter utsläppen kanske man inte kan hålla på och ändra hur som helst med täckena, utan får täcka efter någon sorts genomsnitt av hur dagarna är.

Själv har jag just nu förmånen att inte vara schemalagd på dagarna, så jag kan åka till stallet tidigt om det är varmt och plocka av täcket. Men när jag jobbar så är det principen "hellre lite för mycket täckad än för lite" som gäller för min (filt)klippta rygghäst. För det värsta som händer om han har täcke när det är sol är att han blir lite varm. Om han står och huttrar och spänner mot kylan och regnet en halv dag däremot så får han ont i ryggen. Och jag tror nog faktiskt att det är det sistnämnda som han lider mest av.

Håller med till 100%

När både Vet och ET påpekat hur viktigt det är att hästen inte blir kall över ryggen chansar man inte när man täckar. Lite för varmt är tom bra för en "rygghäst" då musklerna håller sig mjuka och blodgenomströmningen ökar. Men självklart är det skönast för hästen att gå utan täcke.

Tyvärr är ryggproblem alldeles för vanliga och jag tycker som Manhattan att man ska se över aveln. Hästar med väldigt korta ryggar (som verkar vara modernt idag) drabbas lättare av KS om jag har förstått det rätt. Även att hästar som är korsning fullblod/halvblod (som vår häst) drabbas lättare av KS då de kan få en kort fullblodsrygg med halvblodstora ryggkotot = trångt. Och båda dessa varianter är ju väldigt vanliga idag.

Hade jag bott precis vid stallet hade min häst vart utan täcke ofta.
Nu är de tyvärr inte så.. stallägaren sätter på täcke på morran o släpper ut..jag kommer oftast på förmiddagen o är de strålande väder då så får han gå utan täcke tills insläppet på kvällen.
Är de däremot väldigt lerigt o geggigt och inte stabilt väder får han ha täcke på sig..har inte möjlighet att åka ut 2ggr per dag dvs en gång till på kvällen för att rykta bort all lera som min skithäst rullat in i pälsen.
Är de regn dagen efter vill inte jag min häst ska få täcke över en lerdränkt kropp.

Därav händer de att min häst går med täcke på, nån gång när jag bor på min egna gård ska mina hästar endast ha täcke vid regn o snö=) *drömmer*

Ärligt talat så tror jag inte att det är aveln det är något större fel på vad gäller ryggMUSKELproblem, utan att vi som hästägare dels ställer högre krav på våra hästar, och dels är skickligare på att upptäcka om något är fel jämfört med för ett par decennier.

Jag och en kompis brukar diskutera hur det var när vi började rida för 25 år sedan. Det var ju helt annorlunda. Vi kände ingen som höll på med massage, till exempel, och att känna igenom hästens muskler och stretcha fanns liksom inte. Väldigt få hästar arbetade i något som ens liknade någon sorts form, och att det kunde ta en halvtimme att få hästen dit betraktades som ganska normalt. Det var väldigt få ryttare i vår trots allt ganska "civiliserade" ända av hästsverige som red medelsvår eller högre. Man undrar ju när man tänker tillbaka hur hästarna egentligen mådde... Några decennier tidigare var det mest officerare som tävlade högre klasser, och majoriteten av tävlingshästarna stod inne största delen av dygnet = utetäckesfrågan var inte aktuell.

Känner man sin hästs ryggmuskulatur och hur den ska vara att rida så märker man ganska snabbt vilka faktorer som får den att må bra eller dåligt. Kyla är en rätt uppenbar sådan faktor.

Jag visste att du skulle komma med de bilderna :D

*kl*

Ang frusna hästar så funderar jag många åner över varöfr folk envisas med att HELklippa hästar som är så jäkla känsliga i ryggen/frusna. Mitt djur fungerade ypperligt hela vintern/vårvintern med spår resp täckesklippning och nu när det blev varmt förra helgen åkte det sista över ryggen av - han kunde gå otäckad ändå normala dagar eftersom vinterkylan släppt. Och han är av kaminsorten som trivs bäst i typ -5 grader och har max 100 g täcke på vintern (utan hals), svettades som en tok i helgen bla när han reds. Så jag förstår faktiskt inte varför man klipper "normala" hästar ännu mer och sedan klagar på att de fruser och täckar dem?

Heja d-vitamninerna kör vi här hemma på :banana:

Jag helklipper min ryggponny pga att hon tränas stenhårt under hela vintern, detta är en travponny. Hon brukar sätta ordentligt med päls och jag ser hellre att hon är kortklippt och torkar fort istället för att stå länge med blöt päls och aldrig torka. Henne använder jag alltid ländtäcke på vid ordentlig kyla och regn/blåst.

Tyvärr så har inte mina hästar den möjligheten att få täcken av/på/bytta på morgonen innan utsläpp, så jag har inte haft någon möjlighet över att lämna henne med svettäcke på tills hon torkat helt med lång päls. Det är inte heller så att jag alltid har haft möjlighet att komma tillbaka till stallet för att byta täcke när hon är torr osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 312
Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 202
Senast: chippen86
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar