17 grader och sol = täcke???????

Sv: 17 grader och sol = täcke???????

Tyvärr stode det inte i mitt kontrakt att jag var tvungen kolla upp vädret via tidning eller nätet.

Tyvärr stode det inte i mitt kontrakt att jag var tvungen kolla upp vädret via tidning eller nätet.

Nehe, men det är annars för hästarnas skull...men de spelar kanske ingen roll.

Ja, jag är så grymt less på allt folk som tror att deras hästar är gjorda i glas.
Täckar med dubbla täcken när det är sol o plusgrader, låter hästen stå i box 24/7 därför att hästen "kan göra illa sig i hagen", och så är hagen en liten plan rasthage som ägaren ändå envisas med att minska ned så att hästen har 0 rörelsefrihet..

Det är en häst, för sjutton :grin:

Min har täcke på sig när hon går ut, och blir det varmt så tar jag av det då. Funkar bra nu när jag är hemma. När jag sen börjar jobba kommer hon få ha sitt täcke hela dagen. Min häst fryser och det påverkar henne väldit mkt negativt. Hon blir stel och öm i framför allt rygg och bakdelen. Jag har t.om. blivit rek. av veterinär att ta in henne från betet och stå med tunnt täcke på natten, då försvann hennes hältor i bakbenen!

Min häst mår betydligt mkt sämre av att frysa än att bli för varm. I vintras när jag tog av henne innetäcket stod hon och skakade på stallgången och spände sig i ryggen. Jag har aldrig klippt henne.

KL

Min häst som klipptes senast i januari går nu utan täcke, även på nätterna (men då står han i box). Stallägaren som släpper ut säger att han ser nöjd ut på mornarna, även om det ju är något kallare då.

Väntas det regn eller hård blåst lägger jag självklart på ett täcke, men han ser ut att trivas utmärkt med att gå naken i solen de varma dagarna. :)

:angel:Min går utan täcke nu. På morgonen är det kanske bara några plusgrader men under dan blir det uppemot 15+ och då tkr jag inte att det är schysst. Dom går ju och nappar gräs och så, det håller dem ju varma. Dessutom tkr min att det är så grymt skönt att ta gratis lerbad!

KL
Jag vill helst ha täcke på min häst till marken torkat upp helt. Han har en jobbig period nu på våren med dammet. Han är hosthäst.
Täcket hindrar honom från att bli totalt lerig. Så slipper man borsta av så mycket lera till ridning. O nej, jag är inte lat utan har en häst som hostar av damm.
// Linda

KL

Vårvädret är ju himla svårt att förutse... Jag bor ju en bit upp i landet och dom två sista dagarna har det inte frysit på under natten, alla mina är klippta och två är frusna av sig, det har varit dubbla ridtäcken under vintern för att han inte ska skaka sönder :O (första "vintern" för den herrn)

Vi har ju itne särskilt varmt än så mina går med sina 2-300 grams vintertäcken och ibland är det faktiskt 400 gram med helhals ( i förrgår) och hästen frös ändå när han kom in..

Sen är det ju verkligen skillnad på täcke och täcke... en av mina är en riktig dynggris som måste ha någon form av täcke i hagen om det ska gå att rida. Har nog aldrig haft en häst som varit svettig under täcket...

*kl*

Våra hästar går ute om nätterna nu. Har en som är helklippt ganska sent och han går utan täcke undantag är om det
finns risk för regn. Jag jobbar natt och det har faktiskt varit så att det blivit kallt frammåt morgonen 5-6 innan dess är de ganska behagligt.

Vi har även en med muskelproblem, han mår fin fint att gå ute o röra på sig. Resten har inga problem heller alla mår bra utan täcke och tom. vara ute dynget runt.

Sen när har vädret stämt på en prognos då ? Alltid eller ? I Norrland kan det dessutom skifta rejält på våren. Minusgrader på morgonen och flera plus på dagen, eller minus på morgonen och minus hela dagen.

I stallet gällde det gradantal som var på morgonen efter ägarnas regler, var det minus si eller så så skulle Putte, Bettan och Lucas ha täcke punkt slut. Visst, nån gång sket jag i täcke. hux flux kom ägaren dit tidigt på morgonen, och då fick man skit för man inte satt på täcke..TROTS det senare på dagen blev fler plusgrader.

Ofta så stämmer det faktiskt ganska bra, och jag tycker endå man har ett visst ansvar när man har med hästar och andra djur att göra, man kan inte tänka att ojdå nu blev det 20 grader i skuggan och man har inte möjlighet att fixa hästen..Lite framförhållning måste man ha. Tycker inte att det överhuvudtaget är försvarsbart att låta hästen stå med täcken i den värmen.

Anledningen att du tex inte orkar kolla vädret på morgonen är också dålig. Man måste anstränga sej lite för hästarnas skull.

Jag kollar alltid alltid vädret på datorn innan jag åker till stallet på morgonen för att få en hint om hur det kommer att bli, är det molnigt eller så så kan väl hästarna ha på sej täckerna då. Är det mörkare moln så finns risken för regn också.

Är ägaren så korkad att den blir arg när man tar av hästen täcket en väldigt varm dag så får väl den hästen ha på sej täcket då, inget mer med de, det är dens ansvar då. Jag skulle iallafall bli väldigt tacksam om någon hade hjälpt mej med täcket om jag inte hade möjlighet att komma dit. Jag hade uppskattat om dom kunde tänka lite själva och ta av täcket.

Jag kan tycka att det kan vara tvärtom på vissa ställen... Så fort våren kommer och solen tittar fram slängs alla täcken av och den lilla hästen får gå ut och frysa. Det är inte sjust mot hästen att släppa ut den naken efter att ha haft på sig tjocka täcken, dom behöver också få ha haft lite vårkläder innan naken säsongen sätter igång...

Konstigt att alla har såna fryslortar, jag har haft min häst i fyra år nu och inte sett honom frysa EN ENDA GÅNG än.... fast det är klart, han får ju bra med hö med... ;)

Nu vet jag ju itne exakt vart Mynta2 bor men hon skriver ju norrland så jag tror väl hon bor därikring kanske, precis som jag.

Det är verkligen ingen lek att ens försöka förutspå vädret, här ser alla mornar ganska identiska ut iaf den här årstiden och bara för nå timma sen så blev det 6-7 plusgrader å då gick jag å tog av hästarna täcken.
Det med att man måste anstränga sig för hästarnas skull, som i mitt fall så är det itne särskilt lätt att kolla på väderprognosen eftersom våran by inte ens är utmätt.

Mina får åxå bra med hö men det hindrar inte två av dom från att frysa för ingenting medans den tredje har jag sett frysa 2 ggr på 3½ år. Då har det varit pissväder så det har blåst å regnat å varit nån minus.

Nej det är väl helt förståeligt att det kan vara svårt, men då får man endå se till att man kan vara där och ta av hästarna täckerna när det väl blir varmt. På något sätt måste man ju fixa det. Men att se på vädret ungefär hur det kommer bli kan ju ge en liten hint iallafall, även ifall det kan skifta.

Än så länge så blir det inte "för varmt" för täcken här uppe iaf inte här där jag bor.

Nu har jag ju mina hästar hemma och är arbetslös så det är enkelt för mig men när jag jobbade så fanns det ingen som tog av lr tog på dom täcken och jag har aldrig haft en häst som blivit svettig under ett täcke.

På mornarna här är det antingen molningt och disigt, då kan det bli exakt vilket väder som helst, är det klart då brukar det bli kallt lr så blir det varmt, oftast blir det kallt.
Hur skulle du göra då?

Så som sagt än så länge är det täcke på jämt som ev tas av om det blir varmare och inte blåser under dagen.
Jag tkr inte att jag är en dålig hästägare lr lat bara för att jag gör så.

Håller med om att det finns en hel del hästar här i skåne som kanske skulle mått lite bättre utan täcke.

Jag kan dock själv ibland tycka att det är ett helvete om vädret skiftar mycket. Min häst tåler t ex inte hällregn under en längre tid när det är under ca 10 grader eller däromkring för då fryser han så han skakar.

Men nu har det varit fint väder länge med undantag av en eller två morgnar men det var inga större mängder som kom här. Sedan sprack det upp och solen strålade igen. :)

Jag har också funderat på hur hästarna fixar lite kyliga morgnar om de släpps ut tidigt men har kommit fram till att för min pålles del så spelar det ingen större roll. Solen värmer snabbt upp och man kan ju lägga ut lite grovfoder så de håller värmen. Sååååå himla kallt har det inte varit i skåne på morgonen. :)

Regn och blåst är det värsta för min häst men så har det inte varit på länge här nu. :)

Nej jag kan förstå det om man bor där du bor. :)

Men om du då jämför med Skåne där jag (och ts) bor så kan man fundera.
Kollade vad vi har för temp just nu och den ligger här på 14,5 grader i skuggan kl halv sex på kvällen.

Det är nästan helt vindstilla och i solen är det säkerligen några grader varmare. :)

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
K
Hästvård Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 558
Senast: mackan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar