17 grader och sol = täcke???????

Sv: 17 grader och sol = täcke???????

ja, täckesindustrin är en million industri, som tjänar pengar som gräs sen den lyckades etablera sig vilket den började göra för ca drygt 15 år sen. sen har det bara gått uppåt : ).

Det där är en sak som jag också märkt av. För en si sådär just en 15 år sedan så var det nästan omöjligt att få tag på ponnytäcken i mindre storlekar, nuförtiden finns det ju shettistäcken i alla de former från regn- till fodrade ridtäcken. Så finns de ju longeringstäcken nuförtiden också, vilket jag inte helt fattar poängen med :crazy:

***Knapplån***

Idag har jag lidit med en viss islandshäst som gått med vintertäcket på i 15 graders värme. Ett tag hade jag stor lust att gå in och klä av den, men jag vet att ägaren anser att den har ont i ryggen och måste ha täcke alltid.....
Jag måste ta ett snack med henne nästa gång hon är i byn.....

kl

min går med ett ofodrat rambo, han är helklippt, klipptes tydligrn sent för nästan inget har xäxt ut. Han var jättetunn när han kom o jag vill inte att han ska använda sin energi till att hålla värmen. Nu börjar han tjocka på sig o jag tänker ta av täcket om vädret håller i sig, men nu är det för nyckfyllt så jag vågar inte chansa.

Än så länge så blir det inte "för varmt" för täcken här uppe iaf inte här där jag bor.
Nej men dåså, då är det inte ett problem just nu.

Nu har jag ju mina hästar hemma och är arbetslös så det är enkelt för mig men när jag jobbade så fanns det ingen som tog av lr tog på dom täcken och jag har aldrig haft en häst som blivit svettig under ett täcke.
Har ju skrivit att om man har möjlighet att ta av täcken när det blir varmt så behöver man inte kolla hur vädret ska bli på morgonen.

Sen tycker inte jag man bara mäter på hur svettig hästen blir under täcket, hästen kan vara fruktansvärt varm under täcket utan att vara svettig. Har den blivit svettig har det gått väldigt för långt tycker jag. Kan inte tänka mej att hästen är sval under ett täcke när det är 13-15 grader i skuggan. Är inte hästen svalare under täcket då tycker jag inte man ska ha täcke på dom.

På mornarna här är det antingen molningt och disigt, då kan det bli exakt vilket väder som helst, är det klart då brukar det bli kallt lr så blir det varmt, oftast blir det kallt.
Hur skulle du göra då?

Det är det här på mornarna också, dimmigt och runt 3 grader, jag kollar endå på vädret innan jag åker som faktiskt stämmer i princip jämt om man kollar samma dag. Kollar jag på kvällen så stämmer det inte alltid till morronen, men som sagt kollar man innan man åker till stallet så får man endå en hint om hur det kommer bli på dagen.

Det där med att om det är klart väder så blir det kallt är ju på vintern, nu värmer ju solen faktiskt, på natten blir det lite kyligare men inte på dagen. Är det molnigt på natten blir det varmare på natten och kyligare på dagen.

Är vi skåningar så hemska:cry: inget grovfoder får våra hästar...bara en massa täcke...;) mina hästar har aldrig täcke på sig (undantag, eksemtäcke på sommaren) och får MYCKET grovfoder!! skämt o sido,förstår vad du menar,det finns allt för många som har täcke på när det faktiskt är alldeles för varmt för det. MEN det gäller inte bara i Skåne!

Stackare! Jag var ute i kortärmat nästan hela dagen:laugh: Hästarna låg och slappade helt utsträckta i solen (utan täcke;) )

På vardagar går mina hästar ut vid 5.15-5.30, det är precis att solen börjar komma upp vid den tiden nu. Det var 0 gradigt en morgon i förra veckan och då fick den klippta hästen ofodrat regntäcke på sig. Nu har det varit 3-4 plus på mornarna och ibland varmare så då får han också gå utan täcke. När solen väl varit uppe i nån timme är det ju dubbelt så varmt och jag slänger ut lite hö i hagen så det finns ingen risk att han fryser. Stoet är ej klippt och har varit utan täcke sen mars. Nu lägger jag inte på täcke mer förrän i höst.

Är det inte på gränsen till kriminellt och tvinga hästar stå med fodrade täcke då?

kriminellt och kriminellt. Djurplågeri är vad jag kallar det:cool:
Man kan väl för bövelen slänga ut extra hö den lilla stunden det är kallt på morgonen?
Nu pratar jag om fullt friska hästar med päls utan diverse sjukdomstillstånd.

Senast ändrad:

Bara en liten fundering! Vad är skadligast för hästen, om den är för varm eller om den är för kall?

Det är mycket farligare för en häst att bli överhettad, alltså för varm, än att den blir lite för kall eller fryser en stund.

Om det är risk att hästen blir lite kall en stund på morgonen går det att lösa med att ge den extra grovfoder. Det är i alla fall lättare och mer humant för hästen, än att den går med ett täcke under dagens varma timmar och blir överhettad.

/Lizzie

KL
OM man nu vill lägga på ett täcke så bör man ta ett som verkligen andas- typ ett bomullstäcke som heller inte blir så varmt.

Även här står några hästar med 400 g rambotäcken med hals på- nu:mad:
Mån o tis blir mulet o tempen kommer upp i max 10.

Solen värmer o torkar upp o vi har fått en underbar Påsk:banana:

Min valack ger mig inte mkt att välja på. när det började bli ca 4-5 + ute så tog han helt sonika av sig täcket själv! Fick han inte av sig det så blev det ist demolerat. Han tog hjälp av hag kompisen oxå, som fick agera drag hjälp..hahaha:D Har aldrig haft en häst som gjort så tidigare!

ja, täckesindustrin är en million industri, som tjänar pengar som gräs sen den lyckades etablera sig vilket den började göra för ca drygt 15 år sen. sen har det bara gått uppåt : ).

Mig tjänar de inte många kronor på :)
Jag har inte använt ett enda täcke i år. Jo. en kväll fick den ena hästen ha på sig fleecetäcket i boxen för att det regnat. Annars inga täcken utan bara en massa tjock vinterpäls som sedan ramlar av när det blir varmt ute ;)

Jag skippar täcken och köper morötter för pengarna ;)

Just eftersom han inte får bli kall om ryggen, han blir som en planka om han blir kall. Stenhård vilket inte är det optimala för vare sig han eller min plånbok

Precis samma sak med min häst, hon (hennes rygg) är väderkänslig och behöver hållas varm. När vädret är stabilt varmt tar jag av henne täcket, men knappast i mitten av april.

Min häst O syrrans går i en hage "bakom" ridhuset o jämte paddocken, där tittar absolut ingen sol alls fram:S så även om det inte blåser är d faktiskt "kallare" där. Så på morgonen går dem ut med täcke, men eftersom vi oftast kommer strax innan lunch eller vid lunch åker det av om det är varmt"
men min häst är väldigt frusen o när den hade det ofodrade regntäcket kände jag under om han var varm, men han var kall!

Här är det iaf strålande sol och 17+ ute... Men som sagt behöver jag inte fundera så mkt, min häst har bestämt åt mig i denna fråga...:D

Tycker du inte att många dagar av strålande sol och värme är stabilt?

Är det inte bättre att hästen också får njuta lite av våren.

Det är det här på mornarna också, dimmigt och runt 3 grader, jag kollar endå på vädret innan jag åker som faktiskt stämmer i princip jämt om man kollar samma dag. Kollar jag på kvällen så stämmer det inte alltid till morronen, men som sagt kollar man innan man åker till stallet så får man endå en hint om hur det kommer bli på dagen.

Det där med att om det är klart väder så blir det kallt är ju på vintern, nu värmer ju solen faktiskt, på natten blir det lite kyligare men inte på dagen. Är det molnigt på natten blir det varmare på natten och kyligare på dagen.

Igår stod mina hästar utan täcke i ca 1½ timme i strålande sol och 6-7 grader i skuggan, sen skakade dom trots fri tillgång på hö.

Fortf det med att kolla på väderprognosen, det är rätt svårt eftersom byn inte finns på väderkartan ens.

Alla har inte vår nu.

:)

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
K
Hästvård Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 558
Senast: mackan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur