17 grader och sol = täcke???????

Sv: 17 grader och sol = täcke???????

Oftast är det väl så att hästägarna känner sina hästar bäst själva och vet vad de behöver eller inte behöver för täcken...? Jag håller också med andra som skrivit att är det kallt och ruggigt på morgonen så släpper man ut med täcken. Om det sedan ändras på dagen brukar vi ta av dem, men är vi inte där får täckena sitta på.

Våra hästar är ej klippta men fodras ordentligt och täckas på vintern, så de flesta har som sommarpäls året runt, detta gör att de inte är skyddade vid dåligt väder och behöver sina täcken. De svettas också ofta i träning och blir därför tvättade= dåligt naturligt skydd i pälsen.

Jag är dock nöjd när solen tittar fram och hästarna äntligen kan vara nakna, jag tror att de mår bäst av det. Det här med täcken är väl ett nödvändigt ont som kommit av sättet vi brukar våra hästar på.

Hästar är ju dock tåliga djur, de tål kyla och de tål värme, se bara till att ha ordentligt med vatten i hagarna och att det finns tillgång till nån slags skugga, så tror jag inte att det är hela världen att det ibland blir så att de har täcken ute fastän de kunde vara utan. Snart blir det väl sommar och då slipper vi det här med täcken!:idea:

Tycker det är himla tråkigt om aveln har gjort att hästar fryser pga att det blåser lite, hästar är endå gjorda att gå på öppna ytor där det blåser en hel del. Klarar inte hästen av det i runt 10 graders värme då tycker jag iallafall det är ganska hemskt. Jag har aldrig någonsin mött en häst som fryser pga blåsten, min häst tycker snarare att det är ganska så skönt när det blåser och det är sol. Blåst och småregn visst, då är det inget konstigt att dom fryser. Men visst dom är ju individer...

Men nu är det väl rätt tur att jag är såpass uppmärksam och har sån bra koll på mina hästar så jag vet när dom är kalla och när det är läge att ta av täckena?

Inte för att man sak jämföra med människor men vissa människor fryser aldrig medans vissa människor går med långkalsonger under ridbyxorna på sommarn och har tjocktröja. Utan att vara sjuka.

Varför är det då så himla knasigt om hästar har olika behov och fryser vid olika tillfällen?
Den häst som jag har som är mest känslig han kommer mååånga mil söderut och det här är hans första vinter (med snö och -25 grader)
Personligen tkr jag itne att det är ett dugg konstigt om han tkr det är kallt eftersom han inte är van det.

Om det är sommar och blåst, då tkr dom att det är skönt, men när det blåser här nu då är det väldigt isande vindar.

Nu vet jag ju inte vart du bor, men dalen där jag bor, heter Kalldalen, bara en sån sak säger väl en hel del tkr jag?

*Jag tar första bästa knapp*

Jag har läst igenom hela tråden och ser verkligen skillnaden i norr och söder. Några säger att nej inte kan vi släppa ut hästarna utan täcke när det är en
+ 15 medan andra säger att, javisst! Här uppe i norraste norr går ungefär hälften av alla hästar utan täcke när det är o gradit och jag skulle säga 90% om det är över + 5-7. Inte meningen att trycka ner er som bor i söder men vi har verkligen olika tankar gällande varmt och kallt :p

Och skulle det vara +17 här skulle jag inte se en häst med täcke, kan jag nästan vara säker på.

Oftast är det väl så att hästägarna känner sina hästar bäst själva och vet vad de behöver eller inte behöver för täcken...?

Tyvärr är jag inte så säker på det. Det finns gansak många hästägare som faktiskt inte kan speciellt mycket om hästar, och ofta gör man som de andra i stallet. Trenderna växlar, och i dag är täckesindustrin jättestor och det handlar mycket om status att ha mycket saker till sin häst. Ser man då som ganska okunnig detta tror man ju självklart att hästarna faktiskt BEHÖVER all denna utrustning, inklusive täcke i + 15 grader OM det nu skulle komma ett duggregn. En parallell här kan göras till utfodring - hur många överfodrar inte sina hästar med kraftfoder och tillskott och ger för lite grovfoder? Mode, okunskap och missriktad djurvänlighet, helt enkelt! För självklart täckar inte folk sina hästar för att vara elaka mot dem, utan tvärt om, men det blir fel när man inte har kunskap. Och ja, jag ser övertäckade hästar som far illa av detta ofta här omkring!

OBS att jag inte är någon "Back to nature- ivrare" eller liknande ;). Mina hästar klipps och täckas vintertid oxå, och skulle få regntäcke på om det blev ruskväder nu oxå. Dock är det så att hästar är betydligt mer köldtåliga än människor, bl a för att mindre del av deras totala kroppsvolym ligger direkt under huden än vår, och därför kommer aldrig ekvationen matte i T- shirt och pålle i täcke (annat än insektstäcke) att gå i hop.

Alltså du är medveten om att det finns hästar som faktiskt fryser när det är kallt ute va? ;) Men du kanske tkr de ska få gå nakna bara för att. Hade jag tagit av min ena häst täcket i vinter så hade han garanterat inte tyckt att det var jättekul.

Vinter?? :eek: Jag tyckte TS skrev 17 grader och strålande solsken jag..
Vintrarna här i Bollebygd består då inte av några 17 +...

Oftast är det väl så att hästägarna känner sina hästar bäst själva och vet vad de behöver eller inte behöver för täcken...? Jag håller också med andra som skrivit att är det kallt och ruggigt på morgonen så släpper man ut med täcken. Om det sedan ändras på dagen brukar vi ta av dem, men är vi inte där får täckena sitta på.

Nej tyvärr inte. Även om det är argumentet som används, vilket är smidigt : )
Ingen häst behöver rambotäcke med hals i 17 graders värme och sol. Och nej, det är INTE individuellt!
Hästen har en komfortzon på ca 20 grader som sagt, och om det är lite svalare ngra timmar på morgonen är det definitivt bättre att hästen då får isolera sig själv den tiden, mot att stå resten av dagen inpackad i lager den inte kan ta sig ur, och bli överhettad.Men som sagt, hästfolkets skräck för att deras häst ska bli kall, har blivit så absurd att det är det enda man tänker på, det finns ö.h.t ingen kunskap om vad överhettning innebär eller hur det känns för hästen. vilket är märkligt. sätt er i en bil med täckjacka medans solen gassar mot rutorna, så börjar ni få en känsla.

Kan ju säga såhär att ibland undrar jag om vissa har hästar eller något annat djur eftersom våra hästar hemma dom blir svettiga om dom har OFODRADE HORSEWARE ANDAS TÄCKEN! när det är 15+ och sol. Så dom har gått utan nu när det har varit soligt, har regntäcken nu om det regnar. Visst är hästars svettgrad individuellt men jag tror knappast att det kan skilja såpass att en häst behöver ett 200 grams täcke och en gå utan? Det är djurplågeri att täcka hästar för varmt, dessa hästar står ofta i en liten ruta och hänger och dom tappar till slut matlusten. Om man tar av täckena så brukar överhettade hästar piggna till.
Om jag såg en häst gå med tjockt täcke nu eller dubbla täcken hade jag garanterat gått in och kollat om hästen var svettig under.
Märker inte okunniga hästägare att deras hästar är svettiga under eller finns inte ens tanken att hästen är svettig för att den har täcke?

Håller med.

Senast ändrad:

Hästen har en komfortzon på ca 20 grader som sagt, och om det är lite svalare ngra timmar på morgonen är det definitivt bättre att hästen då får isolera sig själv den tiden, mot att stå resten av dagen inpackad i lager den inte kan ta sig ur, och bli överhettad.Men som sagt, hästfolkets skräck för att deras häst ska bli kall, har blivit så absurd att det är det enda man tänker på, det finns ö.h.t ingen kunskap om vad överhettning innebär eller hur det känns för hästen.

:bow:

Min fd medryttarhäst (oklippt) hade ett thermostalltäcke inne som hon ibland svettades under. Innan den flyttade till det stallet stod den otäckad på lösdrift men i detta stall hade alla andra innetäcken så då tyckte ägaren att hennes också skulle ha det...:grin: Den fick också gärna stå med stalltäcke (thermo) samt yttertäcke hela natten då det var helg och påklädning inte ingick. För matte skulle ju ha sovmorgon och då var det praktiskt om hästen redan var påklädd när den skulle ut...

Vi blev oense en helg för jag tyckte att det var bättre att hästen stod med ett regntäcke med andasfunktion inne på natten för att sedan gå ut i det på morgonen och vara ute 5 timmar med regntäcket i mulet och 5 plusgrader. Istället för att stå med två täcken och svettas inne från 18 kvällen till 7 morgonen efter för att den KANSKE skulle frysa ute de futtiga timmarna på förmiddagen. Absurt. :eek:

Ibland åkte jag ut själv på morgonen för att hästen skulle slippa svettas med dubbla täcken inne. Men de helger matte hade hästen fick den vackert bada i svett... Så att ägarna vet bäst för sin häst är som sagt ett konfliktfritt synsätt och en regel som inte ens stämmer i hälften av fallen...

Tycker det är helt sjukt att folk behandlar sina djur så!!! .. det borde nästan vara kriminellt...:devil:

Håller med.
Jag är själv sådan som fryser, även på sommaren, utan att vara sjuk:(

Min herre har sitt fodrade regntäcke (som andas) på sig nu, både inne och ute. Han är en gammal herre, f-81, som fryser ibland när det blåser och regnar. Har dessutom känsliga muskler och leder.
Nu i helgen var det +15 här i Uppsala, då fick han vara naken på eftermiddagen när jag kom dit. Var inte svettig och varm under täcket.
Medan spinkisen i hagen (magert fbl) var helsvettig under täcket eftersom han hade ett ofodrat regntäcke med "plastfoder"... :(
Vi har inte fri tillgång på hö i hagen, är dessutom ganska öppet och blåsigt i hela hagen.

Nu är det +9 och mulet här. 0 grader i natt.

Jag har haft hästar i 20 år och jag har faktiskt VÄLDIGT sällan sett en häst frysa.min gamla valack frös några gånger på 14 år..det var när det regnade eller var blötsnö och samtliga gånger när det var under 5 plusgrader (snarare under 2 plus) En torr häst fryser inte! Det finns säker några väldigt få undantag,men annars är det mest fjanterier faktiskt.17 grader och sol med täcke är djurplågeri för mig.Det finns helt enkelt ingen vettig anledning att ha det då.

17 grader o sol = inget täcke på mina hästar!! (den ena är klippt)

Var på tävling i helgen, det var ca 15 grader o mulet, men helt vindstilla. Såg några hästar som stog med vintertäcke på (drygt 300 gram, har likadana täcken själv så kände igen dem). De såg ju inte direkt pigga ut om man säger så....

Vad ska man säga, man undrar vad folk tänker på, en del har säkert för hästen rullar sig och blir ju smutsig, men hallååå låt hästen vara häst och slippa "kläder" :devil:
Ser också mååånga som står med täcken och tom i fållor...:eek: blir svett bara jag ser det, staaackars "porslins" hästar

KL

En märklig sak jag lagt märke till i mina trakter är att de hästar jag "förväntat mig" ska stå täckade i påskhelgen - dvs tävlingshästarna i grannstallet har gått näck i solskenet medan "bushstallet" en bit bort haft en del av sina täckade..(ibland med dubbla :eek:).
Jag hajjar att det kan finnas konvalecenter som behöver hållas varma men det är knappast nån häst som mår bra av dubbla täcken i 15 plus och stekande sol.

Hos oss är det tack och lov ingen som har täcke på hästarna när det är över 5-10 grader och uppehåll - och vi har allt från korthåriga tävlisar till pälsbeprydda skogluffsare.

Jag noterar ofta samma sak och det stärker min uppfattning att övertäckningen är "värst" hos medelhobbyryttaren, för det är där kunskapen saknas.

Jag fattar inte!!!! :O fodrade täcken ?? :O Min häst blir jätte irriterad av flugor och kan tyvär inte ha flugtäcken, pga skav..:/ Så på sommaren går han på bete i skåne och under de värsta perioderna får han på sej ett Bucas sun shower! Det är super och håller regn och rusk borta (samt flugor) Det reflekterar bort sol och har teflon i ytter tyget! det kan han ha tills det blir 20 grader ute! helt toppen! skulle verkerligen remkomendera det till alla!:D men det har han bara på sej när det är som värst1 annars får han gå coh njuta utav solen och leka och busa utan ala dessa "kläder"!:D

Alltså du är medveten om att det finns hästar som faktiskt fryser när det är kallt ute va? ;) Men du kanske tkr de ska få gå nakna bara för att. Hade jag tagit av min ena häst täcket i vinter så hade han garanterat inte tyckt att det var jättekul.
Men att övertäcka hästar när det inte är kallt är ett garanterat sätt att få frusna hästar.
PL

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
K
Hästvård Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 558
Senast: mackan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka