17 grader och sol = täcke???????

Sv: 17 grader och sol = täcke???????

Här är det ett fasligt rännande fram och tillbaka i hagen för att ta av och på med täcken. När solen är framme så är det rätt behaglig temperatur och då åker täcket av. Men så fort solen försvinner så blir det ganska ruggigt, och då blir det ut i hagen och täcka igen. Tur man har hästen på går´n, vilket åkande det skulle bli annars :p

Mina hästar är otroligt olika, lilla har päls som en isbjörn och avskyr att ha täcke på sig (så hon slipper om det inte spöregnar/blötsnö), medans storen är en fryskråka utan dess like och står och darrar vid minsta minusgrad.

Jag tror det är svårt att säga rent generellt att "täcke på/av!", man får nog minnas att hästar är individer precis som vi människor och anpassa garderoben efter det :)

Nej det blir faktiskt inte galet varmt om man har bra täcken som andas, inte heller blir de svettiga under sådana, om man har billiga skittäcken utan andasfunktion så blir det det annars inte.
Känn själv skillnaden i att ha på dig en galonjacka och en gortexjacka. I galonjackan blir det blött och svettigt och vedervärdigt, medans i gortexjackan blir man inte ens varm vid samma temperatur. Det är anledningen till att man skall köpa bra täcken.
Tex finns det en anledning att tex horseware har en typ av regntäcken och en annan typ som heter sommarregntäcke. Sommarregntäcket har extra mkt andasfunktion till viss del på bekostnad att de kan läcka vid skyfall.

Så nej vid tex 12 grader och solsken och lite vind (som det alltid är här i skåne) så är ingen häst med ett bra ofodrat andastäcke för varm under täcket.

Jag har bara andastäcken till min häst, skulle aldrig sätta på något annat oavsett årstid. Men jag vet också att det blir väldigt varmt när solen steker hästarna trots att täckena andas. Som sagt så ta och mät temperaturen under täcken en varm solig dag mitt på dagen. Det blir varmt, även om hästarna kanske inte direkt svettas så blir dom endå väldigt varma.

Visst sommarregntäcken under sommaren en kortare tid vid regn, det är jag inte emot, däremot när det är soligt och varmt. Då blir de varmt för hästarna.

Sen kommer ju ofta folk till stallet när solen kanske gått ner, eller när det blivit lite svalare och självklart så är inte hästen lika varm då, men då mitt på dagen så tycker iallafall inte jag att det är snällt att sätta på dom ett täcke när det är runt 15 grader i skuggan, då spelar det nog ingen roll om det är lite lite vind den dagen.

Jag tycker att det i många fall bör klassas som djurplågeri. Det lär wäl skilja från fall till fall; har hästen möjlighet att ställa sig i skuggan är det ju inte lika illa som om den står i en hage utan ett skuggfläck, har hästen ett bra eller mindre bra täcke osw.

Det Linzan beskriwer är fö en häst som pga muskelbeswär är twungen att täckas, det är en helt annan sak än att friska hästar ska behäwa gå täckade när temeraturen kryper uppåt.

Ursäkta en annan stackare som inte fattar detta med täcken.
Jag tycker det är rena rama täckeshysterin!
Det finns ju för 17 täcken till ALLT!
Det är skrittäcken, sommartäcken, regntäcken osv.

Eksemtäcken är ett undantag, det är ett måste.

Nu för tiden är det nästan konstigt att se en häst "naken". :eek:

*kl*

Allmänn funderig: varför verkar det generellt vara mer "okej" att hästen går ute med täcke när det är varmt och blir för varm, än att man släpper ut hästen utan täcke på morgonen och det är lite kallt i några timmar? Under vår och höst ser jag i alla fall betydligt fler hästar som är håglösa pga att de är för varma i sina täcken, än de som fryser för att de är utan täcke/har tunnare täcken.

Om jag hade varit tvungen att välja (vilket jag inte är nu) så hade jag ju hellre sett att min häst gick ut utan täcke och var lite "sval" i ett par timmar innan solen värmer riktigt ordentligt, än att hästen ska vara varm direkt på morgonen av ett täcke, och därmed sen vara kokt hela dagen när solen strålar. Jag förutsätter visserligen att en häst som går ut på morgonen har grovfoder att äta och då håller de flesta hästar värmen när de äter. Sen är givetvis alla hästar individer och vissa är mer frusna än andra, men om hästen är frusen, varför lägger man på ett ofodrat regntäcke, det värmer ju inte, blir bara vindskydd. Däremot så blir det fasligt varmt när solen står på och det är 15-17 grader, givetvis inte lika varmt under ett andastäcke, men fortfarande ser jag ingen anledning till att hästen inte skulle kunna vara utan då, om man ändå bara har "skal" och det inte regnar?
?

Du har helt rätt i din reflektion. svaret är att dagens hästägare i hästsverige blivit så paniskt rädda för att deras hästar ska bli kalla, att det är den enda måttstock som finns. att djurskyddet lagt till en paragraf om täcken sen förra året är bara en punkt som visar att problemet uppmärksammats, tyvärr verkar det inte hjälpa.
eftersom hästen har en komfortzon på nästan 20 grader, så är det betydligt bättre att den är lite sval ngra timmar om det sen ska bli varmare på dagen. Än tvärtom.
att stå inpackad i en dunjacka i gassande sol, utan chans att komma undan den, är djurplågeri. Lika mycket som det är att stänga in sin hund i en bil i solen.
Men när det gäller hästen är det få som bryr sig eller fattar hur det känns.

och även ett regntäcke, om det inte är special anpassat för varmgrader, (tex bucas sunshower med UV skydd) blir supervarmt i 17 graders värme och sol. det blir galon isolering ÄVEN om täcket tekniskt sett "andas".

alla borde lära sig hur en lagom varm häst ska kännas, och hur en sådan även beter sig.
bor i östergötland, och här står det hästar i hagar med vinterfodrade täcken den här tiden på året. svettiga under täckena, och står apatiska i solen och hänger. fruktansvärt.

Ursäkta en annan stackare som inte fattar detta med täcken.
Jag tycker det är rena rama täckeshysterin!
Det finns ju för 17 täcken till ALLT!
Det är skrittäcken, sommartäcken, regntäcken osv.

Eksemtäcken är ett undantag, det är ett måste.

Nu för tiden är det nästan konstigt att se en häst "naken". :eek:

ja, täckesindustrin är en million industri, som tjänar pengar som gräs sen den lyckades etablera sig vilket den började göra för ca drygt 15 år sen. sen har det bara gått uppåt : ).

Tror inte det finns någon häst, hur frusen den än är och hur tunn päls den än har, som skulle kännas sval under ett regntäcke när den står i solen och det är över 15 plusgrader. Jag skulle må fruktansvärt dåligt om min häst hade blivit svettig under täcket :crazy: Jag förstår inte riktigt hur folk tänker.

Nu har jag en häst med extrem känslig rygg så jag har han gärna lite mer täckad än de andra. Men jag skulle aldrig få för mig att ha honom täckad i strålande solsken och över 10 plusgrader, jag själv springer ju runt i t-shirt då och jag är ju en känslig MÄNNISKA! :p

*kl*

Med en komfortzon på 20 grader skulle jag aldrig komma på tanken att ränna fram och tillbaka och sätta på och ta av täcken. Jag fattar hur det kan vara ett sånt bekymmer med täcken för så många. Klipper jag hästarna får de självklart täcke men annars sällan om det inte är för min egen bekvämlighet eller för att jag daltar. Har haft häst i snart 30 år och de gånger jag sett en häst frysa kan jag räkna på ena handens fingrar.

Ps. Du som har en häst som är en fryslort kan skippa försvarstalet. Klart det finns undantag även om jag tror de är färre än ägare som tror det.

Bara en liten fundering! Vad är skadligast för hästen, om den är för varm eller om den är för kall?

Kan ju handla om hur vädret är på morgonen. En gång när jag hade stalltjänst, så var det svinkallt på morgonen vid typ 7 tiden. enligt de flesta hästägares regler skulle den och den ha täcke om det var si och så kallt. Givetvis tog jag på dom täckena..sen under dagen blev det asvarmt så de flesta hästarna höll på dö av värmeslag. hur skulle jag kunna veta det då vårvädret är så inninordens svårförutsägbart ?

En häst som släpps ut på morgonen i låt oss säga 2-3 plusgrader kan utan widare reglera sin kroppstemperatur, dels genom att "resa ragg" (funkar ganska bra äwen om hästen är klippt) och dels genom små muskeldarrningar (som ju faktiskt är ett fysiologiskt sätt att höja tempen, inte ett tecken på att hästen lider). Lite e tra growfoder i hagen gör att hästen håller sig warm utan problem (rörelse, tarmaktiwitet). En häst som blir för warm reglerar också detta, genom att swettas. Om täcken transporterar bort fukten så fungerar wärmeregleringen ganska bra, äwen om hästen får göra ett onödigt jobb och kan behöwa tillskott i form aw elektrolyter precis som en häst som swettas i arbete. Att hästen är torr under täcket betyder inte att temperaturen warit lagom under dagen, utan mest att man har ett helt ok täcke. Om täcket inte släpper igenom fukt eller faktiskt är för warmt kan hästen inte reglera sin temperatur och kommer att wara öwerhettad under dagen. Detta är inte ett ok tillstånd och det som är wärsta scenariot.

Det är ju skillnad om det regnar - då kyls hästen ner på ett helt annat sätt. Likaså klippt häst i minusgrader eller en mulen dag - inte så schysst.

hur skulle jag kunna veta det då vårvädret är så inninordens svårförutsägbart ?

Man kan ju också ta och titta på vädret, vad det ska bli för väder. Är det så att det ska bli asvamt då har dom oftast inte så farligt fel.

Kan ju säga såhär att ibland undrar jag om vissa har hästar eller något annat djur eftersom våra hästar hemma dom blir svettiga om dom har OFODRADE HORSEWARE ANDAS TÄCKEN! när det är 15+ och sol. Så dom har gått utan nu när det har varit soligt, har regntäcken nu om det regnar. Visst är hästars svettgrad individuellt men jag tror knappast att det kan skilja såpass att en häst behöver ett 200 grams täcke och en gå utan? Det är djurplågeri att täcka hästar för varmt, dessa hästar står ofta i en liten ruta och hänger och dom tappar till slut matlusten. Om man tar av täckena så brukar överhettade hästar piggna till.
Om jag såg en häst gå med tjockt täcke nu eller dubbla täcken hade jag garanterat gått in och kollat om hästen var svettig under.
Märker inte okunniga hästägare att deras hästar är svettiga under eller finns inte ens tanken att hästen är svettig för att den har täcke?

Fast wårwädret är ju swårt att förutspå. Äwen om man tittar på wäderleksrapporten.

Fast wårwädret är ju swårt att förutspå. Äwen om man tittar på wäderleksrapporten.

Jo men man har en aning iallafall, som imorrn då det står en stor sol och 18grader varmt, då lägger inte jag på ett täcke även ifall det antagligen är neråt 2 3 gradigt på morgonen. Så någon aning får man ju.

Min häst som är rakad går utan täcke nu, och hon verkligen älskar det. Men tar på det när det regnar eller när jag vet att dt ska bli kallare nästa dag, det är runt 10-17grader här.
Min ponny går med exemtäcke nu, och tror han har regntäcke över det när de regnar,

Min har gått utan täcke en dryg vecka nu,önskar dock ibland att han hade det på! Värre skitgris finns nog inte :devil: speciellt när grannen med ett flin säger ; " skitig häst är lycklig häst", han måste vara den lyckligaste som finns :D (hennes rullar sig mer måttligt ,klokt sto givetvis ;) )

Undrar om det skulle kunna gå att hävda dolt fel, det är en gris :idea: ingen häst :D:love:

Nej inte kriminellt, men avskyvärt.

En häst som på något sätt fryser och mår dåligt när det är varmt ute (SÅ kallt är det inte morgon och kväll, inte här iaf) måste det ju vara något allvarligt fel på. Och om den dessutom är klippt måste jag anse att det är något fel på ägaren :angel: (Iaf om den är helklippt. Inte helklipper man en som är frusen!)

I mitt stall har alla i ena stallet - mest ridskolehästar - fortfarande täcken på sig. Varför? Jo för att det är så lerigt i hagarna. :grin:
Jag hade också tänkt ha täcket på ett tag till pga leran, för det är hemskt att borsta hästen inne när det dammar så mkt, men när det blev varmt så blev det ju lixom omöjligt.
Man tänker ju på hästen i första hand.
Det har ju varit varmt i ett par veckor nu, så man har ju haft chansen att fundera. Våra går dessutom bara ute medan det är varmt.

Jag har länge undrat hur det står till med IQ hos vissa hästägare. Den största höjdaren jag träffat på var nog när jag såg hästarna i hagen med dubbla vintertäcken samtidigt som ägaren gick i bikini och klippte gräset utanför.

Haha. :eek:
Vilket pucko.

Jag som tycker det var illa nog i höstas (Typ augusti,september?) när en i stallet tog på dubbla täcken på sin för hon "var så frusen".
Då var det fortfarande så varmt att man inte behövde jacka på sig på kvällarna. Inte ens jag som fryser mer än jag är varm.

Liknande trådar

Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
K
Hästvård Nu på förmiddagen har jag varit ute på en liten åktur. Det är runt 10 grader varmt och solen skiner. Trots detta så var ungefär 75% av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
14 558
Senast: mackan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka