Jag är i valet och kvalet om jag ändå ska ta och försöka sitta in/rida in min 12:a. Tanken var ju att hon skulle ridas in i höst men en skada i senfästet satte stopp och nu är hon dräktig. När jag upptäckte skadan tänkte jag att hon skulle få dräktigheten på sig för konvalescens även fast hältan försvann tämligen omgående så fort hon fick på en ringsko. Problemet är att hon är uttråkad till max, hon vill göra mer än att gå i hagen och skrota. Jag har longerat henne ett par väldigt korta pass med sadel, och det går fint, men jag vill inte nöta på henne för mycket då jag inte vill riskera att skadan går upp nu när hon är dräktig. Det är väldigt mycket energi och akrobatiska rörelser ovan mark så skaderisken är rätt överhängande även annars...
Från början var planen att skicka iväg henne för inridning hos nån kunnig, men nu när situationen är som den är så vill jag ha henne hemma och ha koll, då hon dessutom är dräktig vill jag inte utsätta henne för smittorisk. Jag tar gärna emot tips på aktiviteter som man kan göra med en treåring som inte inkluderar longering, löshoppning eller att ha henne lös i paddock (hon hoppade det relativt höga staketet plättlätt när jag försökte nämligen...). Promenader är tanken, men då det går hästar i en hage som vi måste passera som älskar att rejsa järnet just när vi går förbi, försöker jag undvika det just nu iaf, hon förstörde grannens gräsmatta rätt rejält när jag försökte senast. Kort sagt, det är massa energi och mycket huvud, hur får jag henne att bli trött utan att arbeta för mycket med kroppen?
Tömkörning som @tolksele skrev. Om jag hade varit du hade jag satsat på att sitta in henne och sen bara ut å skritta med henne i skogen när hon känns trygg