12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Kul med lite tecken!

Iw: skönt med uppdateringar ifrån stallkompisarna! Skönt att det verkar gå bra för storm.

Kl

Nu har jag förhoppningsvis fått tag på hö, såfort jag fått hem ska jag skicka in analys så jag vet hur jag ska fodra, just nu måttar jag bara, känns sådär.

*kl*

Fick en nygammal bild på Wix från i höstas utav uppfödaren idag :D Här är han ihop med sin mamma. Väntar nya från henne så fort hon lyckats få in bilderna ifrån dotterns kamera oxå då ihop med hans pappa med, vilket ska bli intressant att se hur han ser ut.

Vetlanda12_Wix_280s.jpg

Iw: Fy vad tråkigt med Stella :( Skönt att lilla Storm verkar komma lite till ro nu iaf :)

*KL*

Igår kom de ut. Så O sover nu och har inte längre ont. Jag tror hon visste precis vad som skulle ske. Hon vill aldrig gå ifrån Hälge och lämna honom i hagen. Gillar inte nya främmande platser men igår haltade hon så fint vid min sida rakt ut i en främmande skog i skymning utan ens se efter sitt föl. Hon som man aldrig förut kunnat gå fem meter ifrån Hälge eller flocken med, som sliter sig och alltid springer tillbaka men denna gång gjorde hon inget för vända. Hörde Hälge ropa en gång men hon svarade honom inte ens. När vi stannar upp i gläntan la hon mulen i min famn som om hon sa tack. Sen backade jag ett steg och mannen gick fram och avslutade allt. Det gick så fort och hon var så lugn hela tiden. Grät tyst, inte öppet för vara stark inför Hälge sen. Han stod lugnt i flocken. Ska ut idag och se så han fortfarande mår bra och inte blivit orolig. Fina tösen.. Så lugn :(

Men så vackert, och sorgligt. Skönt att hon slipper lida mer, och att det gick så fint till. Håller tummarna att Hälge tar allt väl!

Jag är lite stolt över henne. Hon hade själv sista 1-2 veckorna tagit avstånd från Hälge mer och mer så han har tagit detta bra. Var ute nu och han är hur lugn som helst. Går i flocken och har det bra. Blev glad se mig dock. Försökte fota honom men han ville vara nära så blev mest suddigt :love:

Så fint avsked och så sorgligt ! Det måste vara en lättnad för dig att det är över och att hon inte var orolig över att gå ifrån flock och bebis.

skönt att det är över och stoet slipper må dåligt mer. Fint avslut och en styrkekram till dig! :(

IW Så skönt att Storm verkar fungerar bra ihop med sin plastmamma, att det går åt rätt håll! Vi håller alla tummar, tassar och hovar för er här.

victovie så vacker hon är! :love: Vilken primadonna med långa ben ;)
Har ni kvar Frans eller har han redan flyttat till sitt nya hem? (minns ej hur gammal)

*kl*

Har inte hängt med i 12:ornas tråd på länge, känner att jag har en del att läsa ikapp!

Jättetråkigt att läsa om er som förlorat era ston, stora tröstkramar till er!

Hemma hos oss har allting rullat på i rasande fart, lilla Cate börjar bli stor och jag har nästan glömt hur liten och sprattlig hon var i somras.

Hon vandes av i början av oktober då stoet jag leasat fick åka hem igen. Stoet var rätt trött på lillan vid det laget, så hon hjälpte till rätt bra med avvänjningen, och Cate har ända sedan installningen varit ett riktigt matvrak. Hon gnäggade lite efter sin mamma de två-tre första dagarna vid utsläppet, men annars har allt varit lugnt. Tyvärr går hon ej med jämnåriga, men väl med mitt busiga ponnysto som mer än gärna hänger med på lite race runt hagen.

Cate är nu drygt 7 månader gammal och växer så det knakar. Okomplicerad i alla hantering, följer med på promenader runt gården, står uppbunden i stallgången medan man grejar i boxen, superduktig med hovslagaren, väntar snällt på sin tur vid in- och utsläpp o.s.v. Knatar på transporten när den står framme utan att tveka och är "utsäckad" med det mesta som kommit i vår väg. Nyfiken på grävskopor och lastmaskiner och har hittills inte blivit rädd för något. Vet inte vad som ska rubba denna coola tjej?

Men mysigast är på morgonen när jag kommer och ska fodra vid 6-tiden. Oftast ligger hon och sover i halmen när jag öppnar boxdörren, och hon ligger gärna kvar så att man kan sätta sig ner och kela en stund, klia på magen, mysa med hennes huvud i knät :love: Stor risk att bli sen till jobbet :angel:

Här är ett foto från ett par veckor sedan då vi provade haltergrimman (storlek yearling, så lite stor)

Cate20121103.jpg

Wrangler - Vad tror du om henne?

Jag är inte wrangler - men jag tycker hon är jättehäftig och vilken musklad bakdel hon har (sådär såg våran ponny ut och jag trodde att det kanske fanns lite q blod i henne, men det var nog "bara" fullblod)

Wrangler - Vad tror du om henne?

Jag tycker hon är jättefin. Framförallt gillar jag hennes framställ, huvud, nacke/hals och bog -mycket bra! :love:

Hon är lite för rak i kotorna framförallt bak, men samtidigt i en ordentlig växtfas dagen då bilden togs och det kan vara så att hon reser sig lite på baktårna pga av den?
Jag hade passat energin i foderstaten lite i det läget, och varit extra noga med proteinet och mineralerna -för att hon inte ska dra iväg för fort och samtidigt ha ordentligt med byggstenar.

Ja, hon är inne i en riktig växtfas nu, det märks tydligt. Rumpan har liksom bara skjutit i höjden. Kul att du tycker hon ser bra ut i övrigt (du vet ju vad du snackar om ;-) ) då jag är ganska säker på att kotorna rättar till sig i takt med att hon växer till sig. Hon är väldigt lik sin helbror i typen, och utvecklas hon bara lika bra som han gjorde har jag inget at oroa mig för :-)

Vi gör så gott vi kan för att hålla foderstaten proteinrik utan att för den skull ösa på med energi. Som komplement till höet går hon på Krafft protein och lucern hackat strå för att kunna täcka upp proteinbehovet ordentligt. Hon får på så sätt inget stort överskott på energi i foderstaten, om man ska lita på höanalysen.

Hur ser er andras foderstater ut för era små? Vilka fodermedel har ni valt?

Låter bra :)

Jag ger mina lusern (ganska mycket) och fölfodret Havens Opti Grow, samt VSL och fosforbalans.

I perioder Krafft muskel till den som tenderar att dra iväg i växten.
Den andra växer lika jämt som sina syskon gjort, och dom har inte blivit klara förrän i 5-6 års åldern.
Ganska olika tillväxtkurva på mina två har jag märkt!

Min Storm får fri tillgång på grovfoder, Dodson & Horrell foal creep, lucern, mineraler, lite lite linfröolja, fosforbalans, salt.

Funderar på Amninolite från Equistro ska innehålla 20% L-lysin per 1000 g. (Samt 20% DL-Metionin), om jag inte missuppfattat
helt så är L-lysin det lysin "vi" talar om?

Jag är ju lite orolig att min lilla inte ska få i sig tillräckligt med lysin (säkert obefogat.)

Någon koll på det tillskottet?

Senast ändrad:

Potatisprotein, soja eller Krafft muskel (lite stora/hårda pellets dock)?

Det är ju möjligt att du måste ordna så han får kraftfoder fler gånger/dag om du måste fodra med mycket proteintillskott/kraftfoder.

1000 tack! Beslutade idag att jag kommer att flytta på honom. Han kan inte få tillskott flera gånger om dagen där han står nu och det känns det helt enkelt inte som att det görbart att få i honom det han behöver. Så nu flyttar han nästa lördag till en lösdrift fullt med andra pojkar:bump: Hoppas det är snälla mot honom :) Det kommer bli första gången han åker i släpet själv och det blir en resa på ca 3 timmar. Men han har ju åkt några gånger förr så det ska inte vara några problem hoppas jag.

Men hjälp Emor vilka söta fluffbollar! Ser ut som två riktiga rackarungar :D

Glimma är nu ungefär 77 cm hög och har sedan födseln vuxit 15 cm, är idag 1 månad gammal. Känns som att hon kommer bli övervuxen om hon fortsätter i denna takten :eek:

Just nu är hon lite brun i pälsen, hoppas att det får bli kvar när hon fäller fölpälsen. Pappa är ju mörkbrunskäck och har tidigare lämnat avkommor med brunt så jag hoppas :) Någon som vågar spekulera i om det får bli kvar?

63860_4660473665903_57815107_n.jpg
jag skulle gissa att den är svartskäck, den ser inte särskilt brun ut (på fotona) där den har fällt av. Att den är blekt i topparna på fölpälsen behöver du inte bry dig så mycket om...
(så här såg min nuvarande ettåring ut för ca ett år sedan, så här ser hon ut nu)

Tore är ju så pass ung (4 månader om 1 1/2 vecka) att han fortfarande till största del diar, samt att han förstås äter hösilage men annars har han ingen egen foderstat. Han får iofs lite lusernpellets och VSL i en egen hink för att inte slabba alltför mycket med Tardees kraftfoder men det är mer som avledande manöver än för fodrets skull än så länge.

Storm och hennes adopterade kompis i den lerigaste leran i hagen, man skulle ju kunna önska snö och frysgrader.
Storm tycker att leran är spännande. Speciellt när hon sjunker ner i den. Dröjer nog inte länge innan hon tänker lerbada.

storm.jpg

hon är så söt!:p Skönt att det går bra med dom.

Har hört att vi ska få en mild vinter.. så vi får nog börja vänja oss vid leriga vintrar :cool:

KL.
Hollie bli 6 månader den 25/11 och nej jag har fortfarande inte mätt henne tyvärr, jag glömmer hela tiden bort det. Men som ni ser är hon jättestor med långa ben. Jag ser väldigt mkt Solette i henne..

61249_10151148602696344_856217658_n.jpg

He he om hon tar efter fostermamma så lär hon nog börja bada snart !
Skönt att se de går sida vid sida. Det där stoet är ju extra vänligt och snällt med småbarn.

Kl
Yttik: vilket vackert farväl! Det rinner en tår för du beskrev så fint.

Här hemma ser kotan helt normal ut, så vi får öka på utevistelsen. Hovslagren var här igår och tog av skon hon hade som skydd på den hoven. Än är inte faran helt över, men jag börjar känna mig mer lugn nu :)
Jag vänjer av så sakta nu också. De får stå isär på nätterna och det är första natten nu. Jag är ju jättenervös för juverinflammation, men ska upp tidigt imorgon så Ismene får komma in direkt och dia då.
Men bägge verkar ta det hela med ro att inte stå i samma box. Skönt när de bägge är redo. Ismene är 6 månader 28/11. Och var lite kaxig mot hovslagaren. Så hon är lite märr ändå:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar