12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Tack igen alla.

Storm skriker fortfarande efter sin mamma och letar och letar. Men hon hade ätit runt fyra kg silage i natt och sina pellets.

Hon vill helst bara dricka om hon får varmt eller ljummet vatten.

Stoet är lite småsur mot henne, men inte dum, hon lägger öronen bakåt när Storm närmar sig "hennes" foderhäck. Jag tror bara att Storms
hästspråk inte är så bra än. Hon var ju bara van med sin mamma, men hon äter i alla fall, Har lagt ut 10 stycken högar med silage
så att hon kan äta vart hon vill, eftersom att hon inte vågar/får äta med stoet än. Men hon går mest och letar efter sin mamma,
men hon har sökt lite kontakt med stoet, men blir tillrättavisad snabbt och viker då undan.

Jag tror att det andra stoet som också är dräktigt som hon ska gå med sen är betydligt mer intresserad av Storm. Hon har övergett sin
foderhäck för att stå och titta på Storm hela dagarna.

Jag tror att det kommer att lösa sig till slut om när Storm slutar bete sig konstigt i de andra hästarnas ögon. Istället för att stanna och föltugga
så springer hon ju iväg i full fart. Hon föltuggar bara om hon inte kan springa ifrån den andra hästen.

Stackars liten... det andra stoet, varför kan hon inte gå med henne direkt? (Kanske har missat att det står någonstans...)

För att vi inte vill släppa ihop henne med för många hästar för att hon är livrädd. Vi tog det här stoet för att när hon
har haft eget föl så har hon låtit de andra stonas föl dia på henne.

Vi ska ge det ett par dagar med det här stoet, fungerar det inte så släpper vi ihop henne med det andra stoet.
Det känns ju dumt att byta sällskap hela tiden? Skulle du bytt sto nu på en gång?

Nej ge det ett par dagar om det funkar hyggligt, o sedan kan ni ju prova med det andra stoet om dom inte bondar alls...

Vad händer om ni håller i stoet o Storm kommer fram o kollar in henne?

Jag vet ibland med föl som har förlorat sin mamma och det funnits något annat sto med föl så har man kunnat hålla henne (och vara lite skarp) och låta fölet dia.... kanske att hon accepterar Storm lite fortare om man håller i henne.

Menar inte att Storm måste dia men dom kan få en chans att komma nära varandra.

Vill också säga att jag förstår att det är skitjobbigt nu, hjärtat brister säkert av att se henne rädd och ensam och letandes efter mamma, MEN...

Detta är bara en övergångsperiod! Det kommer snart gå över, och hon kommer att lugna sig och vara trygg. Hon är 6 månader och hon äter, och hon kommer att klara sig fint! Du och Storm måste bara stå ut denna period men det blir fort mycket bättre och det är snart över.

Hon har inget föl i år, men är dräktig. Dom stona som har föl här i år är inte snälla utan är ganska så sura av sig, så dom får inte gå med Storm.

Stoet är inte elakt. Hon lägger bara öronen bakåt åt Storm.

Men nu fick jag ett sms om att Storm fått komma fram och hälsa och att dom betade sida vid sida i hagen bara någon meter från varandra.

Stallägaren tog ingen bild då men här är en från lite tidigare i förmiddags då dom står lugnt i hagen.

IMG_3650.jpg

Det är jobbigt. Men det kommer att bli bra för Storm till slut.

Wrangler, Inte kan man ge VSL trots att man ger lite mineraler? Jag måste ge lite mineraler för att hon sa få i sig tillräckligt,
men då får hon ju selen från mineralerna, VSL vill jag ge för lysinets skull.

Dom står även tillsammans i ett eget stall på natten, bara Storm och stoet i boxar bredvid varandra,
så att dom kan bonda lättare utan andra hästar i närheten.

Jag tror att halva stallet har engagerat sig i att skicka bilder och små updates om Storm. Fick en ny bild nyss.
Inte så roliga för er att se kanske, men det värmer hjärtat lite att se att Storm slutat skrika och betar... även
om jag hellre hade sett att hon åt silaget jag lagt ut i massa högar i hela hagen. Men hon vill nog vara med stoet.

bild-5.jpg

Det är bäst att jag är i stallet så lite som möjligt eftersom att Storm har fäst sig så mycket vid mig.

Andra människor bryr hon sig inte om, men kommer jag så skriker hon efter mig. Hon måste vänja sig vid
hästar och det kan hon inte göra om jag är där.

Kolla bara så du inte kommer upp i maxdos... Vad väger Storm på ett ca?
Gissar att 0,5 mg någonting är hennes lägsta rek dagliga dos?

2 dosmått VSL pulver tex innehåller 0,25 mg selen. Hur mycket får hon i sig av mineralerna och fölpelletsen?

Nu har jag säcken med fölpellets istallet, får kolla när jag åker ut. Jag vill ge henne 50 g mineraler, så hon får i sig 0.8 mg.

Hennes behov som 7-12 månader är 0.5 mg selen. Det är om jag räknar med att hon ska väga 400 kg som vuxen, men hon kan ju likväl bli mindre.

Ser ut som om jag får skippa VSLen.

Ger du henne lusern nu?

Drygt 5 kg lusern skulle täcka hennes lysinbehov, och det finns ju lysin i fölpelletsen och grovfodret också. Menar nu alltså inte att du ska tratta i henne 5 kg lusern men du kanske får i henne tillräckligt ändå?

Jag ska börja ge henne lucern idag, har inte vågat proppa i henne nytt foder när hon varit så stressad.

Jag ska räkna lite mer på lysinet. Tack för svaren, det uppskattas.

Nu har jag inte varit inne här på ett tag och ser att IW och Yttik fått tagit bort era hästar :( Verkligen ledsen för er skull!

IW- Jag beklagar verkligen. Kanske kan det vara till någon tröst att Stella fick ett fint sista år där hon fick känna glädjen av att bli mamma.

Så otroligt sorgligt för er!

Det är bäst att jag är i stallet så lite som möjligt eftersom att Storm har fäst sig så mycket vid mig.

Andra människor bryr hon sig inte om, men kommer jag så skriker hon efter mig. Hon måste vänja sig vid
hästar och det kan hon inte göra om jag är där.

Jag vet att du är en klok människa IW men åå vad lättad jag blev då jag läste detta. Det finns en annan ganska ny tråd här på avel om "konsekvenser av flaskuppfödning" där jag har varit aktiv, nu vet jag att Storm inte skall flaskas men hon har mist en mamma som hon var väldigt fäst vid och tyr sig till dig. Med en annan matte så hade det kunna sluta illa för lilla Storm. Nu tror jag att du är medveten om risken och vet vad du ska göra men jag blev iaf så lättad av att se dig skriva det. All lycka till!

Jag tror att Stella var väldigt lycklig under sin dräktighet och tiden hon fick tillsammans med sitt föl när de gick i sin egna hage.
Hon älskade att vara mamma.

Tack så mycket.

Skatten,

Ja jag vill inte förstöra min lilla häst. Jag är där och släpper ut och in henne (hon är svår att leda för andra, med mig går hon som
en liten hund.) nu när hon är lite stressad. Men så mycket mer än visitera och fodra henne gör jag inte. Hon måste vänjas av från mig också.

När jag kom nu på kvällen så stod hon och stoet tillsammans och åt ur foderhäcken. Helt lugnt och fint.

Jag har ju inte heller varit här på evigheter men tårarna rinner när jag läser om finaste Stella och Yttiks sto... jag beklagar verkligen. Storm verkar ändå ta det ganska bra med tanke på hur snabbt det gick. :dry:

Tore växer och mår bra den lille skitungen, han är fortfarande himla fin i kroppen men rejält smutsig av det kassa vädret vi har här uppe... bara is och lera i hagarna nu när det borde vara snö. Jag borstar och fixar, men allihopa envisas med att använda lösdriften som toalett OCH sovplats så det är verkligen skitgisar i hagen nu. Blä!

Han har haft en liten hovspricka mitt fram på en hov men det verkar vara under kontroll nu även om hovis inte alls är speciellt glad åt sprattlande fölunge. Han har haft (och har fortfarande) en del problem med att ledas och framförallt att hållas/sitta fast. :crazy:

Va tråkigt att höra :(, du gjorde allt du kunde under rådande omständigheter.
*Varma styrkekramar*

*kl*
Min älskade lilla Isadora <3
63142_10151095018770951_646764547_n.jpg

Nu har jag fått hösilage analysen för det hösilage som ReVolt får där han går på lösdrift och det ser inget vidare ut...
Energi 10,7
Protein 59 (kvot 5,5)
Ca 5,1
P 2,3

De får "kraftfoder" en gång om dagen och då får ReVolt Dodsons fölpellets och kli. Nu har jag köpt lusern men det tycker han är äääckligt... men jag hoppas att han vänjer sig om han får lite i taget.

Jag har tyckt att han börjat tunna ur och nu känns det som att jag vet varför... Han skiljdes från sin mamma för 19 dagar sen och blir 7 månader den 28 november.

Jag har räknat på att han kanske får i sig 8kg silage om dagen... Tyvärr lägger hon ut silaget för att hon inte vill att det ska trampas ned. Så riktigt fri tillgång blir det inte. Det känns omöjligt att komma upp rätt proteinmängd. Kollar jag i mina gamla foderräknarpapper från -96... så ska han få i sig 790g om dagen...

Någon som fått reda på hur mycket Dodsons fölfoder innehåller? Några förslag på hur man skulle få i honom mer protein?

Potatisprotein, soja eller Krafft muskel (lite stora/hårda pellets dock)?

Det är ju möjligt att du måste ordna så han får kraftfoder fler gånger/dag om du måste fodra med mycket proteintillskott/kraftfoder.

Va härligt att de verkar börja hitta varandra! :)
Så charmigt att de hör av sig o skickar bilder om hur det går för dom! Lillan är gudomligt söt, ska bli spännande att se vad det blir för nyans/färg på henne ;)

*kl*
Blev liten fotosession på gårdens flickor idag i det vackra vädret
60505_10151095033220951_1838146523_n.jpg

Har idag dokumenterat Isas tecken - vi trodde länge att hon var helt utan, men har bla hittat ett litet på vä bak och en liten fläck på överläppen - plus att jag tidigt reflekterade över hennes vita morrhår runt vänster näsborre - nu har tecknet kommit fram!
644010_10151095031275951_1372619158_n.jpg

Jämfört med andra näsborren
374471_10151095032965951_657937896_n.jpg

485039_10151095098680951_526606998_n.jpg

Min älskling :love:
149144_10151095101485951_322788126_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 666
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar