12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

*kl*

Undrar om någon fodrar med St Hippolyts "Fohlengold"? Var på en föreläsning där de sa att det skulle vara "helt fantastiskt" och att ungarna växte helt jämnt på det. Jag är lite skeptisk men det hade varit kul att bli motbevisad:p.

Så vitt jag vet så innehåller det en massa "skit", precis som deras andra foder. Jag har inget intresse av att ge
mitt föl äpplesirap, sockerbetsbitar, pepparmynta, oregano, mejram, koriander, torkade äpplen, vindruveskal, vitlök, havsalgmjöl osv.

Det innehåller så vitt jag vet ingen mjöl, utan består till 20% av majsgroddar. Sen så är det lite korn, lite lucern och massor av annat konstigt.

Hippolyts foder kommer inte i närheten av mina hästar.

Storm är ute så mycket som möjligt. Jag kan dock inte vara i stallet dygnet om och jag har 30 minuter till stallet. Så jag kan inte åka fram och tillbaka hur mycket som helst.

Stella måste dessutom fodras massor när Storm är ute för att hålla sig i skinnet, vilket inte är bra då hon måste ner i vikt.

Jag är helt övertygad om att ditt fina sto får ett lika fint Ampereföl, håller tummarna för att det blir ett sto:)

*kl*
Så många snygga föl här är i tråden lurviga och icke lurviga. Min fölunge är riktigt ful nu. Det ser ut som om huvudet sitter direkt på kroppen tex. Borta är min ganska ädla fölunge och in har kommit en lite klunsa :D

Hon vräker i sig hö i och med att hon står inne hela dagarna. Jag hoppas på att vi ska få ok imorgon på djursjukhuset att börja släppa ut dem. Då kan jag tänka mig att börja vänja av för det är ingen höjdare med att hon vräker i sig mat och fortfarande ser ut att vara lite svullen i tillväxtzonerna. Dessutom en mammahäst som man börjar skönja revbenen på :/
Så även om det är tidigare än jag tänkt mig så vänjer jag av så fort drt går både för hennes egen skull att kunna kontrollera hennes tillväxt och för stackars mamman. Ismene blev 5 månader häromdagen förresten. Tiden går fort eller hur? :)

Hollie är ju också påverkad i tillväxtzonerna bak.. men eftersom hon växer galet mycket så är det inte så konstigt. Dom äter bara hösilage med bra värden och lucernhack.

Hoppas hoppas din lilla bruna sötnos får klartecken av veterinären och får komma ut! Hur länge har de stått på box nu?

:)

Jag förstår att det är svårt att vara i stallet massa gånger om dagen, var bara en tanke :)

Vilket bök!
Hur ser prognosen ut för att Storms mamma ska kunna gå i liten rast hage?
Möjlighet att gör anån slags creepfeading? fast att hon kan gå in till liten hage där mamma är men mamma kan inte gå ut i stora hagen?
Klurigt och bökigt att ifxa iordning men...

Ankan, Jag förstår! Jag har tänkt på det många gånger, men det är svårt att lösa
om man ska kunna göra något annat än att sitta i stallet.

busigdemon, Det är helt hopplöst. :( Stella får fortfarande inte ens gå ut ur boxen,
så prognosen för mammahäst är nog låg när det gäller någonting alls.

Veterinären kommer ut imorgon för bedömning/röntgen igen. Hon blir ju inte smärtfri.

vad har du för fölfoder till storm? Jag köpte D&H creep foal till Shammy.. Men hon vill inte ha det! Hon äter müslin jag har blandat i som hon är van vid. Tror ni det räcker till en 5½ månaders fölunge? Det är rätt mkt protein i (135 smrp) men det är ju fortfarande ingen mjölk. Hon äter riktigt bra med hö på natten. Så jag börjar fundera på om hon ska få lusern, o müsli istället som hon äter av sin mor annars.

Jag ger henne D&H foal creep, hon har fått det sedan hon var liten bebis. Men byter jag säck så tycker hon att det är skitäckligt
och vägrar ett par dagar innan hon blir hungrig igen. Om du vill att Shammy ska äta det så ge henne inget annat, ta bort lucern och müsli
och ge henne bara pelletsen och se om hon blir hungrig nog för att äta?

Min äter allt hon kan komma åt, mineraler, vitaminer, müsli, pellets, mjölkpellets - inga probem men lucern hatar hon! :devil:
Lägger jag en näve lucern på hennes mjölk pellets så vägrar hon äta.

Jag skulle inte vilja att min fölunge som är 5 1/2 månad inte fick i sig någon mjölk. :)

vad har du för fölfoder till storm? Jag köpte D&H creep foal till Shammy.. Men hon vill inte ha det! Hon äter müslin jag har blandat i som hon är van vid. Tror ni det räcker till en 5½ månaders fölunge? Det är rätt mkt protein i (135 smrp) men det är ju fortfarande ingen mjölk. Hon äter riktigt bra med hö på natten. Så jag börjar fundera på om hon ska få lusern, o müsli istället som hon äter av sin mor annars.

mitt stoföl som är 6 månader som får fritillgång på hö ute dagtid plus mjölk av mamma sen när hon kommer in får hon 1-1,5kg lusern pellets som hon äter under kväll/natt med lite musli och havre sen äter hon ca 5-5,5kg hö

Jag kan svara också,

Mina får fri tillgång på hösilage (kvot 7,9) och på natten 3 kg uppblött lusernpellets, samt Havens Opti-Grow + extra selen/e-vit/lysin.
Jag hade inte gett något fölfoder utan mjölkprotein i, och jag ger aldrig hö/hösilage som enda grovfoderkälla innan dom är 8-9 månader till ett år beroende på individ.
På dagarna går dom med mammorna fortfarande, ute i ca 16-17 timmar/dygn. Fölen är knappt 7 och 8 månader.

Min äter allt hon kan komma åt, mineraler, vitaminer, müsli, pellets, mjölkpellets - inga probem men lucern hatar hon! :devil:
Lägger jag en näve lucern på hennes mjölk pellets så vägrar hon äta.

haha vad olika dom kan vara! Hollie ääääälskar sin lucern!!:D

Hon är ju lite över 5 månader och går fortfarande dygnet runt med sin mamma, jag har dom gärna ihop till minst 8-9 månader. Hon får egen box något tidigare men fortsätter att gå ihop med sin mor hagtid.
Om solette flyttar kan det bli något tidigare detta år dock.

Beror säkert på att Storm aldrig smakat lucern förr. :p

Får se hur det blir för Storm och Stella, jag vill också ha Storm med sin mamma så
länge som möjligt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna lösa det.

Har du hittat någon som tar Solette?

håller alla tummar för stella!!

Angående solette har jag fått några ointressanta svar, men det finns en viss bukare jag hoppas på, inget bestämt ännu ;)

eventuellt kommer en duktig tjej ut och tömkör henne på lördag, jag tänkte passa på att filma, behöver lite bra film på henne.

Stella då :( kan inte vara kul för henne..

Själv fick man samtal idag och Diva ska bli skåning :) Så bara ett av fem föl kvar och honom behåller jag :love:

Hälge äter allt.. matfrisk kille. Han kör huvudet i mammas mathink så hon hon höjer huvudet för tugga ur munnen och där i finns ju allt.. lucernhack, havre, betfor, alfa osv :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 668
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar