12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

4 av 5 föl sålda.. och i dessa tider.. jisses bara att gratulera! :banana:

Härligt att du behåller Hälge!

KL.
Denna skruttfia är inte till salu, men kolla in högerfram kronrand.. jamen visst är hon vit där nu! Blir till att korrigera passet :grin:
431679_10151119916266344_1589538493_n.jpg

fortfarande långa öron men ganska söt ändå :p
32411_10151121831241344_239626079_n.jpg

Hon har ju tre vita fötter? Om man ser till hovarna.
I alla fall lärde jag mig att de kan inte ha ljus hov om de inte får lite vitt på benet (sagt av annan uppfödare).

Jag har sålt billigt så är väl därför jag fått sålt. En sålde jag för betäckningskostnader (15 000) till stoets ägare. En annan för betäckskostnader (10 000) till stoets nya ägare för de ville ha den om det var sto. En sålde jag ihop med sin mamma för 35 000 kr.
De tre tvekade jag inte sälja loss för ingen av dem hade funkat för mig. För ädla och sportiga så de var avlade för verkligen säljas.

Diva sålde jag för 30 000 och hon var egentligen den jag avlade fram för min egen skull men hon blev sto haha. Så täcker ju egentligen inte alla kostnader men då jag blev av med en inkomst och nu blir sjukskriven så har vi inte råd stå med alla föl om de kommit hem :)

Däremot har jag råd ha kvar min Hälgeboll :love: Mitt wildcard för hans mamma kom ju i januari till mig så han planerade inte jag ;)

Hollie är ju också påverkad i tillväxtzonerna bak.. men eftersom hon växer galet mycket så är det inte så konstigt. Dom äter bara hösilage med bra värden och lucernhack.

Hoppas hoppas din lilla bruna sötnos får klartecken av veterinären och får komma ut! Hur länge har de stått på box nu?

:)

De är inne på vecka 4 nu med att stå inne. Men klartecken från veterinären att gå ut korta stunder nu :banana:
Det såg väldigt bra ut nu och kotan är bara lite lite upprätad så det gäller att vara fortsatt försiktig med mat och hagvistelse. Men så lättad jag ä över att detta ser ut att gå vägen :)

Idag blir alltså första gången ute på lång tid. Det blir nog bara en kortis ut idag på beroende på hur mycket bus. Det gäller ju att inte anstränga stackars senan för mycket så att hon får ont. Men hur förklarar man för en energifylld fölunge att hon inte får busa för mycket för det är inte bra :crazy:

Men du - Hollie börjar väl växa i öronen så smått nu :love:

Ironwill : Håller tummarna för Stella nu!

Yttik: Grattis till försäjlningarna! Har man bestämt sig för att sälja så är det ju så skönt när det verkligen blir av.

Ang mat så ska ju min fölunge inte ha så mycket "raketbränsle" så hon får äta av sin mammas hö och så får hon någon deciliter med H&D foal creep för att vara van vid den när hon vänjs av. Men får hon chansen vräker hon i sig allt av mamman får nu typ Lucern och potatisprotein...

Tack :) Jo känns skönt att det gått undan. Vi halverade ju inkomsten och tanken på alla föl hemma nästa år brände i plånboken ;)

Skönt att din lilla ska få komma ut!

Från början var alla fyra fötter vita faktiskt! Därför trodde jag ju på lite vitt båda fram. ;) jennyjenny underbart att dina får komma ut även om för korta stunder!!! :banana:

Åh vad skönt att dom får komma ut! :bump:

Charlotte, när jag var ute hos er när hon kvar ganska nykläckt så såg det ut som om hon hade fyra vita fötter! Lustigt!

Nu har veterinären varit här igen. Mina hästar träffar ju veterinären minst en gång i månaden... ibland två. Superroligt.

Stella haltar fortfarande, men är pigg och taktar ut ur boxen. Får ta kedja över nosen på henne när jag ska ta ut henne ur
boxen, hon är så het att jag skulle tappa henne annars.

Hon fick ju belastningsfång på den hoven som var frisk för ett tag sedan och fick hovbensrotation på den hoven också. Men min
hovis är så fantastiskt duktig att han nu på en verkning lyckats fixa till den nästan perfekt. Hon ska verkas igen nästa vecka och
då kommer den hoven att vara helt bra igen!

Värre är det med hennes andra fot. Rotationen är bättre och hovbenet pekar inte rakt ner längre. Men sulan är lika jävla tunn
fortfarande. :cry: Bara någon mm från att punktera sulan.

Hon fick klartecken för att få fortsätta leva ett tag till i alla fall. Vet tycker att hennes allmäntillstånd är så bra att han inte vill
ta bort henne då han tror att hon har en god chans att klara sig - OM hennes sula blir tjockare.
Vi ska försöka få till en ny special-specialsko som är tjockare än den hon har för att verkligen försöka få bort så mycket tryck som
möjligt från sulan.

Röntgen igen om 4,5 veckor.

Storm fick sin första vaccinering mot stelkramp och hästinfluensa. Stackarn är så van att bli stucken att hon står helt still även om man
inte håller i henne när man hugger sprutan i halsen på henne.

Storm ska förövrigt ID-kontrolleras den 21... min veterinär är den som ska göra ID kollen och jag sa till honom att det blir ju roligt att teckna
av alla hennes fläckar och prickar. :p

Om Stellas sula blir tjockare och hon repar sig från fången, vad är tanken för henne då? Jobbig fråga iofs:(.

Hon ska inte få några fler föl.

Det beror lite på hur hennes sena ser ut, om den håller för någon som helst motion.

Enligt min vet så kan hon bli helt återställd från fånget om sulan blir tjockare.
Kan hon inte bli återställd till "normalt liv" dvs. kan hon inte promenadridas/ridas lätt så tar vi bort henne.
Det är inget liv att gå i en fånghage utan att ens kunna röra på sig. Det är jättetråkigt, men det är nog det bästa för Stella!

Härligt att hon fått några veckor till!

Hoppas nu hon behagar växa ut lite sula och blir frisk, tanten!

/Lavinia

Så var den hemska dagen här och nu är det gjort... Idag hämtade jag hem Sessan, min mamma-häst, till sitt vanliga stall och ReVolt blir kvar på lösdriften med de andra stona och fölen. Fy fy fy vad jobbigt det känns! Jag har åkt skyttetrafik mellan dem och imorgon blir det inte bättre. Sessan var helt lugn i stallet. Verkade otroligt trött men när jag tog ut henne nu på kvällen så började hon att ropa på honom och jag märkte att hon letade efter honom :cry:

ReVolt står inne inatt och även de andra fölen med deras mammor. Han ropade lite efter sin mamma men var annars väldigt lugn och åt duktigt.

Imorgon ska jag: Amma egen bebis och lämna henne till farmor kl 07:20 med en flaska för ett mål. Sen kl 08 ska jag vara i stallet och longera Sessan. Kl 10 ska jag vara hos ReVolt och släppa ut honom i lösdriften igen under dagen. Kl 11.30 ska jag vara tillbaks hos Sessan för att släppa ned henne till stoflocken. Kl 13 måste jag vara hemma för att hämta min dotter och amma henne. Kl 15.30 ska vi vara i stallet för att vara med vid insläppet av hästarna (Sessan) och kl 19 kommer det gäster... Pust! Jag blir helt slut bara av att skriva detta...

Hoppas nu bara Sessan inte får juverinflammation också :eek: (tvi tvi tvi...) Men tror att det är bra att hon ganska snabbt kommer till stoflocken. Då blir det mer rörelse än om hon skulle stå själv i en liten ruta och så får hon sällskap!

Sessan får inget kraftfoder och 11 kg stråfoder (både hö och silage). Vad tror ni om det?

Åh vad skönt att dom får komma ut! :bump:

Charlotte, när jag var ute hos er när hon kvar ganska nykläckt så såg det ut som om hon hade fyra vita fötter! Lustigt!

Jamen så var det, här är en bild från dig där man ser fyra vita fossingar.
314737_10150905644706344_1500872818_n.jpg

Men stackars stella! det måste bara gå vägen! :cry:

Hollie ska också få sin första vacc. typ nu, bra att du påminnde mig!

Håll tummarna för att min vackra lilla svarta läker ordentligt. Hade lyckats fastna rejält i staketet igår natt så hon har brännsår/trycksår på ena bak. Tack och lov så är senorna inte påverkade och det är inget som är särskilt djupt men svullet, vätskande och nu har det börjat vara. Riktigt räligt sår tycker jag som är ssk och van vid att se det mesta.. Så hon står på PC i fem dgr. Vette sjutton vad hon har lyckats hitta på med, men det måste ha gjort ont på den stackarn!

För övrigt så var det både Vacc och avmaskning här idag, samt lite hovfix för fux-herrn som nu förmodligen även han hittat ett hem!

*KL*

Vilka här har fått sina pass? Hur lång tid tog det få dem? Mina har inte kommit än :(

Hollie fick sitt pass 2 veckor efter bara.. gick väldigt fort! Då var inte dna analysen fastställd ännu dock utan asvh förbehållde sig rätten att återkalla om det behövdes. förra året fick jag vänta på passet ett par månader däremot.

Förra året tog Nessis pass 1½ mån. Nu har det gått.. typ lika länge.. Vill ju ha uppgifterna för Divas avtal ska fixas.
Fick skriva allt runt om men inte regnummer osv.

det tog bara ett par veckor att få passet men dna var inte klar då samma som "charlottee"

Håll tummarna för att min vackra lilla svarta läker ordentligt. Hade lyckats fastna rejält i staketet igår natt så hon har brännsår/trycksår på ena bak. Tack och lov så är senorna inte påverkade och det är inget som är särskilt djupt men svullet, vätskande och nu har det börjat vara. Riktigt räligt sår tycker jag som är ssk och van vid att se det mesta.. Så hon står på PC i fem dgr. Vette sjutton vad hon har lyckats hitta på med, men det måste ha gjort ont på den stackarn!

För övrigt så var det både Vacc och avmaskning här idag, samt lite hovfix för fux-herrn som nu förmodligen även han hittat ett hem!

Usch det låter inte kul, men vilken tur att senorna inte är skadade! Hoppas på en okomplicerad läkning trots att det ser fult ut.

Grattis till försäljningen :)

Yttik: Jag fick pass på 14 dagar drygt. Det gick väldigt snabbt och smidigt får jag säga.

Jealle: Ja, man blir ju alldeles slut bara att läsa om din dag ;) . Tror att ReVolt kommer att fixa avvänjningen fint! :)

Men wtf :o Varför får inte jag mina :( Ingen av dem är reggade än för de syns inte på blup heller. *suck*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 668
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar