12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Shammy ville ju först inte äta sin nya mat. Men det tog två dagar sen åt hon för fullt! Hur mkt ger ni av foal creepen? Tänkte börja ge på morgonen nu också. Hon får en liter på kvällen. Tänkte ge några dl på morgonen. Ganska långt ifrån maxskriden rekommendation enligt förpackning. Men jag kan ju bara ge henne två gånger per dag, så måste anpassa mig till det.

Jag fick passet till min russunge väldigt fort, det tog knappt 2 veckor om jag inte minns helt fel. Idag flyttar hon och sin mamma till sin fd ägare och en ompis till mig, de känns både jobbigt men samtidigt skönt. Fölungen ska gå på lösdrift med andra föl och mamman kommer gå med andra russtanter så länge hon hänger kvar i livet och är frisk.

KL*

Eftersom att jag aldrig ska klippa manen på Storm så tänkte jag att hon skulle få prova att ha knoppar innan manen blir för lång. ;)

st4-5.jpg

Pannluggen fick vi kompromissa med.

st5-1.jpg

KL.

Idag tömkörde vi Hollies mamma för första gången sedan igångsättningen i början på augusti. Eftersom vi inte har någon egen tråd för våra avelsston (eller?) så postade jag en video länk i filmtråden på dressyr för er som vill se :)

Ska bli spännande att se hur mkt Hollie tar efter sin mor.. men just nu är hon inne i växtfas igen ( eller hon kanske aldrig gick ur den?) :D

Jag har även noterat att Hollies pappa börjat tävla lite smått nu, det var på tiden! :bump:

supersöt! Hon måste ha rätt tjock man för att kunna ståta med så fylliga knoppar?

Shammy växer verkligen i mina ögon! Hon har verkligen börjat påminna mer om resten av sin familj, snäll, gosig o tillitsfull! Igår kväll tog jag mig tid att borsta henne ordentligt. Tänkte provocera lite. Borstade på huvudet, förväntade mig nån "nej! rör mig inte"- reaktion, men hon gnuggade tillbaka o stenblundade.. Typ samma sak under magen, borstade med en magicbrush på benen, hände inget. Då tänkte jag, "nu jävlar ska jag göra det ultimata testet!". Så jag tog henne på juvrena o på innanlåret, döm till min förvåning när hon lyfter bakbenet o börjar svaja på tre ben för att jag lättare ska komma åt... VEM har gett mitt föl en snällhetskur?!!! ;)

Dessutom dyker hon mer eller mindre i grimman numera :)

Min lilla skrutta mår inte helt hundra. Vet inte riktigt vad det är än bara.
Hon hade hostat och "gurglat" enligt stallägaren imorse. Igår hörde jag henne hosta två gånger. Hon har drygt 38 graders temp. I övrigt är hon pigg och glad, bet mig i örat ikväll :devil: Hon diar som hon ska och äter hö men petar i höt och äter mest ett strå i taget, som om det inte är gott.
Grejen är att jag flyttade från stallet med mina andra hästar och har fölet på helinackordering tillsammans med stoet som jag ej äger längre. Så precis i samband med att hon blev hängig bytte dom hö. Jag tycker inte höt är jättefräscht(lukten framförallt) men det finns inget synligt mögel eller damm. Påpekade detta för stallägaren att det KAN därför hon fått hosta, men det skulle jag inte sagt. Stallägaren blev jättesur, det är minsann inget fel på hennes hö, och jag borde kanske ta ut veterinären istället. :( Suck. Vill ju bara att lilla skruttan ska må bra.

på tal om fluff, så har min lillfluffis varit på sin första utställning idag. det är underbart att åka iväg med en mer eler mindre ohanterad halvvilde och komma hem på kvällen med en fullt civilserad fölunge :love: - nu behöver hon inte hanteras mer den här sidan årsskiftet :p
Resultatet? 98788=40 p och guld.

imag0255.jpg

kl
Vad fina allas föl är!!

Smyger in ett par bilder på Mirandas föl e. Charon, nu snart 8 månader!

Chatzy
2a5dnbo.jpg

2qlwccy.jpg

haha jamen så är det ofta! och jag som filmar med mobilen har ju den ofta tillgänglig men när jag plockar upp den är det ofta slut på showen :cool:

Jag tycker dock att hon rör sig väldigt trevligt på videon så även mammahäst! Syns ju att det finns mer att hämta.

Och ffa gillar jag typen och lättheten hos shammy! :love:

ameo grattis!!!!

Grandezza härlig utstrålning fölis har!

Senast ändrad:

Höet kan mycket väl ha farliga mögelhalter även om det inte syns utan bara luktar lite skumt. Kräv en hygienisk analys!

Tack för svar lilstar.
Grälar friskt med stallägaren just nu,tyvärr, avskyr sånt här men det är inte jag som börjat bråka. Jag vill bara ha analys av höt och har talat om min misstanke att höet kanske inte är så fräscht som hon tror. Tjatar om analys som hon säger jag ska få men det händer ingenting. Kan inte plocka hem fölungen än, hon är ju bara 4,5 månader :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 670
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar