12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Jag går på födelsedatumet och min är fyra månader idag. Om man ska räkna i veckor så är hon 18 veckor/4 = 4,5 månader.
Men en månad är ju sällan fyra veckor.

Har hon ponnysize på grimman nu? Måste bara fråga, för jag har ju fått byta upp mig till en fölgrimma för halvblod nu. :p

Ja Storm blir bra. Det andra blev som sagt för jobbigt när verkligen alla hade problem med att uttala det och undrade hela tiden vad det betydde.
Har beställt brickor med namnet på nu, så det är "hugget i sten." ;)

..inte lätt att ensam hålla två hästar samtidigt som man försöker ta kort! som ni ser så underlättar inte direkt den lilla för mig heller....:devil:
482942_10151063621206344_1394444102_n.jpg

Aww, hon försöker hjälpa till att leda mamma! :D :p

Jag räknar också födelsedatumet (20 maj) 20 sept= 4 månader.

Ironwill: Storm är urläcker! Passande namn:laugh:

Jag är inte i närheten att ha ett föl men följer tråden i tysthet, tänkte bara flika in om botulism. På tal om att alla veterinärer säger olika, vår säger att vaccinet är extremt överskattat. Så de verkar verkligen tycka olika! ;)

Vad roligt att ni tog upp det här med att grimmorna börjar bli för små... Jag tänkte nämligen på det igår när jag var ute att det snart är dags att byta upp sig. Kändes stort! Som att han börjar bli lite vuxen ;)

Angående botulism så vaccinerar inte jag heller.

Det här med bilder ja... Jag tycker det är så krångligt att lägga upp bilder här. Beror det på att jag gör fel? Jag använder photobucket och det tar ju en evighet att ladda upp bilder :confused: Hur gör ni andra?

Ja det är väldigt olika vad veterinärerna säger.
På en utbildning jag gick för ett par år sedan ifrågasattes verkan av vaccinet också kraftigt (av veterinär som höll föreläsningen) just för att det finns flera olika typer av botulism och man vaccinerar bara mot en med ett vaccin som inte är hundraprocentigt skydd.

Dessutom verkar många tro att botulism endast existerar vid bruk av hösilage/ensilage vilket är fel. Det kan lika gärna orsakas av vanligt bete, hö och halm/strö och borde således vaccineras mot av alla. Det är en väldigt ovanlig sjukdom som i alla fall jag känner till har orsakats av dålig koll på fodret eller att man inte har hittat någon anledning utan tagit för givet att det orsakats av hösilage.

Det i kombination med att själva vaccinets verkan är diskuterat, samt min inbyggda motvilja gällande att vaccinera i onödan -har gjort att jag låter bli och fortsätter min inslagna bana med att vara noga med fodrets hygieniska kvalitét, inte ställa ut några storbalar i hagen osv.

Men det där är en sak man får ta ställning till var för sig. Det klart man ska vaccinera om man vill det.

Vad gäller vaccinering av föl så är det vid 10 veckors ålder som gäller om stoet är vaccinerat mot botulism speciellt inför fölning -samtidigt som man ger stelkamp 2-4 veckor innan ber fölning (annars kan antikropparna krocka, precis som med det vanliga vaccinet) och på ett föl med ovaccinerad mamma säger man 10 dagar.

du ger ofta bra svar och intressanta inlägg att läsa!:bow:

Jealle
Jag tar mina bilder från FB oftast, då är det enkelt att lägga upp dom här. Baksidan är väl att alla mina "icke hästvänner" på fb får ta del av sjukt mkt bilder på hästar :angel:

Hon är en liten Storm. Hela sommaren har varit galet stormig här, Vi trodde att Stella skulle kasta när hon fyllde ljuver x antal
veckor innan hon fölade, Storm föddes sjuk och fick bo på sjukhus, medicinerades etc. Stella fick en senskada när vi skulle
släppa ihop Storm och Stella med dom andra stona. Sen så fick Stella fång på en hov och har bott på sjukhus igen. Så ja
Storm passar på många sätt och vis. Sen så är hon ju en riktig vildbas också. ;)

du ger ofta bra svar och intressanta inlägg att läsa!:bow:

Jealle
Jag tar mina bilder från FB oftast, då är det enkelt att lägga upp dom här. Baksidan är väl att alla mina "icke hästvänner" på fb får ta del av sjukt mkt bilder på hästar :angel:

Tack, det var snällt sagt! :)

Ang bilder, jag har ju alltid hat pixbox och vet inte vad dom håller på med numera :mad: Jag har photobucket också men tycker det är alldeles för osmidigt, så jag tar bilderna från facebook också nu. Vilket resulterar i mycket mindre bilddelning för mig för det är också en liten procedur att ta bilderna därifrån....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 148
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 660
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V