12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Grattis i efterskott Charlotte! :laugh:.

*KL*

Här kommer 2 bilder från idag!;)

(Belisario f.20/4 e.Warsteiner-Le Mans xx-Rockad)

15o9owz.jpg

fckv4i.jpg

tack!

Han har ett fint uttrycksfullt huvud din kille :)

KL.
Jag kan bara inte låta bli att visa er denna bild:D

... mina stressade djur alltså... haha

581618_10151062559716344_224655930_n.jpg

Härlig bild :) Idag tog jag in mammahäst själv från hagen och lämnade ReVolt i hagen med de andra fölen och deras mammor. Blev lite förvånade skrik när jag gick men i övrigt gick det superbra. När jag hade ställt upp henne i gången för att pyssla med henne så gick jag ut och spanade ut i hagen och då stod ReVolt med de andra fölen helt lugnt men spanade lite efter sin mamma. När jag tog ut mammahäst igen så kom han glatt galopperande men det var ingen direkt stress för någon av dem. Så SKÖNT! Jag bävar redan för avvänjningen som är om redan 1,5 månad...:(

Vad söta dom är!

Äntligen så kommer mina små odjurs nya grovfoder imorgon. Så nu ska liten få smaka silage för första gången.
Dock har hon bara fått två sprutor mot botulism så lite nojjig är jag allt. Tredje sprutan ska tas om två veckor.

Härlig bild :) Idag tog jag in mammahäst själv från hagen och lämnade ReVolt i hagen med de andra fölen och deras mammor. Blev lite förvånade skrik när jag gick men i övrigt gick det superbra. När jag hade ställt upp henne i gången för att pyssla med henne så gick jag ut och spanade ut i hagen och då stod ReVolt med de andra fölen helt lugnt men spanade lite efter sin mamma. När jag tog ut mammahäst igen så kom han glatt galopperande men det var ingen direkt stress för någon av dem. Så SKÖNT! Jag bävar redan för avvänjningen som är om redan 1,5 månad...:(

Skönt att det fungerade så bra! :) Hur gammal är din ReVolt nu? Inga nya bilder att bjuda oss på?

Vänjer man av när dom är mogna så brukar det gå smärtfritt tycker jag så kommer säkert att gå jättebra! De är väldigt anpassningsbara.

Jag brukar börja med att sära på sto&föl nattetid men tillsammans i hagen.

Vad söta dom är!

Äntligen så kommer mina små odjurs nya grovfoder imorgon. Så nu ska liten få smaka silage för första gången.
Dock har hon bara fått två sprutor mot botulism så lite nojjig är jag allt. Tredje sprutan ska tas om två veckor.

hihi min hund har varit så mkt bland hästar så hon tror väl att hon är en snart:angel::D ..... kan vara vice versa också vad gäller Hollie..

Vi har redan bytt till hösilage men brukar inte ge botulismspruta såvidare vi inte hittar någor olämpligt i balen.

Men borde man ge fölungen?

Man måste ju grundvaccinera med tre sprutor för att man ska få något skydd, så att ge en
spruta om man hittar något olämpligt i balen borde väl inte fungera?

Fölungen får ju mammans antikroppar och jag gissar på att om mamman är vaccinerad så har ungen antikroppar.
Men enligt tillverkaren på vaccinet så kan man börja vaccinera föl från och med att dom är några veckor (Om jag inte
tolkat allt fel.)

Stella är vaccinerad med grundvaccinering och sedan en spruta om året efter det.
Jag skulle aldrig förlåta mig själv om inte min häst var vaccinerad och fick botulism. Vet en som förlorade sin häst i
botulism då hon bara hunnit ge den två sprutor av grunden. :cry:

nej det är en hemsk sjukdom:(

Jag kanske formulerade mig lite dåligt, vi brukar alltså inte vaccinera alls mot botulism och jag vet att det är tre sprutor som gäller. Men vid ett tillfälle för länge sedan hittades ett rådjurskid i balen och vi vaccinerade samtliga med tre sprutor. Som jag förstod det då var det iaf bättre att göra det än att inte göra det alls men självklart var det kört ifall de redan fått det. Det var som sagt länge sedan så jag måste erkänna att jag minns lite dåligt :o

Men det jag funderade över var om man kunde vacc. fölungar (vanligt vaccin säger man ju runt 6 mån första), vilket jag fick svar på:)

så våra fick alltså ett grundskydd men uppföljdes aldrig av en spruta per år efter det. Lite korkat kan man ju tycka nu:cool:

Det var på tiden före Solette fanns i min ägo så det rör inte mina nuvarande hästar.

Pratade med min veterinär om vaccinering mot botulism igår. Hon sa att jag skulle vänta till mitt föl är 4 månader, hon sa att det inte gjorde någon verkan innan.

och jag har läst i boken "Unghästar" att de kan vaccineras mot botulism redan efter 7-10 dagars ålder. Silhouette ska få sin första på torsdag och idag kommer hovis för tredje gången till Sillan. Mamma häst ska få skor igen, så vi kan ge oss ut på vägarna igen:laugh:

*KL*

I morgon ska vi äntligen chippa och fixa Hälge :) Diva fixades häromdagen hos sin bonusmatte. Vi är lite sena haha men bryr mig inte :)

är jag ensam här om att inte ge botulism sprutan? Överväger att att göra det iaf.

Yttik bättre sent än aldrig!;)

KL. Lite nya bilder idag på Hollie ca 4 månader

377807_10151063622611344_1792077140_n.jpg

Taget i dålig vinkel, huvudet är inte så stort som det ser ut nedan:D
560407_10151063622331344_2126431053_n.jpg

185116_10151063620646344_206726985_n.jpg

..inte lätt att ensam hålla två hästar samtidigt som man försöker ta kort! som ni ser så underlättar inte direkt den lilla för mig heller....:devil:
482942_10151063621206344_1394444102_n.jpg

Haha sötnos :)

Äsch vi har inte haft bråttom med pass. Vi börjar vaccinera så fort passen kommer sen och mina får botulism. Mest för ena ska ju säljas och märkt att köpare frågar om de får det så lika bra ha det klart med allt annat :)

Och min veterinär tyckte det fungerade att vaccinera mot botulism på min i den här åldern. Så olika det kan vara!

Hon är ju så charmig:love:

Nu börjar man ju ana pälsen undertill på henne:D

Hur hög är hon nu som 4 månaders? Silhouette fyller 4 mån på torsd:) Ska försöka komma ihåg att mäta henne då. Hon är en hel del cm högre bak än fram, så mycket är säkert iallafall;)

Hovis har varit här och Silhouette fick stå i boxen medans Menuette fick skor. Första gången hon var i boxen överhuvudtaget då de går på lösdrift annars. Men det gick superbra:love: Hon gnäggade lite, men ägnade sig sedan åt sin mat istället.:D

Några bilder på litet monster. Och eftersom att det blev så mycket trassel (Betydelsen, folk som frågar
vad det betyder, allt blev bara jobbigt.) med det andra namnet så fick det kort och gott bli Storm som
namn till litet monster ändå, hon har hetat det i några veckor nu och det passar faktiskt.

Hennes man är verkligen tok-fluffig och lockig. :p
autumn_by_eldfuxen-d5f8fis.jpg

run_by_eldfuxen-d5f8fsn.jpg

Hon är ju så charmig:love:

Nu börjar man ju ana pälsen undertill på henne:D

Hur hög är hon nu som 4 månaders? Silhouette fyller 4 mån på torsd:) Ska försöka komma ihåg att mäta henne då. Hon är en hel del cm högre bak än fram, så mycket är säkert iallafall;)

Men fölade inte din innan solette? Hollie blev 16 veckor (4 mån) den 14 sep om man räknar veckor. Men om man ska gå efter födelsedatumet så är det 25e som gäller :)

Hollie är också duktigt överbyggd och växer som ogräs, har inte mätt henne ännu tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 553
Senast: fjutten
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
87 523
Senast: Heulwen
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 148
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 660
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V