Sv: 12-åring röker
Jag har sagt till mina barn, där den äldsta är 12 år, (och jag tror inte han tänkt tanken än) att jag finansierar INGET missbruk, och det gäller sprit, cigaretter och snus.
Det låter som en bra metod.När min sextonåring rökte drog jag in månadspengen i tre månader. Han fick pengar - inom ramen för samma månadspeng - till sådant som han skulle ha köpt även annars, tex skivor eller så. Då fick han exakta beloppet, och jag ville se kvitto. Jag tvångsförvaltade alltså månadspengen under den tiden, kan man säga. Han hade frihet att göra av med den, men inte på tobak. Godis var naturligtvis okej, mot kvitto.
Förutom det berättade jag naturligtvis för honom om rökningens skadlighet, samt hur ful man blir. Det bet givetvis inte alls.
Jag gjorde också som någon annan skrev: talade om vilka grupper i samhället det numera är som röker. Bland vuxna är det verkligen inte ett coolhetstecken längre. Att stå utanför krogar och restauranger och röka pga rökförbudet - hur coolt är det?
Nu är sonen 19 och jag vet att han feströker, men mer än så verkar det faktiskt inte vara. Han luktar aldrig rök på vardagarna.
Jag har sagt till mina barn, där den äldsta är 12 år, (och jag tror inte han tänkt tanken än) att jag finansierar INGET missbruk, och det gäller sprit, cigaretter och snus.