12-åring röker

Sv: 12-åring röker

När min sextonåring rökte drog jag in månadspengen i tre månader. Han fick pengar - inom ramen för samma månadspeng - till sådant som han skulle ha köpt även annars, tex skivor eller så. Då fick han exakta beloppet, och jag ville se kvitto. Jag tvångsförvaltade alltså månadspengen under den tiden, kan man säga. Han hade frihet att göra av med den, men inte på tobak. Godis var naturligtvis okej, mot kvitto.

Förutom det berättade jag naturligtvis för honom om rökningens skadlighet, samt hur ful man blir. Det bet givetvis inte alls.

Jag gjorde också som någon annan skrev: talade om vilka grupper i samhället det numera är som röker. Bland vuxna är det verkligen inte ett coolhetstecken längre. Att stå utanför krogar och restauranger och röka pga rökförbudet - hur coolt är det?

Nu är sonen 19 och jag vet att han feströker, men mer än så verkar det faktiskt inte vara. Han luktar aldrig rök på vardagarna.
Det låter som en bra metod.

Jag har sagt till mina barn, där den äldsta är 12 år, (och jag tror inte han tänkt tanken än) att jag finansierar INGET missbruk, och det gäller sprit, cigaretter och snus.

Men allvarligt, som första åtgärd? Om du blir bråkad på, lyssnar du då på den personens argument sen?

EN chans tycker jag alla är värda.
Ja, jag tycker att i det här fallet ska det markeras tydligt och genast. Många andra gånger kan man ge barnen lite mer utrymme.

Som 12-åring ställde jag ett ultimatum till min storrökande mamma.
"Slutar inte du röka så börjar jag!"

Det bet knappast på min mamma. Så jag rökte från det jag var 12 fram till 24 på heltid. Blev gravid, födde barn och började om då barnet var 1,5 år. Fimpade igen efter ett år och har varit mestadels rökfri sedan dess. Konsumtionen ligger nu på ett genomsnitt på 10 cigg/år.

Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Kanske dags att se över din egen rökning? ;)

Fast var står det att hon röker själv?
Tror inte att barn alltid gör vad förädrarna gör utan vad kompisar gör.
Min dotter testade att röka för att hennes kompisar röker. När vi pratat igenom allt negativt med rökning så slutade hon.
Hon skolkade oxå för att hennes kompis skolkade. Efter att vi snackat om det så slutade hon med det oxå, trots att 90% av tjejerna i hennes klass skolkar varje dag nästan.
På min dotter biter i bestraffning, men ett vettigt snack där hon får komma till tals med sina åsiker, så kan hon ändra sig om mina verkar vettigare.

Jag har en 14 år yngre syster och när hon var 13 år så hittade jag en slump ett paket cigaretter i hennes väska. Jag snokade inte utan hon hade bett mig att hämta något. Jag konfronterade henne direkt och hon bedyrade att hon bara hade provrökt tillsammans med några kompisar. Jag berättade för henne att jag hoppades att det stämde att det bara var en provrökning eftersom det är så lätt att bli beroende av cigaretter. Sedan berättade jag att rökning inte bara är farligt, dyrt och beroendeframkallande, man blir dessutom rynkig i förtid, luktar illa, och får anusmun.

Jag lovade att inte berätta för våra föräldrar om hon lovade att aldrig mer röka.

Sju år senare så påstår hon att hon inte har rökt sedan detta tillfälle. Tydligen var det hotet om anusmun som hade avskräckande effekt.

Jag har en 14 år yngre syster och när hon var 13 år så hittade jag en slump ett paket cigaretter i hennes väska. Jag snokade inte utan hon hade bett mig att hämta något. Jag konfronterade henne direkt och hon bedyrade att hon bara hade provrökt tillsammans med några kompisar. Jag berättade för henne att jag hoppades att det stämde att det bara var en provrökning eftersom det är så lätt att bli beroende av cigaretter. Sedan berättade jag att rökning inte bara är farligt, dyrt och beroendeframkallande, man blir dessutom rynkig i förtid, luktar illa, och får anusmun.

Jag lovade att inte berätta för våra föräldrar om hon lovade att aldrig mer röka.

Sju år senare så påstår hon att hon inte har rökt sedan detta tillfälle. Tydligen var det hotet om anusmun som hade avskräckande effekt.

:rofl::rofl:

Ja, jag tycker att i det här fallet ska det markeras tydligt och genast. Många andra gånger kan man ge barnen lite mer utrymme.

Det går ju faktiskt att ta diskussionen först och få fram alla argument och det stöd som behövs (det kan behövas hjälp med "lines" att använda när kompisarna pressar på). Man kan ju också fråga vad barnet själv tycker lämpligt straff är.

Det här är skitbra att läsa om, det är några år tills mina barn är så pass stora att jag hamnar i den här situationen. Att vara förberedd är jag övertygad om gör det hela smidigare!

Vad tycker JAG är lämplig konsekvens för att mitt barn gör något som är totalt avskyvärt? Har jag innan talat om för barnet vad jag tycker om rökning och vad som händer om man gör saker man egentligen inte vill, eller olagligheter bara för att kompisarna gör det?

Om man aldrig pratat om rökning hemma, hur kan man då förutsätta att barnet vet säkert att det blir en allvarlig konsekvens om mamma/pappa får reda på det? Vet barnet vad det spelar med för regler alltså. Det behöver inte gälla rökning, det kan ju vara snatteri, mobbing eller något annat.

Om jag gör ett brott så VET jag ju vad konsekvensen blir (kör jag för fort får jag böter eller blir av med körkortet). Är inte barnen värda samma möjligheter att värdera vad de väljer att göra?

Om jag gör ett brott så VET jag ju vad konsekvensen blir (kör jag för fort får jag böter eller blir av med körkortet). Är inte barnen värda samma möjligheter att värdera vad de väljer att göra?

Ja, men i så fall måste du ju informera om vad olika förseelser genererar för olika böter i förväg... Lite otympligt, tycker jag det låter som. Min mamma sa kort och gott att röker du, blir det inga hästar. Surprise, jag rökte inte. Jag tycker för övrigt att det är märkligt att barn ska beredas val. "Det är klart att du kan välja att slå ihjäl din kompis, men bara så du vet, så hamnar du på institution efteråt."

Ja, men i så fall måste du ju informera om vad olika förseelser genererar för olika böter i förväg... Lite otympligt, tycker jag det låter som. Min mamma sa kort och gott att röker du, blir det inga hästar. Surprise, jag rökte inte. Jag tycker för övrigt att det är märkligt att barn ska beredas val. "Det är klart att du kan välja att slå ihjäl din kompis, men bara så du vet, så hamnar du på institution efteråt."
Men du fick alltså ett val. Varför ska det här barnet inte få det? Straff på en gång och sen är det kört liksom.

Och att veta att det finns konsekvenser för vissa saker är knappast att man får ett val som att det är ok, tycker du verkligen det?

Dessutom, hur många saker är det faktiskt som barnet absolut inte bör/får göra? Stjäla, röka/snusa, dricka, mobba. Är det så svårt att få fram i "uppfostran" av barnen långt innan det är ett faktum?

Jag menar att det du gjorde är en negativ förstärkning, i praktiken. Du hänger upp dig på ordval ibland, märker jag, men en medvetet påförd negativ konsekvens är detsamma som en bestraffning, i alla fall som jag ser det. Och det är helt nödvändigt i vissa fall.

Ord betyder ju saker, och många ord kan ha lite flytande eller varierande betydelse, så jag förstår inte det märkliga i att jag undrar.

Negativ förstärkning var ju min metod, utan tvivel. Och den var medvetet påförd - barnen har i takt med att de blivit äldre sett att jag ställer mig själv i "verkligehtens ställe" i relation till dem. Dvs jag väntar inte på att verkligheten bestraffar dem för deras dumheter, tex genom cancer om de röker, utan jag omöjliggör rökningen efter förmåga och hoppas att de slipper cancer.

Räknas rökningen som ett sådant fall där det är absolut nödvändigt med negativ förstärkning menar du? Eller tänker du att det gäller mer uppenbart akuta faror - tex hur man uppför sig i trafiken eller på långfärdsskridskor?

Barnen och jag har pratat om detta med "straff" och de menar att jag inte är den sortens förälder som utdelar sådana. De verkar tänka sig att "straff" inte har någon lika logisk koppling till "brottet" vilket däremot mitt system med negativa konsekvenser har, inser de oftast. Jag tror att det beror på att de tycker att en del kompisar får konstiga straff, tex utegångsförbud om de är otrevliga hemma. (Obs att detta är barnens versioner, jag svarar inte för sanningshalten.) Mina barn skulle nog snarare se logiken i att man blev utkastad om man var otrevlig - men så långt kan jag inte med att gå.

Här tror jag att du som äldre syster hade mycket mer "kred" än föräldrar har. Föräldrar tjatar varje dag om vad man får och inte får och man vet att de älskar en villkorslöst nästan oavsett vad man gör. (generaliserar)

Men en utomstående som barnet har respekt för som plötsligt säger ifrån, det kan få dem att tänka efter på ett helt annat sätt.

Men du fick alltså ett val. Varför ska det här barnet inte få det? Straff på en gång och sen är det kört liksom.

Jag fick ett val därför att jag inte hade rökt. Hade jag gjort det, och mina föräldrar hade stått inför fullbordat faktum, hade jag inte haft något val. De hade absolut vidtagit åtgärder oavsett.

Och som svar på din sista fråga: det lär du märka själv, tids nog, huruvida det är svårt eller inte.

Jag fick ett val därför att jag inte hade rökt. Hade jag gjort det, och mina föräldrar hade stått inför fullbordat faktum, hade jag inte haft något val. De hade absolut vidtagit åtgärder oavsett.

Och som svar på din sista fråga: det lär du märka själv, tids nog, huruvida det är svårt eller inte.

Alltså, dina föräldrar gav dig möjligheten att väga konsekvenserna av eventuellt rökande innan du gjorde det!

Men om man nu inte lyckats framföra det till barnet innan situationen uppstår... Skulle du tyckt det var sjysst om dina föräldrar, out of the blue, sa INGA HÄSTAR om det framkom att du rökt med en kompis, utan att du fick en enda chans att korrigera ditt felsteg?

Jag skulle aldrig förbjuda barnet att utöva en vettig och utvecklande hobby, som straff för rökningen! Jag skulle helt enkelt inte ta risken att ungen valde tobaken ändå, och så måste jag förbjuda en hobby som jag egentligen vill att barnet utövar.

Och det gäller både att jag inte skulle hota med det i förväg, och inte heller använda mig av det som straff i efterhand. Aldrig.

Alltså, dina föräldrar gav dig möjligheten att väga konsekvenserna av eventuellt rökande innan du gjorde det!

Men om man nu inte lyckats framföra det till barnet innan situationen uppstår... Skulle du tyckt det var sjysst om dina föräldrar, out of the blue, sa INGA HÄSTAR om det framkom att du rökt med en kompis, utan att du fick en enda chans att korrigera ditt felsteg?

Sjysst är inte frågan. De hade säkert dragit bort hästarna, men säkerligen något annat i stället. Poängen var att det fungerade. Det fungerade mycket bra, till och med, eftersom jag aldrig ens vågade prova.

De sa inte så för att de ville ge mig ett val, utan för att de helt enkelt hade haft svårt att stoppa mig från att röka om de inte var med.

Jag skulle inte ha särskillt mycket respekt för mina föräldrar om de inte var sjyssta och upplyste mig om saker som jag faktiskt behövde veta.

Bara för att det funkade på dig betyder det inte att det funkar på alla heller. Dessutom vill jag inte att mina barn inte ska våga göra saker för att JAG förbjuder dem, utan för att de förstår VARFÖR det inte är bra att göra vissa saker.

Jag skulle inte ha särskillt mycket respekt för mina föräldrar om de inte var sjyssta och upplyste mig om saker som jag faktiskt behövde veta.

Bara för att det funkade på dig betyder det inte att det funkar på alla heller. Dessutom vill jag inte att mina barn inte ska våga göra saker för att JAG förbjuder dem, utan för att de förstår VARFÖR det inte är bra att göra vissa saker.

Det har uppenbarligen fungerat på många andra också, enligt tråden. Principen är densamma, oavsett det gäller hästar, pengar, tv-spel eller vad det nu kan vara som dras in.

Jag var för egen del påläst nog att veta hur farligt rökning var. Jag behövde inte få det förklarat för mig av mina föräldrar, biologilektionerna tog väl hand om det ämnet. Och du får givetvis uppfostra dina barn precis som du vill. Jag har ingen som helst ambition att lägga mig i det, utan diskuterar i mer generella termer.

Jag uppfattar din inställning att vara mer "straffa hårt för att avskräcka" utan att ha diskuterat någonting innan. I min värld talar vuxna och barn om sådana här saker långt innan det ens är aktuellt.

Det har uppenbarligen fungerat på många andra också, enligt tråden. Principen är densamma, oavsett det gäller hästar, pengar, tv-spel eller vad det nu kan vara som dras in.

Nej, principen är inte densamma, om det är de pengar jag tvångsförvaltade du tänker på. Jag lade inte beslag på sonens pengar. Han fick dem, men under så pass kontrollerade former att det var svårt eller omöjligt för honom att köpa tobak.

Att dra in en hobby har ju ingen koppling till rökningen. Det enda man riskerar är att ungen fortsätter röka men slutar utöva sin hobby, vilket inte är en förbättring. Jag hade hellre sett både rökning och hobby, än bara rökning, om det var vad jag måste välja mellan.

Snarare tycker jag att förbjuda en hobby pga rökning mest antyder en förälder som vill demonstrera sin makt, vilket jag inte är intresserad av att göra. Och mina barn ser igenom sådant, de hade inte formats på något önskvärt sätt av att jag demonstrerar min överlägsna makt inför dem. Snarare hade de börjat tänka ut sätt att komma runt mig, vilket jag för övrigt tycker är den vettiga strategin från barn i sådana fall.

Jag tycker att jag har träffat tillräckligt många strängt uppfostrade ögontjänare i mitt liv för att inte vilja hamna där med mina barn.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 671
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar