12-åring röker

S

sarre_hall

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Min dotter på 12 år har börjat röka, inte hela tiden, utan smygröker då o då. Hon har inte velat säga det till mig, utan har sagt det till ngn annan. hur ska jag gå tillväga nu? Ska jag säga till henne på skarpen, ge henne ngt straff? Vara utan veckopeng?

Vad hade ni gjort i denna situationen??

mvh sarre

Sv: 12-åring röker

Det första du ska göra är att säga till henne (lungt och sansat) att du vet om att hon röker och att du inte på några sätt accepterar att hon gör så.
Att dra in månadspeng och andra straff tycker nog jag att du kan vänta med men tala gärna om att fortsätter hon kommer du vidta åtgärder som då tex indragen månadspeng, utegångsförbud efter skoltid eller vad som passar dig och din dotter bäst.
Det viktigast är nog att inte bli arg och upprörd, det kan du bli senare i enrum.

Kan du inte räkna ut, med tydliga siffror, hur mycket det kostar att röka. Berätta om att man BLIR fast och inte kan sluta även om man tror det. Att det ses som otroligt korkat och "white trash" att röka. Att man luktar illa.

Sjukdomar som kan komma om många år tror jag inte biter som argument, det är för långt bort. Hur man ses som rökare och vad det kostar biter nog bättre. Berätta att du är besviken, att du trodde hon var smartare än att gå på grupptryck.

Istället för straff för det som hänt, kan du inte komma på något hon har som uppmuntran? T.ex. fick jag och min bror halva körkortet betalt om vi inte rökte. (Jag tog körkort snabbt, min bror tog körkort sent, för han rökte ändå och fick betala själv...)

Straff och bråk skapar motstånd och trots är jag övertygad om.

Mina föräldrar betalade våra körkort om vi inte rökte.

Jag och syrran har fått våra körkort betalade, lillebrorsan går fordon så han får ju körkort där men då skulle han få en bil för 20.000kr i stället. Men han rökte och så blev det ingen bil åt honom!

Min kompis gick i en skola där många rökte, då tog de dit en med någon form av lung/strup cancer. Han hade ett sånt där hål mitt på lufstrupen han behövde hålla för för att kunna prata, han visade också hur man gjorde rent något filter i det där röret i halsen och då slutade alla ungar i skolan att sluta röka! (Men visst började några igen ändå)

När mina föräldrar kom på lillebrorsan att han rökte, så frågade mamma bara om han tyckte det var kul under det här året hon har fått sin cancerbehandling. (Han är den av oss 3 syskon som tog det hårdast) Och jag vet inte, kanske blev "min mamma har cancer" ett sätt för honom att kunna tacka nej utan att bli kallad fegis (för rökning och alkohol har bara med grupptryck att göra när man är så liten..)

Min dotter tjuvrökte för nåt år sen, var 15 då.
Jag som själv röker förklarade för henne hur dum jag själv tycker att jag är. Räknade ut hur mkt pengar jag kunde ha över varje månad att köpa nåt roligt för istället. Berättade hur det känns när man glömt köpa cigg och hur paniken kommer och man nästan börjar röka fimpar..
Frågade henne var hon skulle få 1500 i månaden till att köpa enbart cigg, och att jag inte tänkte köpa åt henne utan att hela hennes månadspeng skulle gå åt till cigg. Hur mkt kläder hon skulle missa att kunna köpa.

Sjukdomsbiten vet hon redan genom skolan så den drog jag bara snabbt. Koncentrerade mej mest på den ekonomiska biten.

Hon röker inte idag..

*kl*
Just det, kom på en sak till. Hjälp henne med saker hon kan säga när kompisarna pressar på!

Med tanke på att man inte kan köpa cigg förrän man är 18 så vore det högintressant för mig (om jag var mamman) att få reda på var ciggen kom ifrån. Är det kompisar, kompisars storasyskon eller pojkvänner eller har de träffat nån "snäll" farbror som hjälper dem?

När man vet var ciggen kommer ifrån är det nog lättare att förklara vad som är dumt med dem och kanske även gå ihop några föräldrar om det är i ett kompisgäng som det börjat.

Jag hade nog överreagerat rätt kraftigt inte för att barnet röker utan för att det finns någon "vuxen" i närheten som faciliterar skiten åt mitt barn!

du ska INTE försöka ta reda på vart ciggen kommer ifrån...
Det kan vara en kompis,kompis som känner en kille och jag är nästan 99% säker på att din dotter inte skulle berätta för dig och det är ingeting man snappar på stan...upp, i övrigt skulle det ge henne fel uppfattning om mamman började fråga ut henne om hennes kompisar.

Prata med henne lugnt och sansat, säga att hon verkligen kan lita på dig och att du finns där för henne. säg helt enkelt att du inte tycker om vad hon gör och fråga varför hon gör det, inte ett tal om varför man inte ska hålla på med det då det är väldigt mycket lättare att stänga av öronen då än om du själv blir frågad. Sen om hon inte vet varför det är dåligt är det klart du ska förklara. Men ta det lugnt och sansat och berätta att du inte gillar det.

Senast ändrad:

Eftersom det handlar om en 12 åring reagerar jag starkare än om det varit en 15-16 åring, det är troligare att de har kompisar över 18. Varför hänger en 12-åring med sånna som är myndiga? Vad får DE ut av det är frågan jag skulle ställa mig.

Förmodligen är förklaringen så pass enkel och odramatisk att någon kompis har föräldrar som röker och då enkelt kan norpa någon cigarett emellanåt utan att föräldrarna märker av det..

Förhoppningsvis, men jag tror inte min by var den enda där det fanns en lägenhet dit man kunde gå för att få cigaretter och alkohol, för ett pris...

Ts känner säkert sin dotter såpass bra att hon vet vart hon går och vad hon gör, så jag vill inte göra någon orolig i onödan, men men osv osv.

Förmodligen är förklaringen så pass enkel och odramatisk att någon kompis har föräldrar som röker och då enkelt kan norpa någon cigarett emellanåt utan att föräldrarna märker av det..

Min tanke med, eller nåt äldre syskon man kan ta eller köpa av..
Eller så kanske pizzerian säljer "om man ska köpa åt mamma"..

När min sextonåring rökte drog jag in månadspengen i tre månader. Han fick pengar - inom ramen för samma månadspeng - till sådant som han skulle ha köpt även annars, tex skivor eller så. Då fick han exakta beloppet, och jag ville se kvitto. Jag tvångsförvaltade alltså månadspengen under den tiden, kan man säga. Han hade frihet att göra av med den, men inte på tobak. Godis var naturligtvis okej, mot kvitto.

Förutom det berättade jag naturligtvis för honom om rökningens skadlighet, samt hur ful man blir. Det bet givetvis inte alls.

Jag gjorde också som någon annan skrev: talade om vilka grupper i samhället det numera är som röker. Bland vuxna är det verkligen inte ett coolhetstecken längre. Att stå utanför krogar och restauranger och röka pga rökförbudet - hur coolt är det?

Nu är sonen 19 och jag vet att han feströker, men mer än så verkar det faktiskt inte vara. Han luktar aldrig rök på vardagarna.

Om du tror hon får ciggaretterna genom att själv köpa dem (låta någon köpa dem) så ska du ta månadspengen, om hon stjäl eller får ciggaretterna så kan det ju kvitta om hon har pengar eller inte. För rökningens skull alltså, vill du ge henne ett straff som gör att hon inte kan köpa vad hon vill så hjälper det ju.

Jag tror dock inte på allt detta med att tala om vad rökningen orsakar för skador och sjukdomar, denna info får de i skolan och är väl medvetna om. Att lägga fokus på grupptryck o liknande tror jag inte heller på. Om det är grupptryck som är problemet så mår hon säkert redan dåligt över vad hon gör och att pressa henne från ditt håll ger ju henne bara mer att må dåligt över.

Jag tycker att du ska tala om att du vet om det och fråga henne varför hon röker. Tala om vad som gäller hemma hos er angående rökning. Du kommer ALDRIG kunna tvinga henne att sluta. Hon kommer alltid komma på ett sätt att röka om hon vill. Men var uppmärksam och tala alltid om att du märkt det och ta samma diskussion igen och låt henne inte komma undan samtalet.

Förhoppningsvis, men jag tror inte min by var den enda där det fanns en lägenhet dit man kunde gå för att få cigaretter och alkohol, för ett pris...

Ts känner säkert sin dotter såpass bra att hon vet vart hon går och vad hon gör, så jag vill inte göra någon orolig i onödan, men men osv osv.

Där jag bodde tidigare fanns det en som sålde både, cigg alkohol och andra mindre nyttiga saker till barn. :crazy:

Det funkar, tro mig. Jag vet inte varför så många är rädda för negativ bestraffning - grunden i inlärningen. Liksom positiv förstärkning.

Men allvarligt, som första åtgärd? Om du blir bråkad på, lyssnar du då på den personens argument sen?

EN chans tycker jag alla är värda.

Men allvarligt, som första åtgärd? Om du blir bråkad på, lyssnar du då på den personens argument sen?

EN chans tycker jag alla är värda.

Bråkad på? Det är ett ultimatum och det är viktigt när det gäller just rökning att ta de hårda bandagen snabbt. Tillväjning går fort med nikotin och vem vet hur länge tonåringen har rökt innan du upptäcker det.

Straff och bråk skapar motstånd och trots är jag övertygad om.

Håller med. Men en del föräldrar verkar konstigt förtjusta i att bestämma över sina barn på alla möjliga vis. Jag tror mest att de där bestämda metoderna skapar barn som är bra på att spela med.

Jag ströp ju tillgången på kontanter i motsvarande sitaution, som jag har skrivit ovan. Jag ser inte det som ett straff, utan mer som en konsekvens: du har visat att du inte kan hantera pengar (eftersom du köper tobak för dem), därför håller jag nu i dina pengar en tid. Han fick ju göra vad han ville med pengarna ändå, utom just att köpa tobak.

Vad "straff" skulle vara, fattar jag inte. Utegångsförbud och sådant har väl gått ur mode som uppfostringsmetoder, hoppas jag.

Håller med. Men en del föräldrar verkar konstigt förtjusta i att bestämma över sina barn på alla möjliga vis. Jag tror mest att de där bestämda metoderna skapar barn som är bra på att spela med.

Jag ströp ju tillgången på kontanter i motsvarande sitaution, som jag har skrivit ovan. Jag ser inte det som ett straff, utan mer som en konsekvens: du har visat att du inte kan hantera pengar (eftersom du köper tobak för dem), därför håller jag nu i dina pengar en tid. Han fick ju göra vad han ville med pengarna ändå, utom just att köpa tobak.

Vad "straff" skulle vara, fattar jag inte. Utegångsförbud och sådant har väl gått ur mode som uppfostringsmetoder, hoppas jag.

Jag menar att det du gjorde är en negativ förstärkning, i praktiken. Du hänger upp dig på ordval ibland, märker jag, men en medvetet påförd negativ konsekvens är detsamma som en bestraffning, i alla fall som jag ser det. Och det är helt nödvändigt i vissa fall.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 676
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar