11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Man vänjer sig med att vara mammaledig. Det är bara första veckorna som är tuffa.. Sedan tar man för sig saker, och vips, så är ungen 13 år och bokar in sig på resa till Japan i fyra veckor. Här någonstans kan vi börja att snacka om nervös.. ;)

Det blåååååååååååååååååååååser i Västerås...

Blev ingen ridning idag.. Han fick trava lite utan ryttare istället. Kändes säkrast så. Ländtäcket tog luft och hästen nästan lyfte av vinddraget.. Ibland känns det mycket bra att tömköra istället för att sitta på ;)

Han brukar säga att om vi skulle få barn skulle jag aldrig kunna vara mammaledig, att jag skulle klättra på väggarna direkt. :angel: Det är nog ganska sant, jag har svårt att bara ta det lugnt. :p

Vänta nu! Jag tror du fått fel uppfattning om att vara mammaledig :p
MAN HINNER INGENTING! Det är allt annat än att vara ledig.
Att bara gå på toa är ett heltidsjobb!
Skulle man få en liten stund över så somnar man direkt eftersom nattsömnen oftast är helt förstörd de första åren.
Jag lovar, du kommer inte klättra på väggarna, snarare öppna dörren och fly :D

Hahaha! Vad uppmuntrande hörredu! :rofl: Det där med att vara mamma verkar ju bara medföra extra oro, sömnbrist, påfyllning av feghet och mammakilon. Hmmmmmm...

Jag som vaknar när hunden går ner och dricker vatten på natten. :angel:

Vilka vackra fullblod!!
Se så coolt ut, jockey(hmm stavas det så??) på galoppör :bow::banana:

Det är en sån där sak i livet jag skulle vilja testa...
Galoppbana.... :)

Du får åka på ridhästträning på täby sen efter vinteruppehållet ;)

Det är en jättehäftig känsla faktiskt, och man riktigt känner hur fullbloden är "gjorda" för galoppen :love:

Ivy fick vara barnvakt åt 12an Bessie. Det gjorde hon med bravur
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-24 (1).JPG

Lukas (i blinkers) tränar med snygga America (född 10)
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-21 (8).JPG

Ivy på väg ut ur stallet tiiidig morgon
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-21 (7).JPG

Bosse spanar ut över området
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-01-21 (2).JPG

Maja_kandi: är farbror nordis med i trappalanda? Lämnade du inte bara tillbaka honom för nåt år sen? Fick för mig du hade han till låns?

Såg att rättstavningen fått det till att jag skulle på ridsemester, men det skulle vara på skidsemester :laugh:

Maja_kandi: är farbror nordis med i trappalanda? Lämnade du inte bara tillbaka honom för nåt år sen? Fick för mig du hade han till låns?

Såg att rättstavningen fått det till att jag skulle på ridsemester, men det skulle vara på skidsemester :laugh:

Ha ha skidsemester låter inte riktigt lika lockande i mina öron... :D

Lyssna på telefonen och dra på ridsemester istället! ;)

Ja, jag hade honom bara till låns tills ägaren kom på att han skulle säljas. Jag hade ingen möjlighet att äga en till häst just då, men fy satan vad jag har ångrat mig många gånger! :( Han kom till ett bra hem men blev väldigt sjuk i nåt liknande kolik eller botulism och togs bort innan jul. :cry: Fina farbror!

På lördag så ska vi åka på kurs, belöningsbaserad träning.

Det ska bli jättespännande. Jag har klickertränat min jack russell en del men jag tror det är lättare än att klicka hästar. Speciellt om man vill syssla med freeshaping :p

Nu tänkte jag visserligen utbilda henne "klassiskt" till att börja med när det gäller ridning och markarbete, det är lättare om man vill ha hjälp med visningar och sånt. Men i alla andra bitar köra klicker :D

KL
Hästarna hade precis ett ordentligt tokryck när det körde en traktor ovanför gården, tror det var en plog, antagligen ska de köra skogsmaskiner och plocka rätt på stormfällor. Jag begriper inte riktigt hur en tjock liten nordsvensk kan slå sån blåknut på sig själv och ändå landa på fötterna. O_o Men tror ni jag hade nån kamera med mig? Näää...

Det är C från OHR som håller kursen, vi ska vara först i en lokal på en skola och sen i ett stall i närheten, där min sålda welsh cob bor, så X ska låna cobens box under dagen :D

OHR håller till på körbart avstånd härifrån så man kan åka dit själv sen :D Tänkte klicka in ponnyn i släpet, idag går hon på lätt tryck av lina men klick vore mkt roligare :p

Oooo klickerträning med häst är väldigt roligt tycker jag, men jag uppfattar det svårare än med hund om du tror :) Men det är riktigt roligt!

Jag klickar det mesta, men vill utbilda hästarna på klassiskt vis när det gäller ridningen. Longering, tömkörning, vanlig hantering, lasta allt sånt klickar jag om det inte går bra redan från början alltså. WallE min 11.a klickar jag dock inte just nu, han har nog aldrig fått godis i hela sitt liv och blir helt tooooookig av godis så fort han känner lukten av det. Så han har jag bara klickat att lyfta fötter sedan lagt det på is tills jag märker att han är mer redo för det ;)

När hon är "klar" sedan med årgångstävlingarna så vill jag nog klicka ridningen också. Jag körde lite så när jag red in min första connemara, hon blev väldigt lyhörd och fin för rösten och det är lättare för mig att inte "tjata". Dvs har jag bett om galopp så är det så tills jag ber om något annat, får en roligare framåtbjudning utan rus. Jag tror det blir lättare för mig att göra det "klassiskt" först och sen börjar man klicka när grunderna sitter.

X kommer galopperandes så fort man visar sig i hagen och även när man visslar. Visslandet har vi inte lärt henne utan hon noterade att hundarna kommer och får beröm, så nu gör hon samma sak :love:

*kl

Russet hittar på allt möjligt trubbel för fodervärden, inkl lägga sig ner när hon tycker fodervärden är dryg :angel: Men de har både kört och löshoppat och det har gått bra :D

Jag har ju klickat Calle vid både inridning och körning jag, men nu klickar jag det mer sällan. Tänkte ta upp det när vi ska befästa något nytt igen. :)

Kl. Är sååå glad! Fick sent omsider sällskap ut och kunde därför rida ut en sväng ikväll! Allt gick suveränt! Tjiiihoooe! :)

img_2069_52e8b06a88e59d5b0834fdc1.jpg

Min Sir Oldenburg fick fint gå i paddocken utan täcke en stund så jag kunde ta kort, samt kolla om han gick rent. Han är för vild för sitt eget bästa och har trampat upp kronan samt satt sig på rumpan på ett så dumt sätt att jag trodde att han fläkt sig. Peppar peppar, kan inte hitta något och han går bra i alla fall. Avvaktar ett par dagar.

Efter att ha läst om Abbe och att även tramp's är skadad så blir jag bra nojjig med min, som också har förmågan och hitta på dumheter. I höstas sprang han i skogen i hagen och skar upp sig på innanlåren rätt ordentligt.

Fin kille! :d Skönt att han inte verkar ha gjort sig illa!

Quimero: Åååh vad avundsjuk jag blir av att läsa om er som får rida på era småttingar. Han verkar ändå vara en rätt cool kille din Calle?

Fragile: Lite vinterbus i pållen?!

Maja_Kandi: Skönt att Balder verkar ha kommit till sans igen!

Super_cassie: Ivy ser i vanlig ordning helt bedårande ut :love:

*KL*
Detta är nog ett av de svåraste besluten jag har fattat... Sedan i måndags är hästjäkeln helt ohalt och dessutom ren i benen. Försökte provocera fram hälta på liten volt men han visar absolut ingenting. Pratade med veterinären som tyckte att vi inte behöver stressa utan jag åker tillbaka till kliniken så tittar hon en sista gång och är det då oförändrat läge åker jag hem med tomt släp. Känns skönt att lite lägga över beslutet på veterinär. Jag tror nämligen inte att utgången blir något annorlunda, men eftersom jag själv inte ser något nu så känns det skönt att min duktiga veterinär får en sista titt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30