11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kl.

Yiiihoooe!!

Jag har ridit idag! :) hoppade upp utanför stalldörren, red bort till sommarhagen (100m) travade några steg och skrittade hem igen. Bara för att testa i dagsljus, när det var folk i stallet utifall. Men det verkar verkligen som om han är helt med på det här med ryttare nu. Och sadeln kändes bra för mig med!

Åh, sååå jätteglad nu!! :)

*kl*

Jag har också lite nyheter!

Eftersom han växer och är ful låter jag ridningen vara just nu och därmed har vi jobbat en del med markarbetet eftersom detta är hans svaga punkt. För jag har börjat känna på mig nu på senaste tiden att han så gärna vill vara med mig att han nästan är beredd på att lita på mig fullt ut. Och vad rätt man kan ha ibland ;)

Så i två pass har vi jobbat med longeringen och piskrädslan osv osv. Han hatar ljudet från piskan och är mest rädd för ljudet när den slår i marken eller liknande. Men så länge den är lugn kan jag röra med piskan på honom överallt utan några oroliga blickar. Första passet var inte ens värt att försöka longera han vände bara upp mot mig och jag ville inte pressa honom, så han fick busa lite löst runt för att springa av sig lite.

Andra passet så lät jag han springa löst med inspänningar då, eftersom han inte kan springa på lina utan att toka sig. Så det var mycket givande tycker jag. Han förstod att när jag drev var jag inte hemsk och sedan pisktränade vi ljud igen. Alltså jag slår inte honom vilket ni kanske förstår xD Utan jag låter honom vänja sig vid ljudet som sker när man slår pisken i backen eller pendlar i luften, eftersom detta är det som skrämmer honom mest. Detta gick helt okej, sedan testade jag även longeringen och stolt som jag är så gick det SUPER BRA. Båda varven i SKRITT för en gångs skull <3 Antingen brukar han rusa eller vända upp och stå still/stänger in sig och frysa fast. Han var jätte lugn och blev super nöjd när han fick beröm och såg så stolt ut själv!

TOPPEN GLAD :love: Så när longeringen sitter ska vi även börja tömköra, viktigt för mig att han kan sånt även om han redan är riden en hel del. Vi har helt enkelt bara tagit det i fel ordning ;)

Härligt!

Jag red ut själv för första gången i fredags och han taktade endel och slängde med huvudet.. är ändå nöjd över att vi lät en bil passera på den smala grusvägen vi red på utan krångel och han reagerar inte på ensilgaeplast som blåser heller

IDAG skulle vi bara gå en sväng, mest för hundens skull.
Han taktade, slängde med huvudet, pep och bockade!! tills jag blev arg då lugna han sig ett tag
Gick i djupsnö och det börja blåsa igen o han fick tokfnatt o slet sig o sprang till stallet :cool:
Det blev longering på fältet efter de :sneaky:

Åååh vad roligt att läsa! Duktiga ni!

Fragile: Haha, jag riktigt ser det framför mig! :D

MattiZ: Men vad roligt att det börjar funka med longeringen!

tramp: Hoppas det inte är nåt allvarligt, ni skulle väl sikta på bruksprov egentligen?

Vimsan: Ser bara din borta-bild, men fina grå!!! :love: Kul att transportträningen gett så fina resultat! :)

Happyrider: Haha, ibland är det det lilla som gör det stora!

Sona: Shit vad pålle hoppar! :love: Ser ju kalasfint ut!

fia-lisa: Så himla fin han är... :( Det är så förbannat jävla orättvist! Nu är det en hel grabbliga som får springa och leka tillsammans. :( Vaktade av min fina farbor-Prins. <3

RebeccaJoli: Alldeles för många... :( Quimero, Koronn, Zolero och nu Abbe... :cry:

Det kommer verkligen över en, alla minnen... Koronn skulle börjat ridas in nu om han funnits kvar. Jag drömmer fortfarande om min fina mjuka mule, min älskade lilla pussnäsa <3

005-2.jpg

KL
Idag har Balder tagit ett steg i rätt riktning igen! Duktig pålle drog båda draglinorna på en ute-tur utan problem! :) Det hamnade fel ett par gånger när han gick på tvären och då fick han vackert reda ut det själv och kliva rätt - vilket han gjorde. Vi fortsätter träna på att stå still och låta mig slänga med tömmarna och greja utan att han ska bry sig - det går väldigt bra faktiskt! Sen har jag börjat försöka få honom att gå långsamt, man hinner ju tusan inte med i hans räser-skritt, framför allt inte i djupsnö! Han har börjat förstå det också, att man faktiskt kan gå avslappnat och inte måste pinna på i 190. :p

Gick en tur på ett skoterspår, en längre bit i djupsnö på en väg ovanför gården och sen hem och gick lite åttor på ridplanen bara för att verkligen känna på linorna. Duktig kille idag! :)

Ja tanken var ju det från början men vi valde att vänta till nästa år då han behöver lite tid att växa i sin stora kropp, han har dragit iväg på höjden så är nu bara fyra långa ben. Han behöver bredda sig och muskla på sig lite mer så förhoppningsvis blir det nästa år om han håller sig fin och fräsch.

Jag ser dem inte heller, men jag tror jag vet varför ;) Du har lagt in via bloggplatsen, eller hur? Antagligen var du inloggad och har tagit bildwebbadressen från redigeringssidan, eller så har du klickat och fått bildwebbadressen från bilden i orginalformat (stor bild). Då brukar det bli sådär för mig. :) Men antagligen är det för att du varit inloggad, eftersom att du kan se bilderna :)

Ja, hjälp.. Det blåste verkligen hemskt igår!

Alldeles innan jag skulle rida på Calle så red en tjej i stallet iväg. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte hann med att sitta upp, för rätt som det var ringde hon och då hade ländtäcket blåst av så att hennes häst fått panik. Hon hann av själv, men hästen slet sig och kom i full kareta mot stallet.. Hade varit så lagom mysigt att ha hoppat upp på unghästen just då. Nejtacksådantklararsigdennatantbrautan.. ;)

Ja alla hästar var helt tossiga!

Hade insläppet och då slet sig 2st o sprang (som tur e) in i stallet..
Jag var glad att jag inte red heller :D

undrar när värmen kommer tebax...

Usch! :crazy: Jag är så glad att min ponny inte bryr sig i sånt där. Jag red barbacka med ridtäcke en dag och märkte aldrig att det åkt på sidan så jag red säkert en kvart med hela täcket hängandes på ena sidan, pålle visade ingenting. :p

Förresten, ang tant-debatten. Min kompis från grundskolan döpte mig till "Tanten" i sin telefonbok redan i mellanstadiet för att jag var så feg. ;) Jag kallar det självbevarelsedrift. :angel: Gissa varför jag vill ha ponny? :D Queenie (07an) är 140 och Balder i dagsläget 143, alldeles lagom! ;) Börjar dock undra vart det ska sluta egentligen, han var ju som sagt 143,5 över manken och 146,5 över rumpan nu när han var nyverkad, jag hoppas verkligen att han faktiskt tänker stanna som ponny, man blir ju nästan orolig! :p

Senast ändrad:

Jag ser dem inte heller, men jag tror jag vet varför ;) Du har lagt in via bloggplatsen, eller hur? Antagligen var du inloggad och har tagit bildwebbadressen från redigeringssidan, eller så har du klickat och fått bildwebbadressen från bilden i orginalformat (stor bild). Då brukar det bli sådär för mig. :) Men antagligen är det för att du varit inloggad, eftersom att du kan se bilderna :)

Aha! Ja, jag såg ju att du hade tagit dina bilder därifrån och tänkte jag skulle göra det också :D
Men hur ska jag då göra för att det ska funka?

Ett tips, skaffa inte barn! Du kommer inte våga gå utanför dörren ;):D

Ja, visst är det jobbigt att vara feg (läs försiktig)
Allt blir så mycket krångligare :nailbiting: Men visst undviker man många katastrofer när man tänker efter innan man gör något eller är det bara inbillning?

Hahaha! :laugh: Eller så kanske det slår slint och blir tvärt om!? :D

Fast ibland blir jag så trött på mig själv och att jag hela tiden är orolig för nånting. Är det inte hästarna som sover för gott (den är säkert dödssjuk! :cry:) så är det hundarna som hickar (noskvalster!? :wtf:) eller katten som är lite för elektrisk (dålig päls= förstoppning, har du inte druckit, kan du inte kissa!? :eek:), eller sambon som inte svarar i telefon (nej nu har han åkt av vägen! :nailbiting:!), eller bilen som behöver byta en lampa (skrota skiten, den blir aldrig hel igen! :arghh:) så är det huset som knakar till (åh nej, snart rasar det! :crazy:).

Jag tycker det är kul att rida ut och busa ibland, ponnyn är visserligen liten och lätt, men det innebär ju att hon är bra mycket smidigare än andra också och börjar hon studsa sitter man INTE säkert! :p Jag längtar inte direkt efter att få känna på Balders slängar, han om någon kan bocka!

Men visst undviker man många katastrofer när man tänker efter innan man gör något eller är det bara inbillning?

Inte inbillning :D Erfarenhetsåterföring (för att förhindra återupprepning) och att tänka efter före förhindrar olyckor - det är vetenskapligt bevisat så du tänker helt rätt!

HAHAHA :laugh: :rofl: :laugh:

herregud du kan ju inte må bra att oroa dig så?
jag oroar mig med men sen tänker jag (eller försöker intyga mig själv :D )
"det märks, jag gör det bästa jag kan redan o händer det nått får jag ta det då "

Vissa saker kan man inte påverka, sen är det klart att man ska vara försiktig

Hahaha, min sambo har blivit irriterad mer än en gång kan jag säga dig. :D "Men kan du ge dig!? Hästar kan väl också vara trötta va!?" "Men alltså, hur svårt ska det vara att byta en lampa? Bara för att blinkersen inte funkar så betyder inte det att bilen går i bitar..." "Men hunden har väl druckit för fort i vanlig ordning, den får väl skylla sig själv" "Ja vännen, det är kallt ute, katter brukar bli elektriska då" "Huset har stått sen -39 och överlevt flera stormar, bara för att det knäpper i väggarna betyder inte det att det är vattenskada och elfel." :angel: Han brukar säga att om vi skulle få barn skulle jag aldrig kunna vara mammaledig, att jag skulle klättra på väggarna direkt. :angel: Det är nog ganska sant, jag har svårt att bara ta det lugnt. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar