11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad roligt att någon mer är förtjust i henne, jag smälter lite av hennes nästan ponnysöta ansikte. Skenet bedrar lite just på ponnybiten dock, hon är faktiskt högre än 165 redan och har en bakkärra som är riktigt krallig :love:
Min röda lilla Ferrari :D

Förstår att det är skitjobbigt med abbe, men som du säger skönt att låta vet titta en gång till också. Man vill ju vara 100 % i såna lägen.

Kl. Mina unghästar har inte gjort ett dyft sen december och just nu är jag i Dubai och får komma hem till mina älsklingar imorgon kväll! Vi får väl se om dom kommer ihåg matte nu när jag varit borta 10 dagar :) nu i februari blir det regelbunden ridning ca 2dagar i veckan plus löshoppning när tillfälle ges :)

Åh vad förstår att det är jobbigt. :( Fina Abbe! Mirakel har ju skett, jag ska hålla tummarna. Har du nån tid bokad på kliniken?

oanki: Jag har nog sett dina underbara bilder på en viss annan hemsida! ;) Inte aaaalls avundsjuk, nejdå!

KL
Idag har jag tömkört Balder igen, den här gången med både draglinor och svängel. Det gick bra faktiskt, men han var lite för spänd för min smak. Han har iaf börjat förstå det här med att man faktiskt inte måste ånga på i 190 knyck, och så länge han kommer ihåg att gå lite långsammare så blir det ju rent naturligt mer avslappnat, men han vill gärna pinna på. Vi fortsätter traggla på att stå still också vilket han tycker är skittråkigt. ;)

Vi höll oss hemma, det är lite ovanligt mycket rörelse i skogarna nu så jag törs inte riktigt ge mig ut med grejer bakom, bara i töm så visst, men inte med nånting efter. Han är fortfarande mer spänd när nånting kommer åt honom på höger sida, då trippar han undan och ska gärna trava iväg. Men på vänster sida skiter han i repen och bara knallar på. Lite mysko vilka idéer de kan få för sig... Kopplade som sagt på svängeln idag, den låter ju litelite mer men annars förenklar den ju egentligen bara genom att hålla isär linorna. Herrn tyckte ändå är det var ganska äckligt att släpa på den och vid ett tillfälle halkade den över en frusen hög med hästskit och studsade till och då blev han stressad och travade nästan på stället en bit. Suck, han måste helt enkelt lära sig att coola ner...

Sen åkte jag till min kompis och åkte ut på slädtur efter hennes hingst, heeelt underbart! :love:

Quimero: Åååh vad avundsjuk jag blir av att läsa om er som får rida på era småttingar. Han verkar ändå vara en rätt cool kille din Calle?

Han är verkligen helcool. Igår efter turen så sa jag till min stallkompis (Som var med som ledsagare på turen med sin gammelhäst) att mitt mål är att galoppera innan sommaren.. Det har jag uppfyllt idag, kan man säga..

För idag sadlade jag för att skritta ner till sommarhagen och tillbaka.. (En tur på ca 3 minuter fram och tillbaka.) väl där så skrittade jag ett varv på stor volt och travade i en minut. Han skötte sig såååååååå bra!!!! Men på vägen tillbaka så flög det upp en STOR kråka (Modell örn.. ;) ) ur ett dike, varpå jag fick testa ett par galoppsprång med..

Jag hann minsann tänka att nu, nu är det kört. Hoppas att ngn hittar mig här i hagen inom en hyfsat snar framtid..

Men Calle, han tog två galoppsprång, lyssnade på min förhållning och skrittade sedan igen. :crazy:

Otroligt glad över min lilla häst, idag igen!

Tackar, måste erkänna att jag är mycket nöjd med honom :)
Ja, det är ett under. Tömkörde idag och han var verkligen super fin så det ser ljust ut! *Hoppas*

Låter som ett klokt beslut, ännu en titt om han är ren efter provokation kan vara bra inför ett sådant tufft beslut. Hoppas det vänder nu.

Måste visa en bild på min lille lurvtuss i sin nya brösta. Den ska testas ordentligt i veckan, bara jag får tag i en kompanjon att köra med. (Vill inte ut ensam)
version-ece7ac9d14d4fbae6a4fd96b7e97e369

Det ordnar sig nog med Balder och körningen! Tänk vad rolig all den där energin kommer att vara när han lägger den på rätt saker! :D

Haha ja, när man kan använda den rätt... ;) Jag känner mig alldeles för osäker för att spänna för honom själv igen, så nån helg framöver ska jag åka med honom till en kompis som är jätteduktig. Hennes sambo är körprovsdomare och är betydligt större och starkare och oräddare än vad jag är. :p Då kommer plutt få vara där lördag-söndag för hårdträning. ;) Fram tills dess tragglar jag på med linor. Bara han slappnar av ska jag hänga på en lös skakel igen också så han iaf är förberedd.

Så himla roligt att läsa om Calle! Ser ut att vara en bra brösta, har velat köra in ponnyn men inte hittat nån sele åt henne. Trots att Balder har en miniloksele så drunknar hon i den, hon är så nätt. :p

Vi hade ju en riktig tärnsjö loksele i stallet när jag skulle till att börja med Q. Så jag började putsa den där den hängde och tänkte att: den där, den blir toppen!

Ha! När jag väl lyfte ner den så var den så tung att jag knappt orkade lyfta den.. Hade jag lagt den på lille Q hade han väl vält.. Och stor som jag vet inte vad.. Hahaha.. Så kan det gå.

Men den här verkar toppen. Vilken skillnad mot synteten som jag hade innan som var stel och vass och trist.. :)

Vad duktig han är Calle! :) Jätte söt är han också!

kl
WallE bara växer och växer, samt verkar han har ganska svag ländrygg, just nu hänger den iaf inte riktigt med tycker jag och skyhög i rumpan. Så jag vågar inte sitta på honom alls just nu, så vår longeringsträning fortsätter imorgon så får vi se om han tänkt till lite sedan sist ;)

Haha, ja, på den här bilden ser han ju verkligen ut som en bebis.. :D

Calle är också hög bak, men jag tror att han helt enkelt kommer att vara bakhög. Har inte kunnat se pappans exteriör på bilderna på honom, men Calles mamma är också lite högre bak. Fast, han är inte lika hög nu som han var för ett år sedan ;)

Haha ja jo, WallE var ju inte bakhög när han kom, så jag hoppas han växer ikapp det ;) men jag tycker det är kul han växer överhuvudtaget, men när han är klar på höjden får han banne mig bli lite längre också! Han ser ju ut som ett hoptryckt dragspel snart -.-

I tisdags fick Dino sist dosen Finadyne och han har sen i lördags varit kall och fin i benet, inte sett någon hälta. Tills idag.. Varm i benet och hoven, svullen över senfästet och puls.. Longerade honom två varv i trav och jisses vad halt han var, haltare än på kliniken i torsdags. Tårarna bara vällde fram och jäklar vad tungt det känns just nu. Har återbesök bokat om två veckor och just nu säger magkänslan inget positivt. Vet inte vad som orsakar hans kotledsinflammation och blödning i senorna som återkommit i år igen som han hade förra året. Är han lika dålig vid återbesöket så vill jag gå till botten med det här och röntga för att utesluta nått i benet. Känns ju tråkigt nog inte som om han kommer vara helt ohalt med tanke på hur halt han var idag.

Har insett att det är föga troligt att han kommer vara helt igång till treårstestet vilket känns jäkligt tråkigt. Just nu känns det som om jag tappat hoppet helt men har ju senaste åren förlorat flera hästar till följd av skador och varit väldigt otursförföljd. Förhoppningsvis är det inte så farligt som jag intalar mig i förtid men magkänslan säger ju tyvärr inget positivt...

Nej usch nu ska jag inte gräva ner mig mer, hoppas verkligen min fina fina kille blir bra snart, gör mig så ont att se honom så ledsen att inte få gå i stor hage och arbeta.

Nej usch vad tråkigt! Förstår dig verkligen, återkommande problem är oroväckande. Hoppas ni hittar felet och att det går att åtgärda.

Hihi, ja de där Tärnsjö-selarna väger bly! Min kompis har flera såna till sina hästar, de är stora och jättetunga men riktigt riktigt bra!

Tramp: Men fy vad tråkigt! Jag vet precis hur det känns. Jag har haft min beskärda del av otur också om du frågar mig... Håller tummarna att det är nånting som ändå läker ihop. Har du tid bokad?

Usch.. Jag lider med dig.. Även jag har fått tagit bort mycket hästar på grund av skador och sjukdomar de senaste åren.

Hoppas ändå att han blir märkbart bättre innan återbesöket!

Usch, hoppas de hittar nått så att du får svar och ni vet hur ni ska gå vidare :( håller tummarna för er!

--

Känns töntigt att komma med våra små problem men Nasse var väldigt lös i magen igårkväll.
Han brukar bli det ca 1 gång var 3dje vecka .. då rinner det ut
Frågan är ju vad som triggar det, hösilaget? de får det i hagen (lunch) för en annan häst i samma hage inte kan äta hö (annars får Nasse bara hö)
Som extramat får han en näve lucern, mineraler och lite olja och det ahr han fått sen september så vad tror i?
I boxen var det högar och pluttar så han är ju inte konstant lös. Hur lång tid från att de äter till en reaktion tar det?
De åt hösilaget 8 på morgonen och 12 timmar senare va han lös

Senast ändrad:

KL

Idag har vi varit ute och ridit en liten sväng första gången utan ledare! :D Hade med en stallkompis på sin häst som draghjälp och kommer nog fortsätta med det ett tag så han hittar egen bjudning.

Känns dock alldeles galet att sitta där uppe på ryggen, i mina ögon är han fortfarande en liten vinglig fölunge :p

2ebhlat.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30