11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl*

Ai-chan fick en ny kompis i hagen idag, ett "litet" tanigt sto, egentligen ä hon nog nästan 10 cm större men då Ai-chan är så maffig ser hon nästan större ut :p Ihop släppet gick väldigt lugnt till. De sprang runt ett par varv, varav Ai-chan kom in till en annan ett par gånger för tigga godis medan de andra for runt. Sedan gick de och åt :p

DSC_6348.jpg

DSC_6369.jpg

DSC_6424.jpg

Kl:

Lägger in en länk till en jättekort ´(15 sek) filmsnutt från idag, där hästen tycker att den tunga nysnön är jobbig, inte riktigt hittar balansen och där ryttaren har sadlat för långt fram och dessutom sitter i framåtvikt, men vad fasen, jag är så nöjd med stjärnan att jag delar ändå.. ;)( Så den som inte vill se följande behöver inte klicka på länken..)

http://www.youtube.com/watch?v=ag7rIoOS4Ls

Innehållsrik dag! Dels har jag ridit på Calle (Den sedvanliga stunden på 6 minuter) och dels har jag varit i grannkommunen på upptaktsmöte/kickoff för körning. Så nu är jag SUPERTAGGAD! Åh, vad detta ska bli roligt!!!

Sista bilden var ju riktigt söt! ;)

Mina hästar då.

Dom har inte gjort någonting på 3-4 veckor så dom har bara varit =)

I förrgår red jag dock alla 3 och jäklar vad pigga dom var :P Hade kunnat komma lite bocksprång från alla men dom höll sig på mattan.
Eftersom dom var så pigga så red jag dom i paddocken i skritt och trav igår. Och dom var betydligt mer avslappnade och Magnus var som en riktig dröm att rida! Gick stadigt i form och lyssnade på lättridningen hur bra som helst. Han har varit så omogen så jag var helt chockad :p
Tummen var också duktig dock lite svårt i vänster varv att hålla sig på spåret.

Roxi har lärt sig lägga över tungan så där blev det inte mycket kontakt.. Ska byta bett till ett 2-delat och se om det är lite svårare att lägga över tungan, nu har hon ett rakt.

Åkte till Wendy också, har inte ridit henne på 2 månader men det var bara att hoppa upp och skritta och trava, väldigt klok häst det också! Ska åka dit oftare nu så hon blir riktigt inriden inför 3 års då hon ska ut på försäljning. :)

Magnus har blivit tandlös också ;)
1797551_10151971534018460_1399389489_n.jpg

kl
Igår åkte min hingst till beridaren för inridning och matchning (eventuellt) inför 3-års test :)

Stjärna som han är så gick han rakt på trailern och stod som ett ljus de 3 timmar som det tar att köra.

Han har ju gått på hingstlösdrift sen han var 6 månader gammal och jag plockade honom direkt från lösdriften till trailern utan att passera stall. Så jämfört med de andra välansade tävlingshästarna på nya stallet såg han inte mycket ut för världen :o
Nu hoppas jag att han fått så bra start som möjligt här i livet, lösdrift med kompisar och sen proffs som rider in :) Han är till salu från och med igår i princip men kommer inte att gå ut någon annons fören senare i vår/försommar!

Från igår
IMAG02561_zpse16ea613.jpg

Glömde naturligtvis ta bilder när vi väl var framme!

Kl

Himmel vad alla skriver.. roligt att läsa!!

Det händer ju massor av spännande saker med alla hästar :).

För min Walle går det liite framåt om än långsamt. Men med tanke på att han inte ens varit uppbunden för tre veckor sen så är jag så himla nöjd.

Idag har vi stått uppbundna, blivit borstad, lyft alla fyra ben utan att sparkas och fått en vojlock fastspänd runt magen.
Himla duktiga lilla häst!! :love::love:

Hihi, vilken bild :D

KL
Ett monster har tagit över min hästs kropp under veckan jag varit borta. Fått höra att hon varit rätt odräglig att ta in och hantera under veckan i med att hon bara gått i hagen. Men det värsta beteendet kommer tydligen nu när hon får hitta på saker igen :meh: Igår hade vi 3 stegringar längs med vägen. Idag var det... ja herregud, vad kan det ha varit. 20-30stycken? Och det var minskäl inga små stegringar heller utan höga och några viftandes med en framhov. Hon skulle gå först tyckte Nangijala men lyssnade den första stunden. Sen var min takt aaaalldeles för sölig så hon stegrade. Drog ner henne och skulle rygga henne tillbaka på sin plats. Nä, det passade inte så då stegrade hon igen. Det var inte förrän efter tre stegringar som hon surmulet ryggade varpå vi kunde gå lugnt i 10min. Shettisen och dennes ryttare var med och skulle då trava i förväg medan vi gick efter, sedan vända och trava tillbaka. Inte populärt hos trollungen som redan hade hunnit stegra två gånger till för att hon inte fick äta på vägen. När shettisen travar iväg kommer min syster ridande från en annan stig och får se Nangijala bråka. Hon anmärker att hon minsann verkade bersvärlig idag innan hon rider vidare. Lagom tills jag och Nangijala kommer överrens om vem som bestämmer kommer shettisen tillbaka i halvt sken. Han hade sett min syster och skulle såklart tävla och ikapp suck. Så han far förbi och Nangijala blir helt till sig. Normalt kanske hon skulle taktat lite och hoppat till, men idag blev hon halvt tokig. Stegring på stegring blandat med bocksprång, bakutsparkar och spring runt mig :eek: Tack och lov har jag alltid longerlina så jag kunde hålla mig undan och hålla kvar henne. Jag tror det tog 10min innan hon blev någorlunda kontrollerbar igen och då rann svetten om mig. Börjar gå tillbaka för att hitta de andra och är hjärtligt trött på min häst när jag tillslut hittar de andra. Fick hon inte gå i sin takt - stegra. Fick hon inte äta - stegra. Fick rygga och rygga och rygga och ändå tjurade hon där med och lättade med framdelen först. Aaaargh, dessa attitydiga ston och ungehästtrots :banghead:

Har du provat ett stigbett på henne? Jag har haft en hel del hingstar som vandrat på bakbenen förbi brunstiga ston, och även om dom är snälla så har jag för säkerhetsskull tagit ett stigbett så dom inte ska resa sig, alternativt leda dom i tungan, då blir dom också snälla ;) Men rygga skulle jag aldrig göra på en som vill stegra sig, det gör det bara lättare för dom att fortsätta.Och det kan hon ta med sig senare i ridningen om hon tycker det är bekvämt. Det är aldrig kul att ha en stegrande häst runt sig, så jag hoppas du får bukt på fasonerna snabbt =)

Med tanke på att hon typ aldrig har bråkat så har jag sällan haft annat än grimma. Men det känner jag intr för att ha mer just nu ;) varför inte rygga? Jag har alltid kört det om hon försökt gå förbi mig för att backa henne till sin plats och visa att det ärjagsom bestämmer. I hästarnas värld äf det ju den som kan flytta runt på de andra hästarna den som bestämmer. Så jag har använt det när jagbehövt en starkare korrigering än vanlig tillsägelse och då har hon normalt slutat med sin dumhet :)

Kika lite på hur eamon Hickey jobbar med sina unghästar.
Jag var på clinic och det är lätt för hästen att förstå, du kan göra det "överallt" och det ser ut att fungera väl. Jag har testat lite med mina tvååringar här hemma, enkla övningar med att vända och backa, fram stop, fram stop osv. Microsteg och man berömmer vid varje moment. Fungerat skitbra på mina tvååringar som just nu är som smör att hantera.
Hade en dust med min tvåårsvalack, den första och enda hitintills och iom att man vänder åt vänster två varv, stop beröm, vänder höger tre varv stop beröm man gör något hela tiden och då kommer de sig inte ens för att gå på bakbenen etc.
Det var jag själv som klantade mig, när man gjort ett moment många gånger så kan man bli lite slapp. Jag hade glömt stänga av strömmen och skulle ta ut honom. Han brukar alltid vänta fint jag öppnar vi går in vänder och jag säger var så god så får han gå. Men denna dagen så fick han för sig att han hade bråttom och dök under tråden in i hagen med påföljden att det slog rejält i ryggen och blött i backen var det med så det gjorde nog ont.

Givetvis skulle jag fånga honom och leda honom in och ut igen så det inte blir till ngn ovana..

Det var lönt i h-vete att få honom igenom grinden igen.. Han stod på bakbenen och gjorde vändningar och ja ni vet vilken möjlighet man har att hålla då? Satte på kedja för att inte tappa honom men det kändes inte heller bra.

Men så kom jag ihåg clinicen och hur Eamon jobbade med sina vändningar etc för att de skulle komma över sin rädsla med saker..

Så bort med kedjan och sen la jag tråden med ström på backen så det slog ordentligt, sen började vi "träna".

Det tog tid men det gick och utan bråk, trött blev han i knoppen men jag fick anledning att berömma massor och det svarade han jättebra på. Det slutade med att jag kunde både backa, stå still och rygga precis intill tråden på marken och igenom öppningen.

Sen fick jag göra om det i miniform dagen efter därefter var allt lugnt igen och nu kan jag släppa honom som vanligt.

Jag hade backat och skippat promenaderna och gjort basövningar hemma, gör det lätt för henne att göra rätt så du hamnar i ett positivt läge igen och slipper hålla på och "bestraffa".

Sen kan jag förstå att hon blir stimmig med så mycket stim runtikring, även om hon ska lyssna på dig ändå så är det lätt att misslyckas i en sådan miljö.

Jag måste hålla med den som sa att inte rygga en häst som är lätt i framdelen.

Min lilla hade nån promenad här för ett tag sen där det var stå på bakbenen så fort inget passade, och allt som inte innebar att han fick trava passade inte.
Att hålla avståndet till mig passade inte alls, minsta jag bad honom hålla sig bakom/stanna upp så reste han sig. (Normalt räcker det jag skakar grimskaftet)

Så vi snurrade. Om man drog i grimskaftet så fick han helt sonika vända om och komma tillbaka och gå som en nästan hel cirkel tills han var tillbaka snett bakom mig. Om man lättade i fram, så ja då vänder vi helt om. Sen funderar vi på livet, och vänder åt rätt håll igen och fortsätter. Vi kom säkert 20 meter på lika många minutrar och han var så arg så han stod och stampade med framhoven i marken mot slutet. Men poletten trillade ner, det minsta effektiva sättet att ta sig någonstans var att stegra. Så han la ner den iden ;)

Haha. Jo det där med att rygga fungerade inte bra i det här sammanhanget insåg jag ju :p men hon har ju aldrig varit den stegrande typen innan heller... jamen då gjorde jag ju rätt ändå, för efter shettisen stuckit förbi fick hon snurra och springa runt mig tills hon slutade. Sen kom vi en bit innan hon härjade igen och då snurrade vi runt på stället.

Haha. Jo det där med att rygga fungerade inte bra i det här sammanhanget insåg jag ju :p men hon har ju aldrig varit den stegrande typen innan heller... jamen då gjorde jag ju rätt ändå, för efter shettisen stuckit förbi fick hon snurra och springa runt mig tills hon slutade. Sen kom vi en bit innan hon härjade igen och då snurrade vi runt på stället.

Jag skulle inte låta henne springa runt dig, eller välja själv när hon ska sluta. Det är en vinst i sig och troligen roligare än att göra det du ville.

Jag tar tag i min, och tar i med basrösten ang att han ska lägga av, sen vänder JAG honom runt mig, och det ska ske kontrollerat. JAG stannar honom sedan (om han inte direkt stannar själv) och sen står vi still och har så tråkigt som man kan få det som liten häst med myror i benen. När man står lugnt och fint får man fortsätta gå.

Vad du gör är nog eg inte det viktiga sålänge det har önskat effekt och inte triggar beteendet som var oönskat. Men det ska vara en klar icke-vinst jmf med det hästen tyckte var en bra ide. Dvs om hästen tyckte det var en bra ide bli uppspelt/sätta 'fart' på det hela så ska det den istället får göra vara långsamt och tråkigt. Jmf med om hästen tycker den ska stanna och stå eller sega, ja då är det rörelse och fart som blir alternativet (en sån häst skulle jag kunna tycka skulle trava några varv runt mig). Motsatsen mot hästens förslag, så det blir tydligt att det var fel sätt och gav rakt motsatt effekt mot det hästen önskade. Vill hästen ha fart och komma fortare framåt, då går det långsamt och bakåt. Vill hästen ha stilla och bakåt - då blir det fortare och framåt.

Så låter du henne springa på en cirkel runt dig, så "slipper" hon ändå skritta fint och får trava. Jag skulle inte ge det alternativet, men jag har beskyllts för att kräva kadaverdisciplin på mina djur ;)

Vilket yrväder hon verkar vara! Otäckt med stegringar, det måste vara den värsta protesten en häst kan komma på... :crazy: Har tyvärr inga råd, men tror som andra att backa nog inte hjälper mot det. :)

KL
Idag har jag tömkört Balder med en lös skakel igen. Gick bara ner till ridbanan och sen kopplade jag på och körde runt i en massa krumelurer. Han tyckte det var otäckt att stå still när han drog den efter sig, men vi tragglade på med 20 meter skritt, halt, 20 meter skritt, halt. Sen vill han gärna skynda sig fort som tusan ur halten så vi tränade på att gå sakta - TRÅKIGT sa Balder. Tog paus efter kanske en kvart och bara ledde honom runt utan skakel. Gjorde halt bredvid, gick vidare, gjorde halt bredvid igen osv i ca tio minuter medan jag pratade i telefon. Sen kopplade jag helt odramatiskt på den igen, körde en volt, gick ut på långa banan runt lägdan, körde ett varv och sen avslutade vi. Jätteduktig kille idag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar