Sv: 11rnas tråd del 4
Kika lite på hur eamon Hickey jobbar med sina unghästar.
Jag var på clinic och det är lätt för hästen att förstå, du kan göra det "överallt" och det ser ut att fungera väl. Jag har testat lite med mina tvååringar här hemma, enkla övningar med att vända och backa, fram stop, fram stop osv. Microsteg och man berömmer vid varje moment. Fungerat skitbra på mina tvååringar som just nu är som smör att hantera.
Hade en dust med min tvåårsvalack, den första och enda hitintills och iom att man vänder åt vänster två varv, stop beröm, vänder höger tre varv stop beröm man gör något hela tiden och då kommer de sig inte ens för att gå på bakbenen etc.
Det var jag själv som klantade mig, när man gjort ett moment många gånger så kan man bli lite slapp. Jag hade glömt stänga av strömmen och skulle ta ut honom. Han brukar alltid vänta fint jag öppnar vi går in vänder och jag säger var så god så får han gå. Men denna dagen så fick han för sig att han hade bråttom och dök under tråden in i hagen med påföljden att det slog rejält i ryggen och blött i backen var det med så det gjorde nog ont.
Givetvis skulle jag fånga honom och leda honom in och ut igen så det inte blir till ngn ovana..
Det var lönt i h-vete att få honom igenom grinden igen.. Han stod på bakbenen och gjorde vändningar och ja ni vet vilken möjlighet man har att hålla då? Satte på kedja för att inte tappa honom men det kändes inte heller bra.
Men så kom jag ihåg clinicen och hur Eamon jobbade med sina vändningar etc för att de skulle komma över sin rädsla med saker..
Så bort med kedjan och sen la jag tråden med ström på backen så det slog ordentligt, sen började vi "träna".
Det tog tid men det gick och utan bråk, trött blev han i knoppen men jag fick anledning att berömma massor och det svarade han jättebra på. Det slutade med att jag kunde både backa, stå still och rygga precis intill tråden på marken och igenom öppningen.
Sen fick jag göra om det i miniform dagen efter därefter var allt lugnt igen och nu kan jag släppa honom som vanligt.
Jag hade backat och skippat promenaderna och gjort basövningar hemma, gör det lätt för henne att göra rätt så du hamnar i ett positivt läge igen och slipper hålla på och "bestraffa".
Sen kan jag förstå att hon blir stimmig med så mycket stim runtikring, även om hon ska lyssna på dig ändå så är det lätt att misslyckas i en sådan miljö.