11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

.. Och här har vi vår..? Typ..

Vår paddock är fullt ridbar :) , det är lervällingsoppa i hagarna :(

Calle och jag gick med i julritten igår morse. (Fast han fick just gå, ingen ryttare på, utan jag ledde.) Idag har vi gått en liiite kortare runda, men nu ska vilomagen bort igen. Skorna är på fram och vi är reeeeeedoooooo! :D

Heja Calle!

Måste ändå vara "klubben för inbördes beundran" och ge dig beröm för hur tokfin och " ridhästmässig" ditt fbl är. Jag ser ju skillnaden, eftersom jag ägnar mkt tid åt lika gamla, men galopptränade "kusiner"

/cassie (som tydligen gillar citationstecken)

JAG är SÅ glad över att vi varken har lervälling eller is, snö eller något annat xD Jag bor visserligen på sandbacke, men gud vad nöjd jag är med våra hagar. Även när det regnar nu verkar det inte bli allt för lerigt, inte ens vid ingången till lösdriften eller grinden! TOPPEN :D Tänk om hela vintern kunde vara såhär!

Har du snö?! Här har vi barmark och mest lera. Ridbanan väldigt blöt, hagarna jättegeggiga vid grindarna men skogen är perfekt förutom några leriga ställen :) Är faktiskt ganska nöjd med att ha det såhär denna julen, går ju att rida precis som vanligt!

supercassie: Vad skönt att höra att Ivy är bättre :)

KL
Rider min mammas ponny nu under julen så Nangijala fick hänga med oss ut igår. Lady, mammas ponny var grinigheten själv och surade mot trollungen när jag ledde dem ut i skogen. Det höll i sig när jag släppte Nangijala lös och vi red iväg men för en gångs skull markerade Lady att Nangijala minsann inte skulle komma farande bredvid henne hur som helst. Vi tog en lång härlig galopp med Nangijala i täten och hon var pigg men svettig när vi kom hem igen :) Och, under av alla under, manken har vuxit! Hon ser nästan jämn ut mellan kors och manke så får hon klartecken av veterinären nästa vecka kommer det inte dröja länge förrän jag hoppar upp på henne igen :D

Här är det grått, blött och geggigt!
Lustig vinter...

Håller på att planera 2014 och har årets första CR-kurs i sikte den 24-26 januari.
Jag kommer ju inte ha hunnit rida in Walle tills dess utan ska vara med två pass från marken.
OM jag får ok av barnmorskan den 13 januari ska jag upp på den gamle först, sen blir det inridning för hela slanten.

Ni som ska visa på 3 års testet, ska alla visa hästarna ridna?
Visst kan man (om man tex inte tycker ridningen funkar) bara visa för hand och löshoppning.
För hundra år sen när gammelhästen var tre år visade jag honom bara för hand och löshoppade. Han var så gräsligt seg som unghäst så det hade inte gett några bra siffror :p
Tror inte Walle kommer vara så seg.... snarare åt det andra hållet.

Jodå, bara vi får en halvmeter till, minst. Jävla pissväder vi har nu! Blankis precis överallt. :( Balder har det så jobbigt i hagen nu så det är inte klokt... Inte ser det ut att bli nåt bättre heller enligt prognosen så jag ska försöka få tag på hovis så han får på sig skor. Han har så himla fina fötter så det känns så tråkigt att sko honom, men han kan ju knappt gå stackarn...

Hihi, hittade ganska lika bilder på min plutt, så här kommer två att jämföra med!

December 2012
DSC_0008_zpsa7e99911.jpg

December 2013
DSC_0685_zps06f5d144.jpg

December 2012
11.jpg

December 2013
DSC_0802_zps2690df86.jpg

Lite kul, det har hänt så mycket på lilla plutten. :) Han har hunnit växa en hel decimeter på höjden, och breddat sig flera!

Om min går treårs så kommer jag visa henne riden om det känns som det är läge. Är siffrorna på allt annat så uselt att det inte är kul att vara med längre så klättrar vi nog inte upp gissar jag, men annars är planen absolut att kunna sitta upp och genomföra också ridprovet.

Man måste alltså inte, men ska hästen få diplom måste den visas riden om jag minns rätt. :)

Vår lilla går hemma i leran :mad: och vilar. Har inte ridit henne på en månad nu, men vi lyckades galoppera innan vi ställde av henne. Nu får hon vila tills det blir vår och vackert väder.:D
Vi skippar 3-års test. Hon kan inte få några bra siffror när hon är så liten, ca 155 och ser mest ut som en ponny. Dessa siffror följer ju med hela livet så det är bäst att inte få dem.:meh:
Lycka till alla andra.;)

Magnus och roxi kommer visas ( om dom är frächa och inte i någon ful växtperiod ) jag kommer också visa dom ridna bra poäng eller inte. Det är kul att ha en skriftlig bedömning på ridningen. Som ett avslut på att man är på väg åt rätt håll :)
Just nu är både Roxi och magnus i en växtperiod så dom är inte så snygga ;)
I år behöver jag inte oroa mig för att liten häst då båda är över 160 ;)
Tummen får inte starta i 3-års via asvh, pga att hon inte är registrerad där. Men knabstrupperföreningen har riks utställning där dom har diplom för 3 åringarna. Och om bedömningen hålls någolunda nära så kommer jag åka dit med henne :)

Jag har tänkt visa Nangijala på treårs men hon är ju ponny så det visas ju ingen ridning :) imorgon har jag bokat tid dör löshoppning på ridskolan. Ska bli spännande!

*kl*
Red ut en liten runda på Ai-chan igår. Första gången efter 1 månads vila och hon skötte sig exemplariskt :D Red en ny runda där man fick rida igenom en gård med väldigt mycket bråte som var perfekt miljöträning. Hon var lite spänd men skrittade på bra och gick före hästkompisen. Sedan mte vi et gäng jägare som hon charmade då hon ska fram och hälsa på alla hon ser :p

2013-12-26-1613_52bc478de087c32386afb164.jpg

2013-12-26-1614_52bc47c2e087c36f8a71cc61.jpg

Är precis på väg med russet som ska lånas ut ett år eller så. Hon blir ordentligt körd och kommer att ridas in :)

Connemaran fattar numer start stopp höger och vänster på töm :D

Märks att Balder har vuxit till sig under året :D

urkella: Hon är bara såååå fin :D

KL
Idag var det första gången med löshoppning på ridskolan med riktiga hinder (vi har egentillverkade, halva storleken typ). Nangjala gick raka vägen in i transporten trots att hon inte åkt sedan augusti. Sedan ställer hon sig och bankar irriterat med hoven i golvet, suck. Väl på ridskolan var det lite småläskigt att gå in i ridhuset, det var ju massa misstänksamt hindermaterial man var tvungen att passera ;) I ridhuset var min ridlärare och några äldre barn som skulle träna på att löshoppa (träningshelg med hoppning för dem). Jag kände de flesta lite, men var väl inte super på att valla Nangijala framåt med spöet alltid haha. Gjorde de fel vände trollungen direkt :p Hoppningen gick bra, lite halvkass framåtbjudning men det var ju lite att titta på. Bommarna var i alla fall inte ett dugg läskiga och hon hoppade nog 70-75 innan vi slutade. Min ridlärare kommenterade att Nangijala verkligen är lik sin mamma (förutom huvudformen då) och det stämmer. Det är verkligen svårt att få tag i rätt häst i mörker numera ;)

Balder är ju så söt!

urkella Fin hon är :) rider du i repgrimman mest?

--

För vår del har jag planerat att få upp kondisen på grabben lite! Kör varannan dag med nån aktivitet och idag var vi ute o gick 1½ timma.
Tisdag ska jag tömköra

I hagen bredvid Nasses har det gått 3 hästar och det började med att en av dem skadade sig o går i sjukhage. Då bestämde sig islandshästen att gå över till Nasses hage och han busar massor med både Nasse och den andra elvan :) så då blev det så att islandshästen och den 3dje ponnyn som inte kan gå ensam har flyttat ihop till vår hage. Så nu är det en flock på 6st hästar och det märks att det busas endel!

Kul med bus i hagen! :)

Exoticz: Ja du, han har vuxit åt alla håll! :D Kul med löshoppning! :)

KL
Här är det blankis över hela gården och i hela grabbarnas hage (som dessutom lutar hela hagen)... Balder har haft det jättejobbigt och jag började jaga hovslagare för att få på honom skor. Min ordinarie hovis har semester, men en annan kunde, men då hade inte denne skor att sälja så då måste jag köpa dojjor, och det var inget öppet... Sen fick jag tips om att strö ut aska för att få fäste - och jäklar vilket bra tips! Det blev kanonfäste på en gång! Strödde ut överallt mellan stallet och hagen och ett ganska stort område innanför grinden. Hästarna tyckte det var jätteläskigt när matte gick runt och skakade ut en massa damm. :p

Nu är frågan om jag ska hoppas att vintern tar fart eller om jag ska ge upp och åka och köpa skor åt honom imorgon. Eventuellt far vi in till stan ändå och då åker jag definitivt förbi och köper. Om inte annat finns det ju till senare, det lär väl behövas i vår. :meh: BLÄ på den här så kallade vintern! :arghh:

*KL*

Tog ut min grå och lät honom trava några varv med sadel.
Glatt överraskad över att han lyssnade så bra och skötte sig exemplariskt.
Reagerade inte alls för stigbyglarna.

1498933_415024075267484_1266184179_o.jpg

Har en kort film på FB med jag vet inte om jag kan länka till den :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar