11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack för tummarna! :)

Jag märker *peppar, peppar* inte av någonting av rörelsestörning. Det enda som är lite "anmärkningsvärt" är att han har en enorm aktion i sina bakben när han rör sig, i både trav och galopp. Skritten är förvisso också stor, men där ser man ju inte av aktionen på samma sätt. Han är dock helt jämn i gångarterna och inte mer obalanserad än vilken växande unghäst som helst.

Försöker att inte analysera honom varje dag, men det är svårt. Han har inga tecken kvar när man gör något av de neurologiska testerna. Lite mer hoppfull för varje vecka som går, men vågar ändå inte riktigt släppa den där sista "tänk om..."

Abbe var ju rätt allmänpåverkad när han fick sin diagnos och med tanke på att han reagerade så extremt på hovbölden i våras kanske han är en känslig häst. Han kanske helt enkelt hade slagit en volt edyl och kände av svullnad och ömhet i nacken. Vi får se vad det lider. Just nu är han iaf en väldigt glad och frisk kille! :)

Visst är det skönt med många ridmöjligheter! Jag har blivit bortskämd med 3 ridhus, 2 ridbanor, terrängbana och anlagda ridvägar och har svårt att tänka mig hur man klarar sig utan. :o Nackdelen för oss är vinterhagarna...

Abbe äter just nu
Fri tillgång på ensilage vilket brukar bli ca 14-16 kg (TS på 71% och MJ 7,2/kg foder och smrp på 51/kg foder)
1,5 kg Hippo Alfa Grow
1 kg Krafft muskel

Han är inte lättfödd min lilla krake, men hans mor har också alltid behövt en hög kvot för att inte falla ur.

Jag ser mest ut så här :o Var många år sen jag stod på anläggning med ridhus, banor, spolspiltor och allt :p
Där vi stod innan fanns en liten rundcorall. Funkade för longera och så men ja.. inte mycket mer. Dock skönt stall och jag var ensam hyresgäst så var inte mycket folk där. Så blir miljöträning för både mig och hästen :D Jag kan inte vara lika osocial längre ;)

Jag hoppas få analysen i dagarna. Killen hade knappt ätit något sen igår eller druckit :( Lite omställning tror jag.
Hos förgående har han fått korn och havremix, betfibermix, muskel, mineraler och protein. Dock har jag inte så mycket plats i foderkammaren för göra samma "hemmamix" åt honom. Så han kommer få Alfa Grow (gillar det) och sen toppa med lite Top One + muskel. Han är rätt "medeltunn" nu så behöver fluffa på honom lite mer än aktuellt :) Särskilt om vi ska komma igång nu.

Jag gör som i alla år. Går på sunt förnuft, ögat och efter värdena i fodret :) Just nu har jag lagt fokus på finna ersättning för komprimera all mat han fått tidigare till färre säckar pga platsbrist. Sen får jag se om jag måste lägga till något eller ta bort något. :) Har varit nöjd med Alfa Grow och Top One tidigare på unghästar jag haft så jag väljer testa det på Zacke med :)

Märkt att flesta leverantörer snackar så jävla gott om sina produkter och målar upp dem lite väl mkt. Så sitter hellre hemma, jämför innehåll och värden och bygger därefter upp vad som blir bäst åt min häst. Kikade på Hippolyt och blev helt :o Så mycket socker och så mycket.. skit.

Senast ändrad:

*kl

Angående foder så har jag sagt till stallchefen om höanalys sen oktober och inte sett någon än...
Ska göra en mananalys tänkte jag och sen se vad han behöver men är mest inne på de naturliga fodren
biopromin mineraler eller primero total
Nu får han en näve lucern med linfröolja

Mattiz: Han e så fin! En liten favorit hos mig :)

Kul att fler kommit ut och ridit med! Jag red vår 3dje gång igår i paddocken

Okej. Hjälper du till om man frågar om lite hjälp? :) Fodrar oxå m Hippo och fått hjälp av dem via deras kundtjänst att räkna ut vad som behövs men de är ju försäljare och vill tjäna pengar. Önskar att man hade någon som var helt oberoende :)

Jag är inte så bra på det så. Jag går ju mycket efter hur mina reagerar i psyke, hull och päls.
Är du osäker så försök få analys först på ditt grovfoder och sedan sök lite i fodertrådar här på buke :) Så jag gjort.
Jag gillar Hippo och tror deras Grow + Krafft muskel i början är vad min behöver för han behöver hull och protein för muskla.

Kan visa lite vårt nya hem:

Entren på framsidan. Finns fyra in och utgångar. I ena änden foder, andra hagar och bak gödselstack.
Innanför dörren skymtas uppbindningsplatser, 2 st med spolmöjligheter :D
20140102_085550.jpg

Ridhusen och mellan kan man se stora ridbanan.
20140102_085600.jpg

Killens nya rum, är högt i tak och väldigt luftigt samt ljust.
20140102_085659.jpg

underbart att höra!!!!

Det såg jag hos z också, mer aktion i ffa galoppen. Men han blev ju aldrig jämn i sitt rörelsemönster som din :)

Eller hur.. och är från början en RIDSKOLA :o 3 år gammalt stall bara :)
Nu är det en form av semi-ridskola med en 8 ridskolehästar. Resten är privata.

Jag hoppas vi ska trivas. Lite stök nu för få plats för saker mm (något man inte planerade med då det var bara ridskola från början :p)

fia-lisa: Haha ja det är Rådjursögonen som gör att han ser så söt ut ;) Jag hoppas på att han ska växa lite till, sedan blir han nog hopphäst i framtiden. Han e så duktig så, blir en tur imorgon med för idag villa han klämma sig ut ur grinden när jag var där för att hämta 09.an... Haha fick säga till honom på skarpen. Så känns ju bra att han vill vara med och följa med ut! :)

Fragile: Tack, ja men du får se till att fixa fler bilder på min favorit Nasse med! :) De är ju minst lika söta, var härligt att du kommit igång. Alltid lika roligt när det går framåt, för erat 3.dje pass gick säkert jätte bra! :)

Ackio: Gud vilket härligt ställe! Ser jätte trevligt ut, ni kommer säkert trivas super bra där. Själv önskar jag hit våren så vi får lite ordentligt underlag på min paddock... Ridhus får man åka till om man vill använda det.(1,5mil) Inte jätte farligt men det hade varit skönare att ha ett eget på gården ;) haha

Min pålle äter bara hösilage faktiskt och verkar hålla sig lagom rund på det. Har inte sett någon mer viktuppgång så han är fin i hullet, inte alls fet som jag trodde han skulle bli x) Han får även mineraler, men inget extra så. Han är lättfödd :) 09.an får detsamma men får även Kraft muskel som jag tycker är jätte bra!

Fia-lisa: Trollet är 141cm, kollade idag :)

Ackio: vilket stall alltså....

Jättekul att se alla bilder på våra elvor :D

Kl
Jag är dönervös inför Nangijalas röntgen imorgon. Varför fattar jag inte för det ända som kommer påverkas är ju inridningen isåfall. Det komstår ju inte mellan att kunna ridas in eller inte :p

En liten fundering: mätte trollet idag och såg att manken äntligen "bara" var 3cm lägre är korset. En vuxen häst är väl typ jämn mellan manke och kors? Hur stor skillnad bör det vara för att jag ska våga rida henne? Ni om rider era redan, är de jämna mellan manke och kors?

Jag har gjort ett foder-program i excel som jag knåpar med för att få ihop det. Sedan får man ju alltid ta hänsyn till hur hästen verkar och ser ut. Abbe har ju tex väldigt mycket högre intag av både MJ och smrp än "standard-hästen" i traditionella foderprogram.

Är sådär förtjust i leverantörernas foderrådgivare då de naturligtvis bara rekommenderar foder ur sitt sortiment och det är ju inte alltid de som passar bäst om man ser på det objektivt.

Ja, han ändrade verkligen färg när han bytte från fölpäls. :) Jag hade dock mina aningar då han var mer grå i färgen än hans kompis som var brun. Syns kanske inte så tydligt på bilderna.

Tack allihopa! Va roligt att ni tycker han börjar arta sig :D Är jätteglad för honom verkligen, han är riktigt trevlig att jobba med och har himla bra inställning till allt :D Imorgon ska vi nog försöka oss på att trava uppsuttet, kan bli spännande :P

Ponte: Den första är till salu, född 2012, om du är sugen ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar