11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Å så här såg han ut på sin 1 års dag.
Det har hänt en hel del på 1,5 år även med min gråe pojk :D

473394_226353884134505_736930552_o.jpg

546039_227870020649558_1614748491_n.jpg

Senast ändrad:

Mycket har hänt med våra små sötnosar på ett år! Balder har verkligen blivit fin! Mycket mer häst nu!

KL:
Om några dagar har vi 3 åringar istället för 2 åringar! Tiden går så jäkla fort :p

Jag vill gärna se föl-nu bilder en för varje år. Namn + stam vill jag också ha så att jag är uppdaterad inför det nya året! :p

Ni som inte har fölbilder/unghäst får gärna slänga in några bilder som ni har =)

Jag vill också ha en liten berättelse om hur det kom sig att ni köpte era hästar, och vad gör dom så speciella? :)

OANKI Jag har lastat Imbra nu 4 dagar i rad, med en longerlina genom grimman och runt bommen och sedan bakom henne. Hon går in fort, typ på andra försöket, men det är ändå så att hon ibland ställer sig på tvären på lämmen. Hur gör du för att de inte kommer på sidorna?

Imbra har vilat drygt 1 månad nu och jag funderar på att bryta vilan och utnyttja det bra ridunderlaget nu med + grader. Troligen så skulle några fixa löshoppning i ridhuset tors eller fredag och då tänkte jag haka på. Det blir nyttigt för henne att se lite andra hästar.

Imbra är e. belamour - Flamingo - Ralmé Z- Indus.
Jag har fött upp henne själv. Hon kommer inte att säljas utan är avlad för att ha kvar en avkomma av mamma hästen som jag snart har ägt i 18 år.

IMG_4129.jpg
[/URL]http://[/IMG] Imbra drygt 1 månad
IM46491.jpg
[/URL][/IMG] Imbra första hösten.
IMG_0453_zps88551f35.jpg
[/URL][/IMG] Imbra hösten som 2,5 åring

OANKI Jag har lastat Imbra nu 4 dagar i rad, med en longerlina genom grimman och runt bommen och sedan bakom henne. Hon går in fort, typ på andra försöket, men det är ändå så att hon ibland ställer sig på tvären på lämmen. Hur gör du för att de inte kommer på sidorna?

Jag tar longerlinan så den hamnar på utsidan mot transportväggen, om dom försöker vika ut huvudet då kan man höja longerlinan i huvudhöjd så dom tittar rakt fram igen, och när dom tittar rakt fram igen går jag bakom rumpan på dom så dom går in. Lite svårt att förklara :p
Ställer dom sig utanför rampen snett men med huvudet in mot transporten så får mina gå på snett, dom lär sig snabbt att det är bekvämare att gå på rakt än att tjura på sidan ;)

Vad söt hon var som föl!:p Hon har verkligen ändrats i kroppen, blir en stilig dam! =)

*kl*

Fick syrran till att ta lite bilder på oss dag. Dum som man va så tog jag en barbackapadd istället för sadel bara.
Jag har 0 balans och sitter som en padda utan sadel XD Men det bjuder vi på :p Ai-chan har blivit grov...(och fet) som tusan på bara månader jag haft henne. Undrar hur det hela kommer sluta ^^

Ai-chan juli:
dsc_1337_51eee322e087c35b4dcf779f.jpg

Och nu December:
dsc_5209_52c18bd488e59d4fccf8c3c4.jpg

dsc_5217_52c18e839606ee5bdd958ea1.jpg

dsc_5225_52c18ea488e59d59ee7a6262.jpg

Ja, det händer mycket med de små liven under deras första år :) Ai-chan ser fin ut!

Kl:
Calle och jag har bara påbörjat promenixer för hand. Jag vill inte stoppa in bettet innan han tappat de två lösa tänder som just nu bor i hans underkäke. Men sedan är det dags för körning och inridning igen. :) 8 veckors vila går fort!

I natt ska han och polarna sova inne, eftersom vi inte vill ha lösa hästar när fyrverkerierna brakar lös.. (Annars går han ju med 3 polare på lösdrift)

Gott nytt 2014 på er!!!

KL!

Red ut på min för första gången utan ledare, för någon dag sedan! Passade även på att ta första galoppen då! :D

1526878_10151852851946778_1280355622_n.jpg

Han ser väldigt liten ut på denna bilden, men hans svarta kompis är 175 & bilden är tagen från hans rygg, så. ;)

*KL*

Så avis på er som rider. Jag tycker min är lite för klen än, dessutom tycker jag att jag är lite för tung. Men jag vill också!

Jag är med lite avis :D och nervös inför vad röntgen visar i övermorgon, men det går säkert bra!

KL
Stallägaren har sagt att min häst varit helt stollig vid insläppet i två dagar så igår fick jag rida min systers ponny Dante och tog då med Nangijala ut. Stackars Dante (6år gammal) blev riktigt stressad fför Nangijala for omkring i galopp med bocksprång, slidestopp och bus. Fanns ingen hejd på henne så när vi kom hem var hon ju jättesvettig och fick stå inne en timme med fleecetäcke för att torka. Mamma hade koll på hästarna vid tolvslaget men enligt henne tittade trollungen inte ens upp när det small :D

Nangijala, welsh partbreed e. Speyksbosch Dancer . Har fött upp henne själv och ska aldrig sälja henne :)

228837_1915150519544_232231_n.jpg

1år
398317_3826975353970_797816611_n.jpg

2år (i somras)
600635_10200093916011747_1287922465_n.jpg

Senast ändrad:

Grattis alla nyblivna treåringar! :)

Börjar med en liten återblick på min plutt. :) Eftersom att jag inte fött upp honom själv har jag inte så många bilder på honom som liten, men jag har fått några skickade till mig. :) Han förlorade ju sin mamma vid födseln och gick med en "storasyster" och amma hela sommaren.

Bebis-Balder till höger
Ripasdubbelfoumll2011_zps3327b261.jpg

Ripasdubbelfoumll2011_08_zpse47a314f.jpg

Går med bredvid på nån allmän tillställning
Ripadubbelfoumll2011paringmuseet_zpsf66865ca.jpg

1,5 år
11.jpg

2 år
_DSC0137-3_zps8f83b5fc.jpg

2,5 år
DSC_0802_zps2690df86.jpg

Målen för året är att först och främst få på honom skor så att jag kan ta upp körningen igen. Jag ska repetera grunder tills vi spyr på dem och sen ska jag börja köra igen. Det stora målet är FKP (Frivilligt körprov) i sommar på premieringen, vi har gjort alla moment som krävs för att klara det, men efter de senaste turerna känns det som att vi har en bit kvar igen. Till hösten har jag tänkt rida in honom. :)

Fina Nangijala och fina Balder! Så roligt att vi har en sådan bredd på hästarna här i tråden!

Calle har firat sin dag som 3-åring med att rejsa i hagen. Så pass att han nu har en sko istället för två.. Mutter. Men skon är hittad, och kommer förhoppningsvis på ngn av de närmaste dagarna. För utan sko är det aj och oj. O_o

"köpe" bilden, här är han 2år prick har jag för mig :)

943205_zps5d0552b4.jpg

Här är en bild från början på Oktober, en av de sista fina dagarna av "sommaren" :)
Wallejunior_zpsf3597488.jpg

Bild från 2.a december ^^
DSC_0155_zps27dd2fc8.jpg

Eftersom jag inte direkt försökt få kontakt med ägarna han hade i Danmark så har jag inte några fölbilder. Kanske ska ta och göra det någon dag om det går :) För skojs skull!

Har ridit ut med sällskap nu också, han är fortfarande lite fjantig men inte alls lika explosiv längre så det går framåt. Han blir trött fort och jag hoppar av så fort jag märker att bjudningen tappas i steget. För att göra det som en positiv upplevelse för honom. Bra träning med att han ska lära sig stå helt stilla när jag hoppar av ute i skogen osv :)

Va stora och fina alls bäbisar har blivit...
Min trollunge..

Min lille kille sin vackra mamma

1 år.

2 år

2 ½

Jag hoppas sååå att han inte växer över ponnymåttet..

Jösses vad de växer våra "små bebisar" ;)

Abbe (Mad About You e Sir Oldenburg - Warsteiner) som nyfödd
28546bdf.jpg

ca 6 veckor
abbe_2.jpg

1 år
88b28f23-1.jpg

1,5 år
9A24D5DB-8421-42BF-9682-719630D63E1C-212-0000002AEAA0248D.jpg

2 år
a95558048c8d65da6e3233abc207cd1f_zps8d48ae00.jpg

2,5 år
417F8F19-D598-44E6-837C-18A50D18E6B1_zpsvyzpnxxj.jpg

2220461D-9D4E-4CBB-8CFE-C39E34DDD8FC_zpsjjkiodaw.jpg

Han har satt igång att växa igen och har återigen blivit rejält bakhög. Jag som äntligen hade börjat få en häst som hänger ihop i kroppen... ;)

I övrigt jobbar vi på med "inridning" och allmän hantering. Vi har dessvärre inte möjlighet att ha stora hagar på vintern, så för att inte Abbe ska bli helt oregerlig så gör vi någonting minst varannan dag, om det så bara är att ta sig ner till stora ridbanan och fräsa runt lös eller lite mer jobb som löshoppning, tömkörning, skogspromenad, häng med sadel osv. Uppsittning var planerad till helgen som gick, men eftersom han växer så nu kändes det inte juste så vi skjöt på det litegrann. Målet är fortsatt 3-årstest, om vi sedan faktiskt genomför det eller inte beror på dagsform.

Senast ändrad:

fina killen! :love:

Märker du av hans rörelsestörning idag? Fortsätter att hålla alla tummar för er.

KL.
jättekul att se alla bilder på hur era 3åringar har vuxit! Det händer så mkt :)

vimsan: Titta! Det är ju en häst nu! Fin grå!

ekedal: Hon har verkligen vuxit i sig och blivit en ståtlig donna!

Mattiz: Vilken duktig kille du har, med väldigt söt uppsyn!

Maja_Kandi: Finaste Balder. Det har hänt en del! Sommarbilden när han är 2 år är helt underbar!

Exotizc: Söööt trollunge! Hur stor är hon?

urkella: Fin Aichan. Hon är inte dräktig nu? :p

ponniplutt: Ser inte dina bilder... :(

Är fö också grymt avundsjuk på er som rider... Vill också, men är ju lite hönsig med min olyckskorp så vi tar det fortsatt i väldigt maklig takt. Själv är jag för tung för att rida honom nu känner jag, så har hjälp av min duktiga medryttare.

Haha du är inte första till att fråga XD hade hon inte brunstat innan hade jag trott hon va det :p Snarare en lat liten häst som äter för mycket :angel: Fri tillgång på hösilage är nog inte det mest optimala för henne egentligen >__<"

*KL*

Sitter och försöker läsa i kapp men slutade med att man bara tittade på bilderna :love: Så fina hästar alla har och så stora de börjar bli :o

Jag har haft mycket just nu privat med utredningar om gluten, allergier osv på barnen samt egna hälsan så jag har inte orkat vara aktiv. Min kille blev skodd i december och sedan har han gått 1½ och skrotat fritt. Först i hage och sedan under december på en lösdrift ihop med en åring och 2 tvååringar. Han hade det bra där. Fri tillgång på grovfoder, lite extramat och bara slöa runt. Igår fick han dock flytta så nu sakta börjar allvaret för honom :)

Vi hade en dispyt i flytten så slutade med 30 min aktiv lastträning. Dels gå in sakta, backa sakta men även kunna stanna upp på rampen utan få geleben som dallrar samt vänta i släpet innan matte säger att man får gå ut. Gick jättebra efter han stod på bakbenen först och fladdrade med frambenen som en fjolla som fått syn på en spindel ;) Nej han var inte alls läskig och blev mycket besviken när ingen blev rädd utan mer fnissade åt honom. Så in gick han :D

Nu står vi på anläggning med 3 ridbanor, 2 ridhus och skogen + terrängbana runt knuten :o Stor skillnad men är 10 min hemifrån för mig att gå vilket sparar så mycket tid och massa pengar för slipper åka 2 mil enkelresa för hälsa på honom :) Har en som ska snart sitta på honom åt mig med så vi kommer vidare. Planen nu är låta honom landa några dagar innan jag börjar longera + tömköra. Sedan sikte på lite löshoppning nu under våren för det brukar de anordna på klubben där vi står nu så då får vi hänga på.

Sitter och kikar på foder åt honom. Försöka minska ner 6 olika säckar till max 2 pga platsbrist (hos min kompis fick han lite av varje för täcka upp så försöker hitta bra helfoder nu). Vad äter era nu? Hur mkt och hur ser ert grovfoder ut? :)

(långt, svammel, förlåt. Hej på er igen och gott nytt år :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar