11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Mitt sto (Abbes mamma) är 4 cm lägre i korset än i manken, så det där är nog individuellt. En del är jämna och andra förblir lite överbyggda. Jag hoppas att Abbe tänker börja räta ut sig snart men istället skjuter baken iväg i höjd igen, så trots mycket manke är baken högre.:crazy:

underbart att höra!!!!

Det såg jag hos z också, mer aktion i ffa galoppen. Men han blev ju aldrig jämn i sitt rörelsemönster som din :)

Har för mig att jag läst att ett symtom på skador på halskotpelaren kan vara just överdriven bakbensaktion. Nu tycker jag kanske inte Abbe har överdriven aktion, men man vet ju inte heller - har han stora gångarter eller är det ett symtom som visar sig? Samtidigt, inget annat visar att han är påverkad utan han är som vilken annan 3-åring (helt otroligt att de är 3-åringar nu fö :o). (Idag dessutom en billig sådan... Livade upp sig på promenaden när en häst i hagen vi passerade brallade så Abbe studsade sedan på bakbenen nästan hela vägen hem. :meh:)

Åååh, vad fina alla "3-åringar" är! Sjukt vad fort det har gått...! O_o Jag är lite kär i din Abbe, vilken kämparglöd han måste ha :)

Hakar på med lite utvecklingsbilder på lilla Walle som egentligen inte ens är 2,5 år än.. Liten är han, vägrar gå över 160 cm-strecket (ligger just nu på 159..)

e. Warsteiner ue. Cortez

5 veckor:
298416_10150299006232122_6375902_n.jpg

1 år:
524888_10150980788367122_1203129159_n.jpg

2 år:
1234139_10151924004032122_1855263353_n.jpg

"2,5 år":
1379522_10151968613332122_2086916175_n.jpg

Bonusbild från början av december, sista gången han rids innan viloperiod. Han är nu riden i alla gångarter. Åker på semester i två veckor, men därefter blir det full rulle med löshoppning och lite ridning igen :)

1468514_10152121218282122_1537249317_n.jpg

Så fin :D vad hette han nu igen? Har trillat bort helt . Och hans mamma var ju bara för vacker!

Sandra1989: är han inte högre än så? Jag hade gissat på större...

Kl
Hemkomna från Veterinären! Röntgen visade ingenting i ryggen förutom omognad i ländryggen vilket ska vara normalt för en treåring :D :D :D så jag är superglad!! Stallets ägare som äger Nangijalas mor blev nästan tårögd, hon har varit orolig att problemen var ärftliga. Men antagligen hade Nangijalas mamma bara otur. Så nu ska jag ta och fundera på inridningen om jag ska vänta ett tag till eller ta en kort period nu innan snön och minusgraderna kommer.

Ni om rider era redan, är de jämna mellan manke och kors?

Calle är inte jämn, han är ca 2cm högre bak. Men han har vuxit en hel del i vinter enligt hovis som var ut igår. Hon gissade på att han låg på 167 nu. (Jag tror dock att han är på sina 165 fortfarande ;) ) Nu tror jag att Calle alltid kommer att vara lite överbyggd bak. Har kollat på bilder av hans mamma, och tycker mig se detsamma där.

Mamma häst
version-2784d8962afa4ed6efefc91c175543a8

Får ta och fota min kille i dagarna. Borsta och fräscha upp honom så ni får se mitt skrälle :love:

Han är verkligen jättefin! Har han samma mamma som ditt föl född 2013? De är väldigt lika tycker jag! :)

Sandra: Walle är så jäääääääkla fin! :love: Men jag hade heller aldrig trott att han bara var 160. :p

fia-lisa: Men var kul med uppdatering från dig! Har du hunnit läka klart nu? För visst hade du gjort dig illa?

Ackio: Vilket häftigt ställe!!! Jag har aldrig haft mer än ett ridhus och en paddock med spolspilta och tvättmaskin, men det var ju halv lyx då. Bortsett från att man hade en jäkla massa pass i stallet också...

Exoticz: Men GRATTIS! Vad underbara nyheter! :bump:

Jag får en heldag var 8e helg. Känns rätt okej ändå. Bra hyra med och allt grovfoder + halm ingår. Fri mängd = bra på unghäst :p

Låter som värsta kanondealen! Jag hade helgjour minst en dag/månad plus ett insläpp, plus att det alltid blev en massa extra... Dessutom stod det aldrig fullt antal hästar där så då fick alla privatryttare som fanns dela på helgerna så det var ofta tre-fyra helgdagar varje månad. :crazy:

Isch :( Jo jag tycker det är en bra deal. Jag betalar 1900 kr i mån (samt löser anläggningskort på årsvis). Då ingår fri tillgång på grovfoder + halm. Sedan gör jag mat i ordning + mockar själv dagligen. Tar inga pass alls eller något. De sköter alla fodringar + in och utsläpp + täckeshantering. Sen då en gång var åttonde helg har jag en heldag. Dvs morgonfodra, släppa ut, lunchfodra, insläpp, fodra + kvällsfodra. Tror även man får mocka ridskolekusarna men inte säkert. Men då handlar det om 8 boxar = en timmes jobb och bra träning för kroppen :D Så jag är helt okej med det. :) Har 10 min till stallet och allt jag behöver utanför stalldörren :p

Sparar över 1500 kr i soppa per månad för att kunna ens klappa honom. Hade jag velat träna honom förut hade jag ändå behövt åka till denna anläggning för kunna träna, löshoppa osv. Så man sparar en hel del i längden :)

Fia Lisa Vad härligt att Abbe mår bra!
Extotizc Grattis till en felfri röntgen!
Sandra han ser verkligen mycket större ut. Jätte fin!

SNYGG! :d Han ser så färdig ut!

Abbes mor är e Warsteiner och hon växte jääääättesakta. Dock var hon också snygg hela tiden hon växte (till skillnad från Abbe som bitvis ser ut som ett hop-plock från ett antal olika hästar...). När hon gick 3-årstestet var hon 163 cm och vid 8 hade hon vuxit till sig 4 ytterligare cm.

Jodå, fingret har läkt ihop, även om jag fortsatt är lite stel. Men min gamla loppa passade på att skicka av mig de tre första passen jag red efter att gipset var avplockat och sista gången gjorde hon det ordentligt så att ett gammalt diskbråck gav sig till känna igen. :crazy: Knäppa hästar... jag har ju hela tiden tänkt att Abbe ska bli en lugnare version av sin mor men just nu har båda två bytt temperament när min gamla dam är trygggheten själv att rida och Abbe går runt som en tickande bomb mest hela tiden. Vi får väl se vart det hela tänker sluta... ;)

Du anar inte vad skönt det var att läsa om Abbes mamma ;) Jag är 173 och min syster som rider på bilden är 175 så han skulle behöva bli minst 165 för att vi inte ska känna oss för stora för honom...

Som tur är utstrålar han ju en större storlek ;)

Tack för fina kommentarer!

Han och de andra hästarna i stallet håller just nu på att krypa ur skinnet pga. den jäkla lervällingen som är i hagarna. Han har två nyblivna 2-åringar i hagen som han brukar leka av sig med, men som det ser ut nu gör de ingenting.. :( Önskar mig minusgrader och 1 dm snö nu, helst igår!

Min pålle står stilla på 150, tvekar i att han ens kommer i närheten av 155, tyvärr. Men men, han är himla trevlig i alla fall! Vi red ensamma i paddocken och jag är så nöjd med honom, står stilla när man går upp och tar allt ett steg i taget, lugnt och trevligt.

Blev bara 1 varv åt varje håll i skritt eftersom jag bara ville se om han pallade trycket. Då det blev en rodeorunda sist vi var där inne. Sedan tog vi en kortkort skrittur i skogen, varav jag gick sista biten för han verkade lite trött idag. Men han var inte fjantig på samma sätt längre och har nog mognat till sig lite. På väldigt kort tid hehe :)

Exotizc- Grattis till dagens resultat..skynda långsamt med tjejen nu;)

Min Kille kallas Mazze..har samma mamma som lillebror född 2013.
Så tyvärr finns inte min vackra mammahäst längre.
Båda killarna har halvblod till pappor.dock inte samma.
Mazze är min stora kärlek..

sandra1989- Gu så stilig han har blivit.
Det är sånna som din som gör mig såå sugen på att skaffa en stor häst med bra stam att ta föl på.

Ackio vilket lyx liv ni får..såå avis..

Min lille skrutt är inte heller så stor, han står envist fast vid 161cm och har gjort ända sedan i höstas. Hoppas innerligt att han ska växa några centimeter till eftersom jag är nästan 180cm lång. Har fått för mig att hästar med Cardento-blod ofta är lite sena oxå så har jag tur kanske han lyckas bli 165 iaf :)

Här är två nya filmer!

http://www.youtube.com/watch?v=FMJYCckVJGs
Lite lek på töm

Och så den stora nyheten, jag har travat på min fina lilla häst! Han var inte helt nöjd med detta nya påhitt, men det gick ändå minst sagt över förväntan. Ni får hela kalaset, oklippt och okonstlat!

http://www.youtube.com/watch?v=Q9mSecHlidw

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar