11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hihi, nej, man ser att han undrar vad sjutton detta ska vara bra för! Svårt att balansera sig jue!! :D

Även om han inte skulle bli en jättehäst så bär han ju upp bra (Här menar jag att jag inte upplever dig som så stor på honom, iaf inte överkroppen.) Jag är ju också 180, så jag förstår din känsla angående förhoppningar om några fler centimeter på hästen.

Här är en till långstånk med tillhörande mini-11:a. Min är just nu 161 över manken och 164,5 över baken. Hoppas också på minst 165!

Vi har annars börjat rida ut på små rundor själva. I alla gångarter minsann, mest för att min dam är så otroligt sugen på höga hastigheter. Vad gör man när de helst vill galoppera jämt? Skrittar vi så nyhet hon över i trav och travar vi så smyger hon över i galopp. Och väl i galopp så ökas det.. Man vill ju inte paja framåtbjudningen men vill väl gärna heller inte bara galoppera:p

Fast jag tycker inte framåtbjudningen pajas av att man låter de gå några steg/språng och sen tar ner dem. Och berömmer våldsamt. De ska ju inte lära sig att ridning går ut på att själv bestämma hastighet och mest bara springa heller.

Så jag tar ner efter några steg i sådana där fall, berömmer nedtaget massor. Berömmer det långsammare tempot, BER sedan om ökad gångart och berömmer.

*kl*

Red ut på Ai-chan idag. Vilket hon nog tyckte var allt för länge sedan sist XD Förra gången red vi på banan och fick henne då knappt till att trava, idag var det tvärt om och hon låg på och ville trava hela tiden. Tog vår andra galopp idag med.... Vilket gick undan :p Stallkompisen red barbacka på sin gammelman som knappt vill gå fram i vanliga fall men nu kände han med för att galoppera så de 2 fick för sig att börja tävla mot varandra :o Men kul hade de iaf :D

Åh va glad jag blir!! Jag har som tur är ganska kort överkropp (på grund av en sjukdom som gjort att jag har typ puckelrygg, om man nu ska se något positivt i det så är det ju att man inte hamnar så värst högt över hästen) :) Ni förstår inte hur mycket det betyder för mig att ni säger detta, jag har sånna sjuka komplex för min längd, har aldrig fått rida ponny tex, och so barn är det jobbigt att höra att man "är för stor" för en häst, gjorde att jag fick ätstörningar för jag trodde att det hjälpte om jag var smal, att jag skulle vara mer normal då, så blev et ju inte. Jag blev bara mer onormal som inte fick leka på rasterna om jag inte åt upp maten i skolan, hade "matvakt" tom. Mådde verkligen skit över att vara "för stor" för alla hästar. Är rätt grov av mig oxå, har jättehänder tex. Kände mig som ett missfoster, och ju smalare jag blev desto mer vanskapt såg jag ut, och ju mer mobbad blev jag. Jag kallades för "revben" i skolan, för jag var så smal att revbenen syntes genom tröjorna... Usch... Jobbig tid. Jaja, är glad över era ord. Vill ni ska veta det! :)

(Till övriga: Sorry för delvis trådkap)

Bara för att du tog upp ponny så kapar jag snabbt tråden och lägger in hur det kan gå när älsklingsponnyn (Maxad d, connemara) blir urväxt på bara 2 år.. Här var jag 13 år gammal. (Och en bra bit över 170..)
version-549603a1aea4e03d44f2eb62ef8c4492

På Calle såg jag ut så här i höstas, nu har han grovat på sig lite till och växt ngn mer cm..
http://www.youtube.com/watch?v=kbYuW0LRQd8

Vi är en lång familj, mamma är kortast med sina 179. Kunde ju ge upp tankar på att bli jockey redan som 10åring ;)

Oj! Jag hade problem som påminner lite om ditt. Problemet var att jag har pygmesläkt på båda sidor. Pappa, morfar och farfar 170-175cm, mamma 158 och farmor och mormor 155. Min moster blev ovanligt lång, hela 161cm ;) så jag var inställd på att bli som mamma, jag ville kunna rida små ponnyer livet ut. Sen drog jag iväg och blev "jättelång" -166,5cm = ingen b-ponnyryttare (mamma är perfekt till b-ponnyer, liten och nätt). Avskydde det men köpte en c-ponny ändå som jag älskat i många år ;) lite lång men vikten var inga problem.

Kl
Jag red några minuter på Nangijala idag! Tänkte rida korta stunder ett par gånger i veckan tills snön kommer. Problemet var att syster vägrade hjälpa mig några minuter, hon behövde putsa sa hon :meh: så jag sadlade, lade massa godis i fickan och satte på Nangijala ett hackamore. In på ridbanan och tränade styrning och stopp. Parkeradd henne vid staketet och hängde lite och sedan satte jag upp från staketet. Och sen skrittade vi omkring, svängde lite och gjorde ett par halter med beröm och godis innan jag satt av :) andra gången jag red henne och det är verkligen guld värt att ha känt henne sen hon föddes. Visst kan man aldrig bli helt säker på hur en häst kommer reagera, men man vet ju oftast vad man vågar och inte vågar göra :D för ett år sen hjälpte jag till att rida in en d-ponny som knappt varit hanterad under sina 6 levnadsår. Där tog man det väldigt försiktigt.

Vad duktiga alla är med sina 11:or. Jag har suttit några gånger på Kenny och idag skrittade vi några varv utan ledare på paddocken. (Vi var helt själva denna gången) det är svårt att få med någon som kan hjälpa mig i stallet och hästarna.

Nu min fråga hur många gånger tränar/aktiverar ni era 11:or i veckan? Rider ni varje gång eller aktiverar ni hästen på annat sätt?

Jag rider eller går med min, mkt annat går inte och han verkar älska att bli riden med tanke på att varjegång jag inte tar med mig honom försöker han pressa sig ut genom grinden för att få följa med xD Han är så duktig så, men jag rider väl högst 2 gånger i veckan väldigt korta pass. Och pysslar mest ut över det :)

Jag rider, tömkör och löshoppar. Idag galopperade vi uppsuttet för första gången förresten, gick kanonbra! :D

Abbes mor är e Warsteiner och hon växte jääääättesakta. Dock var hon också snygg hela tiden hon växte (till skillnad från Abbe som bitvis ser ut som ett hop-plock från ett antal olika hästar...). När hon gick 3-årstestet var hon 163 cm och vid 8 hade hon vuxit till sig 4 ytterligare cm.

Men oj! Hoppas inte min växer långsamt, då hinner han bli en jätte innan han är klar :o

Jag vill gärna se föl-nu bilder en för varje år. Namn + stam vill jag också ha så att jag är uppdaterad inför det nya året! :p

Ni som inte har fölbilder/unghäst får gärna slänga in några bilder som ni har =)

Jag vill också ha en liten berättelse om hur det kom sig att ni köpte era hästar, och vad gör dom så speciella? :)

1 månad
297745_105404216229473_5241457_n.jpg

10 månader
427161_190811087688785_79235440_n.jpg

14 månader
418755_254192561350637_2030146106_n.jpg

28 månader
1175470_381377951965430_897098101_n.jpg

Amazing Warrior "Walle" född 18 maj 2011
e: Warsteiner ur: Highlight

Jag behövde en påläggskalv när min tävlingshäst gick i pension.
Eftersom jag var gravid valde att köpa ett föl.
En vän som fött upp hopphästar i många år valde att äntligen ta en dressyrhingst och jag föll direkt för Walle.
Han var en månad och supercharmig :love:
Hämtade hem honom när han var 6 månader.
Eftersom jag fått barn nr 2 är han inte inriden än.
Tror visserligen bara att det är bra att han får vänta lite, han växer heeela tiden och är en ganska omogen :p
Målet är 3 års testet OM vi är redo!

Vad duktiga alla är med sina 11:or. Jag har suttit några gånger på Kenny och idag skrittade vi några varv utan ledare på paddocken. (Vi var helt själva denna gången) det är svårt att få med någon som kan hjälpa mig i stallet och hästarna.

Nu min fråga hur många gånger tränar/aktiverar ni era 11:or i veckan? Rider ni varje gång eller aktiverar ni hästen på annat sätt?

Min är inte sutten på, tycker han varit för skranglig och valpig (har en ponny). Eller vänta, jag satte upp brorsans treåring när han stod och åt förra året ;P

Tänkte sätta upp kompisens dotter på honom (jag har noga kollat så tösen är försäkrad *s*) här nu i ledigheten, men han förlorade sin bästa kompis för en vecka sedan och har varit väldigt ur slag. Åt inte första dygnen efteråt, sen kom diarren från helvetet och vi sliter med den än. Ev vände det åt rätt håll idag. Men har bara låtit honom vara och allt så lugnt och "som vanligt" som det går. Vill dessutom inte dra en gjord på en ond mage. Så det får bli sen någon gång, är ju ingen brådska. Ponnyerna rids inte på treårs.

Jag kan sitta in honom själv men då han är så sen känner jag mig väl stor, kanske tvångstanke. Men då nämnda kompis dotter blev väldigt ledsen över ponnyn som försvann som var hennes ögonsten, så avledde jag raskt med att tala om att jag ju nu behövde hennes "hjälp" att rida in 11:an. Avledningsmanövern fungerade och hon är eld och lågor - och hon & hennes mor (som ingår i fancluben) har köpt ett schbrak åt honom <3

*lånar knappen* (för, jisses vad man missar när man är borta en vecka)

Men vad fina era hästar är, och så vuxet det börjar se ut , snart är ni ju ikapp fullbloden ;)

Det tuffar väl på för de flesta, Senast idag var Milly ( Yajamila) snyggt tvåa i sin sverigedebut

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1478940_783105725049698_1710461868_n.jpg

Bosse (rikshästen) har testat skakgolvet
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-28 (9).JPG

och träffat våra grymma kiro
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-30 (5).JPG

Gjorde även Lukas
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-30 (3).JPG

Archie på banan
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-28 (3).JPG

Bonnie, (Chicago- ej 11a) och Nanook i mörkret på morgonen
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-28 (1).JPG

Jag bara älskar se bilder på dina :) Så kul följa deras karriärer!

Alexandra: Man borde inte få lägga upp sötbilder ;) Min dotter vill ha en ponny.. så saknas den en dag är den inte hos mig :D

Jag bara älskar se bilder på dina :) Så kul följa deras karriärer!

Alexandra: Man borde inte få lägga upp sötbilder ;) Min dotter vill ha en ponny.. så saknas den en dag är den inte hos mig :D

Stjäl du honom närmsta veckan så skickar jag alla räkningar till dig med, jag bara varnar! ;) (Han tog det väldigt hårt när bästa kompisen försvann, åt knappt på två dygn och magen ballade ur. Ätit tre olika magpreparat på vets inrådan, men nix. Vill fortfarande inte äta, är intresserad men petar bara i det. Så efter ett säkert jättebilligt (inte) jourbesök av vet här så blir det ännu dyrare magsårsmedicin. Så som sagt, jag kommer skicka varenda faktura till dig med ;P

Men söt ja, och otroligt söt i temperamentet. Mot alla, men han är guld med barn (det är grannens barnbarn på bilden). Han har testat mig och hovis lite kring lyfta hovar, när lilla tösen lyfte så stod ponnyn som en staty. <3

Så det ska vara :) De ska veta att det är barn och behandla dem mildare. Hade ett sto som var sådan.
Pissmärr i allas ögon men kunde hon hade hon lagt sig ner så dottern hade kommit upp på henne ;) From som ett lamm och positiv samt rar. Men kom nån vuxen såg hon ut som Godzilla med PMS :D

Jobbigt med magen :/ Stackars liten.

Så det ska vara :) De ska veta att det är barn och behandla dem mildare. Hade ett sto som var sådan.
Pissmärr i allas ögon men kunde hon hade hon lagt sig ner så dottern hade kommit upp på henne ;) From som ett lamm och positiv samt rar. Men kom nån vuxen såg hon ut som Godzilla med PMS :D

Jobbigt med magen :/ Stackars liten.

Precis. Hade ett sådant kallblodssto förr. Behandlade barn som vore de gjorda av glas. Började knatten glida lite stannade hon och försökte "fånga upp" dem. De kunde ha suttit under magen och borstat om de bara fått, hon skulle inte rört en fot om så himlen trillar ner. Hon var inte lika snäll kring icke.barn så att säga (inte elak, men mycket hög integritet).

Extra viktigt tycker jag att just de små är bra och milda med barn, så gläder mig att han är så rar. Ursprungligen är han ju köpt för att sälja just som barnponny sen inriden och utbildad (även om min omgivning ställde sig skeptiskt, jag har so far aldrig sålt en häst och den förra köpt för att sälja är 8 år i år och kvar..host..).

Nu får vi väl se hur det blir med det, i och med att jag "bara" har två kvar. Men någon liten catchrider att tävla honom med sen tänkte jag mig. Flickan på bilden om allt går bra, hon ska få hjälpa till med inridningen med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar