11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh jösses, barbackauteritt?!? :eek: I'm impressed. :D Sådana galenskaper utsätter jag mig visserligen inte för vintertid ens på gamlingen, men bara tanken på att sitta upp barbacka på Pricken. :rofl:

Det må jag säga är en trygg ungis. Och sööööt. Som socker. :love:

Knasmajja fick sprattla av sig i paddocken i morse i halv storm och regn. Hon var betydligt mer road än hennes förkylda matte som stod och frös i pissvädret. Pricken spruttade dock runt som om hon aldrig rört sig en meter förut typ och bockade, galopperade och - sin vana trogen - skrek rakt ut samtidigt som hon galopperade. Hon verkar ha lite svårt att inse att matte inte är en kompis - fördelen är dock att det räcker att vissla på henne så kommer hon glatt travande med spetsade öron och vill bli kliad. Knäpphäst.

Hennes hemska "storebror" har redan lärt henne massor av dumma hyss - senast nu är att knäppa upp täcken. På typ en kvart ihop ute idag efter att gamlingens ridhuspass var klart och jag mockade klart stallet hittar jag inte en utan två hästar med halstäcken som vackert vajjar i vinden... :crazy: Hopplösa kräk.

Dagen började med att Roxi fick följa med 3 äldre hästar ut i skogen och med oss var 2 st hundar. Vi träffade på allt möjligt i skogen i dag, Först 2 st karlar som sågade ner träd efter stormen, Och när vi var halvvägs hemma så blockerades vägen av en traktor som röjde stockar så vi vände och Roxi fick gå först över ett kalhygge för att komma hem igen.Vilket hon gillade! Vi mötte köttdjur som var ute fortfarande och dom var inte heller speciellt farliga. Det blev mycket miljöträning för Roxi idag. Men av dom hästar som var med så var hon lugnast och skötte sig bäst.

Sen blev det Tummens tur i paddocken Hon travade på så fint idag i låg form så jag avslutade snabbt när hon gick som bäst. Lite svårare att svänga åt vänster vill gärna gå innanför spåret men annars inga problem.

Sen lilla vilden Magnus, tänkte rida i paddocken men då ja glömde stänga grinden till skogen så gick han rakt ut där. Och istället för att bråka och vända så fick han gå en liten tur och träna på att svänga lite mellan lite träd som rasat. Han sköter sig mycket bättre ute i skogen själv än med sällskap :p Han är ju som sagt omogen så han behöver tid på sig att få mogna och jag tror att jag skippar ridplanen helt fram till våren så får han träna upp sig mentalt på uteritter. =) Men glad och framåt är han hela tiden =)

Mycket duktiga unghästar idag! =)

Skulle tömköra Nangijala idag. Traska genom blöt sand, vattenpölar och svänga runt när matte ber? Men gud vad tråkigt ;) Jag har nog aldrig skrattat så mycket vid en tömkörning innan men min häst stod och hoppade jämfota så fort något inte passade henne idag. Och det var många saker haha :p Så jag tog väg tömmarna och smackade på och som hon bockade och sprang :D

kl

Löshoppning av grabbarna idag. CC är för kaxig för sitt eget bästa.... Inställningen är det ju inget fel på iaf men llite respekt för hindren hade han ju kunnat ha. Hoppas det blir bättre när det blir lite högre för hoppar han såhär på treårs....

http://www.youtube.com/watch?v=c0ZzODqI8FQ&feature=youtu.be

Sen bjuder jag även på en liten snutt från när han tömkördes i fredags (tredje gången). Han börjar fatta vad det handlar om nu!
Kvalitén är inte så bra för det är så mörkt i ridhuset så kamerorna fixar det inte riktigt (därav GoPron på löshoppningsfilmen, därför det är sk "fisheye").

http://www.youtube.com/watch?v=7esBZJeWd98

Härlig häst du har!! Är både snygg och har humor :D

Jag har äntligen gjort något med min!!
Tänkte banga ur när det blåste och nästan blivit mörkt, men jag tog mig i kragen, tog ut Walle och borstade honom. La på sadel och gick en sväng runt gården. Sen fick han gå några varv på volten i skritt och trav.
Hängde ner en stigbygel och sen gick vi några varv å sen hängde jag ner den andra och gick lite till.
Det kom en bil i full fart så vi fick träna lite trafiksäkerhet också.
Är en väldigt nöjd matte idag som fått tillbaka lite självförtroende!!

1531931_412910925478799_928331057_n.jpg

Vilken sötnos:D

Försökte kolla videon som RJ lagt in men min dator blir ofta överhettad så man kunde bara se vissa sekvenser, får kolla imorgon.

Storebror (-10 e: Cellestial) blev kastrerad i slutet av november så nu är det gjort. Adam har fortfarande sina kvar....ett tag till. Den 22 januari ska han skos för första gången. Det verkar inte bli någon supervinter men ifall att det blir snö och halkigt så är det bra att vara förberedd.

Annars har det inte hunnit hända mycket mer än lite småpyssel men ska försöka ta mig i kragen och träna lite på ridbanan med Adam.

Tack va gullig du är! Ja han är en pärla, vem som hade kunnat rida ut honom barbacka :love:

--

!!Vill passa på att önska er alla en God Jul! :)!!

Tycker att CC löser hoppningen fint! Kommer bli kanon till nästa år! =)

KL. Min trio har fått blivit ridna igen och alla är hur snälla som helst. Just nu är Roxi helt klart den mest ridbara och går stabilt i skritt och trav. ( galoppen skippar vi då det är is på planen.

I morse när jag skulle mocka lösdriften låg dom alla ner så jag tog lite kort, fick även bildbevis när dom ligger ner och skiter!! Roxis svans blir så jäkla äcklig av den här ovanan :yuck:
Och nu gör Tummen samma sak.. :meh:

1003568_10151896904723460_1777892298_n.jpg

540127_10151896902428460_1386477840_n.jpg

1493185_10151896902323460_1725264409_n.jpg

Riktiga skitbilder! ;)

Idag ska det bli julritt i vårt stall och som traditionen lyder så ska jag rida en unghäst! Tummen ska få följa med stallgänget i år :D

*kl*

Uppdatering om lill-killen nu istället för tantan :p
Testade ut och jogga med Rebel på ljusslingan som är bara en it ifrån dom. Hade honom lös vilket han tyckte var skitkul. Han sprang aldrig en meter framför utan var bredvid en hela tiden eller 1-2 m. bakom :) Var någon gång han stannade till och väntade på att man skulle komma en bit ifrån honom sedan satte han av i världens fart efter XD Hade vi mött folk hade de nog trott man va galen som springer runt i skogen med en snart 3 årng hingst lös. Där behöver vi inte vara oroliga för möta vaken bilar eller hästar så vågade mig på det då han är lite smått översocial :p Kan inte longera honom eller liknande då han springer in till en och vill mysa så fort man slutar driva på honom :D

8ef0d462698711e398bc12834a966ab4_8.jpg

Vad duktig CC är! Kul med film :)

oanki: Haha, vilka lata och bekväma hästar du har. Ingen av mina har nog gjort det vad jag vet :p

KL
Bestämde mig för att ta upp longeringen idag. Var nog ett par månader sedan sist. Första gången med både longergjord och träns men hon skötte sig i alla fall :)

En fråga till de få av er som har lång man på era hästar. Är det bara min som minst en gång varje vecka kommer in med en tjorva i manen med pinne i? Ungefär som att någon tagit en pinne, stuckit in den någonstans i taglet och sedan snurrat runt ordentligt innan den släppt? Jag börjar bli smått galen på att försöka reda ut dessa tovor!

Näe jag har haft många hästar i stallet men ingen har gjort så här..Roxi har gjort den sen hon var föl..Nu mera har jag hennes svans flätad men det hjälper inte så mycket :P

KL.

GOD JUL till er alla och pussa på pållarna! =)

Vilken fin julbild :D det där hade min häst aldrig gått med på tror jag haha

KL
Jag och min syster hade som vanligt julaftonsmorgon i stallet. Hästarna fick havregrynsgröt, apelsinklyfta, en pepparkaka, bröd och morot. Blandade reaktioner som alltid :p Nangijala åt allt tveksamt förutom brödet som hon struntade helt i (?) och tyckte nog bäst om sin morot. Hon tycker inte pepparkaka är någon höjdare så jag gav resten till syrrans ponny som var galen i dem ;)

Har jag berättat om att stallägarens man byggt om lite i stallet? Vi hade ju fyra boxplatser och 5 hästar när min syster köpte sin i somras. Nangijala och shettisen (och oftast N:s mamma) har gått på lösdrift i höst. Varit jobbigt att inte kunna ta in dem när det stormat och så. Sen vill vi gärna ha de inne på nyår. Efter lite klurande byggdes det ett "staket" vid vattenkranen så att det blev en yta med plats för grepar också. Så nu får shettisen stallgången som box de få nätter de är inne. Superbra :)

Haha 09.an var mest tveksam till luvan.(den bruna) Han är rädd om öronen, men gick efter lite övertalning ;) Han ser dessutom ut som ett vilset rådjur på bilden, så syns att han inte är bekväm x)
WallE min 11.a var också lite tveksam, men inte direkt svårövertalad som den andre ;) 12.an och 92.an var mest roade över att ha mössa på sig :D

Vad härligt med boxar och julfrukost för hästarna! hihi, våra fick äta vanligt hösilage som vanligt ;)

Senast ändrad:

Vad fin han är :) Ser vuxen ut!

kl
Nu ska min hingst snart åka iväg på inridning! Jag har gjort så långt jag vill, nu får proffs ta över :D Han är sadelltämjd, hängd på och accepterar inspänningar fint, han tar kommandon, smackningar och ptroooo.
Så nu är det "bara" att hoppa upp :p

Har aldrig träffat på en sån lättränad unghäst förut. Vill göra rätt. Snäll och vänlig. Lugn ensam inne i stallet. En dröm att hantera.

Hihi! :D Koronn gjorde också det på morgnarna när man väckte honom. :p Misstänker att Balder gör det också för han har alltid skit i svansen. :meh:

Exoticz: Balder har också med sig diverse grenar i manen in. :p Just nu gråter jag lite över hans fina fina man som han gnott av mot höhäcken! :arghh: Jag har länge undrat vad i fridens han gjort, men för ett par veckor sen såg jag hur en stor tuss lossnade från manen när han lutade sig in mellan plankorna... Så nu har vi projekt ställa-in-en-bal-som-den-är-och-bara-ta-av-plasten-på-toppen. Än så länge har det funkat bra faktiskt. Trodde dom skulle demolera hela alltet. :p

Hunter: Spännande med inridning! :)

MattiZ: Jättefint julkort!

KL
Hoppas alla haft en bra jul! :) Själv har jag jobbat så har inte varit så aktiv... Men i måndags fick jag lite bilder på knasgrabbarna i hagen. Det var (för en gångs skull) -10 så kameran var kinkig, alla bilder blev mer eller mindre suddiga...

DSC_0665_zpsbf04093a.jpg

DSC_0685_zps06f5d144.jpg

DSC_0698_zps31f634c6.jpg

DSC_0713_zpse6b16426.jpg

Fortsättning följer...

...continue!

DSC_0718_zpsc342a194.jpg

DSC_0723_zpsa514dd3e.jpg

DSC_0737_zps68f86e19.jpg

DSC_0774_zps1c02f306.jpg

DSC_0795_zps70f007d5.jpg

DSC_0796_zpscfc17ea2.jpg

DSC_0802_zps2690df86.jpg

Fina rumpan!
DSC_0806_zps0a612836.jpg

Min lilla fluff! :love: Vi har inte gjort nånting alls sen vår lilla... vad-man-nu-ska-kalla-det. Men det blir väl. Just nu har vi blankis överallt. :arghh:

Dom är ju för söta ihop grabbarna grus ;)
kl:
Här har vi som sagt blankis överallt! Hagarna är rena rama isgatan och jag är överlycklig att alla mina hästar har skor med brodd! ( inkl min 19 åriga shettisen ;) ) Hade dom inte haft skor hade jag blivit tvungen att ha dom på box..

Igår och idag har det varit 5 plus grader så ridplanen har nästan smält fram..Jag har ridit unghästarna lite skritt och trav i paddocken och sedan avslutat med en kort skrittrunda i skogen.

Så nu kan jag säga att mina 2 åringar är inridna!
Dom går att rida i paddock själva med bra framåtbjudning. Och det går hur bra som helst att rida själv i skogen och med sällskap. Och dom fungerar bra att rida på väg. =) Nästa steg i utbildningen är galoppskänkel men det tar vi när underlaget är bra =)

Otroligt glad att jag har tre underbara unghästar även om dom är helt olika till sätt och utseende :)

Kul att läsa om alla era barn!

Rapport om ivys öga: det ver kar nu (peppar peppar) helt återställt och visar hon inga vidare symptom startar hon 5 e januari.

Vilken fantastisk liten (nåja, närmare 165 nu) häst hon är!
Jag testar henne när jag är med henne/hanterar osv...
Har lekt med henne i boxen och hon verkar se mig nu, även när jag bara är synlig för Det skadade ögat.
Olycksfågel som jag är var jag säker på att just min favorit av " alla våra 11or" skulle glida mig ur händerna på en skitsak, men hon verkar ta sig, den lilla tuffingen.

Önskar alla en god fortsättning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24