Sv: 11rnas tråd del 4
Vid inridningen har iaf jag gjort så att jag först sett till så han blir van att man hoppar runt honom och han står still (förberedelser till när man ska hoppa av på i framtiden) sen lägga rep runt honom, vifta över honom, ser till att han litar på dig och inte hoppar iväg när man svänger ett täcke över honom (som man lägger på en sadel)
Sen vänja att stå still vid pallen, göra liknande saker, hänga över honom, få honom o ta godis på andra sidan (prova från båda sidorna) klappa på baken och han ska stå still, va lugn (om man skulle nudda foten på baken vid uppsittning) sen hänga lite, även då flaxa med ben o armar så han ser att man är på båda sidorna. Så har iaf jag börjat tills jag ser att han är avslappnad, vet vad jag vill och väntar på beröm/godis. Oftast korta stunder och sen gått ett varv imellan för att de oftast har lite dåligt tålamod när de är yngre
Sen en dag svängde jag över benet när jag hängde där
och då sträckte han sig bak och ville ha en morot så fick han massor berömm
Kan tycka det är skönt att lära dem vara stilla och vänta så blir nog hela upplevelsen mycket trevligare och förhoppningsvis har man en hästa sen som väntar vid uppsittning
Pontevecchio lite så som jag tänkt fast jag tror inte en dressyrsadel gör det svårare