11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Då hänger jag med! Jag hoppas att hon går igenom felfritt! Mycket charmig liten häst ;)

Kl. Idag efter jobbet tog jag med mig kameran ut till hagen och fotade lite, här är några av bilderna!
1526166_10151882500273460_1676496849_n.jpg

1474410_10151882500873460_340175304_n.jpg

1465160_10151882501703460_2113067920_n.jpg

Vilka underbara bilder! Supersöt tunga på första bilden ^^
Och sen Tummens uttryck i ingången - hen ser verkligen nöjd ut med sin position och ansvar! :D

Mina mål med Fjärilsviol är att gå 3-årstestet till våren och därefter satsa på Championaten :)!

Exotizc: Ljuvligt söt!
Jo, eller snarare så att Linnéa såldes redan som föl till Lancet :). Därefter har vi sålt ett hingstföl förra året och bägge årets hingstföl till satsande tävlingsryttare.

*kl*
Tack så hemskt mycket för alla komplimanger till Viol, kan bara instämma i att hon är något utav en drömhäst! :love: :love:
Och så känner jag mig nästan lite tjatig som då lägger upp ännu en bild på henne ;), men kan inte låta bli :love: <3 <3. Får nästan gåshud
1486853_10151754916930951_228992351_n.jpg

Alltså hon är nästan lite overklig! :love: Underbart fin! Nu när hon har vila, går hon bara i hagen då eller löshoppa du henne eller nåt sånt under tiden? När ska hon återuppta utbildningen mot treårstestet? :)

Kl
Här har vi inget internet sen Ivar var och hälsade på. I övrigt har vi klarat oss bra. Hästarna fick stå inne 17-14 för att vi skulle hinna med att kolla hagarna och så. En plåt hade slitits loss från vedboden och klippt tråden på ett par ställe, och en talltopp låg tvärs över tråden i skogen, bara småsaker alltså. Efter stormen var det blankis överallt och på det damp det ner två dm pudersnö så Balder har haft det lite jobbigt. Men han är klok och tar det lugnt.

Han fick en ny grimma här om dagen, idag fick k han prova den! Tyckte han blev så fin i den. :)
IMG_20131216_120727_zps573oztms.jpg

I övrigt händer inte just nånting.

Va söt han är! Tur att det gick bra under stormen! Sägs att det ska komma en till närmare jul :crazy:

Victovie: Hon är übersnygg!

oanki Söt hon är tummen när hon vaktar lösdriften :D "you shall not pass!"

exotizc Håller tummarna för henne! Fin o blank i pälsen o söt som en docka!

Senast ändrad:

Själv "red" jag i med sadeln igår och det gick väldigt bra! Aldrig ridit i en dressyrsadel innan så det var ju lite roligt köp av mig :D alltid drömt om en dock..
Han har ju vilat nu i nästan 2 veckor pga att jag har behandlat för svamp, tappat tussar med hår men det verkade vara regnskållor (vet. var ute o tog prover som inte visat något) så då luktade han äggfis så då fick han vila ;)
Idag får han vila och imorgon ska jag ha en kompis med ut så kanske blir nått uppsuttet kort!

*kl*

Arbetade Ai-chan lit från marken idag då hon varit så rastlös och hög i energin nu senaste tiden å hon vill ut och jobba. Hon var lika lyhörd som innan hennes vila men var kul att se hur hon ändrades mentalt på bara 5-10 min :) Nu när hon fått vila har hon blivit lite väl på och väldigt pillig av sig men efter träningen stod hon bara och halvsov redvid en utan att gå efter fickorna utan bara njöt av att få vara med :love:

6622b4e4665111e38b1612aeb095b634_8.jpg

Fragile: Härligt! Jag köpte en dressyrsadel åt min 09.a första gången jag red i en jag med. Riktigt härligt och annorlunda emot allroundsadel måste jag säga ^^

Jag har också ridit min fjutt igen, fast igår och han var super duktig. Vi tog lite mer trav och jag började med lättridningen. Har tagit det lugnt med den biten eftersom han är ljudrädd. Trodde han skulle reagera när jag gjorde lättsitts, men inte ett öra bakåt. Haha men gud vilken härlig trav han hade! :D VÄLDIGT luftig, men väldigt kort också så det är jätte lätt att sitta ner i hans trav, hihi :)

Ja man får ju mer stöd men bakvalvet känns lite läskigt att det är högt! Van o sitta i för stora hoppsadlar :D

Började du med att sitta ner i traven eller stod du typ upp i lättsits lite? Första gången tänkte jag. Vill se mer bilder snart!

Ja men det jag märkte störst skillnad på var att jag helt plötsligt fick lättare att inverka med sittsen på ett lättare sätt. Så min speedade unghäst blev lättare att hålla tempot på helt enkelt ;) Så det var ett bra inköp!

Jag satt ner direkt faktiskt, så saktade han av självmant utan att jag stannade honom med handen så att säga. Men nu gör jag lättsitts. Jag testade att göra lättsitts i skritten innan traven eftersom jag då märkte ifall han tyckte det var läskigt på något vis. Det är ju lättare att de drar iväg i högre fart om de redan travar när man lär dem lättsittsen :) Så tänkte jag iaf.

Ja jag tror också jag kommer bli nöjd :)

Okej, tänkte om man studsar lite i traven att de skulle reagera då, om man sitter ner vill säga. Jag får se hur jag gör.
Red ett par varv i paddocken idag i skritt och han är ganska överbyggd bak och har ingen manke så känns lite skumt o rida i sadeln :P som vi ska krascha frammåt typ :D så ska nog rida barbacka ett tag

Aaaa du tänkte så, men eftersom jag rider i westernsadel så studsar man inte, man gungar ju med mer. Om sadeln passar häst och ryttare vill säga. Jätte bekvämt. :) Kan förstå att det känns konstigt, WallE är inte speciellt överbyggd, kanske 3cm eller något sånt så märks inte jätte mkt tkr jag ^^

Det hjälpte mig med en ponny jag hade här under sommaren åt en liten tjej som behövde hjälpt med att våga rida honom. Inte konstigt för han var knappt inriden och ljudrädd så de bara skrek om det. Så rida lätt på honom var inte att tänka på till en början utan jag satt ner i hans trav till en början :)

Jag tycker det är härligt att rida barbacka! Så om du känner dig säker med det så gör det istället för att det ska kännas knepigt med sadeln :) Ett tag iaf, kanske känns bättre sen när du märker att han jämnat till sig lite.

Ikväll ska jag åka och hämta Camaro som har varit på inridning i västerås.nu ska han hem och vila huvudet innan han ska trimmas för 3:års testet i vår :) Längtar sååå efter att pussa hans mule..

tabac: Va roligt! Ska du rida någon gång nu när han kommer hem? =)

Magnus har fått varit ute på sin första tur efter väg! =)
Han är den av mina som är riden minst 5:de gången för hans del.

Fick sällskap av en i stallet och första vi möter är en gumma med gångstavar och 2 småhundar som skäller. Magnus han brydde sig inte ett dugg utan han gick fram och hälsade på tanten ;)

Sen han vi ner på en mindre smalare grusväg så kom en liten gammal traktor med snökedjor som lät väldigt mycket! Vi stannade på en M-plats och han fick godis medans han tittade på traktorn som åkte förbi. Stod stilla och åt godis lugnt medans vårt sällskap hade mer problem ;)

Vi gick förbi en hage med unghästar och då blåste han upp sig, la svansen på ryggen och bjöd på lite passage för att visa upp sig..:cautious:

Han lugnade ner sig fort och vi red på en äng på vägen hem och provade på en galopp. Mitt sällskap ( en travare ) drog iväg ganska fort och Magnus bjöd på ett glädjesprång när han längde ut steget. Men inga andra konstigheter. Han var riktigt duktig under hela ridturen! Vill gå först vilket jag tycker är super.

Nu vill jag dock att det ska snöa lite då vi har is överallt! Jag är väldigt glad att alla mina hästar har skor och brodd just nu annars hade jag varit tvungen att ha dom på box. :/

Sitta ned i traven brukar man börja med när de är betydligt äldre och har ryggmuskler för att orka med det.
Därav föredrar man ofta hoppsadel vid inridning, för att kunna rida lätt och stå i lättsits.

På treårs tex är det krav på lättridning i trav och man får även stå i lätt sits i galopp.

*kl*

Nu är goda råd dyra!
Det är 7 veckor sen jag fick bäbis och tänkte ÄNTLIGEN börja med mitt spöke.
Jag har ridit in ett gäng hästar och hanterat massor av unghästar... men inte de senaste åren. Den gamle hästen har jag haft sen han var föl men det är ett helt annat temperament på honom.
Vart ska jag börja?
Ni som är vana vid unghästar som är mer åt det vakna hållet, vad ska jag tänka på?
Än så länge har vi mest bara "tittat" på farliga saker, jag har inte medvetet tränat så mycket på läskiga saker. Idag kom en varselklädd EON-gubbe i hagen, det var träning nog för Mr Grå som blev superfjollig.
Är det bra att jag tar med den gamle ut som moralsikt stöd eller är det bättre att träna honom ensam?
Är nog lite för rädd att göra fel så jag gör hellre ingenting :crazy:

Hästarna fick en ny liten hörna bakom ladugården där det fanns lite gräs, gissa om de blev glada :D
(Vi bor inte i en skimrande drömvärld utan det är min mobilkamera som blivit superkass)

993473_411698825600009_634564393_n.jpg

Sitta ned i traven brukar man börja med när de är betydligt äldre och har ryggmuskler för att orka med det.
Därav föredrar man ofta hoppsadel vid inridning, för att kunna rida lätt och stå i lättsits.

På treårs tex är det krav på lättridning i trav och man får även stå i lätt sits i galopp.

Kände att detta var lite riktat emot mig så känner att jag behöver svara ;)

Jag sitter självklart inte ner i traven nu när jag vet att han är trygg med lättsittsen. Min häst är bakskrämd, ljudrädd och allmänt misskött sedan tidigare så jag tog helt enkelt det säkra före det osäkra. :)

Nu travar vi ju bara kortare sträckor, men från sista ridturen kommer allt ske i lättsitts. Bara så att den saken är klar menar jag. Sedan en fråga också, varför skulle man inte kunna göra lättsitts i andra sadlar än hoppsadlar? Tar nog de du skrev lite för bokstavligt, men iaf det går alldeles utmärkt att rida lätt i westernsadel också :)

Vid inridningen har iaf jag gjort så att jag först sett till så han blir van att man hoppar runt honom och han står still (förberedelser till när man ska hoppa av på i framtiden) sen lägga rep runt honom, vifta över honom, ser till att han litar på dig och inte hoppar iväg när man svänger ett täcke över honom (som man lägger på en sadel)
Sen vänja att stå still vid pallen, göra liknande saker, hänga över honom, få honom o ta godis på andra sidan (prova från båda sidorna) klappa på baken och han ska stå still, va lugn (om man skulle nudda foten på baken vid uppsittning) sen hänga lite, även då flaxa med ben o armar så han ser att man är på båda sidorna. Så har iaf jag börjat tills jag ser att han är avslappnad, vet vad jag vill och väntar på beröm/godis. Oftast korta stunder och sen gått ett varv imellan för att de oftast har lite dåligt tålamod när de är yngre :)
Sen en dag svängde jag över benet när jag hängde där :) och då sträckte han sig bak och ville ha en morot så fick han massor berömm

Kan tycka det är skönt att lära dem vara stilla och vänta så blir nog hela upplevelsen mycket trevligare och förhoppningsvis har man en hästa sen som väntar vid uppsittning ;)

Pontevecchio lite så som jag tänkt fast jag tror inte en dressyrsadel gör det svårare :)

Nja det var till Fragle som frågade om du satt ned.
Dressyrsadl och nedsutten sits är nåt för utbildade hästar.
Självklart kan man ha dressyrsadel men det rekommenderas inte då den har en annan balans och tyngpunkt.
Du sitter tyngre i den. Är så den är konstruerad.

Vimsan, blev lite mysig inramning av kameran :) Jag hade haft med gamlingen och så nån som kna hjälpa dig.

Jasså, trodde man satt lika bra (om den passar) i en dressyr vs hoppsadel. Varför skulle man bli tyngre i en dressyrsadel? Denna är även utprovad för hästen i fråga så trodde verkligen jag gjorde det bästa för min unghäst.

Aaaa blev lite snurrigt i huvudet på mig där, men sak samma ^^

Hm mkt intressant. När eller var i utbildningen tycker du att man ska byta till dressyrsadel då? Är det först när inridningen är klar då eller ännu senare i själva utbildningen? Mkt nyfiken nu faktiskt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar