11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Men fy stackars lilla hästen.Tur att ni upptäckte så snabbt och att kliniken va öppen..Krya på sig och hoppas hon blir helt bra.

Nej men gud vad tråkigt fina Ivy! Tur att ni kollade upp det så fort :S Kunde ju blivit permanent annars, hoppas hon blir frisk i ögat!

Hur planerar ni arbete och vila? Ai-chan har hel vila från ridningen nu till början på februari. När hon reds innan var det 1-2 ggr veckan, samt markträning ett par gånger. Nu har hon fått vila helt i 2 veckor vilket hon inte alls verkar nöjd med så blir att markträna henne ett par gånger i veckan så hon får komma ut och hitta på något då hon verkar vilja det :)

Matchar ni mot treårs och isf hur? Nej

Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Sista tiden innan vilan varierade vi mellan bana och rida ut. På banan red vi ca 10-15 min, tränade på gångartsbyte (skritt & trav) svänga, stanna på endast röst och säte samt backa. Ute blev det lite längre pass men hoppade av och gick bitvis för att underlätta för henne.

Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Red ut första gången efter att jag fick henne att svara på skänkel och kunde svänga hyfsat. Hon tyckte det var mycket roligare ute så fick på så sätt henne att hitta framåtbjudningen i ridning vilket även kom på banan efteråt. Vi tog även vår första galopp ute :)

men usch stackars fuxan! :( Hoppas hon repar sig fullt ut!

KL.
Tycker det är kul att det händer så mkt i denna tråd! Till er alla, vad duktiga ni är :) all cred till er

Jag hjälper till att rida in Zoleros kompis nu, inte min häst så kommer inte att uppdatera så mkt om detta, men för att vara en känslig typ sköter han sig kanon! Jag har hängt 2 ggr, han är ganska grön.

1486928_10152184897379453_1397415504_n.jpg

..... och Z hälsar från andra sida :love:
994328_10151603110061344_218348039_n.jpg

Fina Z! :love: Vilken underbar bild på honom! Kul att du kan hjälpa till med kompisen.

supercassie: Men vilken otur! :eek: Stackars fuxfräsen. :( Jäkla tur att ni upptäckte det så snabbt så det kanske inte blir bestående! Hoppas! Archie är fortfarande min favvo, han är så läcker!

KL
Jag inledde morgonen med att halka, det har kommit så mycket fint vitt också ska det prompt till att töa och bli is på sina ställen! :rage: Jag skulle bara kliva ut ur stallet, släcka och stänga, men så flög vänsterfoten iväg på isen, högerfoten med skakade låret stod kvar inne i stallet, nivåskillnad på ca 2 dm, och vad gör man då? Jo man spänner sig såklart för att inte ramla. Jag skrek rakt ut, fy fan vad ont det gjorde rent utsagt! :arghh: Benet krampade en kort stund och jag kunde inte göra annat än bara stå still så jag fick ringa sambon så han fick hjälpa mig de knappa 30 metrarna in i huset igen. Yeeey. Usch. :( I den här takten kommer jag ju inte gå normalt på länge ju! :arghh:

Usch.. Det där låter inget vidare.. Jag har ju vridit knäskålarna ur led X antal gånger, och knän tar en himla tid på sig att läka.. Kanske är det samma sak med lår? Var rädd om dig! (Pensionärshalkskydd har jag sneglat på måååånga gånger.. Kanske borde köpa ett par INNAN jag halkar..)

Halkskydd på skona är nästan ett måste när det blir is.. Våran gårdsplan lutar lite så det blir gärna blank is..

Hoppas Ivy blir bra i ögat!

Kl. Här väntas det STORM till kvällen :( Till och med strömavbrott varnar dom för så när jag kommer hem ska det fylla upp i badkar och hinkar åt hästarna ifall strömmen går.

Oj jäklar, jag kollade vädret här också, upp till 22 m/s inatt! :eek: De får nog gå in lite tidigare ikväll, bra idé att fylla upp vatten. :crazy: Det jobbiga är ju om det rasar träd över tråden under natten... Jag ska jobba ikväll tills imorrn mitt på dagen så min sambo ska släppa ut dem imorrn, han kan inte vänta tills det blir ljust så han kan inte kolla tråden. Antingen får man hoppas att det är helt, eller också får de vara inne tills jag är hemma, runt tolv. :crazy:

*kl
Tack alla som håller en tumme eller en hov för vår fina fuxflicka. Jag har så dålig koll på den här typen av skador att jag inte alls vet hur vanligt det är att de blir helt återställda, om det är vanlig med en liten synnedsättning efteråt osv... :crazy:
Jag tror att vet. Fattade att det rörde sig om lite av en favorit för mig när hon undersökte Ivy, för varje gång hon sa "hon är alltså helt blind på höger..." Vände hon sig hastigt mot mig och tillade mkt högt "FÖR TILLFÄLLET alltså, eftersom ni kom in så fort med henne så kan det absolut läka ihop helt och hållet!" Och klappade mig lite på ryggen.

Hästar är så fantastiska djur. När jag stod i stallet och kollade hennes ögon (dvs. Hon hade inte fått lugnande eller så) så sänkte hon snällt huvudet så jag nådde och trots att hon måste haft otroligt ont runt ögat, och dessutom ju inte såg mig när jag kollade högerögat så lät hon mig hållas och bråkade inte det minsta. :love:

Vi vägde henne på kliniken också (medicindos och sådär vet ni) hon väger 437 kg med täcke... Då är hon ändå 164 hög och ganska rejäl för att vara fbl-sto.

Awww, hoppas verkligen det blir återställt. Vi har en häst som fick en ögonskada och det var mycket medicin väldigt länge för det blev en infektion eller något på insidan så han blev grådassig i ögat. Men tror det tog 2månader så var det helt borta sen och han såg på ögat, men fick kanske lite nedsatt syn som inte har stört honom alls :)

Hehe då är min lilla luns på 150 inte långt efter ;) vägde på kliniken 380kg och nu är han uppgödd och man ser inte revben eller ryggraden längre så han väger säkert 400kg :D haha

:love: Naw, lilla fuxtjejen då...

Jag är sugen på att väga in Calle med.. Har tänkt åka och exportröntga honom i januari.. Kanske kan passa på då?

Vad skönt att den blev bra, hoppfullt att få höra sånt :)

Vet. Förklarade att så länge man kommer in med dem och kan behandla relativt snabbt så läker nästan alltid själva irisinflammationen (heter det så? ) fint. MEN att det verkligen är superviktigt att gå på återbesök, ge antiinflammatoriska länge och hellre köra salvan för länge... Eftersom det tydligen är jättestor risk för "återfall" när de väl råkat ut för det en gång. Hon jämförde det lite med typ öronbarn :rofl:

Ja jag tycker det är intressant att veta vad de väger :)
Vi är ju "bortskämda" på banan, finns en våg på området som man kan använda närsomhelst, dvs den ligger inte inne på kliniken (men det finns såklart våg på kliniken också, som säkert är mer exakt än den ute på området).

Kan tänka mig att våra hästar verkar lite spetiga i vikten jämfört med ridhästar, donnan på min avatar vägde när hon var i toppform 409 kg (ca 160 hög), det känns ju lite lite jämfört med ivy som nog inte växt klart. Men så är cassie( avatarhästen) också en väldigt smäcker modell.

Vad tror du Calle ligger på?

Senast ändrad:

Ja men han fick ett återfall vet vi så kör på med krämen extra länge. Han blev frisk ändå eftersom vi fortsatte direkt när vi märkte att de kom tillbaka. ^^ Han hade stuckit sig eller skurit sig i ögat på en gren trodde vet. Lite udda x)

Haha vilken lättviktare..när min gamla ponny hade boxvila pga griffelbensfraktur så kom hon vid ett tillfälle upp i 450 kg..och då va hon 139 och utan täcke..kan ni tänka er hur hemsk hon såg ut..Å det va inte lätt att hårdbanta en ponny på boxvila.Son tur/otur va så åkte vi var 14e dag till kliniken för nya bilder + ny vikt så det va bara att banta

Ja du.. Jag vet inte riktigt.. Q som jag upplevde som mindre vägde 495 kg två dagar innan han somnade in, 1,5 år gammal.. Jag tror ju att Calle är på åtminstone 450 eller mer, men jag kan vara galet fel ute. :)

(Jag skulle inte bli förvånad om han ligger på 550kg, om vi säger så. ;) )

Direkt rapport från stormen Ivar! Satan i gatan vilket blåsväder.. Var nyss och kollade till unghästarna + gamlingarna som är ute och dom står lugnt och käkar vid sin bal.
Runt 23 ska det storma som värst så det är bäst man kollar till dom då också. Tur att jag har jättefönster i mitt hus så jag ser hästarna utan att behöva gå ut! ;)

Fina Z! :love: Vilken underbar bild på honom! Kul att du kan hjälpa till med kompisen.

tack maja :love: jag älskar den bilden på honom.
En månad sedan han försvann på sönd...

Jättekul att hjälpa till med kompishästen! Ägaren och jag har gjort en deal, jag rider in honom och hon hjälper mig med min 12:a när det blir dags för att tömköra :)

Han är som sagt ganska grön, så upplägget blir att gå lugnt fram och ingen stress.

Hihi, låter som en rund liten dam :)

Skulle vara kul att väga nanook också, som jämförelse... Vi tycker ju att hon (med våra fbl-ögon) sett typ dräktig ut (vi har bytt smeknamnet Nook/nookisen mot "smockan" som i tjocksmockan) men hon är på väg åt rätt håll iaf :)

Tycker ni hon ser fet ut på bilderna tidigare i tråden?

Quimero: Calle ligger säkerligen över 450... För han låg väl ungefär som ivy i höjd?
Då menar jag inte att han är fet eller så men våra är ju lite speciella ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V