11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Supercassie:
Jag blir så avis på dina fullblod! Skulle så gärna vilja rida i en galoppsadel och rida fullblod igen! :)Finns inget härligare än att galoppera på en fullblod! :D

Visst är det underbart! Vissa (som nanook, som gärna jiddrar mot sitt tungband eller dansan, som alltid måste gå FÖRST, men egentligen är för feg för att göra det) surnar man lite på på väg ner till banan eller när man travar eller hackar fram... Men sen när man har värmt upp och får gasa lite :love: :love: :love:

Rider ju ofta till de vi säljer som ridhästar och åtminstone tre av de senaste fyra jag pillat med har faktiskt haft jättefin galopp att sitta ned i också (hur bra man nu sitter ner i träningssadlarna ;) )

Traven må ofta vara kass, men galoppen :d

Vad roligt att några av er svarat på mina frågor, så intressant tycker jag att höra hur andra gör med sina unghästar. :) Dino har imorgon varit hemma i en vecka, vi har hunnit med 4st ridpass i ridhus i veckan och resterande dagar har han fått jogga lite lätt på lina och promenerat eftersom han har stått inne. Han är så jäkla härlig att rida, rör sig otroligt bra genom kroppen och har sånt bra psyke och inställning till arbete.

Igår kom äntligen hovslagaren ut, blev att slå på bakskor pga all is. Han är så snäll, stod helt stilla och hovslagaren överöste honom med berömm och sa att det är sällan unghästar är så snälla som han. Så kul att höra! Blev iaf snöstorm och 4-broddat runt om så idag får han börja gå ut i sin hage igen!

Efter hovslagaren var ute igår så fick Dino åka stor lastbil för första gången med stallets andra 4 hästar till ridhuset. Gick snällt rakt in i bussen men tog några minuter innan han förstod hur han skulle vända för att stå på sidan, inte alltid lätt att vara häst. Stod iaf snällt, så skönt att han är så okomplicerad i allt.

Red ett väldigt kort pass igår och när jag travade av sista varvet blev han för första gången rädd för något och började bocka och kastade sig. Jag satt kvar länge men tillslut åkte jag av, landade mjukt på ridhusunderlaget och Dino travade 10m framåt och ställde sig i hörnet. Gick några varv med honom så han fick smälta lite vad som hänt och hoppade sen upp för att trava något varv till så vi avslutade bra och han var helt oberörd över vad som precis hänt.

Idag blir det hagvila och sen imorgon ska vi faktiskt iväg på tömkörningsträning för en kanon tränare som jag tömkörde för i våras med, superkul!

Tanken var ju att rida december ut men han känns så färdig, vi har hunnit lära känna varandra och han känns lite trött så efter träningen imorgon får han faktiskt sin vila. Blir att vila till åtminstone början av februari för att smälta ridningen. Eftersom vi flyttar ner till Skåne efter nyår till en GP ryttare där hagar är en väldig bristvara på anläggningen så kommer han få aktiv vila där nere med promenader och löslongering för att han ska få röra sig lite under dagarna. Men fram tills dess blir det vila med hagvistelse och lite korta promenader och massor av ryktning, mys och morötter, det är han verkligen värd nu!!

Haha, jag förstå precis vad du menar :D Han är ju inte i träning på samma sätt öht :) (Höjdmässigt så är han nog på 165 fram, 168-169 bak..)

Victovie: Fjärilsviol är ju typ vackrast i världen! :love:

Tack så hemskt mycket!! :love:

Supercassie: Ja det är en flatback som hon reds i hos inridaren, gillade den verkligen :) (tyvärr inte min)

Maja_Kandi: Ja vi höll i gång lite drygt 1-1½vecka efter att hon kommit hem för att få med sig de nya reglerna och rutinerna hem, så det inte hade blivit att starta om igen till våren :)

*kl*
Tack så jättemycket allihopa som kommenterat Fjärilsviol!! :love:

Sista ridbilderna på Violen innan vinterlovet började! Saknar redan ridningen =P...
1422599_10151732188940951_1469993358_n.jpg

1471168_10151732188785951_836433814_n.jpg

1452092_10151732197445951_74430381_n.jpg

1425729_10151732200845951_246345468_n.jpg

1470257_10151732205640951_1141543140_n.jpg

Ska bli extremt spännande och se henne när hon är helt färdig i kroppen! Ja menar nu som 2 åringar ska dom ju vara som fulast ;) Fantastiskt trevlig häst!

Vad är dina mål med henne? =)

Mina hästar var trötta dagen efter stormen. Dom stod ute hela natten och åt mat vid bunten dom var lugna och dom var inte ens in i lösdriften. Igår var det dock trötta hästar som gick in och sov i lösdriften =)

Normalt så brukar shettisen hålla vakt men Tummen hade fått det stora ansvaret och nöjd var hon över det ;)
1463107_10151878301043460_932880990_n.jpg

1465377_10151878301438460_1306249462_n.jpg

1480607_10151878313783460_1773984468_n.jpg

Spänd Magnus ;)

Jösses Amalia vilken drömhäst hon är din Viol.
Att hon rör sig gudomligt och att du rider som en kung gör ju inte saken sämre :love:
Ni är verkligen en sann inspiration för oss andra!!

*kl*
Min har nu fällt båda sina framtänder och är ganska irriterad i munnen.
Har därför inte gjort någonting alls med honom (mer än fodrat och ryktat) Vill inte att han förknippar en ond mun med mig och träning.
Men för att få lite omväxling i livet har jag släppt hästarna i gräshagen några timmar då och då.
Idag såg det ut så här (det lilla man såg i dimman)

Först rullar sig den gamle
1483265_410606919042533_1499451153_n.jpg

Sen är det Walles tur
995257_410606935709198_186179577_n.jpg

Å så springer man iväg så fort man kan :D
1499672_410606955709196_243466936_n.jpg

Uppvisningen avslutas med att trava runt och bara vara snygg ;)
1493122_410607005709191_127667734_n.jpg

Ja vad ska man säga mer än :love:!! Hon är jättefin!

kl

Ny CC-film! Här tömkörs han för första gången. Vi började i skritt, vilket inte var några problem, och traven var inte heller några bekymmer. När det var dags för galoppen så knep CC lite med rumpan, precis som många andra hästar så gillar han inte riktigt svanskappan i galoppen, och många hästar kan man driva ur sådant här beteende, det fungerade dock inte på CC som bara fortsatte knipa, så C valde istället att be honom fatta galopp, knep han så bad hon honom gå över till trav igen, och så upprepade hon det tills han inte knep mer och då fick han gå fram några steg till innan hon bröt av igen. Ni kommer se detta på filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=_cSv1xbJsoQ&feature=youtube_gdata

Det har blivit ett uppehåll i ridning nu på fjutt, men aa jag kan inte låta bli att sakna min rodeohäst ;) Även om vi mös lite i hagen idag. Har inte hunnit med helt enkelt. Så är det bättre väder imorgon också så blir det en tur och nej inte för min skull vill att hästen får en bra upplevelse av inridningen så min policy är att inte rida när det regnar då :D vilket visserligen gynnar mig med (A)

Måste haka upp mig, Fjärilsviol är ju verkligen drömhästen själv. Redan sett bilderna sedan tidigare i dressyrhästar bild tråden, men hon är ju underbar! :love:

:love: Gud vad snygg hon är! Men jag måste ställa en fråga jag funderat på ett tag. Tidigare (i höstas?), sålde du inte någon av dina fina ston? Eller har jag drömt det för det skrivs ju både om Fjärilsviol och Linnea :p

Vimsan: Ingen fin bild på den framtandslösa kille? ;)

supercassie: fy så tråkigt med Ivy, hoppas det läker bra!

KL
Förlorade internet för ett bra tag sen och det tog evigheter innan de kom fram till vad det var. Så jag har bara haft lite kolla då och då genom mobilen men inte mycket mer, så därför har jag varit borta ett bra tag.

De senaste veckorna har Nangijala inte gjort mycket pga dåligt väder och annat, men nu när det blir julledighet ska vi hitta på saker igen :) I början av nästa år ska vi klämma in en röntgen av hennes rygg så att jag får veta jag kommer behöva rida in henne på ett annat sätt. Och apropå rida in har jag faktiskt suttit på henne! Jag skulle bara hänga lite på henne en gång till i år då min syster (som leder henne) sa en "klok" sak. "Hon har ju inte reagerat alls på ditt hängande, varför sitter du inte bara upp?". Så jag gjorde det och nej, matte på ryggen och skritt i 20m var inget konstigt :D Såg inte så lång ut som jag trodde jag skulle göra, men det är tur hon ska växa en bit till ;) Nu pausar vi från all förberedelse till inridning tills hon vuxit i sin kropp. Vilket hon just nu lägger krut på att göra, men tyvärr fel kroppsdel för det är bara bakdelen som skjuter i höjden haha
Filmsnutt från första skritturen: http://www.youtube.com/watch?v=UGdo2bo0uIg

Färska bilder på min svarta raggboll
dsc02746_52acdd5d2a6b220d1466c494.jpg

dsc02744_52acdcd09606ee5266dc416c.jpg

dsc02702_52acbf3d9606ee60d9db9936.jpg

.
dsc02823_52acde9de087c31b4179a03b.jpg

dsc02684_52acbdfce087c37211d100e5.jpg

dsc02847_52acc9b99606ee29b3f8e32b.jpg

Hon är verkligen supersöt! Jag kanske har missat något, men är det något speciellt med hennes rygg? Har hon gjort sig illa tidigare? :/ Ser väldigt lugnt ut när du sitter och skrittar =) Duktiga ni är!

Min lillasyster hade Nangijalas mamma Madicken på foder fram tills i våras. I oktober 2012 kom en mystiskt knäskada i ena bakbenet på Madicken. Det behandlades men lagom tills hon började komma igång igen i april kom ett rejält bakslag (hon protesterade mot ryttare på ryggen) och då konstaterades en rejäl sträckning. Equitrapeut ute, behandlade och så skulle hon skrittas varje dag en månad samtidigt som hon gick på smärtstillande. Tog 3 veckor sedan vägrade hon låta ryttaren sitta upp igen. Efter en röntgen av ryggen konstaterades det att hon hade trånga ryggkotor och fått förslitningar mellan dem samt att flera fasetter under kotorna var rejält missbildade. Som mest hade Madicken kunnat gå som promenadhäst med särskild ridning året om i resten av hennes liv MEN då skulle hon tvingas få många sprutor i ryggen och gå på smärtstillande medan ryggen byggdes upp. I med att hon redan gick på starkt smärtstillande sen 3v och hade för ont för att ha ryttaren på ryggen valde vi att triangelmärka henne och bli sällskapshäst. Det tråkiga är att det kan vara ärftligt, veterinären kunde inte säga det. Dock har Madicken flera helsyskon och vad vi vet har de inga problem med sin rygg. Det positiva är att om Nangijala har fått det så behöver det inte ge henne några problem i framtiden om vi musklar upp ryggen och stärker den redan från början :) Så det är det vi ska åka och ta reda på så jag vet hur jag ska lägga upp inridningen.

Låter klokt!! :) Man vill ju ge sin fina häst de bästa förutsättningarna för ett långt och friskt liv :) Jag skulle också ha gjort som du och checkat av. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar