11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Blir man tyngre i en dressyrsadel? Då har jag lärt mig något nytt, tur jag inte har en dressyrsadel då :D

oanki: Trodde först du ridit Magnus själv i skogen så jag var otroligt imponerad tills jag läste att du hade sällskap ;) tänkte wow, att hon vågar rida ut själv bara sådär haha.

KL
Syster var sjuk vilket gjorde att jag gärna fick rida hennes ponny idag. Jättebra, tänkte jag, då rider jag ut han med Nangijala lös! Det var inte förrän jag sadlade som jag kom på följande:
1 Nangijala och Dante träffas sällan och min dam har börjat bli ganska stoigt.
2 Klockan var 18 och därmed kolmörkt ute. Första gången för Nangijala med ute i mörker med pannlampa.
Ledde både ut 100m på skogsstigen. Dante ville inte gå för han gillar inte riktigt Nangijala och Nangijala ville gå för mycket. Släppte trollungen sen och hoppade upp. Det var ju mörkt så inga vilda galoppbockturer runt oss utan hon gick snällt bakom. Var nån enstaka gång hon hamnade lite efter och galopperade ikapp till Dantes förfäran ;) Vi tog en rätt lång galopp uppför några backar som båda hästarna uppskattade :D Får göra om det fler gånger känner jag !

Blir man tyngre i en dressyrsadel? Då har jag lärt mig något nytt, tur jag inte har en dressyrsadel då :D

Åh, det är därför jag är så tung :p

Skämt åt sido, jag tror inte att Pontevecchio menar att man i kilo blir tyngre i en dressyrsadel.
Visst kan man rida i lätt sits men brallar hästen så är det lättare att parera skutt och hopp i en hoppsadel med kortare läder än i en dressyrsadel med långa läder.
Kan inte tänka mig att dressyreliten sitter och rider i hoppsadlar tills hästarna är 5-6 år, möjligtvis precis när de rids in.

oanki: Trodde först du ridit Magnus själv i skogen så jag var otroligt imponerad tills jag läste att du hade sällskap ;) tänkte wow, att hon vågar rida ut själv bara sådär haha.!

Nu red jag efter en väg för första gången och då har jag alltid med en äldre som jag kan gå in bakom om det kommer en bil =)

I skogen har Tummen och Roxi redan blivit ridna själva ;) Dom är väldigt tuffa och stabila och dom lyssnar på ett annat sätt, medans Magnus är omogen och helst bara vill leka med allt och alla.Men snart ska jag rida ut själv på han också =)

Önskar att min fjutt var lika tuff som min 09.a xD Det första jag gjorde med honom var i princip att rida ut själv på honom. Fantastiskt psyke har han på så sätt. Min 11.a där emot är världens största mes, men han är inte flockbunden för 5 öre, däremot måste han ha med sig en människa på backen om han ska våga bli riden i skogen ;)

*kl

Connemaran har börjat tömköras och det trillar ner en pollett här och där.

Russet ska lämnas bort på obestämd tid till en människa som har ett russ som är less på livet. Det är ungefär tio mil hemifrån och min elva blir ordentligt körd och inriden och tja hennes russ får gå här och bara vara häst.

Det innebär att jag och medryttaren ska lägga lite extra krut nu på connemaran och om vädret är med oss så är hon insutten i slutet av januari. Hon blir bara större och större så i början av januari åker jag iväg och mäter henne officiellt, jag hoppas hon klarar ponny då så hon kan gå treårs etc som ponny. Om hon inte gör det så får vi se hur vi gör med treårs. Får diskutera lite med uppfödaren.

oanki: kommer inte att rida honom något nu utan han ska bara få vara häst och leka med sina kompisar(vardags sysslor ska dock göras med honom) :)

Jag fick mig en rejäl flygtur idag, han blev rädd för en tjäder som flög iväg och hästen vände på en femöring såå Westernsadel hjälpte inte speciellt mycket. Haha, men det gick bra. Han stannade också och var inte alls rädd för mig när jag hoppade upp igen sen. Men han vart lite extra fjantig för saker sista biten sen. Phu, det blir miljöträning med denna fjutten alltså! Men det måste nog bli med ridning för han tittar inte ens på saker som är plötsliga när man går ut och går med honom, då är han som en död fisk x) haha krångligt det här.

Ha ha, svårt att tro att du flugit av en död fisk :p
Men var det verkligen en tjäder?
Fasaner brukar annars vara väldigt bra på att skrämma hästar.

Min verkar vara bättre i munnen nu så till helgen tänkte vi ta en liten promenad med bett igen.

1524830_412119238891301_137357344_n.jpg

Han är så söööt! :love:

Jag vill bara igång nu med min, hon har energi så det ryker ur öronen, det är bara regn, regn, regn här så gräshagarna är stängda och hon blir liksom inte rastad alls. Hoppas kunna vara i stallet på morgonen nu i några lediga veckor så att jag kan rasta henne i paddocken innan hästarna kommer ut, för nu börjar hon ledsna med besked på att inte röra på sig, lillfisen.

Häromdagen badade jag henne och tänkte "gå lite på gårdsplan" efteråt. I mörkret och vinden. Bra idé om det varit den gamle - mindre bra idé med lillan... :o :rofl: Boing-boing-boing-boing. Känns bra att hon kan stå rätt upp på bakbenen och ur det språnga framåt OCH bocka samtidigt. Kommer inte alls slå ihjäl mig om hon gör så vid ridning. ;)

Väl inne i boxen fortsatte hon bocka... :crazy:

Så låååång en vila kan kännas.

Vimsan: Haha visst är det otroligt, han är som dr jekyll and mr hyde ;) Det går inte heller att få honom att trava om man håller honom i grimskaftet. Utan lägger man det över halsen och springer iväg tillräckligt långt ifrån honom måste han ju trava ifatt annars hamnar han efter = lat på backen och pigg som en buse när man sitter på ;D haha WallE aka; dödfisk

Alltså jag gillar verkligen dina inlägg. :p Älskar Bosses fina skutt! :D Annars har jag ju alltid varit frälst i Archie, men den där Milly var hiiiimla fin! :love:

Skulle så gärna hänga med i archie-fanclub... Men det är ju en hingst.... Han är rätt jobbig! Snygg är han, men i övrigt är han en snorunge. :)

Milly däremot!
Hon är så klockren på allt!
Sen att hon har allt för mig (brunt sto med tecken )

Jag tror det kommer gå bra för din unghäst :) men sitta ner skulle jag inte göra förräns hästen är riktigt stark i sin rygg. En dressyrsadel är ofta svårare att stå med lätt sits i och tyngdpunkten är lägre.
Men är man balanserad nog att inte dunsa ned är det inga problem.

Mattiz, den behövs inte förräns man börjar rida mer dressyr. Klart man kan ha en men sitta ned skulle jag starkt avråda till.

Nu har Dino vilat i snart en vecka, lika cool och lugn som alltid men vill hela tiden ha uppmärksamhet, lägger huvudet i famnen och bara myser. Stackarn tror väll att jag glömt bort honom bara för att han inte får jobba just nu. Idag spenderade vi 1.5 timme med bara ryktning och frisering och oj vad han njöt av uppmärksamheten, snygg blev han också.

Just nu packas det för fullt här hemma, både åt Dino och mig för en flytt står nämligen för dörren för oss bägge. Den 26.e december kl 05.00 kör vi iväg med lastbilen från Uppsala och ner till Skåne där jag och Dino ska bosätta oss utanför Lund. Jag har fått ett otroligt roligt hästskötarjobb hos en otroligt duktig dressyrryttare så det ska bli väldigt roligt att att få se massor av fina hästar och att även ha möjligheten att få ha Dino med mig ner.

Nämen :crazy: Tur att du inte skadade dig!

Vimsan Har missat, vad har det varit med munnen?

SaraMara förstår att väntan är lång.. och +grader är inte jättekul (även om paddocken är fin) men för hagarnas skull är det pisstråkigt :(

--

Dressyrsadel eller ej, idag red jag iaf ut på min ponny! 2gången jag rider och han är ju så cool (MattiZ, vet att du sagt det med så snart bjuder väl min mig på en åktur också ;) )

Vimsan: Haha oj glömde skriva det, men ja jag är helt säker på att det var en tjäder :) Vi har både Tjäder, orre och fasan här, men fasaner är inte kolsvarta och en orre var alldeles för liten för att passa in på den jag såg. Vi bor dessutom i "tjädertätt" område så det är inte alls ovanligt här :)

Pontevecchio: Yes, men det är väl så jag tänkt mig det om jag någonsin ska rida så mkt dressyr på Wallen. Kanske får stanna i westernsadeln, men poängterar åter igen att jag inte sitter ner när jag travar ;) Det gör jag heller inte på 09.an, även om han har dressyrsadel på ryggen :P

Fragile: Haha vi får väl hoppas söta lilla Nasse inte är lika osäker som min plutt verkar vara ;) Märks så tydligt eftersom han är så lugn och trygg i själva markarbetet, vad vi än gör: Gå i vatten, gå på transporten, gå in i stallet, stå kvar i stallet sist, bli lämnad ensam överallt, vara i paddocken ensam. Stå 2meter ifrån en lastbil som drar förbi. Gå in på gården där det finns farliga saker. Inget av detta reagerar han över så länge han går i grimskaft eller löst. Detta ändras dock när man sitter på = tryggheten försvinner? SÅÅÅÅ söta ni är tsm förresten! :D

Senast ändrad:

Inget konstigt alls, han bytte bara sina framtänder och blev öm och irriterande i munnen så jag undvek att ha bett. Men nu är det bra med de nya små gaddarna.

MattiZ: Va spännande (eller inte :p ) Jag trodde bara det fanns tjädern uppåt i landet.

Tack! Jo och vi hade ju sällskap med i form av min syster som gick före med min hund så då är ju allt lite tryggare :)

Vimsan Okej :) tänkte om det var vargtänder

Haha jag hade modern som sällskap, inte tusan hjälpte det.... Men vi ska ha med annan häst som sällskap nästa gång så får vi se om han lär sig något ;)

Haha så kan det vara, men de är fina att ha i skogen! Ser dock jäkligt tunga och klumpiga ut när de flyger sin kos Låter ju mycket då också så var väl därför han blev så rädd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar