11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag fick byta golv i mitt cheval liberte tranport också! produktionsfel.. trist att med rampen :(

Hur lägger ni andra upp er träning med era 11.or? Hur planerar ni arbete och vila? Matchar ni mot treårs och isf hur? Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Mycket frågor men så intressant att få veta hur ni andra gör.

Hur planerar ni arbete och vila? Lär jag in något nytt vill jag gärna repetera det några dagar och sen lägga in vila. Jag är ju hos honom varje dag och märker på honom om han vill göra något eller inte. Går mycket promenader för tillfället och lägger in 2-4 dagars vila imellanåt. Nu har han vilat en vecka för han behandlas för svamp...
Matchar ni mot treårs och isf hur?nej
Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Har bara suttit upp o skrittat i paddocken o det började vi med förra veckan. Jag satt då upp 3 dagar i rad
Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Vill börja med det så fort som möjligt efter denna vila. Kommer då gå den promenaden vi brukar o sen prova att rida hem :)

Nu hade jag tänkt aktivera Balder ca varannan dag med körning, men vi får se lite hur det blir. Jag har inte lyckats hitta någon som kan ta honom för utbildning så jag får antagligen fortsätta själv ändå. Och isf kommer jag (i samråd med flera kunniga) köpa ett skarpare bett (nu har han ett tredelat med parrerstänger) och backa i utbildningen. Tömköra och fokusera på att kunna stå still och gå långsamt ur halten. Sen hade jag ju tänkt att vänta med inridningen till nästa år, men nu vette tusan om jag inte ska göra det nu istället så att han ändå får röra på sig mer ordentligt... Det behöver han ju bevisligen. :cool: Blir det så så är det ridning ute i naturen som gäller.

Oanki:Vad duktiga ni är, både du och dina fina fyrbenta! Jag skulle också vilja åka på löshoppning med både Balder och Kaptenen. :)

Ponniplutt: Fy vad tråkigt med transporten! Jag har bara en vanlig äldre enaxlad, men den är riktigt fräsch, bra golv och ramp, nästan oanvända gummimattor. Enda dåliga är att det är dålig ventilation...

Tramp: Vad roligt att han kommit hem och att det går så bra! :) Hoppas hovis kommer snart så pålle får gå ut också.

MattiZ: Vad kul att det funkar så bra! Härligt med eget driv! :)

Annoj: Vilken söt pålle! Kul med bild! :)

Kl
Här har vi inte gjort ett dyft. Som sagt vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta, hade velat skicka bort unge herrn till nån duktigare men jag har inte fått napp än. Tipsen är som sagt att helt enkelt backa ett steg och repetera grunderna, plus att byta till ett skarpare bett så att han inte kan dra mig i tömmarna genom 100 meter djupsnö. :meh: För tillfället gör jag inte så många knop själv så nu får hästarna göra ingenting. Har som sagt funderat på att tidigarelägga inridningen ändå, men jag vet inte... Känner mig som en velpelle...

Hur planerar ni arbete och vila? Jag gör saker var tredje eller varannan dag, för det mesta låter jag honom vara, men nu har vi kommit igång så nu håller jag mig till var tredjedag eller varannan då. Det har fungerat fint hittills och han får gos i hagen varjedag ;) När det jag gör nu är mer befäst får han vila mer eller mindre till våren eller om jag gör något 1 gång i veckan med honom tills våren kommer möjligtvis. Har inte bestämt mig.
Matchar ni mot treårs och isf hur? Nope ^^
Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Jag har kommit igång bra med ridningen, sist red vi en runda själva då WallE gick först och sällskap iform av människa utan häst gick efter och det fungerade bra. Ända gångerna han tjabbade till med bettet var när det var något som han tyckte var farligt. Jag ska rida idag igen och det blir möjligtvis paddocken idag för att få lite bättre koll på att styra åt olika håll mycket, göra många små och stora volter, samt träna på hand ljudrädsla ordentligt innanför stängsel :)
Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Jag rider jätte gärna ut på min pålle, han är en riktig fjant så innan det blir utan sällskap så ska vi promenera mycket så han känner sig trygg, men jag tycker det ger ett annat driv och en positivare upplevelse. Det är bara att slänga sig upp och ut, första turen ute gjorde jag barbacka på honom eftersom jag inte visste hur han skulle reagera, jag vill inte riskera att fastna i sadel eller liknande och skrämma honom mer än att bara åka av om han börjar bocka rejält. Nu har detta inte skett så sist red jag då med sadel :)

Maja_kandi: Visst är det härligt, Balder verkar ju ha samma sortsdriv, men du får säkert bukt på det där när du kommer igång igen. Vi tror på er! :D

Hur lägger ni andra upp er träning med era 11.or? Mina sysselsätts ca 1-2 gånger i veckan. Just nu är det löshoppning varannan vecka till jul.

Hur planerar ni arbete och vila? Efter ett ridpass/löshoppning är det vila ett par dagar.
Matchar ni mot treårs och isf hur? Ja, insittning/ridning under hösten 4-5 gånger. Vila i december från ridningen. I januari rider ja ut för att få framåt bjudning.
Dom rids ca 1 gång i veckan fram till april. Sen 2 gånger i veckan varav ett pass i paddock, då får dom gå 2 varv i trav och galopp åt båda håll. Ser till att dom tar galoppskänkel.

Löshoppningen börjar jag med igen när min ridplan tinat fram, typ mitten på april. Om det inte anordnas löshoppning i något ridhus.

Ni som rider era, vad gör ni när ni rider?
Rider i skogen och efter väg, korta turer ca 15-20 min, rider jag i paddock är inte så många varv, 2 varv skritt, 2varv i trav åt båda håll. Skritta av. Viktigst är att sluta när dom tycker det är som roligast =)
Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Rider ut det första jag gör.

Haha jag som sa att det gått så bra, idag blev det en rodeotur genom paddocken ;) Tur man har westernsadel så man kan sitta kvar, tusan vad stark han är i benen när han kommit igång... hehe men det var bara för att min mor gick ur synhåll antar jag, lite rädd för att vara ensam känns det som. Så det får vi träna på. Allt gick jätte bra idag, bara i skritt i paddocken idag, tränade svängar osv. Sedan red vi den vanliga rundan i skogen på ca 5-7min tror inte den är längre. Med lite trav, träna mer på stopp och framåt. Han var fruktansvärt lyhörd idag och slogs inte alls när jag bad om att stanna, tuggar bra på bettet och verkar jätte nöjd med det, går iform så fort han inte är spänd eller fjantig för något för då spänner han upp sig som den fjantiga fjutt han är ;)

Jag kan skicka en på posten, har si så där 14st. ;) Använder dock en som ligger helt okej på honom, med extra underlägg så den ligger jätte bra. Eftersom den sadeln känner jag mig säkrast i och sitter bäst i så jag är rätt glad att den passar honom :)

Hur lägger ni andra upp er träning med era 11.or? Hur planerar ni arbete och vila? Matchar ni mot treårs och isf hur? Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Mycket frågor men så intressant att få veta hur ni andra gör.

Hur planerar ni arbete och vila? Calle vilar hela november fram till 25 dec. Vi kör på varannan dag aktivitet och varannan dag vila när vi är igång, men alltid minst 48 timmar mellan liknande aktiviteter. Oftast mer..
Matchar ni mot treårs och isf hur? Nej, men EV så omreggar jag honom till kvaliten. Beror på hur han utvecklas.
Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Jag har ridit KORTA pass (ca 5-10 minuter på sin höjd) i paddocken i skritt och trav innan vintervilan. Checkat så att start, stopp och sväng fungerade.
Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? Red ut så snart han kändes säker vid uppsittning och framåtdrivning. Blev ett par veckor efter första uppsittningen. (Vårt allra längsta pass, 15 minuter på ryggen.) Med tryggt sällskap så gick det superbra och var mycket mer stimulerande än att harva runt i paddan. :)

Calle vilar som sagt nu.. Han gillar mat.. Syns det?
version-5c529196c5829e8a7f3f035126be12fd

version-ed4a5322cbb0abb3fb715fa4dea92bf5

O_o

Alltså.. Jag var ju helt invaggad i detta, att fullblod skulle vara svårgödda.. Vi har inte toppkvalite på stråfodret i år. Tyvärr ligger inte kvoten så högt som jag önskar, och därför får han hela 0,5kg lusern med lite potatisprotein i (och mineraler) varje dag.. Nu har jag halverat den portionen.. Men alltså.. 0,5 kg? Ska det göra så mycket på hullet? Nåja...

Calle, kandidat till platsen som världens MESTA häst..

Haha.. dräktig eller;)

Min lille är den goaste jag vet..kunde han så skulle han sitta i knät och mysa.
Så otroligt kärvänlig..
Här är han välinpackad..

Hur planerar ni arbete och vila? Håller på att rida in nu, har skrittat för första gången idag. Räknar med att hon är riden i alla gångarter strax efter nyår, och då ska hon vila ca 2 månader. Efter det fortsätter vi med löshoppning och lite lättare uppbyggnad i form av uteritter.
Matchar ni mot treårs och isf hur? Ja, om hon är bra nog ska hon visas. Löshoppar varannan vecka, med uppehåll just nu. Ridas igång senare, långsamt men i en bra form. Hon har tendens att gå lite väl högt med huvudet för jämnan, behöver bygga upp överlinjen lite. Kommer bli till största delen ute i skogen med en hel del backar.
Ni som rider era, vad gör ni när ni rider? Rider inte ännu, men när vi gör det så är det mesta bara framåt i skogen för att få en bra bjudning.
Rider ni ut på era, om inte, när börjar ni med det? När hon kan stopp och sväng...

Fragile: Han är fruktansvärt kort i ryggen ;) Det känns inte som om sadeln ska få plats men det är precis. Jag hoppas han länger lite till i ryggen så blir det perfekt. Kul köp en som är riktigt bekväm, då är de väldigt sköna att sitta i, i alla gångarter och även i rodeosprången ;)

Vi ska ju egentligen sälja nästan alla våra westernsadlar, då vi inte har någon verksamhet längre. Så vi har sadlar som kostar allt mellan 4000-20.000 för de dyraste finaste sadlarna då, men då väger ju de också säkert 20kg. Rätt tunga att slänga upp på en hästrygg xD Jag använder en av de mellan dyra varianterna, jätte skön. Tror vi har 2st sådana :)

Senast ändrad:

kl*

Arbete vs vila och "planer" för våra 11or är ju lite annorlunda, eftersom det rör sig om galoppörer. ..

En som definitivt får en längre vila nu är min stackars lilla Ivy :(
Hon gjorde sin första start i söndags, och egentligen hoppades vi mest på förhand att hon skulle få en trevlig upplevelse och eventuellt ta hem lite pengar.

Men någon trevlig upplevelse blev det då rakt inte :banghead: Banan, som borde varit lös åt det tyngre hållet var istället bara "toppharvad" med nätharv, snabb som en sommarbana och med stenhårda klumpar i översta lagret...
Ivy ser fin ut i loppet, fram till 800 m kvar. Då ser man att hon kastar upp huvudet och studsar lite i aktionen, men hon fortsätter sedan och hittar galoppen igen. Ingen placering, men det trodde vi inte när vi sett banan heller, hon ska egentligen ha längre distanser och kommer troligen bli som bäst nästa år.

När jag kom upp till stallet efter tävlingarna var slut så förklarade min kollega som haft hand om Ivy efter loppet att hon betett sig konstigt i skrittmaskinen, kastat sig och rivit sig på grindarna. Jag anade oråd och kollade riktigt noga på hennes ögon. På högerögat tyckte jag att hornhinnan såg skadad ut. Då kom vi fram till att hon nog måste fått en isklump i ögat under loppet (då hon kastar upp huvudet). Är ögat skadat så hon har nedsatt syn är det ju inte heller konstigt att hon freakar ur i skrittmaskinen.
Vi hade väldig tur och kliniken var fortfarande bemannad.

De lös henne i ögonen, färgade och behandlade. Vet konstaterade snabbt att hon efter smällen blivit helt blind på högerögat. Detta är förhoppningsvis tillfälligt, men det är alltså intensiv behandling, antiinflammatoriska sprutor, ögonsalva och regelbundna kontroller. STACKARS STACKARS lilla fuxfräsen :arghh:

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-08 (6).jpg

Nanook har ju faktiskt jag fått rida en del senaste tiden och jag tycker hon blir bättre och sportigare för varje dag som går :)
Dock har hon då och då låtit lite skumt i andningen när vi ökar på lite, så vi kollade halsen på lilla grå. Inget mekaniskt fel, hon såg jämn och symmetrisk ut, MEN hade en svalginflammation. Så där blir det kortison...

Här väntar vi på att traktorn ska harva klart (man vill ogärna hinna upp den när man går raskt) så i sann ridskoleanda voltade vi runt precis vid mål en liten stund

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-07 (8).JPG

Och här brummar vi på tillsammans med dansan
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-07 (10).JPG

Bonnie däremot är i princip startklar, anmäld till nästa onsdag.

Bosse kommer vi inte börja rida (igen, han är ju inriden, har startat osv) förrän efter nyår. Han får gå i hage och walker sålänge.

Milly och Lukas är på gång, ser jättefina ut i aktionen.
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-07 (5).JPG

Archie tuffar på. Här väldigt tidig morgon, därav ljuset.

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-07 (1).JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar