11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Supercassie: Det är förbjudet att säga att man ser ut som skit! Jag menar det finns dom som har det värre :(
dsc_0163_preview.JPG

Jag under en tävling för några år sen..Och söker man på mitt namn på google så är det denna bild som dyker upp FÖRST! :P

Nämen! Bilderna från den tävlingen är faktiskt några av de få som jag ser bra ut på (utom en som blev ett konstigt språng), de är bland de första bilderna som kommer upp om man googlar på mig också. :D ;)

*kl

Oskarpa bilder tyvärr men gud va grisen älskar snön o kylan! (matte som trodde han skulle frysa)
På bilden är även hans bästa vän Obi, de fyller båda 3år i April och jag är så himla glad att de har varandra! De är verkligen på varandra hela tiden och busar :) en perfekt liten flock med 2 till äldre hästar (valack och ett sto) som tuktar dem när det behövs! Imorgon blir det långpromenad

Awww vad fin han är lilla Nasse :) <3

Själv saknar jag mina fjuttar som inte varit hemma på 3 dagar nu.. Så de ska få extra mkt pussar och pyssel när jag kommer hem igen :) Blir väl på måndag jag får mysa till det då det blir sent imorgon kväll som jag anländer på gården skulle jag tro x)

Får väl ta en liten fotodag med nu när det är snö hemma! Så härligt med första snöbilderna :love:

hehe, härlig bild :) Ja man lyckas ju då och då (läs ofta) göra roliga miner eller rörelser när man väl har någon som fotar :P

Lite fler bilder på våra små 11or då

Lukas i hagen
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-06 (5).JPG

Bosse i hagen
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-06 (6).JPG

Milly i hagen
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-06 (7).JPG

Nanook och Ivy skrittas av tillsammans
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-12-05 (7).JPG
(ja, jag görnågon form av min här med)

Nämen! Bilderna från den tävlingen är faktiskt några av de få som jag ser bra ut på (utom en som blev ett konstigt språng), de är bland de första bilderna som kommer upp om man googlar på mig också. :D ;)

HAHA! Ja det var ju tur att du fick bra bilder ;) Jag fattar inte varför dom ens la upp den bilden på mig.. tror dom att jag vill köpa den? :D:nailbiting:

Supercassie:
Jag blir så avis på dina fullblod! Skulle så gärna vilja rida i en galoppsadel och rida fullblod igen! :)Finns inget härligare än att galoppera på en fullblod! :D

Han tackar! Ja snöbilder vill vi ha :)

supercassie Bosse ser cool ut, gillar också Nanook annars.. är svag för skimmlar :D

Kl
Här gick det åt pipan idag. Tömkörde en stund tills pålle var nöjd och sen skulle jag spänna för. Sambon var med och stod framför och höll i medan jag spände fast. Så tog jag tömmarna och sambon klev åt sidan för att leda Balder första biten,. En hästskrället drog iväg direkt i fullt sken... Rakt upp och ner utan förvarning. Sambon hade inte en suck utan släppte bara, men var jag så smart? Nejdå. Jag höll i och släpades efter ca 100 meter innan jag tappade. Och hästen försvann ner i skogen... Jag satt först bara hyfsat uppgiven o h tittade, sen kom sambon ikapp o h vi kutade efter. Balder tog samma stig som vi körde några gånger i höstas, och den slutar ut mot bondens nyplöjda lägda... :crazy:
Så vi sprang ditåt och gensköt honom. Som tur var saktade han ner när det blev knöligt och kom travandes och stannade vid Kim. Han hade alltså inte hamnat fel eller nånting, han bara drog.

Så när vi fått in honom på vår lägda kollade jag att allt var helt, sen satte jag mig på och körde. Han var lite spänd en kort bit men sen körde vi ut i skogen som om ingenting hänt. Djupsnö med matte på stöttingen borde ju varit tungt när han inte är van, men han gick på så himla glatt i både skritt och trav utan problem. Hade det inte varit för skenturen innan hade det varit perfekt! Orörd pudersnö och en glad pålle som drar kanonfint!

Man får ju sitta och parrera stöttingen så den inte far i sidled, och ju mer jag höll emot, ju ondare fick jag i högerbenet. Jag hade tänkt gå sista biten hem men kunde inte. Hemma stod sambon och väntade så han höll i när jag spände ifrån. Jättenöjd och jättesvettig Balder fick en snabb borstning och sen täcke för andra gången i livet. Så det gick bra med honom. Jag kommer dock inte köra honom igen själv utan nån annan som kan. Har lagt ut lite trådar till kunniga kompisar om att få byta häst ett tag så nå får hjälpa mig. Vi får se hur det löser sig. Han skötte sig klockrent när jag körde, höll emot nerför, tog i uppför, flyttade fint åt sidan i svängarna, så det är bara några jävla dumheter han har börjat med...

Det gick lite sämre för mig. Har jag tur är det bara en ordentlig lårkaka, men är på akuten nu för koll. Knä och lår är svullet och rött och jag kan inte böja benet, jippie! Är man dum så är man, så tips. Sticker hästen, släpp.

Men vad har det tagit åt LillBalder! =(
Jag tycker det är bra att du får någon hjälp, när vi kört in unghästar har vi varit 3 stycken, två fram och en bak..dom blir så jäkla starka kallbloden när dom väl sticker!

Hoppas du "bara är blåslagen" och slipper fraktur!
Som min farmor sa: Klämt kött gör ONT!

Usch då, ja men det vore ju bra om du fick hjälp med honom, de är ju fruktansvärt starka kallbloden. Märker ju det själv på WallE. Lite ovant, men så är det. Han verkar ju kunna det han ska ändå och är ju duktig, han är ju ung också så ni löser nog det ska ni se med lite hjälp! :)

Ja det är så skönt att ha vänner som kan! Har haft hjälp med alla nya moment. Han har ju alltid varit så duktig och jag gör aldrig nåt om han verkar stressad i det. Idag kom det som en blixt från klar himmel. PANG så stack han... Men nu vill jag inte att han ska få in det som dålig vana så jag tar hjälp nu.

oanki: Det var ett bra citat! :p Jag har röntgat knä och lårben och måste ligga kvar på obs men har inte fått veta nåt än. Hästarna får vackert sova ute inatt, jag hann inte fixa iordning stallet...

Hoppas verkligen att det bara är mjukdelarna. *håller tummen*

De är verkligen otroligt starka när de sätter in all sin kraft emot en.. Jag tror iofs att du kommer att få bukt med det, för han verkar så cool annars. Så med några till medhjälpare borde du få kontroll. (Har du en kapson med fast järn att tillgå?) det är suveränt att ha för ledarna där fram, för då kan ju du fortfarande vara den som kontrollerar munnen, och det ger ändå dem större kraft än med bara en vanlig grimma. Det är en sådan kapson som jag har haft på Calle när vi har kört in honom. )

Ajaja :( men cred till dig som körde honom efteråt! Det är väldigt viktigt att man inte slutar efter han blivit rädd

Jo precis, det var det enda jag hade i huvet, "jag kan inte sluta nu". Gick väl på adrenalin igen, hehe. Det var ju inte förrän jag kört en bit som jag kände att jag hade ont.

Nu har dom iaf släppt mig. Fick sova kvar. Inget brutet men de ville kolla imorse igen. Jag kan fortfarande inte böja knät riktigt, kan inte lyfta underbenet liksom. Så jag går med sving. ;) Det som läkaren sa idag var att det mest troligt är en rejäl lårkaka, men att har jag otur är det en blödning eller nåt muskelfäste. Om jag har benet rakt fram på sängen och vrider det så hoppar/glider lårmuskeln liksom av sig själv, känns rätt mysko. Men jag skulle bara avvakta och återkomma om det blev värre. Så nu ska jag ta tag i herr Balders fortsättning...

Jag läser mest vad ni andra gör för framsteg. Alla är så duktiga med sina 2 åringar snart 3 åringar :)
Jag själv har nu suttit på min 2,5 åring tre gånger och idag följde mamma med upp till stallet så vi kunde fota oss :) Vi skrittade också ett varv runt i paddocken.
1450189_10153578366060263_1986445452_n.jpg

Hoohoooo min lilla fjutt till 2,5åring har mycket krut i benen, inga bockningar eller bus ännu men jag känner hur stark han är! Ganska stor skillnad emot när jag red in min taniga lilla 3,5åriga varmblodskorsning, han var lite halv vinglig de 5 första skritturerna, WallE är stadig som en oxe från början ;) Och i 30cm snö kändes det hur han tog i, men han klarade det med lätthet öronen rakt fram och lite tjuvtrav. Jag höll inte in honom utan lät han trava tills han skrittade igen av sig själv. Jag funderar på om jag ska trava honom mer? Låta honom göra det så att säga. Han var väldigt mjuk i munnen idag, det var bara 2 gånger som han gick emot tygeln istället för att följa den och det var när han blev lite rädd för vissa saker. Annars gick han i fin form även i skritten och trampade på som ett ånglok x) Det blir nog roligt det här!

Jag hade även sadel och satt på honom i sadeln idag för första gången(bara barbacka tidigare) Vilket han slutade reagera på efter si sådär 10meter ;) Han är dock rätt ljudrädd, så jag vänjer in honom långsamt genom att knappra på sadeln när jag sitter på. Så lättridning blir det lite senare, väldigt enkel trav att sitta ner, vill inte skrämma honom än med lättridning eftersom han är strykrädd/bakskrämd.

Kul att läsa hur långt ni andra kommit med era 11.or I lördags kom Dino äntligen hem igen efter två långa månader på inridning, som jag har längtat. Han är ju skodd i fram men tyvärr utan varken sulor eller brodd så mitt försök att släppa honom i hage misslyckades totalt då hagen var snöig med is under.. Så lilleman har tyvärr stått inne sen han kom hem och kommer så få göra tills hovslagaren varit ut och satt på sulor och brodd på alla fyra ben på torsdag. Det är då man uppskattar Slow feeding nät, fri tillgång på Hö och en otroligt snäll tvååring.

Planen nu för herrn är att hålla igång ridningen hela december ut och kanske första veckan i januari. Sen flyttar Dino och jag till en duktig GP dressyrryttare i Skåne för att jobba. Så då får Dino vila i januari och februari när vi kommer ner, iaf vila från ridningen för mitt energi knippe kommer nog inte acceptera helvila så blir nog en hel del promenader och longering iaf.

Sen Dino kom hem i lördags har vi hunnit med två ridpass, både söndag och måndag. Han är så lätt att ha att göra med, vi har lastat och åkt till grann ridhuset där jag ridit två kanon pass i alla gångarter på fin hingst som går stadigt i form i alla gångarter och även kan göra volter i alla gångarter. Lastar sedan lilleman själv och han bryr sig inte heller det minsta om söta ston som arbetar i ridhuset samtidigt. Så skönt med okomplicerad tvåårs hingst!!

kl.
Idag har jag varit i stallet hela dagen, tar lite tid när tre hästar ska skos ;) Men nu har unghästarna sulor och brodd på alla hovar och dom skötte sig jättebra! =)

Igår var det löshoppning igen.
Och jag började med att lasta Tummen och Roxi dom gick på snällt och sen åkte jag iväg själv med dom för första gången. Gick jättebra att lasta ur dom och inne i ridhuset fick dom värma upp några varv tillsammans innan jag tog in Tummen i boxen som finns i ridhuset. Roxi fick börja hoppa och hon hoppade med bra energi och fick hoppa runt 120-125 på sista hindret och det var inga problem! =)
Tummen var faktiskt ganska het idag så jag behövde inte driva utan fick "proo:a" henne innan hon gick in i kombinationen, men hon hoppade som en liten prickig katt där inne ;)

Lastade sen och åkte hem och bytte till Magnus. Och som jag trodde så koncentrerade han sig MYCKET bättre när han var själv. Även han har lite för mycket energi in så man får säga åt han att lunga sig lite, men dom tycker det är jättekul och det är det som räknas ;) Magnus klippte till med ett superfint språng på 120! =)
så dom fick MVG på uppförande och löshoppningen. =)

Fy 17 va duktig du är som far i väg själv med dina hästar..och 2 samtidigt.
Jag är en riktig fegis när det kommer till den biten med att lasta och åka i väg själv.
Just nu kan vi inte åka någonstans alls..
vårat fina ganska nya chevl släp fick nytt golv för en månad sedan..men nu har baklämmen gått sönder..ruttnat:mad:.
Jag som ville träna till 3-års.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar