Sv: 11rnas tråd del 4
Kl
Här gick det åt pipan idag. Tömkörde en stund tills pålle var nöjd och sen skulle jag spänna för. Sambon var med och stod framför och höll i medan jag spände fast. Så tog jag tömmarna och sambon klev åt sidan för att leda Balder första biten,. En hästskrället drog iväg direkt i fullt sken... Rakt upp och ner utan förvarning. Sambon hade inte en suck utan släppte bara, men var jag så smart? Nejdå. Jag höll i och släpades efter ca 100 meter innan jag tappade. Och hästen försvann ner i skogen... Jag satt först bara hyfsat uppgiven o h tittade, sen kom sambon ikapp o h vi kutade efter. Balder tog samma stig som vi körde några gånger i höstas, och den slutar ut mot bondens nyplöjda lägda...
Så vi sprang ditåt och gensköt honom. Som tur var saktade han ner när det blev knöligt och kom travandes och stannade vid Kim. Han hade alltså inte hamnat fel eller nånting, han bara drog.
Så när vi fått in honom på vår lägda kollade jag att allt var helt, sen satte jag mig på och körde. Han var lite spänd en kort bit men sen körde vi ut i skogen som om ingenting hänt. Djupsnö med matte på stöttingen borde ju varit tungt när han inte är van, men han gick på så himla glatt i både skritt och trav utan problem. Hade det inte varit för skenturen innan hade det varit perfekt! Orörd pudersnö och en glad pålle som drar kanonfint!
Man får ju sitta och parrera stöttingen så den inte far i sidled, och ju mer jag höll emot, ju ondare fick jag i högerbenet. Jag hade tänkt gå sista biten hem men kunde inte. Hemma stod sambon och väntade så han höll i när jag spände ifrån. Jättenöjd och jättesvettig Balder fick en snabb borstning och sen täcke för andra gången i livet. Så det gick bra med honom. Jag kommer dock inte köra honom igen själv utan nån annan som kan. Har lagt ut lite trådar till kunniga kompisar om att få byta häst ett tag så nå får hjälpa mig. Vi får se hur det löser sig. Han skötte sig klockrent när jag körde, höll emot nerför, tog i uppför, flyttade fint åt sidan i svängarna, så det är bara några jävla dumheter han har börjat med...
Det gick lite sämre för mig. Har jag tur är det bara en ordentlig lårkaka, men är på akuten nu för koll. Knä och lår är svullet och rött och jag kan inte böja benet, jippie! Är man dum så är man, så tips. Sticker hästen, släpp.