11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

kl

Kul att läsa om alla era framsteg :)
Vi jobbar inte direkt i raketfart här och denna helgen jobbade jag inte min hingst något alls. Längtar tills han ska åka iväg till inridaren och få höra vad hon tycker om hästen! Sen kommer det att bli väldigt spännande vad han ger för känsla uppsuttet! Kommer kännas konstigt på ett sätt att sitta upp tror jag - han är ju fortfarande min lilla fölis :D

Va kul!
Min är också lite seg, han går fram till staketet till paddocken typ men jag är så nöjd att han ställer upp sig själv vid pallen och står stilla när jag sitter upp :love:
Ska ta med en ledare nästa gång, eller så provar jag med sadeln

Haha vi har två tvilling själar här Fragile juh, klart de är lite sega båda två ;) Men de står så snällt när man ska hoppa upp ändå, jag tar nog skogen så fort jag får chansen, det brukar vara lättare tycker jag för nu vet jag ju ändå att han accepterar mig på ryggen utan ledare. Samt kan svänga och stanna, det är allt som behövs :D haha

Vad roligt att det gick så bra! Så kul att läsa om allas framsteg! :)

KL
Här gick det, hum. Både och idag. Tog in en glad kille, selade på och gick ut. Började med att bara tömköra. Jättepigg krabat som steppade och ville gå fort fort fort. Ett varv runt banan, sen klev vi i skaklarna. Inga problem, han vet precis hur man ska göra och ställer sig rätt direkt och står still tills jag är klar. Sen gick vi ett varv till runt banan och stannade för att koppla på stöttingen. Den hade frusit till lite så det tog en stund innan jag fick fast den. Lite otålig hann han bli men han var ändå duktig. När jag väl fick fast den fortsatte vi och jag tänkte bara köra ett varv till och sen avsluta. Euhm...

Vi hann gå 1/4 varv. Sen tyckte han att det var lite väl lattjo och bockade och sparkade bakut, och landade med höger bak på fel sida om skakeln... :crazy: Jaha, först ett förvånat skutt framåt, sen alltmer panik och till slut fullt sken. :nailbiting: Jag var dum som en kossa och hängde kvar i tömmen och försökte få stopp, men han for ut i djupsnön och då hade jag inte en suck utan stod såklart på näsan i världens djupdykning... Upp och iväg efter hästen, men då såg jag att han fortsatte banan runt så jag sprang åt motsatt håll - genom djupsnön - och mötte honom. När han kom farandes ställde jag mig som en fågelskrämma och ptrooade, han vek av upp mot hagen och där blev det lite naturligt stopp, han började dock ladda för att fortsätta springa, men så vek han av igen och kom fram till mig. När han väl stod still fick jag tag i tömmarna, och då skuttade han tillbaka själv och sen stod han där och gömde huvudet i famnen på mig en stund. Tömmarna var helt intrasslade i skaklar och stötting, så även fast jag kopplade ifrån direkt så satt han ju ändå fast. Det tog ett bra tag att få loss allting, var lite rädd att han skulle försöka backa därifrån för då hade allt följt med, men han stod stilla. Det var som att han äntligen fattade att jag bara ville hjälpa till.

När han väl var loss gick vi ett varv runt banan igen bara i töm. Han traskade på som vanligt, lite spänd första 100 m men sen var han som vanligt, fast den här gången var han väldigt mycket mer lyhörd än förut, jag behövde bara krama lite lätt i tömmen. Tog in honom på volt och bad om trav för att se om han haltade men det var okej. Så. På det igen. Daskade tömmarna mot bakbenen, tog körpisken och dunsade mot benen med tjocka änden, helt lugn. Släpade fram bara skaklarna och parkerade honom i dom, han stod helt lugnt som alltid annars. Smällde och slamrade och grejade utan reaktion. Lyfte upp mot sidorna och dunkade ner dom i marken - ingen reaktion. Så jag spände för och ledde honom första tio m, lite spänd allra första stegen men sen var det lugnt. Så jag körde ett varv till runt banan, kopplade ifrån och avslutade. Pust... :crazy:

Pålle klarade sig alltså med blotta förskräckelsen. Precis när vi kom in i stallet anlände en kompis som är hovslagare som skulle sko ponnyn. Hon har mycket erfarenhet inom körning och hjälpte mig att titta lite på honom. Han var helt som vanligt i stallet. Glad och nyfiken. Det enda vi hittade på honom var detta skrapsår på insidan bakbenet:

IMG_20131204_115612_zps556eb30c.jpg

Det är bara ytligt men såklart ömt. Så jag sprayade på blåspray, ska fylla på lite ikväll.

Jag då? När jag gick med honom sista varvet kände jag nåt konstigt i byxorna, hm, en snöboll size tennisboll hade hittat ett bo i trosorna - kallt som stryk, men det kände jag alltså inte förrän jag själv hade börjat andas igen. :p Inne i stallet kände jag hur ont det gjorde att andas, det ska jag säga er att hade det varit en vanlig dag hade jag för det första aldrig lyckats kuta så långt genom djupsnö med dom kläderna på mig, oavsett om jag hade all tid i världen på mig, idag gjorde jag säkert 100 m på 15 sekunder - i djupsnö med storkängor på. Adrenalin är en fiffig uppfinning... Min kompis hörde hur det pep i luftrören när hon stod ett par meter bort. Sen tyckte jag att det sved lite på sidan:

IMG_20131204_120824_zps955cb091.jpg

Jaja. Jag är mest glad över att det gick så bra som det gjorde, han hade ju kunnat gå omkull, springa ut på grannens lägda som ligger precis intill banan och är plöjd och därmed ganska garanterat hade gjort sig väldigt illa, grejerna hade kunnat gått sönder och fastnat i tömmarna... Är väldigt lättad över att han ändå var så pass lugn efteråt. Försöker intala mig att sånt händer, alla körhästar får nån gång vara med om det, och nu var det helt enkelt vår tur. Han är väldigt klok och efteråt var han som sagt väldigt lyhörd och lyssnade på minsta vink från mig. Det var som om han förstod att det nog var bäst att lyssna på vad matte hade att säga ändå. Sen är jag ganska stolt över mig själv, att jag dels behöll fattningen och sen att jag tog tag i att köra honom direkt efteråt. Sen att jag har lite efterchock just nu, fryser som en skata och skakar i hela kroppen, det hör väl kanske bara till. ;)

Senast ändrad:

Vilken tur i oturen ni hade båda två.
Adrenalin är bra..man hinner mycke innan man känner hur ont det gör eller hur rädd man blev.
Kommer säkert kännas mer i morgon.
Men ni är jätte duktiga..

Usch då, ja men det är faktiskt sånt som händer, det är ju djur vi håller på med och ibland går det snett :/
Det är ju bra att du tog tag i det direkt efter så han inte blir rädd för det, du är jätte duktig! Och visst är adrenalin en härlig uppfinning ;) Det är väldigt bra att ha!

Maja_kandi: aj! Det går fort om olyckan är framme, tur att det bara blev lite päls bortrivet. Han kan säkert vara stel imorgon men då är ni ju två! ;)
Jag tycker både du och ekedal ska prova att lasta så som jag gör.. vore kul om det fungerar för er också! :)

Igår var det 7 plus här hemma och paddocken blev lite mjuk, så jag longerade magnus en liten stund innan jag släppte lös han, och jäklar vad han bockade! Lite överskotts energi på den grabben;)
Tummen har börjat förstå att hon ska söka sig neråt på bettet och inte släppa bettet. Hon fick gå några varv åt varje håll innan hon fick springa lös.

Jag blev så sugen på att rida så roxi fick en tur i paddocken och blåsten. Hon har väldigt mycket energi men arbetar genom kroppen och tar stöd på bettet, precis som sin mamma och syster! Jag är riktigt glad att jag fick en till riktigt ridbar häst efter att jag miste hennes syster! :)

Jisses!

Vilken tur att det inte gick värre då :)

jag har ju varit lite dålig på bilder på senaste så jag fyller på med lite länkar här...

En av våra hästägare har nyligen köpt en hästlastbil. han tar med sig den till banan då och då så vi kan övningslasta lite hästar.

Här är det Nanook som snällt gått på och stått
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1459229_433257680130999_326802650_n.jpg

Vår chiropraktor kollar på och känner igenom Yajamilla ( Milly), 11an vi köpte i England för ett par veckor sedan
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd....0x480/1471123_433256600131107_434449477_n.jpg

Ivy närmast kameran, sedan Milly. och så en icke-11a (dansan) längst in.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1469953_430825663707534_1577477119_n.jpg

Idag startade försäljningen för andelar i riksgaloppen. Vill man vara med i vårt stall är det en del i den här killen man får:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd....x480/1424397_429688033821297_2018345661_n.jpg

Bosse (Der Blaue Reiter) Stall Hyperion

Vet inte om jag visat den här bilden på Bonnie, från någon av de senaste starterna
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd....80/1237970_10200671422013611_1659532745_n.jpg

*kl*

Ai-chan har vinter vila nu. Jag är nyopererad och sjukskriven från tunga lyft fram till den 22 dec. Så tänkte att hon ska få stå december & januari ut iaf. Sedan får vi se hur vädret kommer va och lite. Kommer där emot träna lite från marken och gå lite promenader nu så helt i vila blir det inte men så gott som :)
Ai-chans mage har varit (& är) riktigt kass, har nu köpt hem gut balancer från veterinären som jag hoppas ska hjälpa.
Någon annan här som har häst med dålig mage ?

Tråkigt med dålig mage!

Vi har haft till och från med våra. Vi har provat ta bort betfor samt att ge probimin. vissa reagerade snabbt och blev bättre, andra verkar ta lite längre tid på sig att ordna till sig...

Våra blir lite risiga i magen av vårt hösilage,
inte så att det rinner men större blötare blaffor mot små fina bollar av höt vi hade i september..
alldeles för mycke krut i detta hö mot vad dom behöver.
Därför har nu alla börjat få halm i hönät på natten så får vi se om dom äter det.förhoppningsvis så torkar det upp lite.
Sen har vi grymt mycke gräs i våra hagar fortfarande..
Så joo dom är tjocka nu :meh:

Våra hästar har också varit konstiga i magen den sista tiden. Luktar ganska illa:crazy: Köpte vanlig jäst och gav dem igår. Många säjer att det hjälper.

Tror att det beror på vattnet. Har en grävd brunn och när det varit så torrt i backen och sedan kommer massa regn åker ytvattnet ner i brunnen. I början av nästa år ska vi borra efter vatten så då slipper vi det problemet.;)

Red på Maui igår igen. Hon är ju snäll som bara den. På med sadeln och upp i paddocken och sitta upp. Lite skritt och sedan trav. Testade att styrningen fungerade. En lite galopp på slutet där hon hade huvudet mellan knäna och skuttade fram på nåt konstigt sätt.:p

Nu blir det vila över vintern. Hoppas på lite kyla så att gräshagarna kan fungera så hon får lite yta att röra sig på. Nu går hon och kompisen i grushage och det är ju inte det roligaste.:meh:

Maj Kandi, tur att det gick bra. Kunde ju gått väldigt illa.

Men IIIIH vad du skräms! Jag såg först bara bilderna.. :o

Skönt att det gick så bra och att han inte verkar ha kopplat det otäcka till att dra iaf. :) Jag saknar körningen själv nu, men Calle har ett par veckor kvar att vila.. Skor på fram den 21:a, och den 25:e så kickar vi igång igen. (Fast först kör vi lite promenader och tömkörning, löshoppning osv, innan vi selar på och spänner för. För att inte tala om ridningen.. ;) )

Längtar!

Walle e så fin! :)

Min WallE har inte vintervila, idag hade han en propeller i röven och vi tog vår första skogstur! :D Vilken lycka. Mkt duktig och märkte en helt annan sida av honom. VÄLDIGT ENVIS. Men han förstår skänklar utmärkt nu och går fram för dem, samt stannar fint för det mesta. Även om han brukar tjabba lite om han väldigt gärna vill gå framåt. Han tyckte det var super kul och jag känner att han har krut i rumpan, så blir att vara berädd på något nästa tur tror jag ;)

Nu ska han få gå på promenad bara eller något fram tills nästa vecka, då ska vi ta lite lektion i skritt i paddocken. Så att styrningen blir bättre :)

Om han är stel vette tusan vad jag är. :o Jag har träningsvärk i precis hela kroppen! Sanslöst! Det var vääääldigt länge sen jag var så orörlig som jag varit idag. :p Alltså till och med i smalbenen! :laugh:

Allihopa: Jo jag är väldigt glad att det gick så pass bra som det ändå gjorde. Igår kväll var han nästan lite extra glad och nyfiken när de gick in, verkade inte öm runt såret heller. Idag har jag jobbat men när jag kom hem nu på em såg jag inget märkbart på honom ute i hagen. Klart att om jag letar fel så är han ju halt på det benet, men någon som inte visste skulle nog inte märka nåt. :angel: Imorgon ska jag börja med att tömköra en längre runda i skogen, sen köra. Lika bra att ta tjuren vid hornen på en gång.

MattiZ: Men grattis till första uteritten! Vad roligt att det funkar så bra! :)

Vimsan: Jisses vad ljus han blivit! Så söt. :love:

Maui: Glädjeskutt! :D

urkella: Balder har haft dålig mage sen han flyttade hit, men nu ÄNTLIGEN verkar det ha rett upp sig för nu har det varit fasta fina bollar utan en massa vatten i två-tre dagar. Igår efter hans skentur bajsade han när jag tömkörde - jag förväntade mig en lös koblaja speciellt med tanke på att han varit så stressad innan, men det var en helt normal hög! Det är nog bara hästägare som kan bli glada av bajs. :angel: :D

Idag red jag 11a.... Väl på banan rullar hon på, men bara precis så snabbt som man kräver, ingen arbetsnarkoman direkt :p. Det är nog ett tag kvar tills hon kan starta, behöver dels bli tuffare, dels växa klart, bli mer klar i kroppen och så hoppas vi kunna väcka lite mer fight i henne.
Det finns inga bilder på detta då stallets kamera strejkar för tillfället, lite tråkigt faktiskt men kanske lika bra för min del (då min galoppsits förmodligen kan klassas som funktionell snarare än snygg :rofl: )

Idag red jag henne igen, dock i lite godare tempo. Och idag fastnade vi tydligen på kort...
Hej och hå...

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1468687_439716329485134_1058775049_n.jpg

Jag rider tydligen med en viss filosofi angående stigläderlängden... "the longer you ride, the longer you ride ;) "

Maja_kandi: Haha du ska se att träningsverken går över snart, jag tror inte du behöver stirra dig blind på Balder. De kan ju klara sig utan större skador, även om det känns som om de enkelt går i tusen bitar (A) haha

Och tack så mkt! Vädligt uppfriskande att se att även han har lite humör i sig, vilket jag gillar. Inga dönickar vill jag inte ha, fast det trodde jag inte heller även om han sällan visar de envisa sidorna :)

Ajaj det måste varit skrämmande och ha gjort ont:nailbiting: och lär ha blivit träningsvärk efteråt.

Victovie du har en riktig skönhet till häst, jag blev frälst redan från att jag såg bilder från när hon var yngre då hon hade sådan utstrålning och superhållning!!

När jag tittar på bilderna på olika inlägg och läser så ser man vad olika raser och kategorier det är och det är jättekul. Jag har själv hållit på med lite olika grenar och alla sorters hästar så det är kul att läsa och se.

Det jag har hemma nu är 3 halvblod men även en shettis och en welsh som är väldigt lik Fickans Nisse, förutom bläsen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar