11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nu är plutten verkad och fin i fötterna igen! Jag fick godkänt på min lilla nöd-grävning av bölden, även fast den också tycks ha spruckit uppe i kronranden senare utan att jag märkt det. Hur som helst såg det okej ut nu. Skönt att jag iaf inte förvärrat nånting!

Efter att han var nyverkad och klar så hjälptes jag och hovis åt att mäta honom. Han är 142 fram och ca 144,5 bak. :) Då har han alltså vuxit en hel decimeter på ett år! ;)

Passade på att borsta ur man och svans ordentligt också, han har inte sett en borste på läääänge nu lilleman. :p Men nu ska vi väl förhoppningsvis kunna komma igång igen! :banana:

Intressant att läsa hur mycket han vuxit! Min 12a är nu 133 cm. Blir spännande att se om hon växer lika mycket som Balder. :D

*kl

Igår satt jag upp på min fläskponny! :love:

Han är helt oberörd och jag kunde sitta upp 3 gånger från pall utan sadel och han har bara grimma
Jag älskar den här hästen, han är allt jag önskat! Så cool

Ja han har vuxit jättemycket det här året! :) Och än är det nog en bit kvar. Skulle tro att han blir 145-148 i slutänden. Mycket större än vad jag väntat mig från början. :p

Fragile: Vad kul att det gick så bra! Härligt! :)

Kl
Idag har Balder fått börja skolan igen! Eftersom att det blåste och började skymma ville jag inte riskera nåt med att spänna för och så så ha fick prova sadel för första gången! :)

IMG_20131202_141300_zps5cd29b77.jpg

Han har så sjuuuuuukt mycket päls så det är inte klokt! Han har ju visat obehag förut när jag dragit åt gjorden på selen så jag väntade mig lite protester. Så när 120 gjorden inte räckte runt löst ville jag inte ställa mig och dra så jag bytte till en 140. :p Den visade sig sen vara på tok för lång men hellre det så att jag slapp dra åt för hårt från början. 120 räcker gott och väl runt, men man blir så satans lurad av all päls...

Jaja, vi tog en liten promenad runt lägdan som husse plogat upp igen, se fick han prova på longering för första gången också. Lite konstigt tyckte han men ändå roligt för då kunde man ju springa! ;)

IMG_20131202_142917_zps5bf5f5c1.jpg

IMG_20131202_142910_zpsb4c89f6b.jpg

IMG_20131202_142934_zpsbef7041a.jpg

Han ser så fet ut att det är löjligt, och visst är han tjockis, men det är banne mig hälften päls! Ska bli så kul att komma igång och köra på riktigt nu! :D Han ska inte ridas in förrän nästa år så det här var bara en kul grej eftersom jag inte ville riskera att köra i dåligt väder. :)

Senast ändrad:

Va härligt med snö!
Min är också fet och har världens ludd... ska bli kul o se dem sen i vår alla fina 11or

Åå vad fin Fjärilsvijol är! :D 2 år och redan en riktig snygging!:d

Balder är ju en riktig liten stjärna! Tänk vad mysigt att få sitta barbacka och galoppera på den där lurviga ryggen ;)

Mina hästar har inte gjort så mycket, jag har skrittat ut en sväng ensam med Roxi, hon gick med en massa framåtbjudning och var jätteduktig!

Förra förra helgen så last tränande jag ju Tummen och Roxi så här är en film på det. Detta är från dag 2 och det är filmat från start så det tog inte så lång tid att lasta :)
Roxi har haft svårt att backa ut, men det blir bättre och bättre.
Tummen hade lite egna hyss för sig dag 1 men dom var helt borta dag 2 =)

Ni kan ju stänga av ljudet så slipper ni höra mig säga" braa duktig tjej" ;)http://www.youtube.com/watch?v=hlop8jORV5Q&feature=youtu.be

Min tjockis har gått ner i vikt lite nu, mer jämn nu. Tkr jag iaf, sen är ju pälsen fluff så de syns inte. Men man behöver inte direkt ta i för att känna revbenen, men de skulle heller inte synas om man tog bort pälsen. Så han är lagom nu och jag tror fettet går åt nu när han växer och växer och växer! Det känns ändå skönt för då kan han gå på fritillgång för tillfället iaf :)

Idag köpte jag ett nytt fint träns åt honom, det gammla var för stort egentligen och var jätte fult då jag fick göra 4.a nya hål i det på varje sida xD Så han fick ett nytt i stället och imorgon ska det testas och så in med bett i munnen så han får känna på det. Sedan ska vi ledas en bit så får vi se hur det går. Tror de går bra för han var så duktig och lugn i förre går så det är inte sannt! :D

Jag som har en häst som lägger i backen i tid och otid undrar ju naturligtvis hur du får dem att stanna kvar där inne? :D:D

Ooooo såg inte filmen förens nu! Vad duktiga de är :D
Tog lite bilder på min fjutt också idag så nu får ni se honom ;)

Han har världens rådjursögon :love:
DSC_0156_zps8a169b45.jpg

1483439_10152043719118094_146761498_n.jpg

1457657_10152043715808094_791997889_n.jpg

Jag som har en häst som lägger i backen i tid och otid undrar ju naturligtvis hur du får dem att stanna kvar där inne? :D:D

Mat! ;) Jag har ett "matbord" inne i transporten med godsaker som dom kan smaska på när dom varit duktiga.
Sen har jag longerlinan ledande runt frambommen ena sitter i hästens grimma och andra delen har jag med mig ut.Då kan jag visa hästen vägen samtidigt som jag kan stoppa den bakifrån från att backa genom att lägga linan på rumpan om det behövs.

Tar hästen ett steg framåt så lättas linan direkt framåt.Går den bakåt kan jag sträcka på linan samtidigt som jag smackar den framåt i transporten igen.

Jag slipper alltså stå i transporten och "bråka" med hästen, inne i transporten finns det godis och beröm och utanför står matte och smackar med en lina. Dom lär sig snabbt att det är mycket roligare att äta godis än att stå på lämmen med matte ;)

Va duktiga ni är! Bra träning och bra upplägg :)

MattiZ: Söt han är! Han ser fin ut i hullet, min är lite fet nu... får ju aldrig den där jäkla höanalysen. Började fråga efter den i oktober

Vad duktiga dom är! Himla bra upplägg! Det ska jag prova med Balder! :) Och duuu, tror du jag längtar lite tills den dagen det är dags för barbackagalopp!? :D

MattiZ: Vad söt han är! Min är lite rundare än din, men jag försöker trösta mig med att han behöver det. När han kom var han så liten och tanig och nu när han ska börja jobba behöver han lite fett för att bygga muskler. ;)

Jag har också mat i släpet men min backar ut ändå.
Han tar en tugga och sen skuttar han ut. Sitter han fast eller känner en lina går det bara fortare.....
Så idag har vi övar på att stå still utan transport :D

Då är det svårare..du har inte möjlighet att ha en snäll trygg häst inne i transporten så att han får sällskap.jag brukar göra så när dom är unga att dom får åka med någon äldre som står stabilt på släp. Det är aldrig kul när dom får panik.

Jag skulle antingen sätta för bakbommen eller låta den backa ut, men vara snabbare o få det att verka som du säger åt den att backa.
Vad du än gör- håll inte i den i huvudet.

Oanki. vilken duktig:)

Fragile: Haha visst är han, han har några fruktansvärda vapen där. Sina jäkla rådjursögon. Har aldrig sett på maken till mer oskyldig häst. Haha ;)

Maja_Kandi: Haha ja men det är klart det behövs! Jag känner också att han behöver lite hull eftersom han verkar tappa det ganska raskt när han kommer in i en växtperiod som nu ;) Han känns ganska lagom i fläsket så nu är jag inte orolig längre och han verkar ha slutat slänga i sig mat :)

Lastträna är nog det ända jag aldrig behöver göra med den här hästen. Ganska skönt, men han har nog åkt för mkt i sitt liv för att inte förstå vad det handlar om. Han är ju lastad dag som natt, direkt från boxvila och hem från operation. Ja gud, det blev mycket där ett tag och ända gången han tvekade att gå in när det var smalt var när han hade såren på sidan från operationen. Då var vi tvungna att öppna så det blev brett, men då gick han på direkt och sedan var han nöjd. Fantastisk häst egentligen x)

Oanki: jag är jätte imponerad av din lastning. Jag tror Imbra kommer å det snaraste med sin lapp:)

Nä skämt åsido ska jag prova med linan som du skrev. Hon går lätt in om vi är två personer och en havrehink, men däremot fungerar det inte ännu om jag är själv. Eftersom det nästan aldrig är någon mer samtidigt i stallet så måste lastningen flyta på enkelt. Imbras mamma ställer jag bara utanför lemmen så går hon in:), det fanns ju en tid när hon också strulade, men det bara slutade när jag inte ledde in henne utan stod kvar utanför.:d

I går när jag var och tränade min gamla så kom en tjej in med en 2,5 åring. Det var 7 hästar i ridhuset. jag var helt chockad över att hon vågade rida där men det gick jätte bra för henne.

Imbra har efter sista lektionen för AE i förra veckan påbörjat sin vintervila. Det blev väldigt lägligt för då kom det frusna underlaget. Nyverkad som hon är nu är hon lite ömfotad på den hårda grusvägen.

Åh så duktig! Förstår att du är stolt och nöjd :)

Och Maja_Kandi: vilket lurv Balder har, man ser ju precis vid sadelgjorden på bilden hur lång björnpäls han har :love:

Jag är så ovan vid vinterpäls, våra galoppisar sätter ju i princip ingen alls, eftersom de dels har tjocka täcken och dels är timern på ljuset i stallet inställd så att de ska " tro " att det är sommar hela tiden. Släcks 22 tänds 05.
Vi har ju dock nyligen fått in en 11a från England, och de har ju inte alltid samma rutiner ( ofta kan de inte dricka ur vattenkopp t.ex.), så hon har satt MASSOR , i våra mått mätt. Så vi fick för första gången på flera år ta fram klippmaskin och försöka klippa henne lite...det gick sådär... Väldigt rädd och brydd av maskinen och ljudet. Snyggt blev det inte, men funktionellt verkar det som.

Idag red jag 11a. Minns ni när jag ramlade av för några månader sedan (för första gången på typ 15 år) ? Då var det grållan nanook som skickade ner mig i dirttracken... :o
Har inte suttit på henne sen dess (dock inte pga avsittningen, har inte blivit så bara) men idag var det dags! Vi gick bara en lugn tur med hennes storasyster Tigris, och det gick bra. Nanook måste ridas med tungband då hon gärna lägger tungan över bettet annars. Lite tråkigt att hon inte alls tycker att tungbandet är nödvändigt, och i skritten tjafsar hon en del med huvudet. Väl på banan rullar hon på, men bara precis så snabbt som man kräver, ingen arbetsnarkoman direkt :p. Det är nog ett tag kvar tills hon kan starta, behöver dels bli tuffare, dels växa klart, bli mer klar i kroppen och så hoppas vi kunna väcka lite mer fight i henne.
Det finns inga bilder på detta då stallets kamera strejkar för tillfället, lite tråkigt faktiskt men kanske lika bra för min del (då min galoppsits förmodligen kan klassas som funktionell snarare än snygg :rofl: )

Jag har ridit på min plutt idag :love: Vi har tränat vanliga tygel tag samt försökt få honom att förstå framåt vilket gått sådär, han är lite mer introvert än vad jag vetat om så vi har tagit det väldigt lugnt idag och försiktigt bara på stallplanen. Så jag avslutade när han nöjt och lugnt gick framåt, stannade en gång och sedan gick fram igen då jag bad honom. :) Mycket duktig och så ska jag införskaffa ett bättre bett... Det var bara en provis idag och det bevisade också att han inte är rädd för uppsittning eller liknande då han stod helt stilla då jag klev upp på pallen och satt på. Mkt nöjd iaf :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar