11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vill åxå..blir såå avundsjuk.
Min illbatting hoppar allt även eltrådar och staket.Och vi har inget ridhus och till råga på allt så är transportgolvet inte så friskt
Men hon e fin din tjej..

vilken duktig tjej!

Enda uppdateringen från idag är väl från Archie (som startade). Ingen direkt succe, men å andra sidan inte katastrof heller. 2årslopp tenderar att kunna bli lite röriga och jag tror han blev lite störd (igen).
Ingen stress alls ännu dock, han är ju i nybörjarfasen liksom.

Jockeyn sa ungefär att han inte är klar för att vinna än...

skulle hoppas att han växer lite nu...och sen kanske att vi kan kapa bollarna :angel:

oanik: Jag tycker de hoppar jätte fint, Tummen och Roxi! :)

Fragile: Haha ja jag håller med, jäklar vilken biff! ;D Men fruktansvärt söt sådan! Har tyvärr bara suttit på ca 3 haflingers i mitt liv så har inte så stor uppfattning om dem än. De tre jag satt på var väldigt olika varandra med så inte lätt att få grepp om de då! Men verkar i stort sett som en härlig ras :)

I tisdags så släppte jag som sagt ihop 11.an med 12.an i paddocken och efter lite spring och bus så älskar WallE att gräva HÅL. Han gjorde massor av hål i sin sjukhage han hade, men fanns bara sand i hörnorna så han grävde djupt men kunde inte rulla sig då stängslet var i vägen. Så nu var han nöjd ;)

1376584_10151931531523094_1632298015_n.jpg

1381313_10151931531548094_950485419_n.jpg

1381358_10151931531678094_1407251855_n.jpg

Mindre roligt för sjukhagen som var en del av våran stallplan, då hålen är lite väl djupa x) haha

Jag har idag varit ute med honom och sadeln igen, det är inget han längre ens reflekterar över så jag tog av den efter turen och testade att hänga lite på honom. Smått så där, backade ett eller två steg de två första gångerna, tredje gången så vart de lugnt och han bara stod där och undrade när jag skulle sluta i princip x) har sagt det förr men måste göra det igen! Mycket smart häst, mycket! haha :D

Om ni har någon gammal grimma som du kan försvaga i nacken, klipp nästan itu grimman på ett eller två ställen. Och sätt fast han i grimman och inte i balsnörena. Kanske blir lite protester men har han lärt sig att komma loss så kommer han att fortsätta.. skulle han kasta sig bakåt hårt så ska grimman gå sönder. :)

Vad säger Vet om att klättra lite?
du har ju jättefina vägar o backar. Jag hade med mig unge som handhäst där... för länge sedan. Du har nytta av att lära den att klättra då unghästar gärna vill galoppera uppför. Sämre för bakbenen.

tycker att det är svårt att se i slow M.

Rör sig fint förövrigt:)

Jag såg din gigant häst i fälttävlanstråden, vilket lopp! Häftig häst :D

MattiZ: Tack! Jag har aldrig ridit ett haflinger :P så det kan ju bli en upplevelse!
Din är väldigt fin med, jag sparar ut hovskägget på Nasse med nu till vintern

Vet. är absolut för att klättra! Även en annan person jag har kontakt med (erfarenhet kring ataxi) har gett mig tips och föreslår bla det.

MEN han är lite som han är och jag vill inte ge mig ut helt solo i skogen, på nya stället finns det ännu bättre förutsättningar och även medhjälpare.

:)

Oanki vilka duktiga hästar och kul med bilder mitt i sprången! Känns som om du ligger hästlängder före många av oss andra med dina pållar :D

Fragile han är så attans söt Nasse! Har en busig uppsyn!

tengstrom hon ser ut att tycka det är roooooligt minst sagt haha :D

Fin tjej du har!

Min har slitit sönder grimmor (de går alltid sönder till slut..) och det är inte kul när de kör full rodeo och slår över i gången osv.

IW visade bilder på hur hon band upp fölis här tidigare i tråden, jag tror nåt sånt är det enda som gäller. Att de sitter riktigt jävla stenhårt fast i grejer som håller. Jag tror inte de bryter nacken om man gör ett dubbelslag som Iw visar.

För min så funkar hög uppbidningn (mao kroken ovanför öronen) så att det inte blir nedåtdragande tryck när hon lättar ihop med att jag knäpper fast i ringarna på grimman som sitter vid ganashen.

ponniplutt: Ja det är svårt när man inte har tillgångarna :( När Ninja har hoppat lite mer måste jag nog åka till ett större ridhus för vårat är så litet och underlaget kan vara sådär om de inte är harvat ordentligt. Men än så länge funkar de :)

supercassie:
Ja hon tycker nog det själv också :D Såg din pålle springa ifrån alla i en annan tråd du skrivit i, vilken utklassning!! Grattis!

MattiZ:
Men vad söt! Gräver sig till Kina :p

Charlottee:
Tack :) Ja det verkar som hon gilla det :D Bensprattel haha

vit_5264f726ddf2b33f11369437.jpg

Senast ändrad:

*KL*

Ska läsa ikapp snart men behöver lite stöd. Jag funderar på hur jag ska göra med killen. Jag är i en svacka hälsomässigt och måste ta tag i mig så får svårt hinna med honom. Tanken var vi skulle göra så mkt jobb vi kunde och sen skicka iväg honom i vår först för det sista samt sen till visning osv.

Klurar om man ska skicka iväg honom nu en månad i stället, sen hem och vila för jag ska få ta det lugnt till efter jul. Är det egoistiskt? :o

Fragile: Ja då blir det en upplevelse för dig då! :D Haha jag tycker dock de har en förmåga till att bli större när man sitter på dem, kanske önskvärt? En jag red kändes som minst 160 ;D Härligt med hovskägg ju! Min hade de när jag köpte honom så har inte mage till att klippa det (A)

tengstrom: Haha ja det kanske är det han vill göra! Gräva till kina :D Måste säga att du tar fantastiska hästbilder på din pålla! :)

Ja jag tror det med, min slutar nog på 1,55 med o han har ju långa ben o kort rygg. Jag har aldrig klappat en haflinger innan äns :D
Jaha, min va klippt. Får se om min får lika mycket som din dock :)
Hur många hästar har du?

Ackio Snarare tvärtom än egoistiskt tycker jag, är ju både för hans o din skull :) jag hade skickat iväg honom nu

Va skönt han har det..jätte mysigt.

Nu har min unge faktist åxå haft ryttare på ryggen vilket han blev sååå lycklig över.Som han har längtat.

Nåja han får växa på sig över vintern

Men go är han..

Fragile: Ja men vad härligt, hur hög är han i dagsläget? Vill mäta av lite, kanske blir min indianhäst också 155! Jag hoppas på det iaf (A) Han är 148cm nu så lite växer han väl x) Du får hoppas på att Nasse får lika mkt hovskägg helt enkelt! :)
Jag har för stunden alldeles för många hästar. Men jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Är lite nykär i 09.an och jag känner att han blir nog kvar till nästa vinter iaf (A) Beror på. Men jag har en; 92.a, 09.a, 11.a och en 12.a :D planen är väl dessutom att reducera antalet till 2 så småningom om, men 92.an försvinner när han blir för gammal för ridningen och helst innan han blir dålig. Han ska få ett värdigt slut :)

Mycket fin haflinger! :love:

Idag har jag hängt åter igen på min mini plutt och tja han är väldigt lugn med det mesta så det gick bra. Han börjar även förstå vad man gör i stallgången. Så snart ska jag börja träna uppbindningen, men just nu är det fokus på att vara lugn när matte borstar och lyfter hovar. Han har nog aldrig blivit borstad? rutinmässigt iaf, för han ska kolla och pilla på varje borste jag använder och är mycket uppmärksam x)

Senast ändrad:

Oanki vilka duktiga hästar och kul med bilder mitt i sprången! Känns som om du ligger hästlängder före många av oss andra med dina pållar :D
:D
Ja dom är jätteduktiga!
Fast så långt har vi inte kommit 4 gånger var har jag suttit på dom.
1 gång när dom bara stod stilla.
1 gång skritt ca 50m.
1gång kort tur på planen ca 1 varv
1 gång i skogen med draghjälp av en annan häst =)

Sen är dom löshoppade 4-5 gånger från juli tills nu =)

Det låter nog mer när jag har 3-4 stycken att berätta om, men jag försöker få dom vana vid ryttare nu innan det blir hårt i backen och sen i januari -februari så sätter vi igång igen =)

Jag räknar med att ha suttit på dom ca 15 gånger innan 3 års =)

Kl:
1394458_10151764662623460_337088747_n.jpg

Fick hjälp idag också och då fick Långöra gå ut i skogen ( Roxi ) Och nu på kvällen har jag gjort ren hennes äckelsvans i duschen.. Någon fler än jag som har en häst som ligger ner och bajsar?:yuck:

ja det är säkert så som du säger, fler hästar att berätta om låter mer :D

själv har jag idag suttit på Z för andra gången idag och även skrittat ett par steg!!! helt tillfreds med mig däruppe så why not lixom? :p underbara häst!

Innan jag satte mig upp, tömkördes han av min duktiga vän igen. Superduktig och mer nöjd idag, även om han fick några ryck här o där ;)

1385861_10151735648571344_320614001_n.jpg

1378131_10151735631671344_600031686_n.jpg

1384293_10151735651761344_1852798130_n.jpg

1229806_10151735652846344_481466618_n.jpg

1379444_10151735669651344_1017413177_n.jpg

1378091_10151735632786344_324572150_n.jpg

1380719_10151735643101344_895100973_n.jpg

Härligt att det går så bra! Snart har du hunnit ikapp mig ;) Är hästarna lugna och inte tycker det är obehagligt så är det bara att testa nästa sak! Så länge dom får tycka det är spännande och roligt så brukar det gå bra! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar