11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack för tipsen! Har haft remont en längre period före sommaren, men han blir halvt tokig då.. slänger med huvudet och försöker få bort nosgrimman, totalt ofokuserad. Superkul när man köpt tre nya remontträns just för att han är unghäst.. ;)

Vi bor längs med e18 så han är så trafiksäker en häst kan bli. Värre är det med postlådor och soptunnor..

Prio ett just nu är just att han ska gå fram samt lyssna på kommandon och det går framåt :)
Men hur spände du?

Jag trodde i min enfald att min gamla häst skulle bli trafiksäker- som växte upp med en sådan, gick som handhäst o gick i hage vid E4, men inte.....

Den klarar av att stå brevid vägen, men inte att möta stora fordon. Har kastat sig IN framför som tur var så hann lastbil, traktor o hästbuss stanna. Det har aldrig gått över.

Hoppas att det går bra o lätt för er:)

Ang. filmen blev jag lite förvånad över att tömsättningen är som när jag lärde mig- himla länge sedan. Ser så mkt annat numera. Gärna gramankoppling som gör att man blir (för) stark.

Man ser också NYTTAN!
till skillnad från de nya metoderna idag på (för) liten volt i grimma eller helt fri- o får ingen som helst hjälp med att KUNNA balansera sig- vägledning.
Här pratar vi utbildning som både häst o ryttare har nytta av uppsuttet.:bow:

Tack!! Det hoppas jag också.
Vill verkligen komma igång med min 11 men utan att ha en mage i vägen.

Tycker också att filmen var väldigt lärorik. Han pratar på bra och förklarar varför han gör si o så.

jo skogen är ju att föredra med ungarna, vi kommer dit också, brukar dock börja på banan mest för att kolla så att gas o broms sitter :)

KL.
Duktig z klev in i släpet utan problem, var dock ganska ledsen under åkturen, skrek en hel del.
Men nöjd över att vara framme och nu sover han inne bredvid en flockmedlem inatt, utsläpp imorgon.

Han fick även träffa sin syster igen! Så nu har jag båda mina ungar på samma gård :) älskade knasfuxar!

1376331_10151737815606344_1560451008_n.jpg

Vilka fina o skönt för dig med hästarna på samma ort:)

Bara en tömkörningssak till:o
Det går fortare att lära dem ute då en ung häst knappt vågar gå= broms i sig o framåtbjudningen blir bättre iom att de ser var de ska o man svänger efter vägen/ stigen eller runt träd. Win win.

Fina fuxbarnen! :love: Det syns att det är syskon. ;) Hoppas hopsläppet går bra, hoppas på bilder! :)

tabac: Åh men STORT GRATTIS! :banana: Vet precis vilken underbar känsla det är! :D Jag och sambon flyttade till gård för två år sen, det bästa jag gjort. :love:

Åh vad söta de är! :love: Skönt att han är framme nu, jag håller tummarna för att allt går toppen med hopsläpp också!

Åh, vad spännande med förlossningen så nära inpå, jag håller tummarna för att allt går som en dans!

Tack för länken, inspirerande med tömkörningsfilm! Jag tycker det är ganska trist att tömköra personligen, har liksom aldrig fått in glädjen i det - troligen för att jag inte har koll.
Lillfia är hittills aldrig tömkörd, endast longerad (vilket jag knappt behärskar det heller, hon kör med mig minst sagt), tömkörning får nog vänta till efter vintern tror jag, blir för mkt aktivering annars om allt ska hinnas med... :)

Igår red jag för första gången på tjejen, satt upp efter min tränare och skrittade och travade lite på lina. Kändes hur tryggt som helst - och hon ger en farligt trevlig ridkänsla redan nu som tvååring. En sådan häst man lätt kan rida ihjäl så det gäller att verkligen hejda sig. Fin mun och trevligt driv framåt och känns sådär trygg att jag inte var ett dugg nervös, så mkt dressyrkärring jag ändå är (det är betydligt nervigare att gå bredvid och hålla i när tränaren sitter upp och rider i början innan vi kopplar loss dem :D ). Åh vad kul det är!!! :love: :bump:

Tack MattiZ och Maja_Kandi ska bli såå skönt att slippa köra till stallet varje morgon kl 05:45 innan jobbet och sen på kvällen för att mocka och dona... :)

Kl:

Min fantastiska häst. I går kväll hörde kusken som hjälpte mig vid inkörningen av sig och frågade hur det gick för oss. Jag uppdaterade honom och han frågade om han fick komma ut och kolla? Iiiiih, hjälp.. Bli bedömd av ngn som kan... :o

Nåja. Jag åkte ut i morse vid 9, dels för att ta av honom ena framskon. Den andra hade han nämligen tagit av sig själv igår.. (Blev tre veckor med skor totalt...O_o ) Men om en vecka blir det vintervila, och då behöver han ju faktiskt inte skorna.. Så de får åka på i slutet av december igen, ngn vecka innan igångsättningen..

Selade honom och spände för. Min lilla medryttare satte sig i rockarden och jag ledde ner Calle till sommarhagen.Gick med honom ett halvt varv för att kolla både underlag och eventuella skrämselfaktorer, innan jag satte mig i rockarden så att vi kunde börja köra "på riktigt". Precis då kom Kusken. :)

Calle travade så fint. Bjöd verkligen på framåt, och för första gången kunde vi ha riktig tömsättning (hög) utan att han slog med huvudet för att komma undan bettet. Han lyssnar så fint på tömmen men bjuder ändå så fint fram för röstkommandona. Plötsligt slog han över till galopp. Jag gjorde en mjuk förhållning, och så travade vi fint igen. Härliga, coola häst!

Calle fick MASSOR av beröm av Kusken. Han hävdade att han växt MASSOR sedan han sist såg honom innan sommaren. Jag ser ju inte det, men eftersom veterinären sa samma sak i tisdags, så stämmer det nog. :)

En himla bra dag blev det iaf, och det fick bli den avslutande körningen för året. I veckan ska vi klara av trav utan skrajsnöre samt en löshoppning och sedan blir det välförtjänt vila!

Åh vad härligt det låter!!! :) Men du måste ju ha bilder ju! ;) Det är alltid så roligt att höra ifrån någon som sett hästen tidigare. :)

SaraMara: Grattis till första turen! Så härligt det låter! :)

Vimsan: Missade ditt inlägg! Ska kolla filmen senare, men måste inflika ett lycka till inför stundande förlossning! :)

Idag har jag hängt med hela min tyngd på min "fjutt" som växt lite! Haha Han stod helt stilla och undrade varför jag låg där och sprattlade. Backade heller inte när jag gick ner/gled ner. Så han har varit mycket tålmodig och duktig! :D

Han är här med 149cm hög med ny verkade hovar! Toppen, framtiden ser ljus ut! :love:

härligt! :D

KL.
axel maja_kandi och SaraMara Tack, ja jätteskönt att ha dom på samma ställe, hoppas det kan fortsätta vara så tills nästa höst.

Pga en lördag morgon med regn så lämnade jag finkameran hemma, blev några mobilbilder istället, dock går kvaliten inte att jämföra.

Utsläppet gick bra! Zolero kom, ägde och segrade :o dom enda han inte mopsa sig emot var bossen, en erfaren äldre herre. Igentligen gjorde han inte så mkt, mer dom andra som vek sig.

Efter alla hälsat klart strosa han runt och kolla hagen...med nästan hela flocken i en klunga bakom sig O_o en skara av föltuggande åringar och något mer självsäkra tvååringar, dom är ca tio.

Men grabbar är ju för härliga, just träffats och alla står i en hög tillsammans efter ca 15 min :D annat är det med kärrringar, tog systern ca en vecka att bli accepterad i flocken haha

första natten nu och jag hoppas allt går bra:nailbiting: han kan ju inte hagen ännu som dom andra, och kolsvart.

14172_10151741487081344_165275177_n.jpg

1378006_10151739861051344_942251149_n.jpg

1384126_10151741486406344_1888504239_n.jpg

Ja, jag veeeet.. Jag önskar att vi hade filmat igår, men jag var så upptagen med att visa oss från en bra sida att mobilen (kameran) låg kvar inne i stallet.. Så typiskt. :(

Ska verkligen försöka att få till ngt den här sista veckan.

Charlottee åh, vilken fantastisk hage! Och fina Z, klart att han ägde!

Skönt att det gick bra! Klart han ägde! ;) Du ska se att natten gick bra, de ser så himla mycket bättre än oss. :)

Quimero: Fy skäms! :D

Skönt att det gick helt smärtfritt.

BTW så gillar jag när staketen är av trä o tråd spännt. säger lite om hur noga man är med hästarna.
Är ligghallen lika fin?

kl

Löshoppat CC idag, hade med hans ettåriga hag-kompis som aldrig löshoppat förut. Gick riktigt bra! Hoppade inte så högt och mycket utan de ska ju bara tycka det är kul och tänka framåt. CC blev kanske lite väl ivrig mellan varven, men hellre det än att de backar. Det ska ju vara kul, dessutom satte det ju lite mod i åringen när kompisen tyckte det var Piece of Cake. Sista gångerna ledde jag fram honom och släppte honom precis innan hinderserien och då tog han det lite lugnare, provade även ett språng som var lite högre (kanske 80cm?) men eftersom jag var kameraman och ledde fram hästen så kom inte det med på film :P

http://www.youtube.com/watch?v=g4t0GSsYyOE&feature=youtu.be

Tack snälla!

Jag har inte heller gillat varken longering eller tömkörning men för ett par år sen tränade jag dressyrkörning och det var riktigt kul å då blev även tömkörningen roligare.
Men lat som jag är föredrar jag fortfarande körning, då slipper man ju gå själv ;)

299829_107014822735079_7066901_n.jpg

Gammelhästen

Så målet är att köra in Walle någon gång också :D

Åh grattis!!
Vi köpte gård för 2,5 år sen. Sååå skönt att slippa åka iväg i tid och otid för in och utsläpp och samtidigt behöva ta hand om andras hästar.

Så trots att jag inte kan göra så mycket med mina just nu så ser jag dem hela tiden, kan gå ut och klappa lite. Att ha lillpojken med sig ger samtidigt lite miljöträning ;)

1382340_394912817278610_1231176323_n.jpg

1378101_394912780611947_500379277_n.jpg

1394383_394912737278618_1322738358_n.jpg

Hela flocken

1001591_395482847221607_1095240697_n.jpg

Maja_Kandi: Tackar!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar