11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

haha ja han verkar tycka om att jobba och få vara i centrum :D

Det är alltid lika kul att följa unghästarna och se utvecklingen, men det är något extra med honom som är min första uppfödning och haft all världens otur i sitt unga liv.. trodde inte ens vi skulle komma hit med honom.

Jag har insett att jag inte ska stirra mig blind på rörelsestörningen stelhet mm, utan att bara köra på istället! Det visar sig ändå i slutändan. Men imorgon flyttar vi och därmed en vintervila, sedan börjar ett nytt kapitel för Z :)

Han är ca 1,48 men de växer ganska länge och uppfödaren säger hela tiden "va stoor han e! Han kommer bli stor!" :D Hon tror helt klart på 1,55
Oj! Då har du lite att pyssla med om dagarna! Att ha en äldre häst i bra kondis och sen en yngre vore optimalt :) men jag har inte råd..

charlottee Gillar sista bilden :D höstkänslor? Det blev ju rätt så varmt nu igen :)

om du gillar sista bilden i mitt föregående inlägg, vad tycker du då om denna?:D

höstkänslor i all ära men detta är nog bara ett z-ryck haha.

rida någon?

994348_10151735642496344_389859441_n.jpg

Å Jösses!! Nej tack, men när du har ridit in din studsboll kan du prova min för jag tror han också är bra på såna där kaninhopp :p

Fragile: Haha ja men då får jag hoppas min blir det också! Han är dock väldigt ojämn just nu och är 152cm bak, men sedan är han också född väldigt tidigt. 4/5 så vi får väl se hur de blir :) Men han växer ju också väldigt långsamt så man får helt enkelt vänta och se! Ja alltså 92.an är SUPER PIGG, men just nu letar jag passande boots åt honom.. För han har blivit ömfotad så det skriker om de när man rider. Så han har höstvila (A) 09.an där emot rider jag nästan varje dag nu sen han kom hem för han blir hispig annars.

Någon som förresten har erfarenhet av Easyboots? Jag mätte min hästs hovar och de ska tusan passa! Men fasiken att jag får på dem :/

Charlottee: Haha vilken busig sötnos, dock så skulle jag inte tycka om att han bockar med tömkörningslinorna! Usch :S Men du kan gärna ta dig an min bergsget också ;) Han är smidig som en katt, har aldrig sett en häst hoppa så högt med alla fyra ben ovan backen så många gånger i rad som WallE. Tusan vad stack han är när han tar i xD

Åh, vad duktig han är :) helt otroligt att ni har lyckats övervinna alla motgångar. Och som du säger, det är lika bra att köra på! Z verkar inte ha något emot det i alla fall ;)

Kl*

Idag gick vi ut på en tömkörningstur igen, men stannade till i paddocken för att checka av kommandon. Walle skötte sig bra, även om han såg lite spöken då och då ;) andra gången han går i paddocken efter betet, annars har det mest varit skogspromenader och åkrar..

Vi har inte kommit så långt med själva insittningen än, har bara hängt på honom en gång. Nästa försök blir på söndag! :D

Walle tömkörs

Tycker förresten att han rör mycket med munnen. Just nu har ett tredelat bett med fasta ringar. Tänkte pröva ett gummibett nästa gång.. Någon som har något annat förslag?

Senast ändrad:

Yiiihaaaaa sa Z! :D Lite läskigt när han slår så högt med tömmarna. :o Han ser verkligen jättefin ut! :love:

Sandra1989: Min grejar också med munnen en del, jag bara ignorerar och/eller driver framåt, då kommer han av sig. Min 10a var sjukt fjompig en period och det som fick honom att sluta var också att helt enkelt driva framåt. Sen blev båda mina bättre när jag bytte från tvådelat med fasta ringar till tredelat med parerstänger. :)

Kl
Lite orolig för min lilleman... Har tyckt att han "niger" lite med ett bakben ibland, men nästa gång jag tittar ser jag ingenting. I hagen är det som vanligt fullt ös och han är pigg och hungrig som vanligt. Funderar på om det kan vara växtvärk? Sträckning? Men han är ju inte halt, det är bara typ ett steg nån gång ibland som jag tror att jag ser. Kan ju lika gärna vara inbillning...

Nu såg jag filmen! Vad fiiiiiiiin han ääääääär! :love: Och duktig som går på så lugnt bredvid en så stor väg med tung trafik! :) Jättekul att se!! Nu har jag hört flera som har tömmarna sådär på volt, måste också prova... :D

Byt inte till gummi. Låt honom vänja sig. På vuxna kan man byta.
Det är inte omöjligt att den håller på att byta tänder.

Ha en remont på så den kan hålla på lagom mkt.
Jättefin häst.

På unga hästar ska man ha linorna lågt för att kunna "rama in".
Tömkörning ute är bra för att den lär sig att du är med om än bakom- som uppsuttet.

Å Jösses!! Nej tack, men när du har ridit in din studsboll kan du prova min för jag tror han också är bra på såna där kaninhopp :p

:D bara att posta hit honom när det är dags! Efter Z lär jag sitta som klister.. om jag överlever :o

TACK alla angående min zolero!

när dom bockar högt och slår över tömmen, ännu en anledning till att köra bettlöst med ungarna till en början samt ha lädermaterial. som axel skrev till någon annan, så fäster vi tömmen lågt för att rama in den unga hästen :)

sandra1989 har ni kollat vargtänder? Jag vet att min har så väntar därför med bett tills dom är borta.

din häst ser superfin ut!

Visst är de duktiga de små liven.
liknande händelse skedde med min stora som 2½ åring.
det gjorde att jag för första gången tappade en häst o fick springa efter:o

jag lyckades o fick tag på linorna.

Var inte van vid att hästar slår när man går bakom o hon hade RÄCKVIDD:eek:

Vad skönt för dig att han verkar bli bra.
Håller Tummen o tror på lösdrift.

haha ja dom är rätt viga småbarnen :p

oj vilken himla tur att den inte träffade dig!:eek: Zolero kör oftast sina bravader på behörigt avstånd tack o lov.

Min erfarenhet talar för att det är bättre att släppa om dom trasslar in sig, om inhägnat. Känner dom sig fria stannar dom oftast upp och man hinner fånga upp dom fram, bra med medhjälpare på plats.

tack för tummen! :)

Jamen då borde han ju jämna ut sig :) Min e född 29 april
Boots är ganska trixiga att få på (om man inte är van) Peta i tån först o bruka lite våld. Sen använd remmen man fäster i bootsen så man drar upp den bak.. lite luddig beskrivning men araben jag red hade boots o de vara ganska jobbiga. Satt som ett smäck på dock!

charlottee :D han kan den där, rodeohäst!

Nu har vi skrivit papper på en gård så till mitten på mars kommer jag att ha hästarna hemma:)
ser fram emot att kunna njuta av att sitta ute och se hästarna beta i hagarna :)

Tack för tipsen! Har haft remont en längre period före sommaren, men han blir halvt tokig då.. slänger med huvudet och försöker få bort nosgrimman, totalt ofokuserad. Superkul när man köpt tre nya remontträns just för att han är unghäst.. ;)

Vi bor längs med e18 så han är så trafiksäker en häst kan bli. Värre är det med postlådor och soptunnor..

Prio ett just nu är just att han ska gå fram samt lyssna på kommandon och det går framåt :)

Tack! :) Vi har kollat munnen men har inte sett några vargtänder. Har tänkt åka in på klinik och kolla upp det ändå :)

Fragile: Ja men de borde han ju kanske då :) Haha de är nästan som tvillingar ju, födda tidigt, lika höga, kallblodstyp och fruktansvärt söta ;) Fast WallE är inte lika biffig och så är han den största mesen i världen, är rädd för alla hästarna nu utom ledarhästen. Stackarn, men de är bra för mig för han springer till grinden när jag ropar på honom och vill alltid vara med om jag är i hagen. ;D Jag får banka på de där jäkla bootsen helt enkelt!

tabac: Gudars, låter jätte härligt! Grattis! :)

Jag tömkör aldrig på bana för att jag vill att de ska våga bjuda framåt samt få miljöträning, så ingen medhjälpare mer än hunden. en kanonbra flockmedlem även för kusen.

longera gör jag dock helst inhägnat.

Har blivit släpad o brutit nyckelbenet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar