11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ojojoj, hon har iofs alltid varit fin men tycker bara hon blir finare och finare... :love:

Charlottee: Vad kul att går åt rätt håll med Z. Har hållit en tumme för er i sommar och det var så härligt att läsa framstegen...

SaraMara Grattis till fin häst! Hon ser jättetrevlig ut...

MajaKandi Säger bara Balder... :love: Han är helt underbar o så duktig.

Alla andra Jättekul att läsa om era "små" och hur det går för er/dem...

Har inte varit så aktiv här inne pga en olycka i somras som slutade med fotledsfraktur, tum och handledsfraktur, operation o gips i 10 v och rullstol första tiden... Har varit en så där kul sommar!! :mad:
Fick planera om helt från att rida in själv och istället skicka iväg honom för inridning. Han har varit en mkt duktig kille och är nu riden i alla gångarter både ute och i ridhuset (allt som allt ca 15 gånger) och nu väntar vintervila. Han är väldigt cool o lätt att arbeta med, kollar lite om det är något läskigt o sen går han bara på. Reagerar inte ens på att vi är flera stycken på läktaren i ridhuset utan bara arbetar på.
Han har även prövat på löshoppning och det gör han gärna men det är nog dressyr han ska satsa på tror jag... ;)

En liten ridbild:
DSC01747.JPG

Oj vilken olycka, förstår att sommaren blev sådär. Hoppas du mår ok nu.

I kväll har Imbra fått sin andra tömkörningslektion av Anders. Hon var duktig, men oj vilken energi hon har. Får trösta mig med att Anders säger att en riktigt bra häst måste ha den energin. Får jobba henne med många svängar så hon får tänka på mig och övningarna. Men jag är riktigt nöjd med henne. :DDet var så typiskt att den som körde både före och efter mig var själva i ridhuset och de hade riktigt stabila hästar och på mitt pass kom en in och red dressyr och det var förstås väldigt intressant för lill Imbra. Visst ska man miljöträna men jag hade helst varit själv och spart det till att det andra sitter bättre.

Oj jöklar vilken olycka det lät som! :eek: Hoppas du är okej nu! Vad roligt ändå att pållen skött sig fint, ett plus i kanten sådär. :)

Oanki: Vad kul att du tagit dig upp på fjärde hästen också! Härligt! :)

Charlottee: Ser fram emot bilder från hopsläppet! :d

Ekedal: Åh sånt där är så typiskt! Som du säger är det väl bra med träning, men med lite måtta kanske... Kul att det gick bra ändå! :)

Exoticz: Ääh, vi kan väl vara några som rider in nästa år också! ;) Balder har dragit igång igen nu verkar det som.. Bakhög, ingen hals. :p

Tack för alla goa kommentarer om min kille! :love:

Kl
Idag hade jag tänkt köra en sväng men det blidde snöstorm sådär lagom till. :p

IMG_20131022_141102_zpsc8b04372.jpg

IMG_20131022_142433_zps1df82c76.jpg

Tyvärr kommer det regna bort igen imorrn... :(

Kl:

Wiiiihoooe! Idag har jag ridit första uteritten! Han skötte sig strålande först som sist. Vi skrittade bara, men klev över cavallettis som någon hade byggt längs hela skogsvägen, samt hoppade över en något större vattensamling. (Inte planerat, men väntat.. Gick bra.)

Film,http://m.youtube.com/watch?v=xALf294Hs7A

men OJ stackare :eek:

men kul att det gått så bra för din fina häst, bara ta nya tag till våren efter vintervilan, så får du också komma upp i sadeln :)

Tack för att du hållit en tumme för oss! bara hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll, nu väntar lösdrift och jag hoppas på en ännu bättre zolero till våren :)

Maja_Kandi hoppas kunna bjuda på bilder iaf!! Men man vet ju aldrig med hästar... brukar bli mindre dramatiskt än man tror... kanske bäst det ändå :D

En dag som denna med ruskväder, regn o blåst, undrar jag vad z tycker om att bo ute... men sedan tänker jag på deras bra lösdrift med två halmade ligghallar, skog och fri tillgång till ett riktigt bra hösilage för växande hästar med en kvot på 10, tjaaaa då känns det inte så tokigt ändå :D

Härligt med SNÖÖÖÖÖ hos er!! vi fick lite snö någon natt, men den försvann lika snabbt som den kom, och nu har vi typ 10+ och regn blääää. Jag tar hellre kyla och sedan snö på det i LAGOM mängd

Senast ändrad:

KL på mig själv

jag har nu gjort senaste tömkörningsfilmen på z i slow.... ganska intressant att lättare kunna se hur han sätter ner sina ben! Att jag inte tänkt på det tidigare!

Ni ser ju tydligt att han går jämnt emellanåt för att här o där plötsligt göra något galet med höger bak, himla lustigt ser det ut men det är väl så med rörelsestörningar. Jag ser inget samband med varför han gör så just vid dom tillfällena? Ena gången ruskar han på huvudet och andra gör han inte det.

Ni har alltså redan sett filmen, men för er som är intresserad av hans ataxi...
http://www.youtube.com/watch?v=X_ds9bHeuZk

Att man kan ha ett så fint steg även fast man har ataxi :love: (varför vill jag säga atraxi? tänker typ atros)

quimero Va roligt! Vi har en bit dit känns det som...

Vad tror ni om att ta ut en tjej som tömkör Nasse? Jag har bara gjort det 2 gånger (utan gjord) och han är inte jättevan att bli styrd genom bettet..

Det låter som en bra idé.
Det blir ju så himla fel om det blir fel :p

Jag har en liten fråga till er alla.
Snart blir jag av med min kanonkula till mage och tänkte sätta igång med min Snorkfröken. Jag har ingen ridbana hemma och kommer inte ha tid att köra eller gå iväg med honom varje gång jag vill göra något så min plan är att "offra" en del av min redan lilla gräshage.

Frågan är då, vad har jag mest nytta av, en ridbana eller en volt?
Tänkte sätta upp staket (inte eltråd) så jag tänkte försöka vara lite smart.
Visst borde det vara så att jag har mest nytta av en "fyrkantig" inhägnad?
Alternativet är att vara lite här och där i hagen utan att stängsla in något men jag vill ha en inhägnad ifall han sliter sig eller om jag vill låta honom skutta lite.

Jag skulle ha mest användning av en fyrkant. Vi har ju en rundkorall i stallet men vill inte att han springer runt på en volt för ofta, vill kunna rakrikta också även om man bara tömkör. Det är ju smidigt när man löslongerar men endast då.

Precis så tänkte jag också :)
Det får bli en "fyrkant"!
Men jag tänkte inte någon gigantisk yta. Kanske 18 x 30 m. Tror det blir svårt att hitta jämnt underlag om den ska vara större.
Så småningom kommer vi göra en riktig paddock men först ska huset byggas ut (mina prioriteringar gick inte först som ni förstår)

Senast ändrad:

Vad DUKTIG han är! Och vilken mysig väg!! :)

Charlottee: Han är så fin din röda, jag tror lösdriften kommer göra honom gott! Snön försvann inatt, regn och 10 plusgrader! :wtf: Så himla glad att vi har grusat runt grindarna!

Vimsan: Jag hade gärna haft en liten fyrkant. Behöver ju inte vara stora mått, 20x40 är ju lagom om man både vill kunna löshoppa, rida, tömköra osv. Jag hade tänkt sätta upp nåt sånt till i vinter men med elband. Sambon knotade i att det skulle vara bökigt att skotta så vi kommer nog ha sneddade hörn (om jag ens får upp nån...). ;) Jag vill också ha riktig paddock men det ligger låååångt fram i planeringen. :angel: Vi har en lägda som är hyfsat stor, men inte så plan, så jag får väl ta där det är som bäst, lär ändå bli lite sluttande hur jag än gör. :p

Fragile: Har du möjlighet att få hjälp med tömkörning är det ju guld värt! :)

Jag tänkte elband/rep först men sen tog mina "tänk om" tankar fram. De hade jag inte innan jag fick barn konstigt nog :p
Så jag har köpt vitt "avspärrningsband" i plast.
De går ju sönder om hästen springer in eller fastnar i dem.
Min gamle häst fastnade i elrepet förra vintern så jag har ju nyligen sett vilka skador det kan ge :crazy:
Har man ändå inte tänkt att ha el på så tänkte jag att det var bättre att ha plastband eller trästaket.

Jag har en paddock med måtten 20×40 fungerar super med löshoppning och markarbete. Lite trångt att hoppa stor galopperande hästar dock..

Kl. Jag har bokat visare till vårens 3 årstest för roxi och magnus.. det finns så många 11:or i distriktet och visaren jag hade förra året ska flytta verksamheten söder ut.. så då blev det bara en riktigt duktig kvar... :)

Quimero: Åh vad roligt, han ser ju hur cool ut som helst :D

Igår löshoppade jag min fina för första gången och det gick så bra!! Innan har vi jag lett henne lite över bommar som förberedelse bara. Men igår åkte bommarna upp från marken (jättesmått) och hon skötte sig så bra och hade otroligt roligt vad de såg ut som ;) Kanske kan bli en liten hoppehäst av min fux :D Filmade lite på telefon ska se om jag kan få över de på Youtube

Nu har jag sett ut en hörna av hagen och var ju tvungen att stega biten för att se hur stor den är. Fick det till 20 x 30 m så det får duga till en början.
Det är ju visserligen gräs men marken under är väldigt sandig så jag hoppas inte den blir för geggig och hal i höst/vinter.
Just nu går hästarna där för att äta upp de sista stråna för i år.
Jag har ridit där på gammelhästen så får han plats så lär ynglingen också det.

316792_107958305974064_369033_n.jpg

+ Maja_Kandi + Ekedal: Tack för omtanken. Det går åt rätt håll, går dock fortfarande med kryckor och läkaren säger att jag kan vara uppe i sadeln igen tidigast om ett halvår om jag har tur. Så nu har jag köpt ett par nya ridbyxor som jag slagit in i i paket till mig själv (fyller i mars)... Man måste ju ha mål eller hur... ;) :D

Tycker du gör helt rätt med lösdrift. Hade själv gärna haft min på lösdrift om jag hittat någon bra...
Intressant att se filmen i slowmotion. Håller med att det är svårt att hitta ett samband men han ser väldigt trevlig ut emellan rörelsestörningen. Vår travare gjorde lite samma sak (tappade ett bakben ibland) när han var yngre (2-3 årsåldern) men man ser inget av det nu som 4-åring. Fortsätter att hålla tummarna för er. :)

Quimero: Grattis! Vad cool han verkar...

Ekedal: Vad roligt att tömköra för AE. Typiskt bara att det måste komma in nån vid ett sånt tillfälle. Men man får väl se det som om miljöträning är bra...;)

Vimsan: Hade också gjort en fyrkant. Känns som om man har mest användning av det.

Oanki: Vad kul med bokning. Skönt att ha det klart! Känns som om det är så långt kvar men tiden går ju ganska fort... Om jag har kvar min så får hon som ridit in honom nu visa så jag har också klart.

Att man kan ha ett så fint steg även fast man har ataxi :love: (varför vill jag säga atraxi? tänker typ atros)

quimero Va roligt! Vi har en bit dit känns det som...

Vad tror ni om att ta ut en tjej som tömkör Nasse? Jag har bara gjort det 2 gånger (utan gjord) och han är inte jättevan att bli styrd genom bettet..

haha atraxi låter som ett hästnamn :D

Rörelser ser ju alltid mer spektakulära ut i slowmotion! Men han har ett bra steg trots sin ataxi som du säger.

Jag skulle absolut ta ut hjälp för att tömköra Nasse, du får så mkt tillbaka när det blir gjort ordentligt från början :) Jag kan göra det själv men är ingen stjärna på det så jag tar hjälp av en duktig vän alla gånger.
Jag ska hålla mig ovanför hästen och inte bakom :angel:

Harmonie jaa visst är det intressant att se i slowmotion!! Tycker det är så svårt att hinna med att se i vanliga fall, men nu kan man ju verkligen analysera varje steg o princip! :D

Maja_Kandi ja och idag har vi riktigt varm luft hos oss, dom varnar tom för åska inatt :eek:
På lösdriften har dom också grusat vid grindarna, skönt!!

KL.
Lite mys med z idag :love: han är en riktig personlighet!
Lillasyster är mer som sin mor, ston.

Han har satt massor av vinterpäls nu och är mörkare igen
1392038_10151733768841344_1775491_n.jpg

Haha, ja samma här! Jag fladdrar mest omkring efter honom o sen har jag ingen gjord heller så det har mest varit för att vänja honom vid bettet :)

---

Andra gången jag har en dag jag inte åker ut till Nasse sen ja köpte honom, men han är i goda händer :) min syster hjälper till och det är guld värt :love:
Hej säger biffen

Idag har jag galopperat på Magnus i skogen! :D Skulle bara trava men hästen framför blev lite het så då tog Magnus galopp. :)

Dom andra 2 har fått löshoppa då paddocken blivit mjuk igen ( vi har haft 15 grader idag! )

Både Roxi och Tummen hoppar jättefint! Tummen har lite sänkt rygg men får till några fina språng =) Roxi vet inte riktigt vart hon ska göra av frambenen :P
Blev bilder, dock suddiga då jag fotar samtidigt som jag är själv och löshoppar :P
1415030_10151763137488460_884237154_o.jpg

1383687_10151763136153460_18552589_n.jpg

1399108_10151763136543460_724918956_o.jpg

1397454_10151763136963460_885494591_o.jpg

1403501_10151763137343460_1525891853_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1397891_10151763135683460_1028151451_o.jpg[/IMG
[IMG]https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1006294_10151763139073460_524884705_n.jpg
Hon rev inte ;)
1397835_10151763383508460_1287982197_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 463
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar