11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilken snygging ;) Blev väldigt fin i knopparna också.:)

KL
Nu har vi hämtat hem vår 2åring som vi haft på lösdrift hos Grandezza sen hon var föl. Hon är fortfarande liten endast 154 och ser tyvärr helt klar ut i kroppen. Precis som en liten ponny. Undra om hon kan nå upp till 160? :crazy:
Sista tiden hade hon varit kaxig mot de andra hästarna och jagat de äldre stona, men hemma har hon inget att säja till om, där är hon minst och får vacker rätta in sig i ledet.:D Var nog nyttigt för henne. Hoppas också att vi kan komma iväg på löshoppning snart.

kl
Min 11:a var och löshoppade för första gången igår. Hon skötte sig så bra!
Inga större problem att lasta, stod relativt snällt i släpet, även om hon gräde lite. När vi sen skulle hem hade det blivit mörkt och givetvis hade min lampa i släpet gått. Trodde aldrig att det skulle gå men det gjorde det, utan några större bekymmer dessutom.

http://www.youtube.com/watch?v=XrBoBhKms_I

Försökte också mäta med kassa metoder men ca 153-155 cm. Väx nu lilla häst! Kan hästar sakna tillväxt hormon?

+ Maui

Min gammelhäst var bara 152 cm som tvååring (rådgivande bedömning) 161 cm på 4 års testet och nu är han väl ca 163 cm (18 år)
Så än det finns hopp ;)

Ponnylik eller inte - han är vansinnigt söt i alla fall!

Vad roligt det är att följa er alla, jag stillar min längtan efter min lilla PrickFia (eller "The Spot" som sambon kallar henne) genom att följa er. Vill få hem henne NU - samtidigt som jag såklart inte vill ha hem henne innan hon är "redo".

Hon växer så det knakar just nu, är som en gänglig tonåring ungefär helt utan kontroll på kroppen. Tycker att sadeln är lite läskig när hon longeras med den, men det släpper ganska snabbt och hon språngar inte eller så, men ser lite "bajsnödig" ut till en början. Supercool när inridaren hänger och klänger, ställer sig i stigbygeln, klappar, sitter av osv. Såpass cool att han faktiskt satt upp igår och med mig som ledare skrittade ngt varv på volten. :love: :)

Förhoppningsvis kan vi hålla planen att göra henne "sadel- och ryttarvan" ganska omgående och sedan låta henne vila så att hon får växa i lugn och ro, lillskruttan.

Så här söt kan man vara i sitt nya träns efter väl utfört förvärv:

166086_10153344727130145_1198057479_n.jpg

Så härligt när det går bra. :) Ser att du bor i Göteborg så jag undrar vem du har lämnat henne till. Kan ju vara bra att veta om vi behöver lämna bort våran. Planen är att rida in henne själv men man vet ju aldrig..

*KL*

Charlottee: Fina bilder på Z! Han har så vackert huvud.

SpeedyEquus: Hon ser verkligen stor ut! Och högrest! Jag har med min kört på ignorera-taktiken när han skrapar och slår med framben, Abbe blir ju lätt i frambenen när han blir till sig eller rastlös. På honom verkar det vara som Mattiz skriver, dvs att han vill ha lite uppmärksamhet när han slår.

oanki: Kul med jämförande bilder, de har verkligen vuxit till sig till vackra hästar. Imponerad av att du lyckas filma och löshoppa hästarna själv, vi var 3 igår och ändå lyckades jag inte få upp kameran... :banghead:

Önskar att jag kunde ge bara hösilage, men får inte i Abbe så mycket som det behövs. Både han och hans mor har alltid behövt ligga högt i smrp/MJ-kvot för att inte falla ur.

Fragile: Söt nasse, både nu och då!

Sandra1989: Jösses vad snygg! :love: Och vad vuxen har ser ut!

Exotizc: Söt hon är! Hur stor beräknas hon bli? Ser så näpen ut!

supercassie: Hur gick det för Lukas?

lil-sis: Duktiga ponnys! Fnissade lite åt sista bilden när ena pållen fått fel på gps:en och är på väg åt andra hållet. ;)

sona: Såg ju hur stabilt ut som helst!

SaraMara: Söt tjej! Var har du henne nu? Min växer också för tillfället och är väl inte i sin mest välbalanserade fas just nu.

Abbe löshoppades igår för andra gången. Han har fattat grejen och tar sig till hinder självmant, dock tar han inte direkt några språng utan snarare ett större galoppsprång (och klarar hinder utan bekymmer). Har hittills bara haft ett räcke på ca. 70 cm - vågar man höja upp mer och hoppas att han tar med språng då? Eller ska man vänta tills det sitter på lägre höjder?

Lite bilder på skitig häst:
afd0730fff8cf7098c710bd2453cb7fe_zps838724a4.jpg

3f76350f3f9a7726b04a9ff5da336de6_zpsd58e202a.jpg

dca19d7966b1fd6156076b3796f94ec3_zps457c4fe7.jpg

Min käre sambo verkar ha en instinktiv ovilja gentemot de där prickarna, so far har jag inte en enda bild där de syns, han tar alltid foton från högersidan uppenbarligen. Men jag lovar att de kommer. :)

Maui Hon står hos min tränare, som jag också köpte henne av, så hon har ju faktiskt aldrig varit hemma hos mig än - men längtar gör jag ändå. Han är en oerhört duktig ryttare men ingen "inridningsryttare" enligt egen utsago så han kommer göra så mkt han känner att han kan göra med bra kvalitet, känner han att han inte kommer vilja "göra allt" så har vi tillgång till Eamon därnere, så får han ta t.ex. första galoppen eller liknande. Just E har jag enbart goda erfarenheter av från andra i min omgivning så det är mitt stalltips om ni får "problem". :)

fia-lisa Hon står kvar i Skåne där jag köpte henne ifrån, med förhoppning om att få hem henne så snart som möjligt såklart för att kunna lära känna henne på riktigt. Just nu är hon ju verkligen bara min på pappret på sätt och vis, har aldrig haft henne själv och gör inget mer än att betala och mata med äpplen. Hennes människa är ju hennes gamla husse, som har fortsatt omvårdnad ett tag till. :)

Din Abbe är verkligen fin, jag är väldigt svag för mörkbruna hästar med vitt. :love: Vad gäller löshoppningen har jag inga råd att ge... :D känner mig helt nollad. Får åka till professionell löshoppare och få hjälp, annars slår vi nog ihjäl oss allihopa. :o

*kl*

Åh va jag blir avis på alla som löshoppar och hänger.
Jag får allt vänta en månad eller två innan jag sätter igång med min.
Gravidförvirrad som jag är vet jag inte om jag visat denna bilden innan :p

999205_380803312022894_263323953_n.jpg

Gud så söt, nu vet jag ju att det är en helt annan stam, men likheten är verkligen vansinnig med en kompis Rubin-avkomma. :)

Mina gör inte så mycket egentligen. Har precis fått färdigt ridbanan hemma men inget staket än, annars hade jag löshoppat mer och kommit igång lite med connemaran. Russet är iaf inkört, connemaran är inte ens tömkörd.

*
supercassie: Hur gick det för Lukas?

Lille Lukas ja... :)

I ledvolten gick lillgangstern med en arabs svansföring och pep och härjade lite. Inget som inte gick att hantera, men han var tydligt förvånad över tillställningen.
När jockeyn väl satt upp gjorde han även några små luftövningar (som mest gick ut på att lätta i fram).
Förmodligen var han efter detta lite hög i energi och bråkade lite när de skulle cantra tillsammans ned till startboxarna, men inget värre än att jockeyn redde ut det efter lite övertalning.
Bild från ledvolten:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1377349_409191092537658_395136794_n.jpg

Sedan själva kvalloppet:
DRA ÅT SKOGEN vad snabb han var ur boxarna! :O Ser nästan ut som om hans box öppnas innan de andra hästarnas :p (detta ska vi tacka duktiga Gustavo för, det är han som tränat Lukas i boxarna)
Eftersom Lukas är så otroligt mkt snabbare ut än de övriga blir han ju ensam i täten. Jockeyn håller honom lite, så att han ska få sällskap (kvallopp är ju till viss del en övning för de yngre hästarna och det är viktigt att ge dem en "trevlig resa").
Han går hela loppet lätt och med sin väldigt klassiga aktion var det inga problem att klara tiden.
Här är en film från kvalet:
http://svenskgalopp.smugmug.com/Videoklipp/Kvallopp/20009057_9Tmx59#!i=2798201444&k=rxXvJr3

Vi är nöjda med Lukas, och faktiskt lite överraskande att han gjorde hastigheten så lätt (vi tror han blir mer långdistans-häst)!

I framtiden ska vi dock förmodligen leda honom till start, så han slipper stressmomentet att cantra...iaf till en början

Kan bara hålla med! Jäklar vad snabb han är i starten! :p

Kl: Idag fick mina hästar hälsa på presenningen för första gången. Och ja det gick hur bra som helst att stå och blir uppklädd i den ;)

1377445_10151721110238460_1997247988_n.jpg

1380055_10151721109888460_623267095_n.jpg

1383207_10151721110553460_19278977_n.jpg

1384322_10151721110508460_93857402_n.jpg

559426_10151721111053460_1502619395_n.jpg

1378266_10151721110913460_1445776665_n.jpg

fia-lisa: Hon är rätt nätt ja, liknar inte sin grövre new forestmamma :) pappa är 148cm och mamma 146-147cm och enligt ettårberäkningen bör hon bli minst 146. Men jag tycker hon växer jättelångsamt :meh:

oanki: Coola hästar du har!

supercassie: Vad duktig han är! Kul att du visar film :D

Till flera: kul med de som lagt ut löshoppningsfilmer! Så spännande att se hur det går för alla! :)

KL
Innan i somras ventilerade jag lite här över att Nangijala har svårt att uppföra sig när andra hanterar henne. Jag var lite orolig över vad jag skulle göra om det hände något så att någon annan måste sköta henne ett tag. Såklart så händer det nu :meh: Skulle byta bandage på hennes mor som sparkar mig på hakan. Fick ett snyggt hack på utsidan och två fina hack av tänderna i munnen. Fått 15 stygn varav alla utom typ 4 är inuti munnen. Fått ätförbud i flera dagar, tvingad att vara hemma från jobbet en vecka och det värsta av allt: stallförbud i säkert minst 1vecka, kanske 2 pga infektionsrisk...:banghead: min häst kommer explodera. Inte göra något förutom att gå i hagen i kanske 2 veckor, hon kommer inte bli lätt att tas med alltså :meh: Ska försöka få mamma att ta med henne ut som löshäst när hon rider men mamma är mycket tveksam till idéen och vågade bara lova att hon ska få busa runt lös i paddocken ibland. Har jag tur kanske jag kan lyckas övertyga tandläkaren imorgon (måste röntga tänderna) att jag inte utsätts för så mycket bakterier om jag bara plockar ut min häst ur hagen och går med henne lös i skogen. Jag fick inte vara i stallmiljö, men skogsmiljö med en liten ponny? Borde ju vara mer möjligt ;)

Jag skulle hålla mig ifrån stallet och hästarna efter en sån skada, två veckor är betydligt mindre än om du får en infektion och blir inskriven på sjukhus.. sen så borde hästen klara sig 2 veckor utan aktivering. Visst hon kanske blir odräglig men se det som träning för henne .. ofta mår unghästar bra med ett avbrott i vardagen :) och är det bara 2 veckor som andra ska hantera henne in och ut ur hagen. Så borde det inte vara något problem, för ärligt talat kan man inte hålla koll på en 2 årig ponny in och ut ur hagen så ska man nog skaffa en annan hobby eller lära sig hantera hästar. Ta hand om dig själv i 2 veckor :)

Aj :o :eek: Krya på dig!

Sen lite knapplån med.

Blir avis på alla som löshoppar. Hoppas komma igång med det med. Sitter och kikar efter löshoppning i närheten. Närmaste jag hittat är 45 min bort med släp :( Men måste ju finnas folk närmare som ska iväg.

Ska läsa ikapp lite. Igår var jag knockad av min bihåleinflammation så inte riktigt orkat läsa så mycket. Mest tittat snabbt på bilder och videos (kul med video cassie!). Idag blir det trotsa snoret och värken, peppra på med tabletter och nässpray för idag ska vi gå första lektionen för Anders E. Zacke ska tömköras för första gången. Få känna bettet för första gången och ha sele på sig. Det sista oroar mig inte så mycket. Han har ändå haft sadel nu en gång men ska bli spännande och se vad han tycker och hur han reagerar. Klurar på att ta med mig hjälm ifall att :D

Nu har jag suttit upp på min trio för första gången! Gick hur bra som helst, fick dock bara bild på Magnus och Tummen =)

1381355_10151723071213460_1404401885_n.jpg

1376556_618638768159567_1971283412_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar