11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Idag har mitt fina ulligullilull till häst förvandlats till ett exploderande monster... Hingstig och full av energi. Hoppat två meter upp i luften varje gång ett löv fladdrat till x) Ne lite överdirvet, men nästan så, han hoppade till tre gånger idag och bockade en gång, förövrigt lugn.. Men de löser sig, han blir nog lugnare ju mer han får komma ut :)

Höstkänslor? ;)

Trotsade snoret och åkte ut idag. Vi tog bara en kortis i grimman. Linade honom kanske 5-10 min i båda varv. Skritt plus trav. Tog av och på täcket inne på banan samt skydden. Gick bra trots fjantig hingst som försökte sno uppmärksamhet i hagen bredvid. Efteråt satt jag i hagen med honom en stund på hans betongring som hans hö ligger i. Han buffla lite på mig. Snokade på min mobil när jag försökte fota. Får se om jag lyckades ens få en vettig bild :p Blev nog mest mule eller något.

Pratat med stallägaren med. Hon och hennes lilla stalltjej (liten och liten, 18+) kommer hjälpa mig med sadelvänja, hänga och sitta in. Så vi planerar får honom riden i alla gångarter innan julledigt för honom. Samt åka tillsammans och löshoppa :) Så inga planer på skicka i väg honom än. Blir väl hitta någon först till 3års testet som rider honom OM han är redo för det då.

Vad glad jag blir över att läsa att Z verkar utvecklas åt rätt håll! Och det ser ju jättefint ut när han jobbar! :) blir sååå glad! :)

tack!! :D

vad kul med Calle! :D visst är det en härlig känsla att komma upp, som vi har väntat....
spännande att du satsar på kvalitén 2015! Om allt går som jag önskar med z och han blir visningsbar, kanske vi satsar på det också. Det vore himla kul att få visa upp honom faktiskt..

KL. Idag hade vi en mysdag och pysslade lite, jag ryckte även manen, ser så vuxen ut nu stora pojken.

:love:
1231200_10151684297036344_1003560721_n.jpg

Vilket vackert huvud han har! =) Och jättefin hals! =)

kl: Det är så kul att kunna börja jobba med unghästarna igen! Det går så fort framåt i den här åldern =)

Igår fick mina skor på sig Magnus och Tummen fick skor runt om och Roxi fick på framhovarna hon har jättebra kvalite på bakhovarna så där får hon gå barfota så länge det går bra! Alla var kanonsnälla.

Kan bjuda på en bild från när jag tränade på att hänga, jag ville inte vara med på bild är därför jag gömmer huvudet ;)
1379484_10151713507088460_261669111_n.jpg

Hahaha.. tyckte det såg kul ut när jag titta fort. Som du stod på styltor ;)

Idag tog vi två smällar i ett. Sadeln på OCH longera med tränset! Så med fäste i bettet och ingen grimma. Suddiga bilder. Var stallägaren som "stal" honom och tränade åt mig :) Och var svårt fota och det samtidigt. Älskar min snälla stallägare som hjälper oss.

20130927_082752_524571e89606ee59c5226a6f.jpg

20130927_082755_524571ea9606ee744a6f5c41.jpg

Frost på marken. Var minus 2 grader i morse.. usch!
Har video med som jag väntar på att få :)

Senast ändrad:

Ja jag märker det.. så kommer den där store fan och tror hon får va med ;) Vilket sätt! Alla ser väl att hon inte matchar med en skäckig shettis. Du måste skaffa en partner åt henne med ;)

Haha, lite så är det nog ;)
Loppans helbror är till salu, får väl köpa honom också så har de varsin matchande partner :D

mitt något tillgjorda leende, men jag var verkligen så glad :D

Jo vi har haft en stor portion otur och en del skador.

½ dygn tarmbecksförstoppning som inte släppte hemma och blev intensivvård på ultuna, där höll vi på att förlora honom.

ca 5-7veckor skelettskada på kota, yttre trauma men varför vet vi inte. Väldigt dålig prognos och veterinären ville döma ut honom, men han blev bättre så vi valde att behålla honom och se (även på inrådan av en annan veterinär jag sökte upp för rådgivning). Idag är han friröntgad från den skadan och han är alltså helt läkt!!

1½ år gammal drabbades han av ataxi, vilket är den skadan vi brottas med nu. Röntgen ua. och han har gjort stora framsteg! Återbesöket på Strömsholm för några veckor sedan tyckte vi skulle börja rehablitera honom, en stark musklatur kommer förhoppningsvis hjälpa honom och göra honom jämn.

Jag vet att många följer honom, och han kommer aldrig att säljas. Därför har jag valt att vara öppen på ett offentligt forum om allt som händer runt honom :)

Åh herregud vad din fine grabb och du varit med om tråkigheter redan! :(
Hoppas att han fortsätter på rätt väg och att ni får slippa mer skador för resten av livet nu! Håller tummarna för er :D

Hahaha låter som en bra ide ;) Så har du två par.. kan du köra fyrspann :rofl: fast risken är att de långbenta filurerna springer ner de små ;)

Igår gick Loppis och jag på vår första lilla promenad tillsammans, bara typ 100 meter men det är en början och hon var duktig. Lite tittig och uppblåst var hon då hon aldrig gått där förut och våra små gaphalsar stod inne och ropade efter henne :p

Märker att jag har en hel del att jobba med när det gäller i princip allt.. Lite av ett projekt jag skaffat mig :banghead::p

Grimman är inget rolig att få på sig men det går redan bättre.

Ett annat problem är att lyfta hovarna. Det vill hon INTE alls och bara krafsar och slår med benen. Har nu börjat bara röra, klappa och ta ordentligt överallt på benen så hon förstår att det inte är något lurt på gång och förhoppningsvis snart låter mig lyfta. När vi lärt känna varandra lite mer kanske det kommer?

Någon som har något tips?

Bild på oss från promenaden igår och i hagen med småttarna

1378835_10201920894240057_883650245_n.jpg

1377048_10201926693505035_621937106_n.jpg

1186182_10201926689624938_197026111_n.jpg

Haha, ja jisses :D
De har ju inte så långa ben småttarna, får springa för livet eller sätta hjul under hovarna så kan de åka efter de stora ;)
Eller varför inte ta med dem upp i vagnen :p

Vad liten du ser ut bredvid :D

Tips och tips.. tänk på henne som ett jätteföl egentligen om det är mycket grundjobb. Känn på benen, lyft kort och sätt ner hoven innan hon gör det. Prata, beröm.. upprepa.

Grimman strular min med vissa dagar, då lägger jag bara grimskaftet om halsen på honom. I början fick man hålla emot för han ville backa men han har lärt sig att man sitter fast om ett grimskaft dinglar på halsen ;)

Jag ÄR liten bredvid och ändå ser hon mindre ut på bilden än hon egentligen är :D Vore kul att mäta henne, får försöka ta tag i det :) Vet ju bara på ett ungefär hur hög hon är.

Ja, det är lite mitt tankesätt också :) Bra att kunna ventilera här inne där det finns jämnåriga, även fast de flesta kommit liiite längre i sin utveckling/hantering ;)
Lite obehagligt ibland bara när hon är så stor och så himla ohanterad, hade önskat att hon i alla fall gick att lyfta fötterna på. Kanske dum fråga men ska jag säga ifrån (och i så fall hur mycket) när hon krafsar eller bara ignorera och berömma framsteg istället? Alla gör väl olika visserligen.

En jättebebis som är aaaningen ouppfostrad men väldigt snäll :D

Jag säger ifrån när mina har krafsat. Sen ger jag aldrig gotta från handen heller och kan ju vara så att hon tigger med. Svårt säga :)

Det gör jag med min 12:a också och hon är trevlig och ljusår före Loppan i hanteringen :) Vet inte riktigt hur hon reagerar på saker och ting än. Ska säga ifrån, vänligt men bestämt :D

Min 11.a har jag börjat klickerträna precis som min 12.a såå han ville ju inte heller lyfta fötterna, men nu gör han det med glädje x) Iaf fram, har inte börjat bak då jag är orolig att det ska strama i såret :/ Så det tar vi om 2 veckor

MEN jag tänkte fråga, hade ni satt hingstkedja på honom? Idag höll jag grimskaftet endast i vänster hand, tappade med höger så orkade inte hålla emot hans idiot ryck. Galopperar på sidan smått framåt åt motsatt håll jag vill gå till, så tappade honom helt idag. Han stannade hos hästarna 50meter bort, men ändå.... Gick samma runda igen och han blev rädd/exploderade igen, men hann med att hålla hårt i båda, flängde som en vante de första tio meterna innan jag orkade dra till så han stannade.. Men jag kan ju inte hålla på så här, får ju brännsår i händerna x) Sååå Hingstkedja?????

Vissa hästar svarar bättre på att ignorera ett oönskat beteende. Vissa svarar bättre på korrigering andra på belöning när de inte krafsar. Så testa dig fram till var hon svarar bäst på? :)

Det behöver inte alltid vara tigg om godis, de flesta hästar som står och skrapar i gången ex börjar när man lämnar hästen där för att hämta en borste t.ex och krafsar för att de inte vill vara ensamma. Går man då tillbaka till hästen för att korrigera den, kan det förstärka beteendet om hästen tycker det är värre att vara ensam än din korrigering ;) Haha oj var krångligt de låter nu :D

Lite obehagligt ibland bara när hon är så stor och så himla ohanterad, hade önskat att hon i alla fall gick att lyfta fötterna på. Kanske dum fråga men ska jag säga ifrån (och i så fall hur mycket) när hon krafsar eller bara ignorera och berömma framsteg istället? Alla gör väl olika visserligen.

En jättebebis som är aaaningen ouppfostrad men väldigt snäll :D

Jag har alltid kedja första veckan på nya hästar. För vara säker. Oavsett hur fromma de är.

*kl*
Ai-chan är så gott som bra i hoven nu:D Man ser bara att hon ömmar stundvis när hon travar. Så blir nog att dra på sulorna nästa vecka igen. Där emot har hon gått och skaffat sig humör dessa dagar som hon inte fått göra något. Idag lyssnade hon mycket sämre mot vad hon brukar göra när jag bad henne flytta sig och när man sa ifrån snäppet tydligare hoppade hon i luften ^^" Så fort sulorna är på igen blir det promenader och markträning som vanligt igen då man märker hur mycket lugnare hon blir inombords av att få tänka och göra saker. Tror det har lite med att göra att hon är väldigt ranglåg och blir ofta bortfösad av de andra så man ser att hon går och har stenkoll på dom andra och vågar inte alltid fram och så.

Handskar!! Alltid när man håller på med unghästar, nästan lika viktigt som hjälm ;)och stigbett om han bråkar mycket och om kedja inte fungerar. =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 671
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar