11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Smart! Har inte tänkt på det, handskar blir det imorgon! Han är inte svår, extremt känslig emellan åt förutom när han får sina idiot ryck ;) Han blir tyvärr väldigt rädd för mig när jag korrigerar honom också och det räcker med att jag sätter upp en hans och säger prooooo. Så det är en fin balansgång det här med honom, korrigerings träning lär inte fungera så jätte bra, han kommer bara bli rädd... Meeeen det är kul med utmaningar :D

Handskar på imorgon och kedja så får jag nog bukt på hans spökerier, han lär ju lugna ner sig ju mer han litar på mig och inte försöker springa ifrån det farliga utan hellre stanna hos mig när han skräms av något :)

Igår satt jag och kolade igenom bilder på när hästarna var små och jag har precis insett att mina har lämnat sin "ful-period" Jäklar vilken skillnad det blir på ett år! =)
tummen_1_ar_5245ce93ddf2b3533b9fe506.jpg

Tummen 1 år
Tummen 2år
mg_2353_5245cfafe087c3119ae16458.jpg

Roxi 1 år
sommarbete2012_048_5245d01fddf2b33e2cfc5052.jpg

Roxi 2 år
mg_1671_5245d0a69606ee32a76de834.jpg
Magnus 1 år
unghastarnamagnus_042_522ec5019606ee123d4feec8.jpg

Magnus 2 år
mg_1964_522ec30ae087c36d6fa2c89e.jpg

Det är skönt att veta att dom nu bara blir snyggare och snyggare ;)

Min killa var snygg redan som ettåring. Fick se bilder på honom från föl och framåt. Ingen fulperiod. De flesta har ju en men vet en jag födde upp själv med. Hon såg "färdig" ut hon med som åring, bara som en liten sportponny i stället haha. Folk frågade vad jag gav henne för foder för hon var så fin. Jag svarade hösilage :rofl: Var det enda hon åt förutom bete pga bra värden.

MattiZ: Handskar är otroligt skönt. Jag har det oavsett jag släpper ut, lastar, longerar, tömkör, går promenader. Gjort i alla år. IFALL någon häst rycker så riskar du brännskador i handen och du går bättre grepp att kunna hålla emot med. Precis som jag från barnålder lärde mig ha en knut längst ut på grimskaften. Glider det genom handen har du en stoppkloss i slutet.

Mina ätar inget annat heller en hösilage. Aldrig ätit något typ av kraftfoder, bara fri till gång på hösilage,vatten, salt,foderkrita och mineralsten =) Magnus har växt otroligt mycket sen jag köpte han, nästan 30cm på höjden på 1,5 år och att han har hållit vikten så pass bra är pga väldigt bra grovfoder =) Vilket för mig är A och O när man föder upp djur =)

Visst är det skönt med bra grovfoder :) Vi har haft den turen i år igen. Jag avlade i några år och mina ston åt bara hösilage :o En fick lite extra protein men hon var mager när hon kom för hennes föl tömde henne så hon fick stödfodras. Sen klarade hon sig med :) Så är rätt nöjd. Killen nu äter kanske.. 30 kg hösilage men behöver inget annat. Han kommer få en näve Muskel nu när vi sätter igång och tränar för han ska sätta muskler. Det är allt :) I boxen har han en saltsten och i hagen en mineralkaka. Han går väl ute från 07-20/21 dessutom och har en betongring full med hösilage och sen boxen full när han kommer in haha :)
Jag borde mäta Zacke (han fick nytt smeknamn igår av mig och stallägaren) för ser ut som han växt sen han kom till oss faktiskt. Så vore kul att se. :)

Tummen har ju verkligen växt ikapp o blivit finare men gillar nog Magnus bästa av dina! :)

--
Nasse då

Nasse nu :D

Har inga bra bilder från "förr" och han har alltid växt jämt verkar det som

Senast ändrad:

Ååh, vilken liten söt pussmule :d ;)

kl*

Våra går fortfarande ute på nätterna men stödfodras nu med hösilage, men det dröjer nog inte länge innan de får komma in på nätterna...

Idag var vi ute på en skogspromenad med älgflugorna :wtf: Walle har lärt sig att vi plockar bort dem och står som ett ljus när vi rotar i svansen efter de äckliga små djuren... Avslutade promenaden med att premiärhänga lite lätt på honom. Han var inte svårövertalad i och med att vi stod vid hösilaget... ;)

Min syster testade även att knoppa honom och han blev riktigt snygg! Han ser väldigt stor ut också, men är bara ca 158 i manken... Louise som står bredvid är ändå 175..!

1379522_10151968613332122_2086916175_n.jpg

541407_10151968614957122_2114699084_n.jpg

1379660_10151968613712122_1444825880_n.jpg

fia_lisa: Jadu, jag minns knappt hur jag började med löspromenaderna men vi började med det när hon kanske var 10 månader? Vi tog mycket promenader och började med att hon gick lös bredvid mig. Nangijala brukade även få följa med på korta turer när de andra red så hon var van vid att gå lös den rundan :) När hon blev äldre och mer orädd provade jag släppa henne lös korta sträckor som sedan utökades. Visst sprang hon hem ibland men det försvann gradvis. När hon blev så full av energi förra vintern älskade hon sina löspromenader och kom så fort hon fick syn på sin reflexgrimma.

Maja_kandi: Kul att ni börjar jobba igen! Men jag fattar inte hur din filur kan gå från att vara flera centimeter mindre än min till att börja växa om Nangijala ;)

sandra1989: Jättesnygg i knoppar :love:

oanki: vilken skillnad det har blivit på dem! Magnus såg verkligen pluttig ut på sina gamla bilder, så stor han har blivit :)

MattiZ: Skönt operationen gick bra :)

KL
Mitt troll fick följa med på ridtur idag. Jag red mammas ponny och Nangijala fick springa med lös, tänk att de är jämnstora nu alltså... skogsturen gick bra, Nangijala fastnade vid en grästuva några gånger och försvann ur sikte men jag behövde bara vissla och ropa hennes namn så kom hon i full fart :D Vi tog en lång galopp och Nangijala njöt av att få sträcka ut!

Nangijala är för söt just nu. Vaktar grinden när jag är i stallet och tar jag inte henne då står hon och gnäggar med några minuters mellanrum till jag plockar ut henne :D Hon ser jämnare ut i kroppen och känns högre i manken så måste mäta någon dag och se om hon gått och blivit d-ponny tillslut.

dsc02330_52472ba6ddf2b3022007529b.jpg

dsc02336_52472bd89606ee25e87ead49.jpg

dsc02329_52472b73ddf2b342080970a0.jpg

dsc02311_52472a78ddf2b366c048f009.jpg

dsc02296_524729bf9606ee3a6c66c90f.jpg

:love: :love: :love: Han är SKITSNYGG! Jättesnygg i knoppar också, kul att även "hängningen" gick bra! :)

Exoticz: Hihi, söt-Nangijala. :p Hon verkar så ball!

Fragile: Naaaaaaaaaw, bebies-Nasse! :love: Klart han är superfin nu med, men den där bebisbilden alltså!

oanki: Jag tycker framför allt att Magnus utveckling är hyfsat HUGE! Han har blivit kanonsnygg! Så långa ben! :p

Stor skillnad!

+ fragile

Hade ju tänkt visa skillnaden på våra porslinshästar ;) från förr och nu, men sitter med en iPad och blir inte klok på hur jag ska kunna bildlänk-kopiera...
Känner mig som en gammal kärring.

Hursomhelst så är det en stor dag imorgon för en av våra små älvor. Lukas (Gluck Zuryck) massa tyska yn osv... Han ska iaf kvala. Sagt det förr säkert, men tror inte det skadar att beskriva igen; hästen ska ( utan att psyka ur eller vara bråkig, konstig, alltför stökig) gå i ledvolten med sadel och träns, bredvid en eller mellan två träckare, jockeyn ska komma till ledvolten och sitta upp, ekipaget ska skritta ner til banan, kantar ( galoppera samlat) till startboxarna, cirkulera bakom boxarna en stund, lastas, hoppa ur boxarna och sedan gå ett "lopp". De ska klara 800 M på en viss tid.

Blir kul att se om Lukas verkligen mognat som vi tror. :)

Som sagt, inga bilder förrän jag lärt mig att bildlänka från paddan... Eller orka starta min dator, ska jag kanske starta min dator istället?

Senast ändrad:

+ Maja Kandi; Nasse tackar :D hans smeknamn passar ju bra till den rosa mulen..

sandra1989 -> va snygg han är :) stilig kille!

Exoticz -> va fin hon är, alldeles nattsvart :love: du vill inte ha en ljus häst med gräsfläckar? gul svans? (som ska vara vit) ;)

supercassie -> Hur gick det för honom idag?

*kl
Mina elvor har löshoppat idag. Connemaran visste direkt vad vi skulle göra och russet följde med. Båda hoppade 70cm, vilket för russet räcker till treårs tror jag.

Snälla att lasta och åka med som vanligt.

13092911_zps8e2acac9.jpg

1309293_zps1956f9b7.jpg

Vilken snygging!:)
Har inte hunnit med imbra skrutt på länge, men den här veckan fick hon 3 pass. Äntligen kunde vi ta ett steg till i utbildningen . Har skrittat henne utan ledare och kunnat sitta upp på normalt vis;) nöjda men utan bildbevis. Försökte också mäta med kassa metoder men ca 153-155 cm. Väx nu lilla häst! Kan hästar sakna tillväxt hormon?

Min fjutt har skött sig utmärkt både igår och idag, men det blev både handskar och hingstkedja, även om jag aldrig behövde använda det x)
Han gjorde ett protest hopp som han gör när han blir uttråkad igår, men inte mer än så och då är det bara rakt upp och inget springa iväg efter så jag lät han hoppa helt enkelt. Idag lunkade han på utan varken hingstfasoner eller explosioner :)

Vi har även börjat med träningen i stallgången, vad jag vet har han bara stått i spilta tidigare och då alltid suttit fast med en vägg framför sig, han verkar nämligen osäker på vad det innebär såå jag tränar det säkert. Han sitter endast fast på ena sida nu och så håller jag grimskaft på andra sidan och sedan byter jag medans jag borstar osv tills han verkar lugnare i att stå i gången :)

min åring mäter redan 160cm, hon kanske har lite tillväxthormon att avvara till din lilla Imbra? win - win situation :D
Zolero ligger stadigt på sina 164cm (kollade igår).

Är han inte lite ponnylik?
1374895_10151690139981344_386890071_n.jpg

oanki kul att se! duktiga pållar :)

Sandra1989 en rejäl kille! superflott!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar