11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ååååååh! Duktiga pållar! Men vad oroliga och rädda dom ser ut hörru. Ungefär lika rädda för presenningen och ryttaren, skäms på dig som utsätter dom för sånt lidande när de är så panikslagna!

;) :D

Exoticz: Aaaaajj! :eek: Ta det lugnt med stallvistelsen ett tag va, blir det infektion blir det ju sju resor värre, bättre att lida pin i två veckor än i två månader. Lillan överlever ändå ska du se!

KL
Jag har världens bästa Balder! :love: Plockade in honom idag och ryktade av honom (Jäklar anåda vad det flyger hår nu! Är ju som rena våryran!) och flätade manen, måttligt uppskattat av unge herrn.

IMG_20131001_164824_zpsbf3d99e8.jpg

Sen selade vi på och då blev han glad igen!
IMG_20131001_165410_zps249f0df6.jpg

När vi gick ut parkerade jag honom i skaklarna direkt, han klev i som om det var senast igår! Klappade honom på båda bakbenen med skaklarna utan reaktion så jag kopplade på dom också traskade vi runt lite! :) Duktig kille flyttade så fint för skaklarna och kom ihåg exakt hur man gjorde!
Gick tillbaka och skulle koppla på stöttingen, då hade unge herrn en massa energi under fötterna och hade plötsligt glömt hur man stod stilla, så först fick vi repetera det. Sen eftersom att han gått ifrån stöttingen fick han vackert backa tillbaka. Jag lyfte skaklarna och gav kommando för back och han backade så hiiiimla snällt! :love: Efter några försök fick vi äntligen fast stöttingen också gick vi en sväng till hemma på lägdan i lite kringelkrokar, då han inte brydde sig ett skvatt styrde vi kosan ut på grannens stora lägda intill - första gången han går där - nemas problemas! Gick en bra bit på lägdan, rundade en (läskig) elstolpe och vände tillbaka. På hemvägen gick vi längs en bred stig (det är en skoterled på vintern) som han heller aldrig har gått på, och det gick bara sååååååå braaaaa! Han är så störtcool! Den stigen är både lite knölig och lite backig och lite stenig, så stöttingen studsade lite och repade emot stenar (då lever det om som satan, metallmedar mot sten :wtf:) och lilleman bara traskade på! :love: Sista biten hem är det först en tvär kurva som han klarade med glans, och sen bär det av uppför. Där tog vi lite fart och travade upp och ut på vår lägda igen!

Världens bästa kille fick sen gå runt ett varv hemma innan jag spände ifrån och gick in igen. Totalt hade han sele på sig max 20 min från stall till stall, han ville inte alls sluta utan drog tillbaka mot stigen när jag styrde mot stället där jag alltid spänner ifrån. :p

Finaste rumpan <3
IMG_20131001_171645_zpseb429c30.jpg

Det är sååå roligt med bilder på framstegen! Ser fint ut!

KL:
En duktig tjej i stallet fick äran att hoppa upp på Calle igår, när vi för första gången skulle lägga till skänkel.. Men jag hade inte behövt oroa mig, vid första försöket gick han fram för lätt tryck. Utan smackning, för det missade hon. Så vi testade ett par gånger till. Samma reaktion. Lätt skänkel, direkt fram.

Idag hade han dock en bula fram på skenan på ena bak. Förmodligen har han sparkat sig själv, eller ja.. Han kan ju ha fått hjälp med det konststycket med.. Fast ohalt var han. Skönt!

På torsdag blir det skor fram. Efter det så kommer det kanske att gå att promenera ut på vägarna utan att han spänner sig så förbenat. (Grusväg med en del rejäla stenar..) Håller iaf tummarna för det..

Duktiga Balder!!! :)

Vår körning har fått backa lite nu när Calle blir "insutten", men jag hoppas att jag hinner köra en sväng i nästa vecka. :)

oanki: Måste bara fråga, hur hinner du med 3 hästar som ska förberedas för inridning? För att inte tala om sen när de ska ridas mer ;) Hade aldrig hunnit det.

Nangijala går på lösdrift i vinter så det är inte in och utsläpp det jag oroar mig för ;) mitt bekymmer är att hon är duktig på att rymma ut genom grindhålet när hon är uttråkad och någon annan ska ta ut sin häst. Ska bli lite intressant att se hur hon klarar av det här faktiskt :p Ska lyda doktorns order och stanna därifrån :)

Maja_kandi: Duktiga killen! Manen blir så fin när det är flätad så :D

Jadu, jag äger faktiskt 6 stycken hästar och det står totalt 13 hästar här som jag sköter dagligen. In och utsläpp, fodringar mm.
Jag har ett superbra jobb, jobbar 7 dygnspass i månaden och jag börjar och slutar kl 10.00 så då hinner man med hästarna innan och efter jobbet.
Jag har alltid haft minst 3 hästar om dagen att rida även när jag gick i skolan.
Tanken är att rida in och visa 3 års. Eventuellt betäcka Roxi till våren om det går bra på visningen. Och då har jag "bara" 2 hästar att hålla i tävlingskondition när dom är 4 år. Och när alla sen är tävlingsbara så kommer min tävlingshäst vara 17 år så det blir kanon med 3 yngre förmågor =)

Maja_kandi : Ja dom är nerviga dom små liven och dom har noll tillit till sin matte ;)
Men jag måste ju säga att det är praktiskt att ha med sig en extra hästsko när man är ute och kör! Antar att du har hovslagar verktygen i en ryggsäck med dig ;)

*kl*

Trillar in genomsnorig men stolt som f-n :love: Igår åkte vi iväg för tömkörning. Tredje gången eller fjärde gången killen åker släp. Han gick rakt på. När jag stängde försökte han resa sig lite, vet inte varför, men lugnade sig så vi stängde och åkte. 45 min i släp, stod som ett ljus hela vägen. Vi ställde in honom i en box, gick för att betala och sedan tillbaka för göra honom klar. På med tränset, på med skydden och in i ridhuset. Andra gången för honom i ett ridhus, detta helt nytt för honom. Ledde runt honom med grimman över och i grimskaftet två varv så han fick se sig omkring, sen åkte selen på och vi gick ett varv till. Han brydde sig inte. Sen kom svanskappan och vi gick ett varv. Inga problem.

Sedan satte vi tömmarna på honom. Dock i grimman för han är inte van vid bettet och Anders gick bakom medan jag ledde. Sakta men säkert flyttade mamma sig bort och bit för bit lärde han sig massa nytt. Kommandon och allt. Han bara tog in allt som en liten svamp. Så fort han förstod vad han skulle göra åkte öronen fram och han trampade på framåt. Var så kul att se. Så fort det blev något nytt, hur han funderade och så fort det blev rätt såg han så stolt ut. Efteråt fick han massa positiv feedback av Anders. Han sa att Zacke hade ett riktigt bra huvud. Bland de bättre han träffat. Nästa gång är målet att tömköra i bettet och lägga på trav. Längtar redan till november :D

Hem strulade han lite med lastningen. Hade väl så kul där så han inte ville hem :love: Väl på var sen inga problem, bara stänga och åka så då gick det bra :)

Ursäkta suddiga bilder men all fokus var på lyssna och på Zacke:
20131001_133055_524baf1bddf2b3339d9b54d0.jpg

20131001_133028_524baf0ce087c37de70b3ae7.jpg

20131001_132329_524baf00e087c358d36a3f53.jpg

(är en fläta i svansen. han har inte så tunn svans :p)

Du kan ju inte fläta hans man! :eek:
Du ser ju att han är en manlig man! Bredaxlad och allt. De kan inte ha flätor :D

Men superfin! Duktig kille du har.. och ja rumpan :love:

Vad söt han är, man ser verkligen hur han koncentrera sig (ja, hästen alltså :p )! :love:
Kul med tömkörning, det måste jag kolla upp vad vi har för möjligheter till framöver också, vore kul att en gång för alla lära mig, den gamle kan jag till nöds bara tömlongera typ... :o

Visst syns det på honom hur han är helt med :love:

Ja så jag kände med. Har inte haft problem med gamlingarna att tömköra, longera med tömmar osv. Men då Zackeman är helt grön ville jag göra rätt och lära mig från grunden med. Dessutom fick vi nu tips anpassade efter hur han reagerar, läste av signalerna mm :) Så det var helt klart värt pengarna. Direkt när jag kom hem bokade jag in för nästa gång han är tillbaka den 12 november för fortsätta och verkligen få en toppengrund. Så kommer inte tömköra hemma osv tills dess utan låter Anders sätta basen och nästa gång får jag då tömköra med men med honom bredvid så man inte riskerar knasa till det som börjat så bra :)

*KL

Kul och se alla som hittar på massa saker och gör framsteg med sina elvor! :)

Min gris har fått gå in på nätterna nu och är mycket piggare redan efter första natten :D
Såg honom i hagen o han såg mig, springer fram mot grinden "va ska vi göra, vad ska vi göra?" Så det blev en promenad på 1½timma!
Tänkte låta honom följa mig lös men han kom aldrig :D gick hur långt som helst men ingen häst kom...
Så fick gå tebax o där stod han o åt

:rofl: Nää, det är nog precis så han känner också! :laugh: Så fort jag börjar fläta börjar han kliva runt och skaka på huvudet. :p Men jag flätar ju bara för att inte manen ska skavas av under lokorna. :p Tänk om man kunde få honom att förstå det också. ;)

Vad himla roligt med tömkörning för AE! Jag är så grymt avis på alla er som är iväg på sånt! Kan man inte dubbla honom och sätta en på permanent basis i norrland också? :confused: :angel:

Han ser ju himla trygg och lugn ut redan första passet så det kommer nog gå som en dans! Kul att få så bra hjälp redan från början! :)

Hihi jag förstår ju varför du flätar ;) Men han skiter nog i den "vettiga orsaken". Han är ju MAN! :D

Ja jag är så jävla nöjd med att jag tog AE direkt vid första "försöket" för det gick så jävla bra och han var så med. AE gjorde ett litet misstag för han pratade med mig samtidigt och direkt märkte man på Zacke att han inte förstod. Så man lärde sig väldigt mycket av det :) Matte stod bara i mitten av ridhuset, rak och stolt över sin bebis :love: Jag har en stor larvig men smart kille :p

Gud va duktig han är! Jag skulle också vilja ha ett proffs som tömkörde mina! :P ( Liiite avis bara )

Idag fick Roxi och Tummen matte på ryggen igen, denna gång blev det att jag hängde över ryggen 1 gång och sen svingade jag över benet =) Upprepade sen 1 gång till och båda såg nöjda och glada ut!

Finns tom bildbevis på mina superstressade hästar ;)
1378626_10151725137098460_2061179220_n.jpg

Roxi
994025_10151725137088460_1809164485_n.jpg

Tummen
Väldigt nöjd över mina tjejer idag! =)

Alltså.. dina hästar ser ju helt förstörda och knäckta ut. Hemska människa.. de rasar ju ihop så nerviga som de är :p

Å du har ingen som håller i ens!
Trygga hästar du har :)

Min mespropp var supermodig igår, han vågade dricka vatten när slangen låg kvar i och det kom vatten!!! Det ni!! Strongt gjort av Snorkfröken :D

1382372_386174914819067_1880555677_n.jpg

Söt snorkis :love:

Glömde berätta att min häst har BRA musiksmak. Jag hade hörlurarna runt halsen och det dunkade Rammstein i dem. Höjde för kunna höra bra fast man inte hade hörlurarna runt halsen (högtalarlösning ;)) och killen kom fram och lyssnade med intresse utan äta upp lurarna ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar