11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

ÅÅååå vilken vacker pålla! Ja skriv allt, vi vill veta mer! :love:

Och idag är alla stygn borta, han tyckte det var väldigt obehagligt, men som jag märkt när man petar lite för hårt på honom går han EMOT det. Så han höll på att trampa på mig idag flera gånger för att han ska gå emot det som gör ont inte ifrån det. Konstig häst, han måste fått det här om bakfoten eller? ;P Gick bra när vi kom bort ifrån den svullna biten, idag står han alltså hälften inne och hälften ute, så han inte hoppar runt x) får vara ute några timmar å då ska han ha massor av mat så han inte rör på sig ;)

!

ÅÅååå vilken vacker pålla! Ja skriv allt, vi vill veta mer! :love:

Och idag är alla stygn borta, han tyckte det var väldigt obehagligt, men som jag märkt när man petar lite för hårt på honom går han EMOT det. Så han höll på att trampa på mig idag flera gånger för att han ska gå emot det som gör ont inte ifrån det. Konstig häst, han måste fått det här om bakfoten eller? ;P Gick bra när vi kom bort ifrån den svullna biten, idag står han alltså hälften inne och hälften ute, så han inte hoppar runt x) får vara ute några timmar å då ska han ha massor av mat så han inte rör på sig ;)

Fast det där med mottryck är ju en naturlig reaktion, hästar är ju sk mottrycksdjur. Att man lär hästen gå ifrån tryck är att arbeta med ledarskapet. Skönt att han får komma ut lite mer och mer! Snart är det du som lägger ut bilder när du hänger och grejar! :D

*KL*

Inser att jag inte hinner med i erat tempo alls, tar ju en halv dag att läsa ikapp sig! :p Så kul att se alla framsteg som görs, man blir ju peppad så det räcker och blir över.

Jag har fortsatt hänga lite på Abbe, inga bekymmer. Dock börjar det bli en piggelin så vi har försökt släppa honom i ridhuset med jämna mellanrum för att busa av det värsta, nu när han får gå med sin mor för ett tag. När jag släpper så går han bara och väntar på att få komma in till mig... Sedan kör vi följa John, han går strax bakom mig och hänger på allt, tom. när jag backar. Går bättre i bus-hänsyn när min mamma släpper honom, då gasar han runt som en tok! :D

Lite nacke börjar det allt skymta fram på unghästhalsen :):
61c4925e-ac96-4528-a6f1-e54fe4cb79de_zpsdebe36fd.jpg

Oj, det glömde jag skriva haha. Hon kallas för Ninja och är e: Cairo (e: Cortez) och ue: Casir Ask.

Jag fick henne den 15 augusti så hon är ganska ny hos mig men jag har redan fäst mig så mycket vid henne. Hon är helt underbar i tempramentet, helt orädd och nyfiken i en strut :)

ninja1_524e9d29ddf2b3554c61be5b.jpg" alt="" class="image" data-oid="524e9d29ddf2b3554c61be5b

Idag ska jag testa sitta på henne med sadel för första gången, återkommer väll hur det går men kan inte tänka mig annat än att det ska gå bra. Hade jag hoppat ut oh ridigt ut på henne hade hon nog inte brytt sig!

Denna bilden togs i måndags!

1377101_10153308203830005_1208311179_n_524e9d52e087c30e90a15cf5.jpg

Jaha, Quimero. Vart står ni nånstanns i vässan? :D Kan du inte berätta om din pålle vad de är för nått?

Sv: !

Fast det där med mottryck är ju en naturlig reaktion, hästar är ju sk mottrycksdjur. Att man lär hästen gå ifrån tryck är att arbeta med ledarskapet. Skönt att han får komma ut lite mer och mer! Snart är det du som lägger ut bilder när du hänger och grejar! :D

Jaså, jag som har läst så mkt hästar, haft så mkt hästar jag har alltid bara benämnt hästar som Tryckbaserade djur typ, aldrig upplevt en häst tidigare som går EMOT trycket de är därför jag blev så förvånad första gången han gjorde så (A)

Mjaa, så jätte stor är hon nog inte än iaf. Jag har inte mätt henne nu men jag skulle gissa på att hon ligger runt 162, hon är rätt nätt så upplevs kanske mindre? Hennes mamma är 174cm och hennes pappa 167cm så jag hoppas hon växer en bra bit till då jag är 175 lång :) (inte jag på bilden över)

Jaså, jag som har läst så mkt hästar, haft så mkt hästar jag har alltid bara benämnt hästar som Tryckbaserade djur typ, aldrig upplevt en häst tidigare som går EMOT trycket de är därför jag blev så förvånad första gången han gjorde så (A)

Skolade hästar reagerar ju med att flytta sig för tryck, men första gången man lägger tryck brukar de flesta hästar reagera med att trycka tillbaka. Det är ju också det den mesta av träningen med häst går ut på, att just få dem att flytta sig från tryck. Har för mig att jag läst att det handlar om instinkt för att minska skadorna vid rovdjursattack.

Så fiiiiiiin! :love: Välkommen till tråden! Vilken pärla du skaffat dig! När jag såg henna mot sargen i ridhuset tänkte jag direkt, JÖSSES vilken STOR! :eek: Men sargen kanske inte heller är så hög. :p Här på hemmaklubben är den nästan 2m hög så en häst med manken i den höjden är liksom, stor. :angel: Jättefin verkligen!

fia-lisa: Fina Abbe! Lite nacke börjar ju skymta där som sagt! :)

Quimero: Duktiga Calle!

oanki: Men vilka duktiga bebisar du har! Välförtjänt vila! :)

MattiZ: Vad skönt för honom att få börja komma ut! :)

KL
Tog en sväng med stöttingen med Balder idag! :) Han är så positiv och rolig att jobba med nu, han skyndar sig fram i hagen när jag kommer ut med en grimma och blir jättebesviken om jag tar hans kompis istället. :p Sen står han som ett ljus på stallgången, även när selen läggs på, och sen traskar han på ute så man knappt hänger med själv. :D

Inga bekymmer alls att spänna för idag, han tyckte dock att jag var seg när jag ville ha honom att backa lite till så han nöp mig ordentligt i sidan. :mad: Han har kvar lite såna dumma fasoner och ska bitas och tjuvnypas när han kommer åt. Mindre kul! När jag då ryter i åt honom ser han mest bara sur ut...

Själva turen gick jättebra! :) Vi traskade runt hela bondens lägda intill gården, den är riktigt stor, skulle tippa att den är kanske 6 ha formad som ett L, så det är en ganska bra promenad. En bil mötte oss på grusvägen intill - inga problem. Lite balplast fladdrade och lite konstiga växter vajade som han tittade lite på. Men han är så cool, han tittar, tvekar och skyndar sig förbi. :D Inga tvärnitar och slänga sig runt inte! Sen gick vi lilla skogsstigen sista biten hem. Det blev en alldeles lagom runda på uppskattningsvis 15-20 min (han ångar ju på så jag nästan måste springa :p). Hemma stod han jättesnällt när jag spände ifrån också. Det snurrade nog lite i huvudet på honom tror jag, han gäspade och stod blick stilla hela tiden, brukar alltid bli nåt steg åt sidan men icke idag. :p

KL

I tisdags var sista gången med instruktör för hösten, det börjar vara för mörkt för att åka iväg och träna på kvällstid nu. Fick med mig fotograf! :D

05-1465.jpg

Tubbe görs i ordning efter resan

07-1467.jpg

Uppvärmning

Målet var att kunna sätta honom för en liten rockard nu sista gången, men dels var han lite väl alert redan från början och dels så strulade det lite så vi fick istället backa några steg. När jag körde honom med släpande skakel så halkande han till i gräset och kände sig väl antagligen låst i skaklarna och gick upp på bakbenen ett par gånger. Efter det var han lite spänd, så vi satte in ledare igen och när vi avslutade för kvällen hade han gått ett bra pass med kälken på ett avslappnat och fint sätt.

03-1463.jpg

Med släpande skakel

09-1469.jpg

Pausar lite i en av de där långa halterna som matte envisas med (och som han är skitduktig på att stå avslappnad i!)

04-1464.jpg

Dags att hämta kälken

11-1471.jpg

Han är även hur duktig som helst att sätta för, aldrig ett felsteg, aldrig orolig

14-1474.jpg

En längre sväng på olika underlag, gräs, grus, asfalt och litet skogsparti blev det med den

06-1466.jpg

Dagens publik

13-1473.jpg

Blir lätt lite vingligt med unghäst, men naturen är ju vacker i alla fall

01-1461.jpg

Fina skrutthästen filosoferar efter träningspassets slut

Skolade hästar reagerar ju med att flytta sig för tryck, men första gången man lägger tryck brukar de flesta hästar reagera med att trycka tillbaka. Det är ju också det den mesta av träningen med häst går ut på, att just få dem att flytta sig från tryck. Har för mig att jag läst att det handlar om instinkt för att minska skadorna vid rovdjursattack.

Jo jag antar det, det är klart vi lär dem att flytta för tryck antar jag. Har inte reflekterat över det eftersom det varit så enkelt med de hästar jag ridit in x) Jag har bara gjort grund inridning dock, alltså typ skritt trav, galopp rakt fram, svänga och stanna x) Framåt är ju dock det viktigaste så det har jag varit noga med :)

Maja_Kandi: Ja det är super skönt!

Fråga till alla, hur länge hade ni väntat med att släppa ihop dem? Jag hade tänkt mig 1 vecka till.. Bara för att vara på den säkra sidan. Men jag kanske ska vänta längre? Han har ju inte läkt helt så att börja busa än funkar ju inte även om han och 12.an redan står å biter varandra i öronen över grinden. Men vänta längre än 1 vecka till eller inte?

Senast ändrad:

Ååååh, fina Tubbe! :love: Så härligt med så bra hjälp med inkörningen, kommer ni fortsätta själva på hemmaplan hädanefter eller har du hjälp hemma också? :)

MattiZ: Det beror väl på hur det läker. Är det jättestor risk att det spricker upp? Vart är själva såret, i skapet? Om det är i skapet känns det ju ändå ganska skyddat från kompisen så att säga, men är det nånstans där kompis kan komma åt att klättra eller bita eller sparka så hade jag hellre avvaktat lite till.

Ja alltså kan visa bild, det är ju väldigt lätt åtkomligt!
Men ska ringa veterinärerna imorgon igen..

Öm men såret har läkt jätte fint, inget kladd, bara en liten svullnad och sedan så har de inte varit några problem alls :)
JÄTTE SKÖNT! Ingen feber har han heller haft så gått väldigt bra!

Med och utan plåtserlapp!
16_zpsa1ac7d20.jpg

112_zpsedb5ae3c.jpg

VI har även gjort framsteg nu ikväll! Han är ju verkligen som en liten hund nu dock, i hagen följer han mitt varenda steg hur jag än vrider och vänder på hur jag går. Han har nog aldrig haft människor förr xD öm men nu lyfte jag bakbenet en gång, han kickade litegrann bara men slutade och fick massor med berömm så det andra bakbenet var lite segt att lyfta men han gjorde ingenting. MKT duktig ;)

Senast ändrad:

Jag kommer fortsätta att befästa det vi gått igenom på kursen nu, men i mer varierande terräng. Kommer dessutom fortsätta en hel del med tömkörning och miljöträning. Det här kommer jag främst att göra själv, ska vi ha in några nya moment så kommer jag ta hjälp.

Tanken är att hålla igång i oktober nu, sen vila några veckor i november för att smälta saker och ting och sen när det förhoppningsvis kommer snö i december kunna åka med sittandes på åkdon efter.

Tack. :) Kan verkligen rekommendera att köra in unghästarna! Det är otroligt nyttigt på alla sätt och vis, även om de inte är tänkta som körhästar senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar