11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ja, hon är jätteduktig. I hennes partiska mattes ögon är hon så fin och begåvad att jag knappt tror att en så fin och begåvad tvååring någonsin travat med ryttare förr. ;) :D

Skämt åsido, hon sköter sig jättebra. :love: Spöket på ryggen också, även om hen inte vill figurera på bild och därför ser lätt otäck ut. :D Vet inte hur jag lyckades med redigeringen, men ser ut som om ryttarens ben är gjorda av fisknät typ, snacka om skräckfilmsfigur... :rofl:

jag tror o hoppas att det kan hjälpa honom med att sätta fötterna rätt, åtminstonde bättre. Rehablitera sig själv typ.

jodå finns många aktiveringsmöjligheter om man vill, så vildhäst på heltid blir han inte :p bla unghästhanteringen 1 per månad (som jag gör med lillasyster) tänkte jag vara med på. Hanteringen behöver z.

Hoppas jag tar rätt beslut nu men jag tror det.

SaraMara hon är verkligen tjusig! vilken utstrålning! och jätteduktig heja er!

Senast ändrad:

Låter som en jättebra lösning för Z tycker jag, måste vara nyttigt med så mkt - och varierad - rörelse för den typen av rehab? Vad är det för unghästhantering? Lät spännande?

Tack! Jag håller med, blev galet ridsugen av att se henne idag. De gånger hon förstår vad hon ska göra och spetsar öronen och bara travar på... Lovely! Sedan blir det ju förstås mestadels vingel och "av och på", men jag som inte är ngn unghästryttare tycker det är ett nog så gott betyg att hon kan glimra till tillräckligt för att se rolig ut att rida om så bara några meter. ;) :D

Jag har lärt mig en läxa idag! :D Jag har ju då och då lagt på han antingen sadel eller tömkörningsgjord i boxen, ett antal gånger nu och han tar allt med ro suckningar osv, väldigt lugn så. Spänna gjorden inte heller farligt och han har vant sig vid att matte trummar på sadeln eller flippar med något som ska verka läskigt. Så jag tycker han var redo för att lägga på sadlen ute på stallplanen och bara skritta ett varv med den på ryggen, för han var ju så lugn? :)

HAHA 1 steg sedan exploderade hästen i luften och jag fick springa efter över hela stallplanen bort till andra sidan av staketet. Lovar att han hoppade som en känguru! Sedan stannade han och då var de inte farligt längre? Vi gick en runda i skogen och sedan var det farliga över... Han behövde ju inte överdriga tkr jag xD Men nu vet jag, även om hästar är lugna i alla förberedelser så behöver de inte vara det i nästa steg ;) Fast det visste jag ju redan, men blev förvånad ändå :)

Vad härligt Charlotte att han blivit så mkt bättre! Jag hoppas verkligen han håller sig fräsch nu, han är så fin din Zolero!

Känner mig bubbligt lycklig och glad över att få hoppa in i er 11:a-tråd med följande lilla raring:

DSC_0478.jpg

Och hur har jag kunnat missa att du varit i denna tråden Sara? O_o Jag som följer den dagligen (trots att jag varken rider, eller har en 11a ;) ). Hittade ett inlägg från sista sidan från dig och började bläddra tillbaka för kunde inte förstå hur jag hade missat dig.

Vilken goding du köpt dig. :)

// Sofie som red tinkern Katja 2005-2007

Hahahaha, hoppla! Jag väntar nästan mig den reaktionen när jag får hem Pricken också, hon är nästan overkligt cool i sin nuvarande miljö - men med miljöombyte? Hej och hå, kan bli spännande. :D

Nej men hej Sofie! Vad kul att höra ifrån dig!

Tack (och jag håller med, även om jag ju såklart är ruskigt partisk så är hon såklart Fantastisk i mina ögon ;) )!

Man kan göra både och ;)

Maran saknar nästan all framåtbjudning, hoppas på att komma igång med körningen av coben så maran kan springa med och få lite driv och kondis.

Ja det är jättestort bete med berg och klippor och ängar och hav så massa bra träning för unghästar :D

Det ska nog bli häst av honom med, han rör sig fint, stort kanske lite för stort :p

Lösdrift är bra :D
Min hingst har gått ute sen han var 4 veckor gammal, var uppstallad någon vecka när han var 3 månader då han fick sy ett sår. Sen har han varit ute för resten.

Nu har jag mina märrar också på lösdrift (hemma) och det funkar jättebra!

Haha, svårt nog att bara rida om du frågar mig - ska nog hålla mig till att försöka lära mig det. :D
Låter som en bra plan med maran dock!

Kl: Min trio har fått vila sen ridturen senast. Dock så har folk börjat ringa och maila och tror att jag tar in hästar för in och tillridning ;) Lite roligt faktiskt att folk tror att jag har det som jobb :P
Jag har tackat nej faktiskt till dom flesta men en bekant som inte har möjlighet att rida in sin häst själv och som bor ca 5km hemifrån ha jag lovat att hjälpa.
Också ett sto( 2011) e Zuidenwind-Florestan. Har träffat hästen förut och den är jättefin och väluppfostrad så det ska nog inte vara ett problem. =)

Jag har bilder men jag lägger inte upp några då jag inte vet vad ägaren tycker om det. Så ni vet! =)

Absolut. Calle (Catch the Cat) är ett engelskt fullblod (även han fux) som jag köpte innan han ridits in för galoppen när min egen uppfödning akut fick avlivas för snart ett år sedan. Det var ödet som gjorde att det blev Calle, jag sökte inte efter ett fullblod eftersom jag egentligen är mer för grova hästar.

Men det blev alltså Calle. Nu är han inkörd (Så gott som vill jag säga, men han drar rockard i skritt och trav utan mankemang.) Nu är inridningen på g, och bara han kan bära i skritt och trav utan ledare blir det vintervila. Han är i dagsläget ca 164 cm hög, blir nog ett par centimeter till, men inte över 167 om jag gissar rätt.

Vi står ganska nära N*s gård, som ligger intill Salavägen vid Tillberga/Hökåsen.

Trevligt trevligt! Det blir inte alltid som man tänkt sig men kul att du hittat en ny vän. Hur lång vintervila har du tänkt att ge din pärla? :)

Måste bara få berätta att jag tog min första uteritt med pärlan i lördags :D Det gick så jäkla bra! Inga reaktioner, bara traska på som ingenting var annorlunda. Nu är vi verkligen på G :D

1381566_10153318448790005_1787993590_n.jpg

Min överbyggda lilla dam och en stor kluns på ryggen. Men men :)

Hahahaha, hoppla! Jag väntar nästan mig den reaktionen när jag får hem Pricken också, hon är nästan overkligt cool i sin nuvarande miljö - men med miljöombyte? Hej och hå, kan bli spännande. :D

Haha ja precis, ja innan min pålle kom till mig har han nog bara gått in och ut i en transport ett antal gånger, allt annat är nytt.

MEN efter allt skuttande igår så la jag på sadeln idag igen och han gick så lugnt och fint, backade först några meter innan jag smackade på lite så skrittade han fram och travade även lugnt och fint med den så han lär sig fort iaf. Så nu ska han få slippa den ett tag, tills ihopsläpp och sånt är klart :)

Haha, vad kul att folk hör av sig så! :D Du kanske skulle börja jobba med det? ;)

tengstrom: Vad härligt med första uteritten! Grattis! :)

KL
Det här sysslade jag och Balder med idag. :love:

http://www.youtube.com/watch?v=zngZWWAwEgk

Idag gick vi upp på en väg som är en gammal timmerväg, stenig och gropig och ojämn. Den har två ganska branta (men korta) backar också, alldeles perfekt för lilleman att träna på! Den går precis ovanför vårt hus och leder (tyvärr) bara till en vändplan, så där körde vi idag! :) I början var han jättetaggad och ville bara springa, vovvarna var med för första (och typ sista :meh:) gången och de var halvt odrägliga i början när jag skulle spänna för. "Matte jättekul matte, gå hästen wiie roligt framåt!" Balder ville fullt förståeligt inte gärna stå still när de flängde runt oss, men det gick bra ändå. Får tänka så att såna distraktionsmoment är bra träning. ;)

När vi kom hem igen var han alldeles lagom trött. Lite lite svettig på bringan och mellan frambenen, så det blev en alldeles perfekt tur. :) Han var så himla nöjd inne i stallet och gäspade och njöt. :p

Men oj så duktig han är :D Inte många hästar som klarar av det där. Speciellt inte så unga :)
Är inte aktiv i denna tråd men brukar kolla den ofta. Velar mellan att köpa en 11.a eller en 12.a Och då är det rätt kul att kolla i denna och 12.ornas tråd. Så vi får väll se om jag köper en 11.a eller en 12.a och kanske blir aktiv här ;)

Maja_Kandi: Vad duktig han är! Ser så himla mysigt ut! :D

Var nyss och lunchfodrade mina pållar (har en till -97 som dock är skadad :( ) nyss och klickade några snabba kort på lill fuxen.

:love:

mmmm_5252af4addf2b335be076416.jpg

Haha tror ni hon nånsin kommer växa i sitt lilla huvud? ;)

Jag tror du har fattat ett klokt beslut. Jag har inte några underbyggda teorier, men tänker själv att om det nu är nervskador som ska läka så är ju så mycket rörelse som möjligt det absolut bästa. Jag upplevde att Abbe blev mycket bättre när han fick gå i stora kuperade hagar.

Och så snygg han är, finfina Z! :d

Jag är helt imponerad av allt du verkar hinna med. Inridning av 3 egna som av alla bilder att döma hunnit hanteras en hel del då ser så trygga och tillfreds ut och så en till. Heja dig! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar