11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Verkligen imponerande hur fint såret är! Jag hade nog avvaktat med ihopsläpp mer än en vecka till. Nu har jag inte riktigt koll på sällskapet, men är det hingst/valack som ska vara kompis är ju risken stor för klätterlekar som kan gå illa åt såret. Är det sto som är kompis så finns ju fortfarande möjligheten att han kan betäcka henne.

Då har vi lite samma plan då! :) Jag ska också fortsätta köra med stöttingen nu på lite olika vägar och underlag, sen vila några veckor när underlaget är som sämst, typ i november, för att sedan fortsätta när snön lagt sig. Då tänker jag åka med också! Iiiih, längtar! :D Nu går det ju så tungt ändå bara med stöttingen i gräset, så vi kör korta turer nu i början. Han blir inte ens svettig, men nöjd! :)

MattiZ: Oj vad högt upp det var! Hur fasen har de gjort egentligen? Fiskat upp testikeln med metspö? När såret sitter så pass utsatt skulle jag inte släppa ihop än. Det känns riskabelt med klättrande kompis. Men nu var de där stygnen borta va? Annars hade då mina klåfingriga knäppisar pillat bort vartenda ett. :meh:

Haha ja det är jätte fint, kan ta en ny bild idag då häftningarna är borta ;) Ja alltså jag hade tänkt vänta 1 vecka till, HELT SÄKERT. Han är väldigt pigg idag och det verkar som om han tycker det är skönt att de är borta, de gjorde rätt ont att ta bort dem med så det lär väl ha stramat i skinnet en del?

Ja som sagt ska han gå med två äldre herrar 21 o 22, men sedan har jag ju en 12.a också som gääääääärna leker redan nu genom staketet. Jätte bra för där kommer de inte åt mer än på hals och huvud då grinden är så pass hög ;) Så vi får väl se hur det ser ut om 1 vecka, om det inte känns helt säkert väntar jag längre!

Maja_ Kandi: De har ju gjort såret där uppe för att han var tvungen att göra en titthålsoperation, delvis det översta såret(det minsta) är antagligen där de tryckt in kameran för att se vart den jävla testikeln var någonstans och sedan de andra såren är nog skurna efter de hittat den :) De lyckades ju inte ta ut eller hitta den genom buköppning så denna operationen var ända alternativet, varav de står upp under själva ingreppet = jätte bra för hästen inte lika påfrestande för kroppen :)

kl

Min hingst går ff kvar på sommarbete fast nu med understöd av hösilagebalar. Så länge han är kvar på betet kan jag inte göra något vettigt alls med honom för det ligger långt ifrån all ära och redlighet och finns inga ytor (eller stall) utanför hagen att jobba honom på. Är inte så sugen på att stå och försöka tränsa och lägga på utrustning inne i en hage med andra hingstar :crazy:

Jag hoppas hästarna flyttar tillbaka till lösdriften snart för där finns stall så jag kan ta in och även en mindre inhägnad gräsplätt avdelad från hagarna där det skulle funka att longera så länge det inte är alltför vått.

Han kommer att åka iväg för inridning efter jul men vill ha startat honom innan dess så han kan longering, inspänningar, sadel

Absolut. Calle (Catch the Cat) är ett engelskt fullblod (även han fux) som jag köpte innan han ridits in för galoppen när min egen uppfödning akut fick avlivas för snart ett år sedan. Det var ödet som gjorde att det blev Calle, jag sökte inte efter ett fullblod eftersom jag egentligen är mer för grova hästar.

Men det blev alltså Calle. Nu är han inkörd (Så gott som vill jag säga, men han drar rockard i skritt och trav utan mankemang.) Nu är inridningen på g, och bara han kan bära i skritt och trav utan ledare blir det vintervila. Han är i dagsläget ca 164 cm hög, blir nog ett par centimeter till, men inte över 167 om jag gissar rätt.

Vi står ganska nära N*s gård, som ligger intill Salavägen vid Tillberga/Hökåsen.

Tack. :) Kan verkligen rekommendera att köra in unghästarna! Det är otroligt nyttigt på alla sätt och vis, även om de inte är tänkta som körhästar senare.

Ja det tror jag med :) sen har jag en liten fjantig dröm att OM jag gifter mig skulle jag vilja åka häst o vagn med min egen häst till bröllopet :o

Vill inflika i mitt föregående inlägg att allt kanske inte blir som man har tänkt, men det allra bästa ändå. :) Jag sökte inte efter ett fullblod, men jag fick den bästa vännen! :)

Så sant, men köra in har jag inte planerat nu tyvärr då jag fick lilla WallE så sent och alla komplikationer, men vi ska börja tömköra på Måndag/tisdag, för då fick man börja motionera eller så :) Lika bra han får börja med något direkt så uttråkad som han är nu x) Sen när tömkörningen sitter får jag börja med sadelvänjning/hängning och sånt och planen är väl att komma dit i slutet på november eller så. Själva inridningen får ske till våren :) Sedan kanske jag kan fundera kring inkörning, för han ska gå som skogspålle i 1år tills han och 12.an ska åka iväg tillsammans ist. 12.an på inridning och 11.an på tillridning blir det ju då :D

Jag vill köra in mina också, dock har jag ingen hjälp vilket jag gärna har när jag ska köra in hästar :p körde faktiskt in en häst åt tummens förra ägare :) och jag kör ponnysarna ofta. Jag tycker det är superbra träning och hästarna brukar tycka det är superkul ! :)

så duktig han är! Och så snygg!

liten raport om våra älvor då:

Nanook och Ivy är fortsatt lite snoriga och dana, så de får vila ett tag till.

Archie skulle ha startat imorgon, MEN (saxar från vad tränaren skrev)
" Lukas (Glück Zurück) står i spolbåset och lyckas på något sätt komma loss därifrån och när han springer ut på gången och då låter det så mycket att han skrämmer Archie (Push Play) som är precis utanför stallet, han skenar iväg och han och Sandra går omkull!"
Archie är inte trasig eller så , men kiropraktorn fick känna på honom och konstaterade som ett blåmärke kring ena höften. Det syns inte att han är påverkad av detta när han travar eller cantrar men när man sedan skrittar av så ser man att han blir lite matt. Vi vill inte ge honom en dålig upplevelse genom att starta och riskera att han inte kan ta i så som han kan. Alltså får han vänta ungefär 3 veckor till.

Lukas verkar ha tagit sitt kval mycket bra och tränar nu på "som vanligt", blev kollad av kiropraktorn i veckan och han hittade inget alls, sa att Lukas känns helt perfekt
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (9).JPG

Bonnie ska starta om en vecka i Breeders och hon är i uppträning för att toppa formen tills dess. Hon ser verkligen fin ut.

här med America (som faktiskt är från samma uppfödare):
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (5).JPG

*kl

Russet är nu satt i vagn hemma också. Går som en klocka :love:

Connemaran är tömkörd men inga bilder på det :p

I förrgår löshoppade jag Imbra som skötte sig strålande. Mycket energi dock efter hindren och fina exempel på de högre skolorna då. Höjde upp till 90 cm på sista hindret. I går satt jag på henne för 2:a gången utan ledare. Hon tycker det är konstigt att gå fram då och jag var för rädd för spöreaktionen och använde skänkeln för mycket. Men det är kul att hon är så trygg i övrigt i situationen och väldigt okomlicerad. http://youtu.be/MtABEWAgllk?t=23sIdag gläds jag åt Messi Ängs( e. Belamour) fina framgångar på Flyinge.

kl

Är jättesugen på att börja jobba min nu men det går ju inte så länge de är på sommarbetet :(

Skulle gärna vilja få mätt honom också, försökte måtta mot mig själv idag, svårt men 162-163 är nog rimligt.

Han är i alla fall vattentränad :p drog galopprace i vattnet så kanske blir FT-häst av honom ändå trots att han är lite stor och långsam i sin aktion.

IMAG1486_zps0f726a62.jpg

IMAG1477_zps6efad1ae.jpg

IMAG1473_zps768ede8c.jpg

Ååååååh vilket härligt bete!!! Snacka om gratis vattenträning! :p Han ser jättefin ut, jämn och fin i kroppen. :)

ekedal: Åh vad duktig hon är! :) Kul att se!

lil-sis: Roligt att körningen funkar även på hemmaplan. :)

supercassie: Vad synd med Archie, men det är ju såna saker som händer. Han är min favorit av era 11or, han är så fin! :love:

KL
Idag blev Balder verkad igen. Duktig kille stod snällt men provade rycka undan fötterna några gånger. Då morrar matte så då står man snällt igen. ;)

Den där hästen är ju söt som socker! :love: Jag är jätteimpad av dessa bebisar som körs in, jag tycker det är svårt nog att försöka leda min tjejja rakt fram från hagen, kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att köra in. Ni är så duktiga allihop - och jag är väldigt glad att jag ska ha en ridhäst... :D

vilken härlig hage med vatten o allt! :D din fina kille ser ut att trivas ;)

KL.
Här har jag gjort en helomvändning o tänkt om. Z får flytta till lösdriften där lillasyster bor ( självklart annan hage hos grabbarna) och vila från den träning vi nu hunnit med, leva hästliv ett par månader, sedan följer vi upp där vi slutade och hoppas att han är ren.
Hoppas kunna flytta honom i slutet av okt :)

1238253_10151702075861344_1428580394_n.jpg

*delvis kl*

Vilken fantastisk hage, rena drömmen för en tvååring!

Min lillskit går i en betydligt mindre hage just nu och är dessutom lite väl yr i mössan för både mina och inridarens nerver stundtals... Hon kan bocka, damen. Och sparka bakut. Och kasta med huvudet. Tyvärr är vi inte helt övertygade om att hon kan göra allt detta och landa utan att slå ihjäl sig, men so far so good. :rofl: ;)

Yrhätta eller inte, söt som socker är hon i alla fall:

DSC_0002.jpg

DSC_0022.jpg

Blir man för yr i mössan får man dock gå in och käka äpplen inomhus istället:

DSC_0063.jpg

DSC_0077.jpg

Och så det bästa av allt: världens mest begåvade, vackra och faaaaantastiska tvååring har gjort något iiiingen annan någonsin gjort förut: travat lös på fyrkantspåret med sin begåvade spökryttare (alltså inte hennes obegåvade matte): :bump:

DSC_0081.jpg

Skönt för honom! Där verkar ju vara fantastiska hagar att röra sig i så han får ju kanonbra träning bara av att gå där också. Lyfta fötter och leka! Finns bra möjligheter för aktivering där också? :)

Ja, han är riktigt snygg och karismatisk, archie! (om än lite väl liten änsålänge). Är dock glad att jag jobbar i ett sånt stall där det verkligen sätts främst att hästarna ska tycka att det är kul att springa. Vi fick ingen avrådan av varken vet. eller kiropraktor att starta, men risken att han hade blivit alltför trött/inte kunnat ta i så som han vill kända vi var alltför stor. Det är trots allt ett av de säkraste sätten att plocka ner psyket på en häst, att starta dem när de inte har toppförutsättningar...

idolbilder till dig :P

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-05-29 (5).JPG

längst till vänster
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-03 (3).JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 676
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Låst
Gravid - 1år Tråd 11 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
227 462
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar