10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Jag har haft samma bekymmer som du vid två tillfällen. Första gången hittade jag Sorexa liggande i hagen vilket hon aldrig gör annars (speciellt inte i snöstorm som det var då) utan hon går alltid in i ligghallen, när jag tog in dom lade hon och rullade direkt så jag förstod vad som var på gång. Tog mamma häst i snöre och sorexa lös och gick ut och gick. Var lagom glad för jag hade varit ute och plogat snö i 16 timmar och skulle hem och sova men det blev 2 timmars promenad i snöstorm istället. rätt vad det var började hon leka och busa och sprang ifrån morsan och upp till de andra hästarna så då förstod jag att det var över. När vi kom tillbaka till stallet ställde hon sig och tuttade och gick sedan och lade sig att sova, man såg verkligen hur skönt hon tyckte det var att slippa magvärken.

Gång nummer två, åter igen snöstorm men då såg jag så tidigt att det var något på gång så då behövde jag bara ta dom med mig och gå och hälsa lite på kossorna som hon tyckte var skiiitläskiga (hon ser dom ju bara varje dag så dom är väl livsfarliga :D). Blev hypernervös och sprang åt alla håll samtidigt samt bajsade så då var det över.

Nu är jag mycket noga med att ta in henne när det är skitväder för jag tror att det har ett samband, när hon står stilla och blir kall så kommer magen i olag. Jag ger henne också ljummet vatten att dricka och efter det har hon inte haft fler symptom.
Fy, man lider verkligen med de små liven när de får så ont.

Astro däremot verkar ha plåtmage, han käkar de mest underliga saker, står ute i ur och skur och bryr sig verkligen inte ett dugg om någonting. Har inte haft tid att fota något men ska försöka få till lite bilder snart igen.

Usch, tittade ut i hagen och såg att den ena av ettåringarna haltade betänkligt. Man blir alldeles kall när man ser sånt. Hon har varit lite svullen i ett bakben pga ett sår men det såg absolut ut som att det var frambenet hon haltade på.

Tog in henne i stallet och det såg inte så kul ut alls, nickade i varje steg. Kollade hovar och hittade en fastkilad sten i v. framhov. Bort med den och så var allt som vanligt igen. Men jösses vad nervös man blir!

Det positiva med det hela var att hon nästan inte alls reagerade på att vara själv i stallet. Hon verkade tvärtom tycka att det var rätt spännande!

Usch så hemskt :(
Skönt att det släppte igen och tur att han är så duktig och snäll din lilla grabb :laugh:

Hur gör ni med avmaskning?
Träckprov?

Jag testade min nu, men hon nollade på spolmask, hade lite blodmask. Ska jag avmaska ändå?
Jag vet inte hur säkra de där testerna är?
Och blodmasken ska man väl inte ta nu...?

Jag har frågat i masktråden med, men inte fått nått svar, så jag tänkte höra hur ni tänker.

Är det inte bandmask som de små inte har försvar mot? tetris hade som tvååring kolok pga bandmask, har för mig att det måste kryssas i en extraruta för de ska analysera den.

Min hade ingenting när jag gjorde träckprov för ngn vecka sen :bump: Eller jo, de såg en spolmask tror jag det var men nollade på blodmask.

Det är så skönt att min inte tappar längre. Hon äter bra även om hon har så mycket annat att göra i boxen, titta på saker, rulla sig, leka med grimskaftet om matte glömt det på boxdörren osv :p

Bonusbild :p
31944803.jpg

Nämen nu blev jag tvungen att googla.

Spolmask är det som unghästar kan få problem av och som man avmaskar mot i jan-feb. (vuxna hästar drabbas sällan)

Bandmasken stod det, på sidan jag läste länk borttagen av moderatoratt de sällan får varken symptom eller besvär av...

Senast ändrad av en moderator:

Söt! :laugh:

Men om hon har spolmask så borde hon nog avmaskas, se ovan.

Blodmask tror jag att man tar senare på våren, men jag är inte säker.

Söt! :laugh:

Men om hon har spolmask så borde hon nog avmaskas, se ovan.

Blodmask tror jag att man tar senare på våren, men jag är inte säker.

enligt expertis var det så lite så det behövdes inte. Enl vad jag lärt mig ska man avmaska om det är över 200 EPG och hon hade under 30 EPG på spolmask, 0 på blodmask. Så jag ska göra om det till senvår/försommar.

detta hittade jag på sva:
50-100 epg = enstaka
150-250 epg = sparsam förekomst
300-650 epg = måttlig förekomst
700-1050 epg = riklig mängd
1100-1500 epg = mycket riklig mängd
mer än 1500 epg = massförekomst

Aha, ja då behövs det kanske inte.
Min hade ju som sagt noll på spolmask. Men jag är lite nojig över säkerheten på proven, speciellt när det gäller föl. Så därför så tänkte jag höra hur ni andra gör :laugh:

Nojjig kan man bli :D Men samtidigt så har jag inte tid att vara nojjig, min mår utmärkt och jag vill inte bidra till mer resistens i världen :D

*kl*
Tänkte hoppa in lite i den här tråden med mina två ettåriga russhingstar.

Järv
f. 17/5 -10
e. Lego-Lasse u. Töa
Den nervösa av dessa två, men det börjar bli bättre. Går inte att fånga i hagen ex. men det funkar i boxen. Jobbar mycket med att få något förtroende och det går framåt. Det roliga är att saker som att lasta och lyfta hovar går utmärkt men att ta på rumpan eller fånga funkar inte!
Han har iofs fått mer träning i de två förstnämda då han har hålväggar som kräver en hel del omvårdnad och redan fått åka transport till Stora Sjukhuset för att sy ihop ett ögonlock...

Järv, 2 dgr gammal
Tafl.jpg

Järv, 8 månader
Jrv11-01-03.jpg

Mård
f. 15/5 -10
e.Lego-Lasse u. Corint
Den coola men envisa grabben. Trevlig, lugn typ som går med på det mesta. Lyfter utan problem på alla fyra fötter och raspas. Lastning och infågning går utan problem. Hitintills har allt fungerat så problemen kommer säkert vid inkörningen :D

Mård, ett par dagar gammal
Corintsflis.jpg

Mård, 8 månader
Mrd11-01-03.jpg

Senast ändrad:

ja peppar peppar har ju fillidutt varit befriad från kolik. (dock har fbl-stoet haft det flera gånger)
Men han mår bra nu som om inget hade hänt :)

Men hehe måste citera veterinärens räkning, eller utrag därifr¨ån:
"Fiddel, hingst åring 1/2blod (:rofl:) colic symtom.... (:cool:) resten oläsligt... suck dessa veterinärer, tur de är bra på sin sak för att skriva är sällan deras bästa sida.

Friserade ju Fidel lite för en vecka sen, men igår fick han stå i stallgången och medryttis trimmad elite till medans jag flätade ne rmanen så den lägge rsig- och ligger på en sida!!
och han stod där så nöjd o belåten. haha knappt så de vuxna hästarna står så stilal o tålmodigt när man flätar som han gör!!!!
och när han stod där i gången så var dte ngt ute som small till, alla hästar + vi hoppade till, även fidel, men liksom inte mer!!! hah ahan är så trygg o cool!

hingst i flätor (medryttis tyckte jag var tråkig osm inte tog färgad egummiband- eller rosetter)
168583_10150126553219434_582504433_7692393_3036819_n.jpg

förövrigt.. såhär underbart väder har vi idag.... stoooorm!
164891_10150126553264434_582504433_7692395_8229677_n.jpg

Gillar verkligen stavningen från den veterinären :D

Här är det också stormigt idag men tack och lov har det varit sol så det är ganska okay i alla fall.

Astro har fått en ny hagkompis sedan igår för nu är det dax att avvänja honom från morsan. Han ska från nu gå med min gamla nordisvalack igen som han inte träffat sedan i somras, ett glatt återseende från båda håll. Hans kära mor skulle åka härifrån någon gång under helgen men hon som ska hämta henne har fortfarande inte hört av sig så jag vet inte jag....

Sorexa händer det inte mycket med, hon går i sin lilla ruta tillsammans med sin mor men jag funderar på om jag ska släppa ut dom till de andra stona på försök, hoppas att hennes ben inte tar stryk av att springa hos dom bara (springer och studsar gör hon ju mest hela tiden i alla fall så det kanske ska gå bra).

Är det inte bandmask som de små inte har försvar mot? tetris hade som tvååring kolok pga bandmask, har för mig att det måste kryssas i en extraruta för de ska analysera den.

Det är sant att det är bandmask man måste kryssa extra. Våra två hingstar hade kolikliknande symptom när de var några månader gammal pga detta. Inte alls trevligt.

KL

längesen jag skrev här nu. Mina små troll är lika underbara som vanligt även om det är väldigt irriterande när Busan (den bruna) har kommit på att det där med elstaket inte är mycket att hänga i granen. HOn fullkomligt plöjer ner dom. Men nu har vi krämat på ordentligt med el i staketen så hoppas hon håller sig inne nu.
För övrigt så har Vimsan visat sig vara en riktig liten tuffing. Hon sätter sig upp mot de äldre hästarna och har absolut inte lägst rang i hagen. Söt-Vimsan!
Bjuder på en liten bonusbild på Vimsan som jag knäppte idag.
IMG_3649.jpg

Åh avis på er som har snö, här är det stenhårt isknöggel som gäller, tycker synd om hästarna.

kl

Hara bara en åring kvar nu, jag var helt enkelt tvungen att sälja den fina lilla e Rambo, då jag måste försöka göra allvar av att dra ner på hästantalet. :cry:

Så ikväll är vi lite ledsna här men det kan inte hjälpas. Vet faktiskt inte om nya ägaren är aktiv på buke, då dyker hon kanske upp i tråden vi får se. Hon skulle i alla fall bo på en lösdrift någonstans i Gävleområdet. (hästen alltså och inte ägaren :p )

*kl*

Jaha då är Astro föräldralös... Mammsen åkte iväg kl 11.00 idag till sin nya ägare. Astro och hagkompisen fick stå inne några timmar så han fick lite lugn och ro en stund sedan släppte jag ut dom. Det gick jättebra men min gamla nordisvalack gillade INTE att Astro skulle försöka snutta på honom på ett visst ställe, Stackars lillpojken kunde inte förstå varför man inte fick söka tröst där så han övergick till att gnägga på de andra stona istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka