10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Dom är riktigt läckra dina pållar! Och vilka långa ben din HipHop:are har! :love:

Tog ut min Lincoln i stallgången en kväll förra veckan. Det var länge sen sist, bara borstat i boxen i ett par månader nu. Han stod som ett ljus hela tiden. Till och med när jag kratsade bakhovarna, vilket han har tyckt varit lite läskigt tidigare. Gick sedan i totalt mörker ner till ridhuset och ledde ett varv innan han fick lattja lite själv. Vi har precis som säkert de flesta andra mest is med hästskit uppe på i hagen. Kan säga att han uppskattade att få springa på mjukt underlag! Och brydde sig inte ett smack om att vara helt ensam i ridhuset för första gången heller! :love:

http://www.youtube.com/watch?v=7-O35Hxaq3s

http://www.youtube.com/watch?v=TowDU1G40uQ&feature=related

Han är inne i en riktig fulfas, inte alls speciellt vacker just nu tyvärr :cry:

Vad fina alla små åringar är!!!!

Då vi inte kan åka och springa i ridhus får vi hålla tillgodo med promenader och kika på omgivningarna, och igår fick jag även med kameran i solen. Lillan är inte längre så liten, ett par cm till och hon har passerat ponnystecket :eek: vid 9½ månader.. börjar undra vart det här ska sluta!!!

32085758.jpg

32085760.jpg

KL

ÅH vad fina allas hästar är! Jag är inne i denna tråd alldeles för lite för jag har uppenbarligen missat massor.
Hur som helst så måste jag bara berätta hur fantastiskt duktiga mina små troll var igår. De fick komma ner i ridhuset för första gången nånsin och prova på lite löshoppning. Buskul tyckte dom! tyvärr dog min kamera så hann knappt filma nåt. Men blev en liten snutt i alla fall och man ser ju vem som har det mest naturligt, hihi

http://www.youtube.com/watch?v=jEq9cKnyey8

intressant inställning skäcken har :laugh: Helt orädd på ngt lite försiktigt sätt.

Jättekul, fullt ös, oj, vad ÄR det här egentligen, ja just det, så - vad ska vi göra nu!

Även jag har använt kedja på min -10 (till och från hagen)
Han bockar, galopperar, står på bakbenen m.m och för att han inte ska lära sig att man kan dra iväg (har aldrig lyckats men dumt att utmana) har kedjan varit på ett par veckor.

Bättre att han lär sig nu än när han är 3år 170cm och hingst.

hahaha ja Vimsan har världens underbaraste temperament. och hon är en riktig tuffing. Har näst högst rang i hagen (!) trots att det i hagen går sex andra hästar i varierande ålder 1-12 år. Det är bara storasyster Dolly som får bestämma över henne:P

Oj attans vilket humör! Min är hur snäll som helst:). Till och med stallägarens rätt ovana sambo tar ut honom i hagen utan problem.

kl

Ingen avmaskning behövs här :D träckprovet visade inga spolisar eller bandmask, yttepytte blodmask som knappt syntes i analysen, me like a lot :D !

Gud vad avundsjuk jag blev!
Min har jag nog fått för våra synder!

Han är helt otrolig! Totalt orädd, han viftade inte ens på örat första gången han såg tåg och lastbilar. Står själv i stallet utan att säga ett ljud.

Men då till menen: så fort det inte händer något blir han rastlös och hittar på bus, där ska alltid vara något i munnen (funderar på att skaffa en stor napp).

Jag har aldrig sett hans mamma sparka ett föl men denna fick sig en omgång redan när han var 3 veckor.

Men han blir säkert en otrolig ridhäst, med ett självförtroende att han är störst bäst och vackrast.

Haha! Gillar skäckens uppsyn när hon fick syn på "hindret" :D Jättefins flickor! Önskar att jag också kunde ta mig iväg på löshoppning med mina...

Kan tänka mig det! Jag har bil som kan dra en häst i lätt släp, men jag har inget släp... Så jag skulle egentligen behöva låna förare med E-kort, transport för två hästar och bil som kan dra för att ta mig iväg nånstans... :grin: Så, ja, jag hade itne haft nåt emot att ha ridhus på gården, eller i närheten av gården! En paddock skulle inte heller sitta helt fel...

Min är väl inte helt förtjust i att vara själv, men han är inte särskilt räddsen för saker i omgivningen. Vaken och alert är han och gillar inte att gå i vattenpölar-perfekt dressyrhäst:p. Vad är det för stam på din (blandar ihop allas hästar...)?

Jag har idag fixat ny stallplats till min lille prins:). Tvärs över vägen från ridklubben där mamsen står. Jättefint stall med stoooora hagar med skog och bra bete. Fri tillgång på kossehösilage med rejält dunder i. Tar tre minuter att promenera till klubbens paddockar! Såååå nöjd! (Dessutom blir det billigare än nuvarande stallet och gångavstånd hemifrån, tar typ 8 minuter att gå). Kan inte bli så mycket bättre på pappret iaf:).

*kl*
Här kommer en liten bild uppdatering på Ravenna som snart varit här i tre månader, gud vad tiden rinner iväg!:crazy:

januari%202011%20581.jpg

januari%202011%20651.jpg

januari%202011%20639.jpg

januari%202011%20554.jpg

januari%202011%20549.jpg

Hon är en fantastisk liten häst, så trygg, cool och glad.
Köpte henne tack vare hennes fina stam, men det är så häftigt när en häst är bra både på pappret och i skallen!:love:

Härliga bilder!
Det vilar ingen snö på busiga hästar, eller vad ska man säga.

Hon är jättefin, kavat uppsyn och bra hållning!

januari%202011%20554.jpg

Hon är en fantastisk liten häst, så trygg, cool och glad.
Köpte henne tack vare hennes fina stam, men det är så häftigt när en häst är bra både på pappret och i skallen!:love:
Man blir glad och varm i hjärtat av att se din fina häst! Så himla söt! :)
(Båda är förresten jättesöta)

*kl*

Nu tänker jag skilja min -10:a från sin mamma! Han har hunnit bli 7.5 mån och har världens bästa mamma (läs hon gör sina föl hemskt mammiga).

Har gått bra att ta henne ur hagen för ridtur ett par månader och han stannar lugnt kvar med storasyster i hagen, tills idag.
Jag kommer runt stallet och har en hage mellan mig och den hage som unghästarna går i, det sluttar rätt bra och det som skiljer hagarna åt är en 50 cm hög stengärdsgård med elrep på ca 1.20 över backen. Rätt vad det är kommer han bara seglande över elrepet hur snyggt som helst (vi har snö med bra fäste just nu men han hoppade från 45 graders vinkel o landade hos mkt förvånade största systern. Tack o lov så är det ett rätt rejält dike mellan denna hage o vägen jag går på så han håller sig där.
Men när jag ska hem och har rundat denna hage så han kommer på den sida där inget dike finns seglar han lika fint över detta elrep :mad:

Jag inser nu problemet med att avla hopphästar.
Dressyrtanten sprängde förvisso staket efter sin mor men det gick ju att bota med rejält trästaket på de mest utsatta ställena. Men just nu går det inte att få högre stolpar.
Håll tummarna för mig i morgon för då släpps han i den enda hage där han inte kan se morsan. 3 staket med elrep emellan dessa hagar hoppas jag stoppar honom, annars får jag nog spader...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka